Welke wasdroger ?
dinsdag 9 juni 2026 om 09:24
Onze wasdroger heeft het begeven na 11 jaar en ik denk niet dat reparatie nog zinvol is, dus op zoek naar een nieuwe.
Het liefst heb ik een condensdroger maar die lijken niet meer te bestaan?
Als iemand een link/winkel weet waar ze nog te koop zijn dan hoor ik het graag.
En anders moet het toch een warmtepomp worden (wij hebben zonnepanelen dus dat maakt niet uit verder)
Waar ik op let:
- heel belangrijk: zo kort mogelijke droogtijd ! Geen 3-4 uur, daar heb ik geen tijd voor, ik wil door kunnen wassen en drogen.
- beddengoed draairichting (het zit nu altijd in de knoop bij de huidige, de vorige had dat nooit)
- restindicator, startuitstel, verlichting, antikreuk (maar dit hebben ze bijna allemaal wel)
- degelijke merken als Bosch, Siemens, Miele
Ik lees zoveel wisselende verhalen en vooral: te lang voor het droog is of nog klammig.
Het is lastig een goede machine uit te kiezen, ik wil een miskoop voorkomen. Over de huidige AEG was ik ook nooit tevreden, was kwam er vaak nog klammig uit en moest ik een 2e keer aanzetten.
Dus: welk merk en vooral specifiek type bevalt jou goed ?
Het liefst heb ik een condensdroger maar die lijken niet meer te bestaan?
Als iemand een link/winkel weet waar ze nog te koop zijn dan hoor ik het graag.
En anders moet het toch een warmtepomp worden (wij hebben zonnepanelen dus dat maakt niet uit verder)
Waar ik op let:
- heel belangrijk: zo kort mogelijke droogtijd ! Geen 3-4 uur, daar heb ik geen tijd voor, ik wil door kunnen wassen en drogen.
- beddengoed draairichting (het zit nu altijd in de knoop bij de huidige, de vorige had dat nooit)
- restindicator, startuitstel, verlichting, antikreuk (maar dit hebben ze bijna allemaal wel)
- degelijke merken als Bosch, Siemens, Miele
Ik lees zoveel wisselende verhalen en vooral: te lang voor het droog is of nog klammig.
Het is lastig een goede machine uit te kiezen, ik wil een miskoop voorkomen. Over de huidige AEG was ik ook nooit tevreden, was kwam er vaak nog klammig uit en moest ik een 2e keer aanzetten.
Dus: welk merk en vooral specifiek type bevalt jou goed ?
dinsdag 9 juni 2026 om 09:55
Slecht nieuws: geen enkele wasdroger is meer snel. Dit heeft met Europese regelgeving te maken. Door ze langer te laten lopen met een lager verbruik is het veel energiezuiniger.
Condensdrogers mogen niet meer verkocht worden: https://www.vandeweijershop.nl/blog/18/ ... ogers.html
Ik heb een Siemens IQ500. Mijn beddengoed zit idd wel eens in de knoop.
Condensdrogers mogen niet meer verkocht worden: https://www.vandeweijershop.nl/blog/18/ ... ogers.html
kipzonderkop wijzigde dit bericht op 09-06-2026 09:59
26.40% gewijzigd
dinsdag 9 juni 2026 om 09:56
Ik heb een Bosch i8, een warmtepompdroger. Hij is al 9 jaar oud dus dit specifieke type is niet meer te koop, er zal nu wel een nieuwe i8 variant zijn. Handdoeken was kost een uurtje, beddengoed anderhalf uurtje, gemixte was (sokken, onderbroeken, kledingstukken) ook iets van anderhalf uurtje en altijd droog. Ik heb zelden dat ik een klittend dekbed heb (ik noem dat een koeienbevalling want dan is het een soort bal en zit de hele inhoud in de hoes zelf wat je eruit moet gaan vissen
).
dinsdag 9 juni 2026 om 10:09
Van de merken die jij noemt zijn inderdaad geen condensdrogers meer te koop.
Mijn oude AEG condensdroger begaf het ook, dus nu met tegenzin over op een warmtepompdroger. Een model van AEG kwam als beste uit de test bij de consumentenbond. Draairichting wisselt af dus minder in de knoop. Heeft zelfs een speciaal beddengoed XL programma.
Het is wel wennen hoor, maar ik begin er wat handigheid in te krijgen.
Mijn wasmachine is 7 kg, droger 9 kg (niet alle droogprogramma's kunnen met maximale belading) dus ik doe nu vaak 2 wassen, vis eruit wat ik niet in de droger wil (best veel, ik doe vrijwel alle bovenkleding op het droogrek) en de rest (handdoeken, beddengoed, sokken etc.) kan dan van 2 wassen makkelijk in droogbeurt. Is wel langer bezig dan mijn oude droger, maar de aangegeven droogtijd (bij aanvang programma) is eigenlijk nooit de daadwerkelijke droogtijd. Dat wordt bijgesteld gedurende de looptijd, afhankelijk van belading en hoe nat het wasgoed is.
Het is wel te doen, is echt geen 3-4 uur bezig (met de programma's die ik kies).
Je hebt best veel mogelijkheden en kunt bij programma's ook nog 'overrulen' door je eigen droogtegraad te kiezen. Dan is 'ie minder energiezuinig, maar ook dan nog altijd een stuk zuiniger dan de oude condensdroger.
Mijn oude AEG condensdroger begaf het ook, dus nu met tegenzin over op een warmtepompdroger. Een model van AEG kwam als beste uit de test bij de consumentenbond. Draairichting wisselt af dus minder in de knoop. Heeft zelfs een speciaal beddengoed XL programma.
Het is wel wennen hoor, maar ik begin er wat handigheid in te krijgen.
Mijn wasmachine is 7 kg, droger 9 kg (niet alle droogprogramma's kunnen met maximale belading) dus ik doe nu vaak 2 wassen, vis eruit wat ik niet in de droger wil (best veel, ik doe vrijwel alle bovenkleding op het droogrek) en de rest (handdoeken, beddengoed, sokken etc.) kan dan van 2 wassen makkelijk in droogbeurt. Is wel langer bezig dan mijn oude droger, maar de aangegeven droogtijd (bij aanvang programma) is eigenlijk nooit de daadwerkelijke droogtijd. Dat wordt bijgesteld gedurende de looptijd, afhankelijk van belading en hoe nat het wasgoed is.
Het is wel te doen, is echt geen 3-4 uur bezig (met de programma's die ik kies).
Je hebt best veel mogelijkheden en kunt bij programma's ook nog 'overrulen' door je eigen droogtegraad te kiezen. Dan is 'ie minder energiezuinig, maar ook dan nog altijd een stuk zuiniger dan de oude condensdroger.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
dinsdag 9 juni 2026 om 10:13
Wat onhandig, mijn droger staat in de schuur, zonder afvoer, dus ook niet om zo’n condensbak te legen.Kipzonderkop schreef: ↑09-06-2026 09:55Slecht nieuws: geen enkele wasdroger is meer snel. Dit heeft met Europese regelgeving te maken. Door ze langer te laten lopen met een lager verbruik is het veel energiezuiniger.
Tegen beddengoed in de knoop helpen vilten drogerballen.
Everything is possible for the one who believes.
dinsdag 9 juni 2026 om 10:43
Klopt, ik zet meestal maar 1 programma aan, net als bij de wasmachine trouwens ook maar enkele die ik altijd gebruik.
Draairichting meenemen is een goede, dat zal vast helpen bij beddengoed.
En balen dat condens niet meer verkocht mag worden.
Ik doe bijna alle bovenkleding ook niet in de droger, behalve simpele witte t-shirts die onder een trui worden gedragen. Handdoeken, sokken, ondergoed en beddengoed, tafellakens, keukendoeken enzo gaat er het meest in.
Draairichting meenemen is een goede, dat zal vast helpen bij beddengoed.
En balen dat condens niet meer verkocht mag worden.
Ik doe bijna alle bovenkleding ook niet in de droger, behalve simpele witte t-shirts die onder een trui worden gedragen. Handdoeken, sokken, ondergoed en beddengoed, tafellakens, keukendoeken enzo gaat er het meest in.
dinsdag 9 juni 2026 om 11:00
dinsdag 9 juni 2026 om 11:05
Wij hebben een oude Miele (18 jaar) die aan vervanging toe is. Wilde een nieuwe Miele maar jeetje wat een bedrag.
Sprak daarnaast mijn schoonmoeder van de week, over haar nieuwe (1jaar oude) Miele wasdroger en die was absoluut niet tevreden (terwijl voorganger ook een Miele was waar ze wel tevreden mee was)
Duurr lang, was komt er niet droog genoeg uit, geefr om de haverklap indicatie pluis en heeft een of andere wasbare filter die veel gedoe geeft. Ik lees dus even mee maar Miele hebben we hier al afgeschreven
Sprak daarnaast mijn schoonmoeder van de week, over haar nieuwe (1jaar oude) Miele wasdroger en die was absoluut niet tevreden (terwijl voorganger ook een Miele was waar ze wel tevreden mee was)
Duurr lang, was komt er niet droog genoeg uit, geefr om de haverklap indicatie pluis en heeft een of andere wasbare filter die veel gedoe geeft. Ik lees dus even mee maar Miele hebben we hier al afgeschreven
dinsdag 9 juni 2026 om 11:19
Ik ben ook niet super tevreden met mijn Miele. Kastdroog katoen is vaak nog te vochtig en F66 (indicatie pluizenfilter) komt redelijk vaak voor.Zomaar1987 schreef: ↑09-06-2026 11:05Wij hebben een oude Miele (18 jaar) die aan vervanging toe is. Wilde een nieuwe Miele maar jeetje wat een bedrag.
dinsdag 9 juni 2026 om 12:20
Dit. Het is werkelijk verschrikkelijk. Nadat mijn altijd prima werkende wasser en aparte condensdroger van Siemens kaduuk gingen na een jaar of 12, nieuwe set gekocht, nu van LG. Zogenaamd goede recensies. Wist ik veel dat die nu verplichte warmtedroger compleet anders werkt (niet dus) dan de altijd uitstekende condensdroger. Je bent verdorie driekwart dag bezig om je was half droog te krijgen. Dus hoezo milieuvriendelijk? Het snertding staat zo ongeveer continu aan. Nergens plek om was op te hangen en omdat deze droger zo ruk is, is het vochtgehalte in huis ook veel hoger. De bijbehorende wasmachine van hetzelfde laken een pak. Gebruikt veel minder water zogenaamd voor het milieu met als gevolg dat je was gewoon stinkt. Ben alweer met waspoeder aan de slag, want die pods laten allemaal residu achter, wat dus gaat stinken in combinatie met die mindere hoeveelheid water. Hoppa, maar weer van dat chemische HG spul erin eens in de twee weken om alles schoon en reukloos te krijgen. En 90 graden wassen. Lekker milieuvriendelijk, not. Heb al veel soortgelijke klachten gelezen her en der en dat zegt genoeg. Zou dolgraag mijn oude set weer hebben of die daarvoor zelfs, want die waste en droogde alles snel, schoon en droog. Plus meteen vocht uit oude huis geblazen. Bizar dat dit moet en feitelijk zoveel slechter is. En centrifugeren is ook een dingetje met dekbedhoezen etc.Kipzonderkop schreef: ↑09-06-2026 09:55Slecht nieuws: geen enkele wasdroger is meer snel. Dit heeft met Europese regelgeving te maken. Door ze langer te laten lopen met een lager verbruik is het veel energiezuiniger.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in