Geld & Recht alle pijlers

Fooi voor de bezorger

14-07-2026 09:56 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
Ik geef nooit fooi; ik neem een product of een dienst af, betaal de prijs die daar voor staat en dat vind ik voldoende. Monteurs die in of rond mijn huis voor me aan het werk zijn, voorzie ik van koffie of thee, dat vind ik niet meer dan normaal. Maar ik betaal dus niemand ‘extra’. Ze worden tenslotte betaald door hun werkgever, of het is een ondernemer wiens rekening ik gewoon betaal.
Eberesche schreef:
16-07-2026 12:42
als je op deze manier werkvolk spreekt dat bij particulieren thuis werkt kom je erachter hoe verschrikkelijk asociaal heel veel mensen zijn.
Ik denk dat er overal asociale mensen zijn, dus inderdaad tussen de mensen die iemand over de vloer krijgen, maar ook net zo goed tussen de mensen die bij anderen over de vloer komen voor een klus. Ik heb dat laatste in ieder geval ook al vaak genoeg meegemaakt. Laatst stond er bijvoorbeeld een internetmonteur al Tukse pizza-etend voor de deur en daar ging hij in huis ook mee door toen hij het euvel ging bekijken. Toen ik er iets over opmerkte (los van dat ik het onfatsoenlijk vond, stinkt zo'n Turkse pizza ook nogal) kreeg ik als reactie dat ie "bijna op" was.
Lori schreef:
16-07-2026 13:09
Ik denk dat er overal asociale mensen zijn, dus inderdaad tussen de mensen die iemand over de vloer krijgen, maar ook net zo goed tussen de mensen die bij anderen over de vloer komen voor een klus. Ik heb dat laatste in ieder geval ook al vaak genoeg meegemaakt. Laatst stond er bijvoorbeeld een internetmonteur al Tukse pizza-etend voor de deur en daar ging hij in huis ook mee door toen hij het euvel ging bekijken. Toen ik er iets over opmerkte (los van dat ik het onfatsoenlijk vond, stinkt zo'n Turkse pizza ook nogal) kreeg ik als reactie dat ie "bijna op" was.
natuurlijk zijn er overal leuke en stomme mensen. daarom geef ik ook specifiek aan dat dit gewoon echt veel voorkomt en dus opvalt en niet gaat over een incidentje. en nee, dat zegt niets over dat het merendeel nog steeds gewoon goed is tegen werkvolk
Mijn zoon is jarenlang bezorger bij de AH geweest. En in de wijken waarvan hij dacht hier wil je niet wonen kreeg hij vaak royaal fooi. En als hij een goede wijk in Rotterdam had dan kreeg hij niets.

Hij is ook verhuizer geweest en vaak kreeg hij wat extra's. De jongens waar hij mee werkte gaven ook dat je het daar wel van moest hebben.

Bezorger zijn is vaak gewoon een slechte baan. Hoge werkdruk, lange dagen, je krijgt vaak een hoop shit over je heen omdat iemand vind dat je auto in de weg staat etc. Als ze de extraatjes niet krijgen wil niemand meer bezorger worden. En omdat er steeds meer bezorgt wordt ivm online bestellen mogen deze mensen best wel iets meer gewaardeerd worden.

Ik heb met verbazing de reacties gelezen :-o
Boosie23 schreef:
16-07-2026 15:33
Mijn zoon is jarenlang bezorger bij de AH geweest. En in de wijken waarvan hij dacht hier wil je niet wonen kreeg hij vaak royaal fooi. En als hij een goede wijk in Rotterdam had dan kreeg hij niets.

Hij is ook verhuizer geweest en vaak kreeg hij wat extra's. De jongens waar hij mee werkte gaven ook dat je het daar wel van moest hebben.

Bezorger zijn is vaak gewoon een slechte baan. Hoge werkdruk, lange dagen, je krijgt vaak een hoop shit over je heen omdat iemand vind dat je auto in de weg staat etc. Als ze de extraatjes niet krijgen wil niemand meer bezorger worden. En omdat er steeds meer bezorgt wordt ivm online bestellen mogen deze mensen best wel iets meer gewaardeerd worden.

Ik gaf een keer wat aan de AH bezorger en hij gaf als antwoord.

Zo zeldzaam, dank u.

Ze krijgen bijna nooit wat hoorde ik van hem.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
16-07-2026 15:40

Zo zeldzaam, dank u.

Het is werkelijk nog nooit in me opgekomen de bezorgen van AH fooi te geven.
moiren wijzigde dit bericht op 16-07-2026 16:24
0.71% gewijzigd
Everything is possible for the one who believes.
pepexx schreef:
16-07-2026 15:40

Zo zeldzaam, dank u.

Ik betaal voor de bezorging van de boodschappen. Dan ga ik echt geen fooi geven. Ik wil best met warm weer een blikje drinken of een ijsje geven, maar geen geld.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik was ook verbaasd hoor toen hij mij dat vertelde. Want de bezorgers bij de AH verdienen niet slecht. En hij had soms hele relaxte ritten. Ze moeten op schema rijden, maar hij hield dan tijd over voor een uitgebreide pauze.

Maar met toen hij als verhuizer/bezorger werkt, was et echt wel slecht geregeld. Lange dagen, weinig pauze. Hij is toen heel gauw bij de AH gaan werken. En dat vond hij relaxed. Je weet hoe laat je begint en hoe laat je klaar bent etc.
Boosie23 schreef:

Dus jij vindt dat ik als consument die een vastgesteld bedrag betaalt voor een product, ook nog eens het slechte werkgeverschap van de leverancier moet compenseren want als ik geen fooi geef, ben ik Hollands gierig?
En vanuit de kant van de werknemer: Ik neem aan dat die verhuizers een salaris boven het wettelijke minimum kregen en dat contract zelf ondertekend hadden?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
16-07-2026 16:26
Dus jij vindt dat ik als consument die een vastgesteld bedrag betaalt voor een product, ook nog eens het slechte werkgeverschap van de leverancier moet compenseren want als ik geen fooi geef, ben ik Hollands gierig?
En vanuit de kant van de werknemer: Ik neem aan dat die verhuizers een salaris boven het wettelijke minimum kregen en dat contract zelf ondertekend hadden?
Dat vind ik zeker niet. Maar sommige mensen komen heel moeilijk aan het werkt en daar wordt ook misbruik van gemaakt. Vandaag dat deze mensen het vaak ook niet lang volhouden. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Eberesche schreef:
16-07-2026 12:42
als je op deze manier werkvolk spreekt dat bij particulieren thuis werkt kom je erachter hoe verschrikkelijk asociaal heel veel mensen zijn.

voor water alleen de tuinslang mogen gebruiken, niet de kraan. ook niet voor water om te drinken. niet naar de wc, zelf uitgebreid gaan lunchen en nog geen worstenbroodje extra voor de werkmannen, geen koffie of iets anders te drinken.

Zorg voor de mensen die iets bij jou komen doen is niet speciaal, het zou de norm moeten zijn.

Dat ligt er aan. Ik heb een bloedhekel aan bouwvakkers, werklui over de vloer. Mensen die de ketel komen controleren, schilderen, weet ik veel wat, ik hou er niet van. Ik woon in een huurhuis, dus keuze heb ik niet.
Ik bied werklui die een hele dag aan het werk zijn echt wel koffie aan, maar de monteur die de ketel 30 minuten komt controleren niet. Als bouwvakker weet je dat je niet altijd koffie krijgt bij mensen thuis. Daar zou je toch op voorbereid moeten zijn?
Ik bedoel niet dat ik een hekel heb aan bouwvakkers, maar wel als ze bij mij in huis aan het werk zijn. :-D
Boosie23 schreef:
16-07-2026 17:04
Dat vind ik zeker niet. Maar sommige mensen komen heel moeilijk aan het werkt en daar wordt ook misbruik van gemaakt. Vandaag dat deze mensen het vaak ook niet lang volhouden. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Inderdaad een andere discussie en niet relevant met betrekking tot wel of niet fooi geven.
Jiske schreef:
16-07-2026 17:05
Dat ligt er aan. Ik heb een bloedhekel aan bouwvakkers, werklui over de vloer. Mensen die de ketel komen controleren, schilderen, weet ik veel wat, ik hou er niet van. Ik woon in een huurhuis, dus keuze heb ik niet.
Ik bied werklui die een hele dag aan het werk zijn echt wel koffie aan, maar de monteur die de ketel 30 minuten komt controleren niet. Als bouwvakker weet je dat je niet altijd koffie krijgt bij mensen thuis. Daar zou je toch op voorbereid moeten zijn?
Als ik Viva mag geloven leven die de hele week op gratis gekregen saucijzenbroodjes :-).

Dat je die dingen na 3 weken niet beu gegeten wordt ...

Ik moet bij mij nog altijd de eerste werkman meemaken die niet gewoon een thermos koffie en een brooddoos in zijn bestelwagen heeft liggen.
Zelfs mijn koffie slagen ze meestal af.
(Ik doe niet aan saucijzenbroodjes. Ik ga ervan uit dat ze eten mee hebben of dat ze zelf wat halen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Jiske schreef:
16-07-2026 17:05
Zeker die servicebeurten zijn strak ingepland. Die hebben echt geen tijd om overal eerst nog 10 minuten een bakkie te doen.
En ik heb er ook geen zin in.
Everything is possible for the one who believes.
Alle vaklui die langer dan 30 minuten binnen zijn bied ik iets te drinken aan.

Ook hebben ze altijd wel tijd voor een praatje.
Ik heb sowieso een adembenemend uitzicht dus daar willen ze graag naar kijken onder het genot van een bakkie koffie.

Iedereen die hier iets zwaars naar boven moet tillen, 4 hoog zonder lift krijgt een extraatje.

Het wordt altijd erg gewaardeerd.

Maar de bedrijven gestuurd door de woningbouw krijgen niks. (Fooi)

Het zijn echt de diensten die ik zelf betaal.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Boosie23 schreef:

Helemaal met je eens. Mijn zoon bezorgde ook (pizza's), door weer en wind, sneeuwbergen trotseren en onderuit gaan, "ploegen" dus voor 6 euro bruto per uur en dan géén fooi krijgen. Ik vond het niet alleen sneu; tegenwoordig geef ik Altijd fooi als hier iemand eten komt bezorgen, nu ik weet hoe het zit. Hij werkte ook nog bij een boodschappenbezorgbedrijf; dat leek wel slavenarbeid, de timer stond al op rood bij vertrek, door rood moeten fietsen om alles op tijd, op de paar minuten nauwkeurig, af te leveren. Was je iets te laat, dan kreeg je "strafpunten"; je fooi werd dan niet uitbetaald (als er al fooi was). Bij 3 keer "niet op tijd" kon je vertrekken (zoiets dergelijks). Brrr.
Ik heb er veel meer waardering voor gekregen, voorheen dacht ik ook "ze krijgen toch betaald", daar kijk ik nu anders naar.
Jiske schreef:
16-07-2026 17:14
Ik bedoel niet dat ik een hekel heb aan bouwvakkers, maar wel als ze bij mij in huis aan het werk zijn. :-D
Ja het ongemak als er vreemden in je huis voor je aan het werk zijn, tenminste dat is de reden dat ik er een hekel aan heb.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
ScoobyDee schreef:
16-07-2026 23:08
Helemaal met je eens. Mijn zoon bezorgde ook (pizza's), door weer en wind, sneeuwbergen trotseren en onderuit gaan, "ploegen" dus voor 6 euro bruto per uur en dan géén fooi krijgen. Ik vond het niet alleen sneu; tegenwoordig geef ik Altijd fooi als hier iemand eten komt bezorgen, nu ik weet hoe het zit. Hij werkte ook nog bij een boodschappenbezorgbedrijf; dat leek wel slavenarbeid, de timer stond al op rood bij vertrek, door rood moeten fietsen om alles op tijd, op de paar minuten nauwkeurig, af te leveren. Was je iets te laat, dan kreeg je "strafpunten"; je fooi werd dan niet uitbetaald (als er al fooi was). Bij 3 keer "niet op tijd" kon je vertrekken (zoiets dergelijks). Brrr.
Ik heb er veel meer waardering voor gekregen, voorheen dacht ik ook "ze krijgen toch betaald", daar kijk ik nu anders naar.
er is een enorm verschil tussen de normaal-betaalde bezorgers van AH en Coolblue en de vaak erg jonge Thuisbezorgd-bezorgers. Die laatsten hebben echt wel een fooi verdiend.
Moiren schreef:
16-07-2026 15:54
Het is werkelijk nog nooit in me opgekomen de bezorgen van AH fooi te geven.
Nee… mij ook niet.

Ik heb wel eens de allereerste keer een koffie met koek aangeboden, omdat er iets fout was gegaan met ons adres.

En met de hitte afgelopen weken vraag ik altijd of hun airco werkt en of ze een blikje drinken of ijsje willen.
Maar fooi.. nee nooit aan gedacht ook
Lila-Linda schreef:
17-07-2026 08:14
er is een enorm verschil tussen de normaal-betaalde bezorgers van AH en Coolblue en de vaak erg jonge Thuisbezorgd-bezorgers. Die laatsten hebben echt wel een fooi verdiend.
Ja, dat vind ik ook. De pizzabezorger (of ander eten) krijgt altijd fooi. De AH bezorger niet.
Pelle schreef:
17-07-2026 08:18
Ja, dat vind ik ook. De pizzabezorger (of ander eten) krijgt altijd fooi. De AH bezorger niet.
Nou toen ik van de week pizza wilde, ben ik toch maar zelf in de auto gestapt. Bezorgen was 20 euro duurder dan in de winkel afhalen (voor 3 pizza's) 😱 en dat was dan nog zonder fooi.
happyapple schreef:
17-07-2026 08:36
Nou toen ik van de week pizza wilde, ben ik toch maar zelf in de auto gestapt. Bezorgen was 20 euro duurder dan in de winkel afhalen (voor 3 pizza's) 😱 en dat was dan nog zonder fooi.
Ik heb even gekeken, maar hier kost pizza laten bezorgen 1,50
Dat kan, maar de prijzen per pizza liggen hier ook hoger bij bezorgen. Ik overdreef echt niet.
happyapple schreef:
17-07-2026 08:58
Dat kan, maar de prijzen per pizza liggen hier ook hoger bij bezorgen. Ik overdreef echt niet.
Wat zijn dan de bezorgkosten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven