Fooi voor de bezorger
dinsdag 14 juli 2026 om 09:56
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
maandag 27 juli 2026 om 07:56
Ik zou het fijn vinden als je ook de optie kon aanvinken dat het helemaal niet zo'n haast heeft. Dat het me niet uitmaakt of die handdoeken er morgen al zijn, als ze maar een keer komen. Dan kan er ook wat meer gecombineerd worden. Maar goed, dat vraagt meteen een hele reorganisatie van het systeem natuurlijk.Lori schreef: ↑27-07-2026 07:36Uiteindelijk, je kan ervoor wegkijken, maar wij hebben er wel met z'n allen voor gezorgd dat die hele pakketindustrie zo idioot is geworden. Omdat de gemiddelde Nederlander niet alleen veel meer koopt, maar ook meer laat bezorgen. En de gemiddelde Nederlander ook het liefst wil dat het snel bezorgd wordt.
maandag 27 juli 2026 om 07:59
Je kunt bij Bol aanvinken wanneer je welk pakje wil krijgenldp schreef: ↑27-07-2026 07:56Ik zou het fijn vinden als je ook de optie kon aanvinken dat het helemaal niet zo'n haast heeft. Dat het me niet uitmaakt of die handdoeken er morgen al zijn, als ze maar een keer komen. Dan kan er ook wat meer gecombineerd worden. Maar goed, dat vraagt meteen een hele reorganisatie van het systeem natuurlijk.
Ik ben bang dat het geen garantie is, dat ze allemaal met dezelfde bezorger komen
maandag 27 juli 2026 om 09:22
precies. de enige webshop die dat aanbiedt die ik ken is zooplus. daar moet je kiezen tussen "gewoon" zsm bezorgen of de eventueel langere, maar meer efficiente bezorgtijdldp schreef: ↑27-07-2026 07:56Ik zou het fijn vinden als je ook de optie kon aanvinken dat het helemaal niet zo'n haast heeft. Dat het me niet uitmaakt of die handdoeken er morgen al zijn, als ze maar een keer komen. Dan kan er ook wat meer gecombineerd worden. Maar goed, dat vraagt meteen een hele reorganisatie van het systeem natuurlijk.
maandag 27 juli 2026 om 12:41
Omdat dit in jou opkomt als redenering waarom een bezorger niet iets extra/fooi verdiend “maar het is natuurlijk ook niet zo dat die bezorger dat doet omdat hij jou zo leuk vindt. Die krijgt opdracht van een bedrijf, omdat jij daar iets besteld hebt. Je vetzend if bezorgkosten heb je al betaald”
Ik las nu net jouw voorgaande reacties en zie dat je niet van fooi geven houdt, dat verklaard wellicht jouw denkwijze.
maandag 27 juli 2026 om 14:59
Het hoeft van mij helemaal niet snel bezorgd te worden, maar heel vaak heb je niks te kiezen. En de optie: ‘dan koop je het toch gewoon in een fysieke winkel’ is er ook voor heel veel dingen simpelweg niet meer. Toen ik zwanger was, was er in een omtrek van meer dan 70km van mij huis geen enkele positie broek te koop groter dan maat 36. Gewoon niks.Lori schreef: ↑27-07-2026 07:36Uiteindelijk, je kan ervoor wegkijken, maar wij hebben er wel met z'n allen voor gezorgd dat die hele pakketindustrie zo idioot is geworden. Omdat de gemiddelde Nederlander niet alleen veel meer koopt, maar ook meer laat bezorgen. En de gemiddelde Nederlander ook het liefst wil dat het snel bezorgd wordt.
En als het allemaal zo moeilijk is omdat je nooit thuis bent: zowel bij PostNL als DHL kan je instellen dat ze standaard bij een pakketpunt of -automaat inleveren, gewoon in de app, ook als de winkel geen pakketpunt als optie geeft. Dan heb je de twee grootste al te pakken. Dat is prettiger voor de bezorger en beter voor het milieu en dan hoef je je ook niet te bekreunen over die fooi die je zelf ook niet krijgt.
En ik kan heel vaak niet kiezen of ik het bij een pakketpunt of automaat laat bezorgen. Ik heb wel iets standaard ingesteld, maar dat geldt om één of andere reden lang niet voor alle pakketten. Zelfs niet van die vervoerder. Ook als ik bij bestelling kon aangeven dat ik iets naar een pakketpunt wil laten sturen, komt het regelmatig toch naar mijn huis. Op een totaal willekeurig moment. Dus nee, ik ga zeker niet de verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat bezorgers soms voor een dichte deur staan bij mij. En gezien de bizarre opties die ze er dan maar van maken (een pakketpunt aan de andere kant van een grote stad dat 2 uur per dag open is, ín mijn halfvolle kliko met afval zonder bericht, mijn nieuwe telefoon in de regen voor mijn voordeur), voel ik me ook niet bepaald genoodzaakt ze een fooi te geven als ze het een keer wel daadwerkelijk aan mij afgeven.
maandag 27 juli 2026 om 16:36
Helemaal mee eens. Er wordt al snel gezegd dat we met z'n allen zoveel online bestellen, maar ik heb regelmatig meegemaakt dat een product in de winkel niet op voorraad was en ik werd doorverwezen naar de webshop. Dat vind ik juist niet prettig, want als ik naar een fysieke winkel ga, wil ik het product direct kunnen meenemen. Helaas is het volledige assortiment steeds vaker niet meer in de winkel te vinden.nausicaa schreef: ↑27-07-2026 14:59Het hoeft van mij helemaal niet snel bezorgd te worden, maar heel vaak heb je niks te kiezen. En de optie: ‘dan koop je het toch gewoon in een fysieke winkel’ is er ook voor heel veel dingen simpelweg niet meer. Toen ik zwanger was, was er in een omtrek van meer dan 70km van mij huis geen enkele positie broek te koop groter dan maat 36. Gewoon niks.
En ik kan heel vaak niet kiezen of ik het bij een pakketpunt of automaat laat bezorgen. Ik heb wel iets standaard ingesteld, maar dat geldt om één of andere reden lang niet voor alle pakketten. Zelfs niet van die vervoerder. Ook als ik bij bestelling kon aangeven dat ik iets naar een pakketpunt wil laten sturen, komt het regelmatig toch naar mijn huis. Op een totaal willekeurig moment. Dus nee, ik ga zeker niet de verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat bezorgers soms voor een dichte deur staan bij mij. En gezien de bizarre opties die ze er dan maar van maken (een pakketpunt aan de andere kant van een grote stad dat 2 uur per dag open is, ín mijn halfvolle kliko met afval zonder bericht, mijn nieuwe telefoon in de regen voor mijn voordeur), voel ik me ook niet bepaald genoodzaakt ze een fooi te geven als ze het een keer wel daadwerkelijk aan mij afgeven.
maandag 27 juli 2026 om 20:02
De app van dhl en PostNL op je telefoon zetten. Dan kan je het heel makkelijk wijzigen als het pakket is aangemeldnausicaa schreef: ↑27-07-2026 14:59Het hoeft van mij helemaal niet snel bezorgd te worden, maar heel vaak heb je niks te kiezen. En de optie: ‘dan koop je het toch gewoon in een fysieke winkel’ is er ook voor heel veel dingen simpelweg niet meer. Toen ik zwanger was, was er in een omtrek van meer dan 70km van mij huis geen enkele positie broek te koop groter dan maat 36. Gewoon niks.
maandag 27 juli 2026 om 23:15
Dat klopt.... werkt niet. Zelfs niet als ik er extra voor betaal.Lila-Linda schreef: ↑27-07-2026 07:59Je kunt bij Bol aanvinken wanneer je welk pakje wil krijgen
Ik ben bang dat het geen garantie is, dat ze allemaal met dezelfde bezorger komen
de wereld wacht om ontdekt te worden
maandag 27 juli 2026 om 23:18
Goede tip!Red_Velvet schreef: ↑27-07-2026 20:02De app van dhl en PostNL op je telefoon zetten. Dan kan je het heel makkelijk wijzigen als het pakket is aangemeld
Daar heb ik wat aan.
Heb idd de apps niet.
Hou niet van al die zooi op mijn telefoon. Maar dit kan wel eens lonen.
maandag 27 juli 2026 om 23:36
Nope, dan ook lang niet altijd. Die app heb ik al lang. Ik heb daar mijn voorkeur ook al ingesteld. Maar dan nog zijn er vaak pakketten die onderweg zijn (als in aangemeld) waarbij ik niks kan veranderen. En bij andere dan weer wel. En dan ben ik digitaal nog behoorlijk vaardig, mensen als mijn ouders snappen daar echt niks van.Red_Velvet schreef: ↑27-07-2026 20:02De app van dhl en PostNL op je telefoon zetten. Dan kan je het heel makkelijk wijzigen als het pakket is aangemeld
dinsdag 28 juli 2026 om 10:07
Dat helpt inderdaad vaak wel, maar zeker niet altijd. Soms kan het dan ineens toch nog de avond voor levering. Maar pas had ik 2 pakketjes van PostNL inderdaad gewijzigd naar het pakketpunt in de buurt, omdat ik de dag dat ze (ineens eerder) volgens de app kwamen bezorgen niet thuis zou zijn en dan bezorgen ze pakketje 1 daar wel zoals gevraagd, maar pakketje 2 ineens bij een compleet ander pakketpunt.
dinsdag 28 juli 2026 om 11:49
Ik krijg echt heel veel mail over mijn bestellingen, zowel per mail als in de app.nausicaa schreef: ↑27-07-2026 23:36Nope, dan ook lang niet altijd. Die app heb ik al lang. Ik heb daar mijn voorkeur ook al ingesteld. Maar dan nog zijn er vaak pakketten die onderweg zijn (als in aangemeld) waarbij ik niks kan veranderen. En bij andere dan weer wel. En dan ben ik digitaal nog behoorlijk vaardig, mensen als mijn ouders snappen daar echt niks van.
Daar zie je wanneer iets verstuurd is, dan krijg ik nog een mail van DHL of Postnl, is bijna niet te missen.
Ik kan altijd ruim op tijd nog Wijzigen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 28 juli 2026 om 17:20
Geloof me, ik heb het al heel vaak geprobeerd. Maar dan blijven er echt nog genoeg over die niet te wijzigen zijn, waar die mails alleen een mededeling zijn. Maar ik heb wel eens eerder van mensen elders in het land gehoord dat het bij hen altijd kon, misschien is dat per sorteercentrum anders of zo.
En ja, die mails krijg ik dus ook, alleen dan weet je ten eerste nog steeds niet wanneer het precies komt. Kan zomaar toch nog een andere dag zijn. Of ze leveren het dus toch thuis terwijl je een pakketpunt had opgegeven omdat je niet thuis kunt zijn. Of op een heel ander pakketpunt dan opgegeven, want de eerste was ‘vol’. En optie twee is dan blijkbaar ineens echt totaal aan de andere kant van de stad, met hele beperkte openingstijden, terwijl ik er juist een koos die voor mij handig was.
Allemaal prima, en ik snap dat het ook niet altijd de schuld van de bezorgers is, maar ik voel nog steeds weinig aanleiding om ze heel ruim te gaan belonen als ze het wel een keer toevallig goed doen.
dinsdag 28 juli 2026 om 18:07
Toch zou dat misschien best werken. Ik heb de NS wel eens een bedankbrief gestuurd, omdat ze het voor elkaar hadden gekregen me van Amsterdam naar Alkmaar te krijgen zonder dat ik er in Uitgeest uit werd geflikkerd en zelf maar moest zien hoe ik in Alkmaar kwam (dat was nogal gebruikelijk in die tijd). Het was natuurlijk sarcastisch bedoeld, maar dat hadden ze niet door geloof ik want ik kreeg echt een brief terug dat ze heel blij waren dat ik zo tevreden was
Lady*Voldedinges
dinsdag 28 juli 2026 om 19:24
Ja doei. Ik ga echt niet elke keer als iets gewoon normaal gaat bedanken hoor. Dat vind ik echt de omgekeerde wereld, dat ik heel blij moet zijn als iemand gewoon doet waar ik voor betaald heb. Als iemand iets bijzonders doet, of iets extra’s, zeker. Ik groet de buschauffeur gewoon als ik uitstap en zo, vriendelijkheid kan altijd. Maar ik ga hem niet uitgebreid bedanken dat hij me vandaag weer zo fijn naar mijn locatie gebracht heeft.Lady*Voldemort schreef: ↑28-07-2026 18:07Toch zou dat misschien best werken. Ik heb de NS wel eens een bedankbrief gestuurd, omdat ze het voor elkaar hadden gekregen me van Amsterdam naar Alkmaar te krijgen zonder dat ik er in Uitgeest uit werd geflikkerd en zelf maar moest zien hoe ik in Alkmaar kwam (dat was nogal gebruikelijk in die tijd). Het was natuurlijk sarcastisch bedoeld, maar dat hadden ze niet door geloof ik want ik kreeg echt een brief terug dat ze heel blij waren dat ik zo tevreden was. En dan denk ik toch: als iedereen nou zou bedanken als het goed gaat in plaats van te klagen als het niet goed gaat zou de wereld er wellicht een stuk gezelliger uit zien.
Tegen de bezorgers ben ik ook vriendelijk, ik klaag ook nooit tegen hen. Dat kan niet eens, want je ziet ze zelden, zelfs als ik wel thuis ben mikken ze iets op de stoep en zijn al weer weg voor ik voor de deur ben. Ik pak ook gewoon pakketjes voor buren aan en zo, ik ben echt geen vervelende klant. Maar fooi gaan geven die ene keer dat ze daadwerkelijk op het afgesproken moment en tijd weten te leveren, nee.
dinsdag 28 juli 2026 om 19:29
Ja en dan ook gelijk de kapster hetzelfde salaris als de hartchirurg!thanx schreef: ↑26-07-2026 23:12Dat mag, maar het is natuurlijk ook niet zo dat die bezorger dat doet omdat hij jou zo leuk vindt. Die krijgt opdracht van een bedrijf, omdat jij daar iets besteld hebt. Je vetzend if bezorgkosten heb je al betaald.
Maar goed, iedereen moet dat natuurlijk lekker zelf weten.
Van mij mogen ze het fooi-systeem afschaffen. Oneerlijk gedoe.
Nog sterker, schaf het gros van de bezorgers af. 8 van de 10x ben ik niet thuis of komen ze niet op het geplande tijdstip. Als ik kan kiezen kies ik altijd een oakketpunt in de buurt.
Scheelt ook weer veel busjes die de straten inveilig maken en dieseldampen het milieu in blazen.
Hop, op mijn fiets naar het pakketpunt.
Voor grotere pakketten kun je dan bezorgen laten, maar betaal he wel extra. Lijkt mij beter.
Maar dat is of topic.
dinsdag 28 juli 2026 om 19:41
Het was maar een gedachte-experiment hoor. Je hoeft echt niet meteen in de gordijnen te gaan hangen.nausicaa schreef: ↑28-07-2026 19:24Ja doei. Ik ga echt niet elke keer als iets gewoon normaal gaat bedanken hoor. Dat vind ik echt de omgekeerde wereld, dat ik heel blij moet zijn als iemand gewoon doet waar ik voor betaald heb. Als iemand iets bijzonders doet, of iets extra’s, zeker. Ik groet de buschauffeur gewoon als ik uitstap en zo, vriendelijkheid kan altijd. Maar ik ga hem niet uitgebreid bedanken dat hij me vandaag weer zo fijn naar mijn locatie gebracht heeft.
Tegen de bezorgers ben ik ook vriendelijk, ik klaag ook nooit tegen hen. Dat kan niet eens, want je ziet ze zelden, zelfs als ik wel thuis ben mikken ze iets op de stoep en zijn al weer weg voor ik voor de deur ben. Ik pak ook gewoon pakketjes voor buren aan en zo, ik ben echt geen vervelende klant. Maar fooi gaan geven die ene keer dat ze daadwerkelijk op het afgesproken moment en tijd weten te leveren, nee.
Lady*Voldedinges
woensdag 29 juli 2026 om 10:57
Wat heeft dat er weer mee te maken?
Helemaal niks met fooi in ieder geval.
Een hartchirurg heeft toch een heel andere opleiding en verantwoordelijkheid?
Dat zou dan toch juist oneerlijk zijn?
woensdag 29 juli 2026 om 12:20
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou gaat, maar bij mij is meestal het pakket eerst alleen aangemeld bij PostNL en moet het nog opgehaald worden, daarna nog verwerkt door PostNL etc. Dan kan ik ook nog niks wijzigen, pas als het ook echt bij PostNL is en door hen verwerkt kan ik de bezorging aanpassen. Dus meestal op de ochtend van de bezorgdag.nausicaa schreef: ↑28-07-2026 17:20Geloof me, ik heb het al heel vaak geprobeerd. Maar dan blijven er echt nog genoeg over die niet te wijzigen zijn, waar die mails alleen een mededeling zijn. Maar ik heb wel eens eerder van mensen elders in het land gehoord dat het bij hen altijd kon, misschien is dat per sorteercentrum anders of zo.
En ja, die mails krijg ik dus ook, alleen dan weet je ten eerste nog steeds niet wanneer het precies komt. Kan zomaar toch nog een andere dag zijn. Of ze leveren het dus toch thuis terwijl je een pakketpunt had opgegeven omdat je niet thuis kunt zijn. Of op een heel ander pakketpunt dan opgegeven, want de eerste was ‘vol’. En optie twee is dan blijkbaar ineens echt totaal aan de andere kant van de stad, met hele beperkte openingstijden, terwijl ik er juist een koos die voor mij handig was.
Allemaal prima, en ik snap dat het ook niet altijd de schuld van de bezorgers is, maar ik voel nog steeds weinig aanleiding om ze heel ruim te gaan belonen als ze het wel een keer toevallig goed doen.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
woensdag 29 juli 2026 om 14:09
Er is ook werkelijk helemaal niks oneerlijk aan als ik Pjotr een 2 euro munt geef als hij mijn sushi komt brengen.
woensdag 29 juli 2026 om 19:55
Fooien geven is volgens mij helemaal niets nieuws hier. Dat gebeurt al tientallen jaren en waarschijnlijk nog veel langer dan dat.Red_Velvet schreef: ↑29-07-2026 15:23Dat hele fooiensysteem, ik vind het uit Amerika aangewaaien gedoe. De situatie is hier heel anders dan daar.
donderdag 30 juli 2026 om 13:12
Het is eerst van Europa naar Amerika gewaaid, en nu weer terug.Red_Velvet schreef: ↑29-07-2026 15:23Dat hele fooiensysteem, ik vind het uit Amerika aangewaaien gedoe. De situatie is hier heel anders dan daar.
Zo'n beetje zoals Sinterklaas en Santaclaus. Dus als je je Europese erfgoed eer aan wilt doen: geef fooi!
Wat eten we vanavond?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in