Geld & Recht alle pijlers

Relatiebreuk en gezamelijke huurwoning, rechten?

15-06-2026 00:15 2358 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond, graag vraag ik jullie om advies. Nadat mijn (ex)partner vanmiddag in een woede-uitbarsting mij tegen de muur drukte en mijn keel dichtkneep, ben ik elders gaan logeren. (Ex heeft o.a. de diagnose borderline). Sinds februari dit jaar wonen wij samen in een woning die bedoeld is voor een huishouden van minimaal 2 personen. Geen van beiden mag er dan ook alleen blijven wonen. Ex is er in november ingeschreven en betaalt ook de huur, ik ben daar in januari/ februari bijgekomen. Ik vrees dat het in de huidige tijd erg lastig gaat zijn om een andere (sociale) huurwoning te vinden.

Wat mag / kan de woningstichting in deze doen? Mogen zij de huur opzeggen zodra bij hen bekend is dat de relatie voorbij is? Mag er een uitzondering worden gemaakt waarbij 1 van beiden de woning nog een tijd mag huren? Ex ontvangt nu nog de huurtoeslag.

Graag jullie tips/ adviezen
BiRDiE schreef:
15-06-2026 10:11
Geen urgentie….gewoon vanuit mijn achterbak destijds moeten leven met mijn kinderen. Weekje bij die op de bank, weekje bij iemand anders op zolder. Was een veroordeling hoor, dus incl. documentatie en je wil overigens niet weten hoeveel er is gebeurd voordat ik uberhaupt aangifte kon doen.

Uiteindelijk goed gekomen hoor, maar niet doordat ik urgentie kreeg.

Sterkte TO, wens je veel succes en jouw weg hoeft niet de mijne te zijn, maar de realiteit is echt niet zo ‘makkelijk’ als mensen soms denken.
Precies, helaas zoals zovelen. En dan had jij nog kinderen, TO niet. Degenen die wel urgentie krijgen zijn de vrouwen die in de opvang terecht komen. Want net als in azc's moeten ze doorstromen om ruimte te maken voor anderen.
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 09:36
Er zijn geen sporen te zien van de verwurging (helaas). Gisteravond online overlegd met de politie en ik word binnen 2 werkdagen gebeld voor een afspraak op het bureau. Dan wordt bekeken of er een registratie wordt gemaakt of een aangifte wordt opgenomen. In geval van aangifte zou hij ook strafrechtelijk worden vervolgd.

Qua de toewijzing van de woning: de woning is bedoeld voor een huishouden van minimaal 2 personen. Op het moment dat hij de uitnodiging voor de bezichtiging kreeg stond zijn ex-stiefdochter nog op zijn inschrijving. Toen bleek dat hij hiervoor geen bewijzen kon aantonen, wilden ze hem afwijzen en heb ik voorgesteld om de woning samen te gaan huren.
Jij bent degene die besluit of het een aangifte wordt of niet.
Everything is possible for the one who believes.
Frizz schreef:
15-06-2026 09:51
Deze agent (van het algemene nummer/de chat) is dus niet op de hoogte van de huidige ontwikkelingen. Dat gebeurt helaas vaak. Zie hun eigen website: https://www.politie.nl/nieuws/2025/sept ... icide.html
Het betreft een pilot die is uitgerold in een aantal regio's, maar ELK politiecorps mag gebruik maken van deze mogelijkheden.

En sporen zijn vaak aan de buitenkant niet zichtbaar, maar van binnen dus wél.
Het zou veel handiger zijn als je een Filomena in je omgeving hebt. Bel anders even de dichtstbijzijnde?
Doe dit asjeblieft.
Goed dat je contact hebt opgenomen met de politie. Wat er mogelijk is is afhankelijk van het bewijs. Alleen jouw verklaring is onvoldoende. Er was immers niemand anders bij begreep ik. Dus je bent afhankelijk van zijn verklaring, medisch bewijs of bijvoorbeeld ondersteuning dmv apps waarin hij dingen zegt of getuigen.

Ook zou ik niet uitgaan van urgentie. Dat is per gemeente verschillend en het aanbod is er niet. In sommige gemeentes krijg je dat alleen bij acute dreiging of een veroordeling. En dan nog kan het lang duren. Ik zou contact opnemen met de woningbouw of jij de woning niet zelf kunt overnemen.
evelien2010 schreef:
15-06-2026 10:28
Goed dat je contact hebt opgenomen met de politie. Wat er mogelijk is is afhankelijk van het bewijs. Alleen jouw verklaring is onvoldoende. Er was immers niemand anders bij begreep ik. Dus je bent afhankelijk van zijn verklaring, medisch bewijs of bijvoorbeeld ondersteuning dmv apps waarin hij dingen zegt of getuigen.

Ook zou ik niet uitgaan van urgentie. Dat is per gemeente verschillend en het aanbod is er niet. In sommige gemeentes krijg je dat alleen bij acute dreiging of een veroordeling. En dan nog kan het lang duren. Ik zou contact opnemen met de woningbouw of jij de woning niet zelf kunt overnemen.
Een wbv gaat zich niet bemoeien met relatie gedoe. Haar ex is de woning als 1e toegewezen en betaalt ook de huur.
evelien2010 schreef:
15-06-2026 10:28

Er is geen bewijs, er zijn geen sporen te zijn op bijvoorbeeld mijn nek. Nee, er was niemand anders bij. Hij zal met zijn verklaring het gehele verhaal tegenspreken. Wel is hij een bekende van de politie.
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 10:34
Er is geen bewijs, er zijn geen sporen te zijn op bijvoorbeeld mijn nek. Nee, er was niemand anders bij. Hij zal met zijn verklaring het gehele verhaal tegenspreken. Wel is hij een bekende van de politie.

Maar dat zal in dit geval niet van belang zijn. Er is geen bewijs, geen zichtbare verwondingen. Als dat ook niet aangetoond kan worden door een onderzoek (wat o.a. Frizz vermeldde) dan zal het zijn woord tegen het jouwe worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Snoopy80 schreef:
Er kunnen dus wel sporen zijn. Bel de organisatie die Frizz noemt. Die weten waar ze het over hebben.
Er kan toch bewijs zijn. Inderdaad zoals Frizz schreef:
https://www.politie.nl/nieuws/2025/sept ... icide.html
Probeer daar echt nog vandaag werk van te maken!!

Daarnaast kunnen je eigen verklaringen ook meegenomen worden als bewijs, maar ook verklaringen van mensen die je vlak daarna hebt gesproken en wat zij hebben waargenomen bij je. Of misschien heb je vlak daarna whatsapp berichtjes gestuurd naar vrienden/familie/bekenden over wat hij heeft gedaan.
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 10:08
Ik zie helaas dat hun dichtstbijzijnde locatie in Tilburg ik. Ik woon zelf in Zuid-Limburg
Bel ze gewoon, alleen al voor informatie en tips.
Voordat wij een relatie kregen zou hij voor langere tijd opgenomen worden in een GGZ-instelling. Door te lange wachtlijsten is dit uiteindelijk niet doorgegaan. Bij de woningstichting is bekend dat hij een zeer ernstige en complexe problematiek heeft, waarvoor hij eigenlijk (momenteel) geen toereikende hulp heeft.

Ik heb vanmorgen met de woningstichting gebeld. Wanneer hij schriftelijk afstand doet van de woning, zou ik in de woning mogen en kunnen blijven. Ik word later vandaag nog teruggebeld.
Dat maakt het allemaal best heel aannemelijk dat het kan kloppen dat hij je inderdaad mishandeld zou kunnen hebben. Maar voor echt hard bewijs dat er sprake is geweest van verwurging zul je vandaag nog naar Tilburg moeten gaan. Ik denk dat dit voor vandaag echt je prioriteit moet zijn.
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 10:50
Wanneer hij schriftelijk afstand doet van de woning, zou ik in de woning mogen en kunnen blijven.
Maar waarom zou hij dat doen?
LiviaMae schreef:
15-06-2026 09:16
Je kan urgentie krijgen omdat het gaat om huiselijk geweld, snel foto’s maken (of dat heb je hopelijk al gedaan), aangifte doen en je kan gelijk naar de woningbouw toe gaan, soms helpt het ook om irl een afspraak te maken zodat je echt iemand spreekt en je verhaal kan doen.
Tegen mij is destijds gezegd dat ik pas urgentie kreeg als mijn ex een pistool tegen mijn hoofd zou zetten. Al het andere qua mishandeling was volgens de politie hier niet ernstig genoeg voor urgentie want "ja mevrouw iedereen wil hier een woning"... te bizar
Moiren schreef:
15-06-2026 10:48
Bel ze gewoon, alleen al voor informatie en tips.

Nou dit, bel even naar Filomena Tilburg en stem af.
Als er al zóveel bekend is over deze man maakt dat alleen maar dat je sterker staat. Vergeet ook niet dat politie/OM niet zomaar mag delen wat zij in hun dossiers zien, maar zelf wel een beeld hebben en daarmee de risico's die er zijn voor jou kunnen inschatten.

Wat mij betreft is jouw acute veiligheid prioriteit nummer 1, dossier opbouwen om te kunnen zorgen dat er weer een veilige woonplek voor jou komt prioriteit nummer 2. Maar het komt héél mooi samen als je bij Filomena terecht kan.

Als je dat te ingewikkeld vind dan kan je ook nu/vandaag bellen naar Veilig Thuis, leg vooral de acute situatie uit (sprake van verwurging zonder zichtbaar letsel).

NB: Wat ik even helemaal vergeten was: de situatie leent zich óók voor een Tijdelijk Huisverbod. Inschatting Tijdelijk Huisverbod wordt doorgaans gedaan door politie /en Veilig Thuis. Daar zou je ook al flink mee geholpen zijn.
frizz wijzigde dit bericht op 15-06-2026 11:10
12.09% gewijzigd
Maris_90 schreef:
15-06-2026 11:04
Tegen mij is destijds gezegd dat ik pas urgentie kreeg als mijn ex een pistool tegen mijn hoofd zou zetten. Al het andere qua mishandeling was volgens de politie hier niet ernstig genoeg voor urgentie want "ja mevrouw iedereen wil hier een woning"... te bizar

Alleen de politie gaat daar helemaal niet over, dus wat een agent zegt is niet relevant. Gemeentes beslissen hierover.
Bij elke gemeente kun je hun voorwaarde en procedures inzien mbt urgentie.
Snoopy80 schreef:

Lees alsjeblieft deze link: https://www.om.nl/actueel/nieuws/2026/0 ... er-ingezet

Hier staat:
Nieuwe werkwijze

Het Openbaar Ministerie (OM), de politie en het Landelijk Onderzoeks- en Expertisebureau FMO (LOEF) startten in september 2025 met een nieuwe werkwijze om snel aanvullend forensisch medisch onderzoek uit te kunnen voeren bij slachtoffers van een wurgpoging. Bij deze werkwijze is het belangrijk dat dit aanvullend onderzoek binnen 48 uur na de wurgpoging uitgevoerd wordt door het LOEF.

Dat is belangrijk omdat bij wurgpogingen aan de buitenkant vaak niet zo veel te zien is, terwijl er inwendig wel schade kan zijn toegebracht. Als er inwendig letsel wordt aangetoond, is dat een belangrijke stap voor de waarheidsvinding in huiselijk geweldzaken. Ook draagt het bij aan de vaststelling van de ernst van de zaak en daarmee de straf.

Neem anders contact op met Filomena om je telefonisch te helpen. Maar bel ook naar de politie, met de informatie uit deze link, en zeg dat je wil laten onderzoeken of je hiervoor in aanmerking komt (en doe dat dus nu, want er zit tijdsdruk op). Dit alles kan jou helpen bij eventuele vervolgstappen (ook ivm urgentie bijv).
Gerbera schreef:
15-06-2026 09:23
[...]..
Verwurging IS ernstige mishandeling en gaat vaak vooraf aan femicide. Het is zaak dat TO dit heel serieus neemt en haar eigen veiligheid voorop stelt.

De man zelf woonde er overigens maar 2-3 maanden langer dan TO en het plan was vanaf het begin dat ze er samen zouden wonen, anders had hij die woning niet gekregen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2026 12:26
Reden: Quote verwijderd
39.00% gewijzigd
Gerbera schreef:
15-06-2026 09:23
Nee, maar iemand spreekt al over ernstige mishandeling terwijl t misschien maar 3 seconden duurde we waren er niet bij en weten het niet.( En natuurlijk kunnen 3 seconden ook traumatisch zijn dat snap ik best)

Als t ernstig was zijn er sporen en raad ik haar aan gelijk aangifte te doen.

Maar er was een ruzie, wat deed To?die zat op de bank met een borduurwerk ?
We trekken gelijk onze conclusie terwijl we er niet bij waren.

To wil de woning, hij woonde er eerst en zij woonde er 4 maanden.

En weer door..
Zo dan. Zo horkerig heb ik ze hier niet vaak gelezen, en ik loop hier toch al een krom tijdje rond. Wat een ontzettende kutpost.
Lady*Voldedinges
Snoopy80 schreef:
Voordat wij een relatie kregen zou hij voor langere tijd opgenomen worden in een GGZ-instelling. Door te lange wachtlijsten is dit uiteindelijk niet doorgegaan. Bij de woningstichting is bekend dat hij een zeer ernstige en complexe problematiek heeft, waarvoor hij eigenlijk (momenteel) geen toereikende hulp heeft.

Ik heb vanmorgen met de woningstichting gebeld. Wanneer hij schriftelijk afstand doet van de woning, zou ik in de woning mogen en kunnen blijven. Ik word later vandaag nog teruggebeld.
Ik wil je niet onnodig bang maken, maar bedenk ook dat als jij in de woning blijft hij weet waar jij woont. Ik zou echt goed nadenken of dat hier verstandig is gezien zijn serieuze problematiek en het feit dat hij je al eens heeft mishandeld (en misschien wel vaker?)
Snoopy80 schreef:

Ik wil je niet onnodig bang maken, maar bedenk ook dat als jij in de woning blijft hij weet waar jij woont. Ik zou echt goed nadenken of dat hier verstandig is gezien zijn serieuze problematiek en het feit dat hij je al eens heeft mishandeld (en misschien wel vaker?)
Maris_90 schreef:
15-06-2026 11:04
Wat erg.
Ik ben inmiddels teruggebeld door de politie en heb daar morgen een afspraak staan. Zij zullen dan ook de melding doorzetten naar Veilig Thuis.
tortelduif schreef:
15-06-2026 11:20
Ik begrijp je opmerking. Maar ik heb zelf ook niet zomaar een andere huurwoning. Ik heb momenteel geen werk, heb huisdieren en maar 4 maanden inschrijftijd voor sociale huurwoningen...Ik zou iets antikraak kunnen huren, maar dat is maar tijdelijk en dan zit ik met mijn katten.
Hij heeft zelf 2 honden, waaronder een grote herdershond met een flinke gebruiksaanwijzing.
Wanneer ik de sloten zou laten vervangen kan hij ook de woning niet meer in.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven