Hotel reserveren met debetkaart vd bank, kan dat?

30-07-2026 20:31 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ik geen creditkaart heb en er ook geen kan aanvragen, vroeg ik mij af of het ook mogelijk is om de debetkaart vd bank (de nieuwe versie vd pinpas) kan gebruiken om een hotelreservering te bevestigen.

Ik wil dan betalen op de dag van aankomst bij de receptie met de debet/pinpas.
Het gaat om een hotel van een keten, in Belgie en zonder minibar of borg.

Of kan dat niet? Ik heb die debetkaart namelijk net pas ontvangen ter vervanging vd oude pinpas en vlg de bank kan je er ook hotel- en huurautoreserveringen mee doen. Maar een rondje Google hoe het precies zit maakt niet veel duidelijk.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Dat ligt aan het land en het hotel. Bij een debitcard (gewone pinpas eigenlijk) kan het hotel feen reservering op je kaart doen, maar moet je vooraf betalen (bijv in Nederland via ideal). In andere landen is dat niet altijd gebruikelijk. Ik heb zelfs wel eens in Duitsland gehad dat er contante betaling gevraagd werd.
Het is mij gelukt om een hotel te reserveren met mijn nieuwe debit card van ING. Toen werd om een credit card gevraagd en dat leek me een mooie test case. Werkte prima.
De laatste keer dat ik in het buitenland een hotel wilde reserveren kon ik kiezen uit creditcard, debitcard en paypal.
Hangt dus echt af van het hotel maar mijn ervaring is wel dat je in het buitenland een creditcard nodig hebt om te reserveren.
Toen ik zelf nog geen creditcard had heb ik mijn vader een keer gevraagd of ik zijn creditcard mocht gebruiken. Dus reserveren met zijn kaart en toen ter plaatse gewoon zelf betaald. Dat werkt ook niet altijd meer trouwens.
Onlangs gedaan voor een hotel in oktober a.s. Betalen ter plaatse.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Bij dochter is dit afgelopen vakantie gelukt. Helemaal blij want nu heeft ze onze creditcard niet meer nodig.
Je moet die debit optie wel aanzetten in de bankier omgeving.
pompelmoentje schreef:
30-07-2026 22:41
Bij dochter is dit afgelopen vakantie gelukt. Helemaal blij want nu heeft ze onze creditcard niet meer nodig.
Je moet die debit optie wel aanzetten in de bankier omgeving.
Wat bedoel je precies met "het aanzetten van de debit optie"?
margreetder schreef:
31-07-2026 08:54
Wat bedoel je precies met "het aanzetten van de debit optie"?
Je moet bij sommige banken online betalen aanzetten. Bijvoorbeeld Rabo wel, maar ING niet.

Online betalen met je Rabobank-betaalpas (Debit Mastercard of Visa Debit) zet je eenvoudig aan in de Rabo App of via Rabo Online Bankieren. Ga in de app naar Instellingen, kies Passen en selecteer je Betaalpas om de optie voor online betalen met het schuifbalkje in of uit te schakelen.

Online betalen met je (vernieuwde) ING-betaalpas hoef je niet apart aan te zetten; dit staat standaard aan en regel je direct in de webwinkel met je 16-cijferige kaartnummer, de vervaldatum en je CVC/CVV-code uit de ING App. Je fysieke en digitale pas en limieten zijn direct aan elkaar gekoppeld.
Bij een debit card moet je het geld wel op je rekening hebben staan. Het bedrag wordt direct afgeschreven of tijdelijk gereserveerd.
Pelle schreef:
31-07-2026 09:05
Je moet bij sommige banken online betalen aanzetten. Bijvoorbeeld Rabo wel, maar ING niet.

Online betalen met je Rabobank-betaalpas (Debit Mastercard of Visa Debit) zet je eenvoudig aan in de Rabo App of via Rabo Online Bankieren. Ga in de app naar Instellingen, kies Passen en selecteer je Betaalpas om de optie voor online betalen met het schuifbalkje in of uit te schakelen.

Online betalen met je (vernieuwde) ING-betaalpas hoef je niet apart aan te zetten; dit staat standaard aan en regel je direct in de webwinkel met je 16-cijferige kaartnummer, de vervaldatum en je CVC/CVV-code uit de ING App. Je fysieke en digitale pas en limieten zijn direct aan elkaar gekoppeld.

Heb ik niet hoeven doen (Rabobank). Stond automatisch al goed/aan.
bij booking gaat dat goed. maar zij hebben tegenwoordig ook paypal dus meestal pak ik die optie.
Pelle schreef:
31-07-2026 09:38
Bij een debit card moet je het geld wel op je rekening hebben staan. Het bedrag wordt direct afgeschreven of tijdelijk gereserveerd.

Dit klopt wel idd.
iceteapeach schreef:
31-07-2026 11:22
Heb ik niet hoeven doen (Rabobank). Stond automatisch al goed/aan.
Dan is het verouderde informatie. Excuses.
Op hun site staat wel het volgende:
Bepaal zelf of je online kunt betalen
In de Rabo app kun je zelf instellen of je met je betaalpas online wilt betalen. Zet dit aan of uit wanneer jij dat wilt. Zo houd je zelf de controle.

Maar blijkbaar staat het tegenwoordig standaard aan.
Pelle schreef:
31-07-2026 20:07
In de Rabo app kun je zelf instellen of je met je betaalpas online wilt betalen. Zet dit aan of uit wanneer jij dat wilt. Zo houd je zelf de controle.

Dat zou kunnen idd. Ik vind de nieuwe betaalpas/debitcard echt heel fijn. Het fungeert gewoon net als een creditcard, behalve idd dat een bedrag direct wordt afgeschreven of wordt gereserveerd. Geen idee hoe het zit met een malafide aankoop en hoe je dan beschermd bent.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 31-07-2026 21:22
0.07% gewijzigd
Pelle schreef:
31-07-2026 20:07

Dubbel
Pelle schreef:
31-07-2026 09:38
Dat bedrag heb ik wel staan, dus dat kunnen ze "reserveren" ik neem aan dat dit dan is tot ik betaal bij het inchecken bij de receptie?

Ik kies voor boeken met een annuleerbaar tarief (annuleren tot de dag van aankomst) en betalen bij aankomst.

Ik ben van plan om naar Belgie te gaan.
Mutsje78 schreef:
31-07-2026 22:34
Dat bedrag heb ik wel staan, dus dat kunnen ze "reserveren" ik neem aan dat dit dan is tot ik betaal bij het inchecken bij de receptie?

Ik kies voor boeken met een annuleerbaar tarief (annuleren tot de dag van aankomst) en betalen bij aankomst.

Ja klopt. Ik heb een tijd geleden een hotelreservering gemaakt, met gratis annulering tot 2 dagen vantevoren, in oktober pas. Niks afgeschreven of een bedrag alvast gereserveerd. Dat soort dingen hangen af van de voorwaarden, staat dan los van je debitcard.

M.a.w. : een debitcard fungeert in principe zoals een creditcard alleen wordt het bedrag ofwel direct afgeschreven ofwel wordt het/een bedrag alvast gereserveerd voor afschrijving.

Ik vind die nieuwe pas heel fijn, heb nl. ook geen creditcard.
iceteapeach schreef:
31-07-2026 21:20
Dat zou kunnen idd. Ik vind de nieuwe betaalpas/debitcard echt heel fijn. Het fungeert gewoon net als een creditcard, behalve idd dat een bedrag direct wordt afgeschreven of wordt gereserveerd. Geen idee hoe het zit met een malafide aankoop en hoe je dan beschermd bent.
Volgens mij hangt dat van je bank af. Bij de Rabobank lijkt er geen aankoopverzekering te zijn.

Bij ING als een specifiek pakket hebt.

Voorwaarden bij het OranjePakket Extra
Als u dit specifieke pakket heeft, gelden de volgende regels voor betalingen met uw betaalpas of iDEAL:
Geldigheid: Aankopen zijn 45 dagen verzekerd vanaf de aankoopdatum.
Eigen risico: U betaalt € 50 eigen risico per schadegeval.
Maximale vergoeding: Maximaal € 500 per gebeurtenis en tot € 1.500 per kalenderjaar.
Beperkingen: Voor smartphones geldt een maximum van € 250.
Voor computers en audio/videoapparatuur geldt maximaal € 1.000 per kalenderjaar.
Mutsje78 schreef:
31-07-2026 22:34

Het hangt van het hotel af of het überhaupt kan. Soms kun je ook zonder debit card of creditcard boeken en bij aankomst betalen.
Pelle schreef:
01-08-2026 01:09
Het hangt van het hotel af of het überhaupt kan. Soms kun je ook zonder debit card of creditcard boeken en bij aankomst betalen.
Het is een hotel waar ik vorig jaar ook verbleef. Ik had toen geboekt met een Prepaid Credit Go Card van ICS. Dat ging goed en kon betalen met mijn bankpas bij de receptie.

ICS is echter gestopt met de Prepaid kaarten. En ergens anders een prepaid creditcard, vaak gekoppeld aan een bank- of belegrekening zie ik niet zo zitten voor die ene keer per jaar dat ik zo'n kaart nodig heb voor reserveren.

Vandaar dat ik het toch fijn vind als het met de debetkaart kan. Ik zal het hotel wel even mailen wat mogelijk is.
Mutsje78 schreef:
01-08-2026 16:02
Het is een hotel waar ik vorig jaar ook verbleef. Ik had toen geboekt met een Prepaid Credit Go Card van ICS. Dat ging goed en kon betalen met mijn bankpas bij de receptie.

ICS is echter gestopt met de Prepaid kaarten. En ergens anders een prepaid creditcard, vaak gekoppeld aan een bank- of belegrekening zie ik niet zo zitten voor die ene keer per jaar dat ik zo'n kaart nodig heb voor reserveren.

Vandaar dat ik het toch fijn vind als het met de debetkaart kan. Ik zal het hotel wel even mailen wat mogelijk is.
Maar je kunt toch gewoon een boeking starten en dan kijken welke betaalmogelijkheden je krijgt?
Misschien mag je sowieso pas betalen bij inchecken. Of je probeert het met je debit card. Dan merk je het toch snel genoeg?
Pelle schreef:
01-08-2026 16:42
Maar je kunt toch gewoon een boeking starten en dan kijken welke betaalmogelijkheden je krijgt?
Misschien mag je sowieso pas betalen bij inchecken. Of je probeert het met je debit card. Dan merk je het toch snel genoeg?

Dat idd. Bij de voorwaarden van reserveren zie je dat ook al. Wordt er al een bedrag gereserveerd, of gratis annuleren t/m een x-aantal dagen voor aankomst of betalen bij aankomst en/of vertrek.
Ik heb een milieusticker voor Parijs aangeschaft. De eerste keer dat ik dat deed, jaaaaren geleden, heb ik dat via de CC van mijn pap gedaan. Kost geen drol overigens maargoed, ik had geen CC.

Nu, voor oktober, kon ik die milieusticker via mijn nieuwe betaalpas/debitcard aankopen. Zoveel handiger dan iemand in te moeten schakelen.

TO, komt heus goed.
Pelle schreef:
01-08-2026 01:00
Volgens mij hangt dat van je bank af. Bij de Rabobank lijkt er geen aankoopverzekering te zijn.

Bij ING als een specifiek pakket hebt.

Voorwaarden bij het OranjePakket Extra
Als u dit specifieke pakket heeft, gelden de volgende regels voor betalingen met uw betaalpas of iDEAL:
Geldigheid: Aankopen zijn 45 dagen verzekerd vanaf de aankoopdatum.
Eigen risico: U betaalt € 50 eigen risico per schadegeval.
Maximale vergoeding: Maximaal € 500 per gebeurtenis en tot € 1.500 per kalenderjaar.
Beperkingen: Voor smartphones geldt een maximum van € 250.
Voor computers en audio/videoapparatuur geldt maximaal € 1.000 per kalenderjaar.

Dat is idd iets wat je (je=algemeen) moet uitzoeken. Maar als je iets wil aankopen/reserveren wat niet met Ideal/pay pal of wat dan ook kan, dan is deze nieuwe kaart wel een fijn alternatief.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven