Welke wasdroger ?

09-06-2026 09:24 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze wasdroger heeft het begeven na 11 jaar en ik denk niet dat reparatie nog zinvol is, dus op zoek naar een nieuwe.

Het liefst heb ik een condensdroger maar die lijken niet meer te bestaan?
Als iemand een link/winkel weet waar ze nog te koop zijn dan hoor ik het graag.
En anders moet het toch een warmtepomp worden (wij hebben zonnepanelen dus dat maakt niet uit verder)

Waar ik op let:
- heel belangrijk: zo kort mogelijke droogtijd ! Geen 3-4 uur, daar heb ik geen tijd voor, ik wil door kunnen wassen en drogen.
- beddengoed draairichting (het zit nu altijd in de knoop bij de huidige, de vorige had dat nooit)
- restindicator, startuitstel, verlichting, antikreuk (maar dit hebben ze bijna allemaal wel)
- degelijke merken als Bosch, Siemens, Miele

Ik lees zoveel wisselende verhalen en vooral: te lang voor het droog is of nog klammig.
Het is lastig een goede machine uit te kiezen, ik wil een miskoop voorkomen. Over de huidige AEG was ik ook nooit tevreden, was kwam er vaak nog klammig uit en moest ik een 2e keer aanzetten.

Dus: welk merk en vooral specifiek type bevalt jou goed ?
https://www.welhof.com/nl_nl/siemens-wt ... gKyN_D_BwE

Hier worden refurbisd CONDENSDROGERS verkocht
Moiren schreef:
09-06-2026 22:27
De intentieie is leuk. Alleen jammer dat ze uitgaan van redelijk nieuwe koopwoningen. En bijvoorbeeld niet van 60 jaar oude sociale huurwoningen.
Daarbij is het ook nog eens heel veel duurder dan een gewone condensdroger.
Nee hoor, een warmtepompdroger is goedkoper in verbruik dan een condensdroger.
Jankerd
Djessy schreef:
10-06-2026 14:00
Nee hoor, een warmtepompdroger is goedkoper in verbruik dan een condensdroger.
De aankoopprijs is véél duurder dan een condens/afvoerdroger.
Dus omdat dat prijsverschil eruit te halen moet je hem heel veel gebruiken.

Voor af en toe een droogbeurt, als het slecht weer/koud is, is hij véél duurder.
Bij dagelijks meerdere keren gebruiken zal hij misschien uiteindelijk goedkoper zijn.
granny71 schreef:
10-06-2026 15:52
De aankoopprijs is véél duurder dan een condens/afvoerdroger.
Dus omdat dat prijsverschil eruit te halen moet je hem heel veel gebruiken.

Voor af en toe een droogbeurt, als het slecht weer/koud is, is hij véél duurder.
Bij dagelijks meerdere keren gebruiken zal hij misschien uiteindelijk goedkoper zijn.
Ik heb de extra aanschafkosten er nu, na 6 jaar, lang en breed uit met m'n 2 a 3 wassen per week.
Jankerd
Djessy schreef:
10-06-2026 16:24
Ik heb de extra aanschafkosten er nu, na 6 jaar, lang en breed uit met m'n 2 a 3 wassen per week.
Lang niet iedereen gebruikt de droger 2-3x p.w. En hoe weet je dat je de meerkosten er al uit hebt? Had je het stroomverbruik van de condensdroger dan een paar jaar bijgehouden en idem voor de warmtepompdroger zodat je het verbruik kon vergelijken?
Carola_456 schreef:
10-06-2026 16:55
Lang niet iedereen gebruikt de droger 2-3x p.w. En hoe weet je dat je de meerkosten er al uit hebt? Had je het stroomverbruik van de condensdroger dan een paar jaar bijgehouden en idem voor de warmtepompdroger zodat je het verbruik kon vergelijken?
Hoe ik dat weet? Gewoon een beetje rekenen. Zonder ooit een condensdroger gehad te hebben.

Het verschil in energieverbruik tussen wasdrogers is enorm en hangt volledig af van de techniek die de droger gebruikt. Een moderne wasdroger verbruikt tot wel 70% minder stroom dan een ouder model. [1]

Het verbruik per type droger, gebaseerd op een gemiddeld huishouden dat de droger 160 keer per jaar gebruikt, verschilt als volgt:

Type wasdrogers en hun verbruik

Warmtepompdroger (Modern - Label A+++ / A++):Verbruik per beurt: ~1,1 tot 1,5 kWh.Jaarverbruik: ~176 tot 240 kWh.Waarom zuinig: Hergebruikt de warme lucht via een gesloten pompsysteem en droogt op een lagere temperatuur. [1, 2]Condensdroger (Traditioneel - Label B):Verbruik per beurt: ~3,5 kWh.Jaarverbruik: ~560 kWh.Waarom onzuinig: Warmt constant koude lucht op met een elektrisch verwarmingselement dat veel stroom vreet. Let op: Vanwege de strenge EU-energienormen worden traditionele condensdrogers sinds medio 2025 niet meer nieuw geproduceerd. [1, 3, 4]Luchtafvoerdroger (Oud - Label C of lager):Verbruik per beurt: ~4,0 kWh.Jaarverbruik: ~640 kWh.Waarom onzuinig: Blaast alle opgewarmde lucht via een slang naar buiten, waardoor er continu nieuwe lucht verwarmd moet worden. [1]

Wat betekent dit voor de portemonnee?

Het verschil tussen een oude condens- of afvoerdroger en een nieuwe warmtepompdroger scheelt gemiddeld € 100,- tot € 125,- per jaar aan stroomkosten. Over de gehele levensduur van de droger (circa 10 jaar) loopt die besparing op tot wel € 900,- of meer. Hierdoor verdien je de hogere aanschafprijs van een warmtepompdroger meestal binnen 3 jaar terug. [1, 2, 3]

Andere factoren die het verbruik beïnvloeden

Centrifugeren: Hoe harder de wasmachine centrifugeert (bijv. 1600 toeren in plaats van 1200), hoe droger de was de droger in gaat, wat veel energie bespaart.Belading: Een halfvolle trommel verbruikt per kilo wasgoed aanzienlijk meer energie dan een volledig gevulde trommel. [1, 2]Onderhoud: Een verstopt pluizenfilter of een vuile condensor zorgt ervoor dat de droger langer moet draaien en dus meer stroom verbruikt. [1]
Jankerd
Djessy schreef:
10-06-2026 17:13
Hoe ik dat weet? Gewoon een beetje rekenen. Zonder ooit een condensdroger gehad te hebben.
Dus jij weet het door je natte vinger in de lucht te steken en de extra positieve reclamepraatjes van de producenten te geloven.

Zelfs mijn buurvrouw met twee, in buitendienst werkende mannen en een niet nachtdroog kind gebruikt haar droger geen 3 keer per week.
granny71 schreef:
10-06-2026 17:19
Dus jij weet het door je natte vinger in de lucht te steken en de extra positieve reclamepraatjes van de producenten te geloven.

Zelfs mijn buurvrouw met twee, in buitendienst werkende mannen en een niet nachtdroog kind gebruikt haar droger geen 3 keer per week.
Dus?
Jankerd
Maar kan dus niet in de schuur.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
10-06-2026 17:21
Hoezo niet dan?
Jankerd
Ik heb even gecheckt bij de consumentenbond, deze kwam het best uit de test:
AEG TR968V4C
Is een condensdroger.

Zelf geen ervaring, ik heb een droogtekje.
onkruit wijzigde dit bericht op 10-06-2026 17:28
7.64% gewijzigd
Djessy schreef:
10-06-2026 17:23
Hoezo niet dan?
Moet minimaal 15° zijn en vochtvrij, sterker nog, kurkdroog.
En dan is de goedkoopste in klasse A een Beko van 700 euro.
Het maakt nogal een verschil.
Djessy schreef:
10-06-2026 17:13
Ja kom op zeg, zo kan je toch niet beweren dat je de meerkosten 'al lang en breed' terug verdiend hebt? Natte vingerwerk.
Djessy schreef:
10-06-2026 17:20
Dus?
Dat jij de veel duurdere aanschafkosten eruit haalt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.
Moiren schreef:
10-06-2026 17:21
Kan je de wasdroger niet gewoon op de wasautomaat plaatsen? Is misschien een was/droogcombi wat voor je? Die gebruik ik zelf al jaren, niet de zuinigste of milieuvriendelijkste manier, maar ik gebruik de droger hooguit 1x p.w. en alleen in de maanden november-februari.
Carola_456 schreef:
10-06-2026 17:36
Kan je de wasdroger niet gewoon op de wasautomaat plaatsen? Is misschien een was/droogcombi wat voor je? Die gebruik ik zelf al jaren, niet de zuinigste of milieuvriendelijkste manier, maar ik gebruik de droger hooguit 1x p.w. en alleen in de maanden november-februari.
1. Ik heb alleen een wasmachineaansluiting met trekkoord.
2. Dan kan ik niet eens mijn haar kammen.

Nee, een combi is niets voor hier. Gewoon maar heel hard hopen dat de huidige het nog even trekt.
Pluspunten
Kledingstukken zijn na afloop bijna even droog
De was is zeer goed droog zodra het programma klaar is
Vullen en legen van de trommel gaat makkelijk
Condensbak legen gaat makkelijk
De omgeving van de wasdroger blijft droog tijdens het drogen
De wasdroger heeft trommelverlichting
Beste uit de Test
Beste uit de Test
Dit is een topper uit onze test. Met het hoogste testoordeel springt hij erbovenuit.
Expert review
'AEG belooft met de 9000-serie een droger die grondig, snel en zuinig droogt. Deze droger voor 8 kg katoenwas is de nieuwste in de reeks. En hij maakt de verwachtingen meer dan waard.'
Irene Joris 2023
Irene Joris
Expert wasdrogers bij de Consumentenbond
Droogt uitstekend en is zuinig
Deze AEG uit de 9000-serie laat zien dat een droger zowel efficiënt als gebruiksvriendelijk kan zijn. Het droogresultaat is goed en het is een zuinige wasdroger. Dat is ook te zien aan het energielabel. Dat is in juli 2025 vernieuwd en strenger geworden. Deze AEG krijgt op dit nieuwe label energie-efficiëntieklasse A, de hoogste klasse.
Wat is er goed aan de AEG 9000-serie?
Hij maakt de was erg goed droog. Of je nu kiest voor kastdroog of strijkdroog. Deze AEG volgt die programmakeuze nauwgezet. Ook zijn alle kledingstukken na het drogen vrijwel even droog.
De droger is zoals de meeste AEG-modellen makkelijk in gebruik. De condensbak is eenvoudig te legen en je kunt hem direct op de waterafvoer aansluiten. Het bedieningspaneel is duidelijk en overzichtelijk. De trommelverlichting maakt het makkelijk om te zien of je niets vergeet.
Dankzij de hoge condensatie-efficiëntie wordt de ruimte waar de droger staat niet vochtig.
Wat is er niet goed aan de AEG 9000-serie?
Er is weinig aan te merken op deze droger. Het enige minpuntje dat wij kunnen vinden is het geluid dat hij maakt. Hij hoort absoluut niet bij de stilste drogers. Staat de droger in de buurt van je slaap- of werkkamer? Gebruik dan de filter in onze vergelijker om een stillere droger te vinden.
Wat moet ik nog meer weten over de AEG 9000-serie?
Er zijn 2 varianten van deze droger te koop, die precies hetzelfde zijn. Ze worden alleen in andere winkels verkocht. De TR968V4C is te koop bij bol, de TR96CVC89 bij Coolblue. Het loont om de prijzen van beide modellen te vergelijken.
AEG heeft in de 9000-serie ook nog 2 versies met een grotere trommel waar 9 kg katoenwas in past. De TR969V6C en TR97MUNCHEN komen ook allebei goed uit onze test.
Lees minder

Dit is het uitgebreide verhaal.
Ik had een Bosch warmtepompdroger en dat was een geweldig ding. Moest hem ivm emigratie achterlaten, en ik mis hem nog steeds. Hij was snel (alles in minder dan 2u droog) en zuinig.

Voordelig gekocht in 2020 als 'tweedekansje' omdat er een lelijke kras aan de zijkant zat, maar die kant stond bij mij tegen de muur dus zag je toch niet. Tip dus, als je wat wil besparen.
nootboek wijzigde dit bericht op 10-06-2026 19:21
4.49% gewijzigd
Hier ook Bosch warmtepompdroger. Ik zeg toppiejoppie :P
Carola_456 schreef:
10-06-2026 17:33
Ja kom op zeg, zo kan je toch niet beweren dat je de meerkosten 'al lang en breed' terug verdiend hebt? Natte vingerwerk.
Ja, nee, tuurlijk, ik ben achterlijk.
Jankerd
Moiren schreef:
10-06-2026 17:26
Moet minimaal 15° zijn en vochtvrij, sterker nog, kurkdroog.
Ah zo.
Jankerd
Djessy schreef:
10-06-2026 18:55
Ja, nee, tuurlijk, ik ben achterlijk.
Als je beweringen doet zonder goed vergelijkingsmateriaal is dat misschien niet achterlijk maar heel veel zijn die beweringen dan ook weer niet waard.
Het merk Beko verkoopt nog condensdrogers.
Is te vinden bij bol Coolblue of expert en misschien nog wel een vak handel in de buurt.
Even een update, wel zo aardig.
Man was zo eigenwijs om een witgoedzaak in de buurt te bellen voor advies voor een nieuwe. Die man vroeg wat er nu kapot was en zei dat dit probleem vaker voorkomt bij ons type maar nog goed op te lossen (iets aan de printplaat geloof ik). Voor 8 tientjes is ie dus weer gerepareerd en dat was ie, ondanks zijn leeftijd van ca. 11 jaar, nog zeker waard vond hij.
Dus voorlopig doen we het er nog mee en kan de zoektocht naar een nieuwe nog even worden uitgesteld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven