Futonbed kopen wel/niet gewoon matras?

21-07-2026 10:29 4 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen forummers,

Onze oudste krijgt een nieuw bed en heeft gekozen voor een Japans futonbed van Karup. Wij zijn in Japan geweest en hebben op futons geslapen (heerlijk!), maar die lagen op tatami matten op de grond.
We hebben het bed uitgekozen, maar twijfelen nu over het matras. Leggen we er een futonmatras op (denk dan aan de comfort futon van Karup), of een gewoon matras. Maat is 140 x 200.
Ik twijfel omdat je een futon volgens mij wekelijks moet laten luchten en opkloppen. Een gewoon matras lijkt me dan net wat handiger.
Wie heeft een dergelijk bed, heb je een futon erop of gewoon matras en waarom, en heb je er ook een futon matrasbeschermer op?
Met een matras op deze constructie slaap je in een gewoon bed dat lager bij de grond staat. Dan vraag ik me af waarom je daarvoor zou kiezen.

Ik heb jaren op een futonbed (met zware tatami matten) geslapen. Om de paar maanden sleepte ik de futon naar buiten en klopte hem flink uit met een mattenklopper. Als het weer er naar was liet ik hem een tijd in de zon liggen. Sliep heerlijk.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Als je niet op de begane grond slaapt lijkt het me ondoenlijk om structureel met zo'n zwaar ding te moeten slepen.
Na mijn scheiding had ik geen cent te maken maar wel een bed nodig. Ik heb een eenvoudige houten futon gekocht en een redelijk geprijsd matras van Ikea.
Daar heb ik jaren prima op geslapen.
Toen ik weer wat geld had heb ik een echt bed gekocht en het matras kon daar gewoon op.
De futon kon je opklappen tot een lage bank en daar heb ik een futonmatras op gelegd en die deed dienst als extra bank in de huiskamer. (en kon ook dienen als logeerbed) De kinderen zaten daar graag op.
Veel plezier van gehad dus.
We are in a bit of a pickle here . . .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven