Fooi voor de bezorger
dinsdag 14 juli 2026 om 09:56
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
zaterdag 25 juli 2026 om 12:35
Is volgens mij ook een regio dingetje. Hier zijn ze de straat al uit voordat ik de pizza goed en wel aangepakt heb, ik heb niet het idee dat ze nog op een fooi staan te wachten. En dat geldt voor pizza, sushi, Surinaams etc allemaal hetzelfde.
Pakketbezorgers zitten letterlijk al weer in hun busje voordat ik zelfs maar bij de voordeur ben, dus die geef ik sowieso nooit fooi, dat kan niet eens.
zaterdag 25 juli 2026 om 13:14
Dat er van te voren om een fooi gevraagd wordt vind ik zo raar: hoe weet ik nou of hij op tijd en vriendelijk zal zijn?!Bo-Katan schreef: ↑22-07-2026 16:00Zo doen wij het ook, voor de pizzabezorger en sushi bezorger.
Ik heb ooit bij de sushi bestelling online fooi gedaan, maar dat heeft de bezorger niet gekregen ( nagevraagd) dus dat doe ik ook nooit weer.
T was eigenlijk ook niet handig om alvast fooi te geven als je nog niks hebt ontvangen![]()
Dat klik ik weg en dan doe ik met het geld in de hand de voordeur open, kunnen we gelijk oversteken.
zaterdag 25 juli 2026 om 15:54
Oh echt waar joh, dat zou nou echt nooit in mij opkomen om dat te doen. Bezorger stopt bij mij voor de deur. Tilt die zware doos uit zijn busje. Loopt 10 stappen en staat bij mij voor de voordeur. Pakket wordt in de gang of op de oprit gezet. Mn man is sterk zat om het pakket zelf op de juiste plek in huis te zetten. Pakketten die naar de eerste verdieping moeten heb ik nooit gehad.Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 11:32Ja, die bezorgers krijgen vast een topsalaris van hun werkgever, pfff. Ik geef een Postnl of DHL bezorger ook wel eens 10 of 20 euro als het een wat groter/zwaarder pakket is dat ze afleveren. Zij blij, ik blij.
Ik ga voor bezorgen geen 20 euro geven. Dat hoort gewoon bij hun werk toch. Net als dat de jumbo bezorger moet sjouwen aan mijn boodschappen. Soms sjouwen ze en de vrouwen pakken vaak een steekwagentje. Dat sjouwen hoort ook bij die baan en ik betaal bezorgkosten. Maar ik vind fooi sowieso onzin, in welke branch dan ook. Ik geef het enkel in de horeca maar ook dan niet altijd. Ikzelf werk ook hard en ken heel veel mensen die hard werken en nooit fooi krijgen.
Goed, nu lijk ik zeer gierig, maar ik vind het bijv weer wel heel belangrijk aan goede doelen te geven, aan mensen die het echt kunnen gebruiken. Maar aan iemand die een gewoon salaris verdient voor het werk dat daarbij hoort vind ik het niet nodig.
Wel super lief dat anderen het wel doen overigens.
Pakketbezorgers ijs aanbieden etc is wel heel netjes maar mijn ervaring is dat ze het in m'n handen geven en alweer weg lopen. Soms staat het voor de voordeur en bellen ze aan en lopen weg. Echt een praatje maken ofzo doen ze hier niet.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 25-07-2026 16:09
18.80% gewijzigd
zaterdag 25 juli 2026 om 16:00
Dit dus ook.nausicaa schreef: ↑25-07-2026 12:35Is volgens mij ook een regio dingetje. Hier zijn ze de straat al uit voordat ik de pizza goed en wel aangepakt heb, ik heb niet het idee dat ze nog op een fooi staan te wachten. En dat geldt voor pizza, sushi, Surinaams etc allemaal hetzelfde.
Pakketbezorgers zitten letterlijk al weer in hun busje voordat ik zelfs maar bij de voordeur ben, dus die geef ik sowieso nooit fooi, dat kan niet eens.
Ze bellen aan, ik kan niet snel genoeg bij de deur zijn of ze bellen 2 of 3 keer extra, ik neem mijn pizza aan, er kan soms net nog een "goeieavond" af en ze zitten alweer zo'n beetje op hun scooter of fiets.
Waarschijnlijk op naar de volgende opdracht.
Ik zie niet in waarom ik dan fooi zou geven.
Pakketbezorgers droppen hun pak voor de deur en zijn alweer weg tegen dat ik de deur opengedaan heb.
Of zijn intussen bij de halve straat aan 't aanbellen om te kijken wie het eerst open doet en zwaaien een keer uit de verte. Zoiets als "ah, fijn dat iemand in de straat opendoet".
Ofwel gooien ze vanuit de verte het pakje binnen omdat ik nu éénmaal sneller opendoe dan de buren. Die ook thuis zijn, maar net 10 seconden later hun deur opendoen. (Het is meestal niet mijn pakje dat ze binnenwerpen. Ik laat meestal op mijn werk leveren.)
Ik zie toch echt niet in waarom ik aan zo'n oetluls fooi moet geven.
Los nog van dat ze dus vaak al weg / te ver zijn.
Het enige voordeel aan zo'n pizza-bezorger is dat hij de pizza niet bij de buren van 4 deuren verder levert
Maar daar ga ik hem toch echt niet voor belonen met een fooi.
Dat is toch echt gewoon zijn job.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 25 juli 2026 om 17:35
Gezien de werkdruk vraag ik me af of pakketbezorgers wel op iets zitten te wachten dat ze direct moeten opeten i.p.v. snel verder kunnen om andere pakketten af te leveren. In de tijd dat je een ijsje opeet kan je een paar pakketten afleveren.
zaterdag 25 juli 2026 om 17:38
Je weet dat veel van die gasten per pakketje een schijntje krijgen? Dat gewoon salaris kan nog wel eens vies tegenvallen.Tulpje22 schreef: ↑25-07-2026 15:54Oh echt waar joh, dat zou nou echt nooit in mij opkomen om dat te doen. Bezorger stopt bij mij voor de deur. Tilt die zware doos uit zijn busje. Loopt 10 stappen en staat bij mij voor de voordeur. Pakket wordt in de gang of op de oprit gezet. Mn man is sterk zat om het pakket zelf op de juiste plek in huis te zetten. Pakketten die naar de eerste verdieping moeten heb ik nooit gehad.
Ik ga voor bezorgen geen 20 euro geven. Dat hoort gewoon bij hun werk toch. Net als dat de jumbo bezorger moet sjouwen aan mijn boodschappen. Soms sjouwen ze en de vrouwen pakken vaak een steekwagentje. Dat sjouwen hoort ook bij die baan en ik betaal bezorgkosten. Maar ik vind fooi sowieso onzin, in welke branch dan ook. Ik geef het enkel in de horeca maar ook dan niet altijd. Ikzelf werk ook hard en ken heel veel mensen die hard werken en nooit fooi krijgen.
Goed, nu lijk ik zeer gierig, maar ik vind het bijv weer wel heel belangrijk aan goede doelen te geven, aan mensen die het echt kunnen gebruiken. Maar aan iemand die een gewoon salaris verdient voor het werk dat daarbij hoort vind ik het niet nodig.
Wel super lief dat anderen het wel doen overigens.
Pakketbezorgers ijs aanbieden etc is wel heel netjes maar mijn ervaring is dat ze het in m'n handen geven en alweer weg lopen. Soms staat het voor de voordeur en bellen ze aan en lopen weg. Echt een praatje maken ofzo doen ze hier niet.
zaterdag 25 juli 2026 om 19:44
Klopt. Ik sprak laatst onze pakketbezorger toen we in de lift stonden(anders heeft hij echt geen tijd voor een praatje) en het betaalt echt bagger. Hij krijgt betaald per pakketje en niet af kunnen leveren is dus niet betaald worden.
De intercom was laatst kapot bij ons complex en de deur kon daardoor niet open vanuit de appartementen. Hij is dus behoorlijk wat misgelopen en kreeg een hoop gezeik want mensen kregen hun pakketje niet.
zaterdag 25 juli 2026 om 20:14
Ik voel me ook weleens bezwaard, dan bestel ik wat maar heeft niet direct haast. Binnen een paar seconden gaat het hele proces dan al in werking om het pakketje de volgende dag geleverd te krijgen.
Ik mis een optie bij het bestellen van, heeft geen haast, als je het binnen een week bezorgt is het prima.
Ik mis een optie bij het bestellen van, heeft geen haast, als je het binnen een week bezorgt is het prima.
zondag 26 juli 2026 om 10:01
Die optie mis ik ook bij sommige webshops en daar bestel ik op bepaalde dagen niet.Red_Velvet schreef: ↑25-07-2026 20:14Ik voel me ook weleens bezwaard, dan bestel ik wat maar heeft niet direct haast. Binnen een paar seconden gaat het hele proces dan al in werking om het pakketje de volgende dag geleverd te krijgen.
zondag 26 juli 2026 om 10:31
Ik hou ook niet van fooi geven.Wissewis schreef: ↑25-07-2026 16:00Dit dus ook.
Ze bellen aan, ik kan niet snel genoeg bij de deur zijn of ze bellen 2 of 3 keer extra, ik neem mijn pizza aan, er kan soms net nog een "goeieavond" af en ze zitten alweer zo'n beetje op hun scooter of fiets.
Waarschijnlijk op naar de volgende opdracht.
Ik zie niet in waarom ik dan fooi zou geven.
Pakketbezorgers droppen hun pak voor de deur en zijn alweer weg tegen dat ik de deur opengedaan heb.
Of zijn intussen bij de halve straat aan 't aanbellen om te kijken wie het eerst open doet en zwaaien een keer uit de verte. Zoiets als "ah, fijn dat iemand in de straat opendoet".
Ofwel gooien ze vanuit de verte het pakje binnen omdat ik nu éénmaal sneller opendoe dan de buren. Die ook thuis zijn, maar net 10 seconden later hun deur opendoen. (Het is meestal niet mijn pakje dat ze binnenwerpen. Ik laat meestal op mijn werk leveren.)
Ik zie toch echt niet in waarom ik aan zo'n oetluls fooi moet geven.
Los nog van dat ze dus vaak al weg / te ver zijn.
Het enige voordeel aan zo'n pizza-bezorger is dat hij de pizza niet bij de buren van 4 deuren verder levert.
Maar daar ga ik hem toch echt niet voor belonen met een fooi.
Dat is toch echt gewoon zijn job.
Ik werk zelf hard voor mijn geld. De zorg is ook geen vetpot en wel vies werk hoor.
En dan wordt er ook gezegd: hoort gewoon bij je werk.
Maar waarom zouden we in b.v. horeca enz. Wél fooi geven? Dat is toch ook gewoon hun werk?
de wereld wacht om ontdekt te worden
zondag 26 juli 2026 om 10:33
Maar het is toch niet aan mij om dat salaris aan te vullen?
Dan moeten ze er wat aan doen. Stakingen, meer loon eisen, pakketjes duurder maken.
Maar niet verwachten dat ik dat ga doen.
Doet voor mij ook niemand.
zondag 26 juli 2026 om 16:20
Precies. Alsof het een anders verantwoordelijkheid is dat zij niet veel verdienen.
zondag 26 juli 2026 om 16:53
Vind ik op zich ook. En goed, natuurlijk ben ik blij dat die pakketbezorger er is, maar ik heb nooit zo snel medelijden met iemand die dan slecht verdient als pakketbezorger. Niemand die je dwingt die baan te nemen. Als je vindt dat je te weinig verdient, probeer een andere baan te vinden die beter verdient. Ik heb ook niet de best betaalde baan, maar ben tevreden. Maar niemand die mij fooi geeft.
zondag 26 juli 2026 om 16:57
Zeg ik niet. Ik steiger alleen van het beperkte 'gewoon salaris'. Niet iedereen krijgt 'gewoon salaris'.
zondag 26 juli 2026 om 17:16
En niet iedereen kan “gewoon” een beter betaalde baan zoeken of “gewoon” protesteren of staken voor een beter loon.
En dit is natuurlijk ook nog eens een non-discussie. Pakketbezorgers krijgen, op een enkele uitzondering na geen fooi, ze verwachten en vragen helemaal geen fooi. Waarom sommige mensen dan zo steigeren omdat zìj ook geen fooi krijgen is me een raadsel.
Zoek een beter betaalde baan is de oplossing toch?
zondag 26 juli 2026 om 17:51
Dan is hij zzp-er, want een bezorger in loondienst krijgt gewoon een uurloon.LaFleurNoire schreef: ↑25-07-2026 19:44Klopt. Ik sprak laatst onze pakketbezorger toen we in de lift stonden(anders heeft hij echt geen tijd voor een praatje) en het betaalt echt bagger. Hij krijgt betaald per pakketje en niet af kunnen leveren is dus niet betaald worden.
De intercom was laatst kapot bij ons complex en de deur kon daardoor niet open vanuit de appartementen. Hij is dus behoorlijk wat misgelopen en kreeg een hoop gezeik want mensen kregen hun pakketje niet.
zondag 26 juli 2026 om 20:37
Als in je loondienst bent, verdien je in ieder geval het minimumuurloon.LaFleurNoire schreef: ↑26-07-2026 18:09Volgens mij werkt post.nl niet meer met zzp’ers maar wellicht een andere constructie.
zondag 26 juli 2026 om 21:48
zondag 26 juli 2026 om 22:26
Ik geef een bezorger wanneer ik eten heb besteld altijd fooi. Lees echt met verbazing hoe sommige zeggen dat de bezorger al weg is zodra ze het eten hebben overhandigd.
Iets met als je intentie is om fooi te geven, dan heb je dat al in je hand het moment dat je de deur beantwoord, dan kan je gelijk oversteken, dank je voor de pizza hier heb je fooi en fijne avond, klaar.
Pakketjes bezorgers geef ik ook altijd iets geen geld maar wel gewoon een zak snoep, reep chocola, pak koek of ijs met dit weer of blikje drinken. Ja, ze krijgen hun salaris en het is hun baan, maar ze staan bij mij voor de deur omdat ik iets heb besteld en daarvoor bedank ik ze voor het bezorgen van mijn pakket.
Ik zeg altijd, van geven word je niet arm integendeel. Wat je weggeeft krijg je altijd weer terug. Wat je zaait, ga je ook oogsten.
Tevens denk ik ook dat het in jouw aard moet zitten om te willen geven.
Iets met als je intentie is om fooi te geven, dan heb je dat al in je hand het moment dat je de deur beantwoord, dan kan je gelijk oversteken, dank je voor de pizza hier heb je fooi en fijne avond, klaar.
Pakketjes bezorgers geef ik ook altijd iets geen geld maar wel gewoon een zak snoep, reep chocola, pak koek of ijs met dit weer of blikje drinken. Ja, ze krijgen hun salaris en het is hun baan, maar ze staan bij mij voor de deur omdat ik iets heb besteld en daarvoor bedank ik ze voor het bezorgen van mijn pakket.
Ik zeg altijd, van geven word je niet arm integendeel. Wat je weggeeft krijg je altijd weer terug. Wat je zaait, ga je ook oogsten.
zondag 26 juli 2026 om 23:12
Dat mag, maar het is natuurlijk ook niet zo dat die bezorger dat doet omdat hij jou zo leuk vindt. Die krijgt opdracht van een bedrijf, omdat jij daar iets besteld hebt. Je vetzend if bezorgkosten heb je al betaald.ChloeJ schreef: ↑26-07-2026 22:26Ik geef een bezorger wanneer ik eten heb besteld altijd fooi. Lees echt met verbazing hoe sommige zeggen dat de bezorger al weg is zodra ze het eten hebben overhandigd.
Maar goed, iedereen moet dat natuurlijk lekker zelf weten.
Van mij mogen ze het fooi-systeem afschaffen. Oneerlijk gedoe.
Nog sterker, schaf het gros van de bezorgers af. 8 van de 10x ben ik niet thuis of komen ze niet op het geplande tijdstip. Als ik kan kiezen kies ik altijd een oakketpunt in de buurt.
Scheelt ook weer veel busjes die de straten inveilig maken en dieseldampen het milieu in blazen.
Hop, op mijn fiets naar het pakketpunt.
Voor grotere pakketten kun je dan bezorgen laten, maar betaal he wel extra. Lijkt mij beter.
Maar dat is of topic.
maandag 27 juli 2026 om 05:55
Ik begrijp jouw redenering niet. Denk je altijd zo bekrompen?thanx schreef: ↑26-07-2026 23:12Dat mag, maar het is natuurlijk ook niet zo dat die bezorger dat doet omdat hij jou zo leuk vindt. Die krijgt opdracht van een bedrijf, omdat jij daar iets besteld hebt. Je vetzend if bezorgkosten heb je al betaald.
Nog sterker, schaf het gros van de bezorgers af. 8 van de 10x ben ik niet thuis
Net als dat je 8 van de 10 keer niet thuis bent als ze langskomen. Waarom bestel je dan iets en laat je het bezorgen op een dag waarvan je weet dat je niet thuis bent?
maandag 27 juli 2026 om 06:55
Ik weet niet of jij het weet, maar het "vandaag besteld, morgen in huis" zinnetje klopt niet.
En vaak valt er niets te kiezen. Dan wordt je dat gewoon mede gedeeld.
Of dan kies ik dinsdag avond en krijg ik een bericht "sorry, uw bestelling is vertraagd".
Een pakketpunt kun je ook niet overal kiezen. Die optie is er niet.
Maar hey, hoezo bekrompen? Omdat ik een andere mening heb over hoe ik mijn geld wil besteden?
Of dat ik het fijner zou vinden als pakketten sowieso bij pakketpunten afgeleverd worden?
maandag 27 juli 2026 om 07:36
Uiteindelijk, je kan ervoor wegkijken, maar wij hebben er wel met z'n allen voor gezorgd dat die hele pakketindustrie zo idioot is geworden. Omdat de gemiddelde Nederlander niet alleen veel meer koopt, maar ook meer laat bezorgen. En de gemiddelde Nederlander ook het liefst wil dat het snel bezorgd wordt.
En als het allemaal zo moeilijk is omdat je nooit thuis bent: zowel bij PostNL als DHL kan je instellen dat ze standaard bij een pakketpunt of -automaat inleveren, gewoon in de app, ook als de winkel geen pakketpunt als optie geeft. Dan heb je de twee grootste al te pakken. Dat is prettiger voor de bezorger en beter voor het milieu en dan hoef je je ook niet te bekreunen over die fooi die je zelf ook niet krijgt.
En als het allemaal zo moeilijk is omdat je nooit thuis bent: zowel bij PostNL als DHL kan je instellen dat ze standaard bij een pakketpunt of -automaat inleveren, gewoon in de app, ook als de winkel geen pakketpunt als optie geeft. Dan heb je de twee grootste al te pakken. Dat is prettiger voor de bezorger en beter voor het milieu en dan hoef je je ook niet te bekreunen over die fooi die je zelf ook niet krijgt.
maandag 27 juli 2026 om 07:52
Leuke vraag, ik vind fooi altijd een lastig ding. Want ja, ze krijgen betaald voor het werk dat ze doen. En waar trek je dan inderdaad een grens?
Alleen soms zie ik dat mensen echt met plezier, passie hun werk doen, en net even dat extra beetje geven. Dan vind ik het wel leuk om ze iets te geven. En het bedrag hangt dan echt af van wat dat extra beetje geven inhoud.
Wij hebben op ons werk regelmatig te maken met levering van grote, zware pakketten. En ik werk in een bedrijf waar alleen vrouwen werken, dus grote zware pakketten tillen is niet ons favoriete bezigheid. Er zijn een vast aantal bezorgers die letterlijk het pakket voor de winkel neer zetten zonder iets te zeggen, en weer weg gaan. Maar ook één bezorger die de moeite doet om het voor ons naar ons magazijn te brengen terwijl dat niet hoeft. Hij krijgt regelmatig even een 10tje toegeschoven van ons.
Laatst bij een kinderfeestje bij ons thuis kwam er een vrouw te schminken. We hadden een vast bedrag afgesproken voor 2 uurtjes werk. Uiteindelijk is ze langer dan 3 uur gebleven, omdat de kinderen een tweede schmink ronde hadden gevraagd. Zij deed haar werk echt met passie en had zoveel plezier met de kinderen dat ik het leuk en niet meer dan logisch vond om haar wat extra te geven. Terwijl ze zelf aan gaf dat dat niet hoefde omdat ze het zo leuk vind om te doen, en het niet als werken voelt.
Alleen soms zie ik dat mensen echt met plezier, passie hun werk doen, en net even dat extra beetje geven. Dan vind ik het wel leuk om ze iets te geven. En het bedrag hangt dan echt af van wat dat extra beetje geven inhoud.
Wij hebben op ons werk regelmatig te maken met levering van grote, zware pakketten. En ik werk in een bedrijf waar alleen vrouwen werken, dus grote zware pakketten tillen is niet ons favoriete bezigheid. Er zijn een vast aantal bezorgers die letterlijk het pakket voor de winkel neer zetten zonder iets te zeggen, en weer weg gaan. Maar ook één bezorger die de moeite doet om het voor ons naar ons magazijn te brengen terwijl dat niet hoeft. Hij krijgt regelmatig even een 10tje toegeschoven van ons.
Laatst bij een kinderfeestje bij ons thuis kwam er een vrouw te schminken. We hadden een vast bedrag afgesproken voor 2 uurtjes werk. Uiteindelijk is ze langer dan 3 uur gebleven, omdat de kinderen een tweede schmink ronde hadden gevraagd. Zij deed haar werk echt met passie en had zoveel plezier met de kinderen dat ik het leuk en niet meer dan logisch vond om haar wat extra te geven. Terwijl ze zelf aan gaf dat dat niet hoefde omdat ze het zo leuk vind om te doen, en het niet als werken voelt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in