Fooi voor de bezorger
dinsdag 14 juli 2026 om 09:56
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
maandag 3 augustus 2026 om 11:22
Vorig jaar in Londen zag ik hetzelfde, overal werd een "service fee" van 10-15% berekend. Toen ik in een Mexicaans restaurantje waar we écht lekker gegeten hadden een tientje extra achterliet kwam de ober achter me aan, ik was m'n geld vergetennausicaa schreef: ↑03-08-2026 10:26Zoals iemand al zei, het verschijnt gewoon op de rekening. En aangezien het vaak om 20% (of zelfs 25) gaat, maakt dat je etentje ineens een stuk duurder. Wel iets om even te weten dus.
Overigens wordt het in de VS steeds erger. Eerst was 15% de basis, 20% voor gewoon hele goede service en 25% voor bijzonder. Inmiddels zijn er al een hoop plekken waar 25% de standaard is geworden, en 30-35 verwacht wordt voor goede service. Of er staat inderdaad al 20% ‘gratuity’ op de rekening, met daaronder de mededeling dat dat niet betekent dat er geen fooi meer verwacht wordt. Dat vind ik dus echt krankzinnig worden.
maandag 3 augustus 2026 om 13:24
Nou dan zou ik het laten hoor, bij 2 koffie. Bij 16,20 zou ik er wel 17 van maken.Dakpan schreef: ↑02-08-2026 20:09Ik vind het zelf lastig om te bedenken hoeveel fooi ik moet geven. Ik kan heel slecht/bijna niet hoofdrekenen.
Ik drink vaak met een vriendin koffie, we nemen er nooit iets bij.
Als het dan bijvoorbeeld €6,20 is, maak je er dan 6,50 van? €7,00? Is het eerste te weinig, het tweede teveel? Is het allebei te weinig? Is het op zo’n klein bedrag niet nodig?
Mijn vriendin vindt fooien geven niet nodig, ik wil geen krent zijn maar heb verder ook geen idee![]()
Globaal neem ik 5% en rond het dan eventueel af naar boven als ik niet lekker uitkom. Of geef sowieso extra als het erg goed was.
Mijn "trucje" is eerst 10% en dan de helft. Maar er is niks verplicht natuurlijk.
donderdag 6 augustus 2026 om 11:38
Wat ik wel heel vervelend vind is dat je steeds vaker op de pin moet intoetsen of je 10, 15 of 20 procent fooi wilt geven , en je moet dan echt zoeken naar de optie "no tip". Ik heb dit nu een paar keer gehad, vooral in van die hippe koffietentjes, waar ik gewoon iets afhaalde en dus helemaal geen fooi wilde geven, want er was helemaal geen sprake van bediening.
donderdag 6 augustus 2026 om 12:45
Zelf mijn "doe-gewoon-dan-is-het-al-gek-genoeg" broodjeszaak had die optie opeens op het pinapparaat.Protocol schreef: ↑06-08-2026 11:38Wat ik wel heel vervelend vind is dat je steeds vaker op de pin moet intoetsen of je 10, 15 of 20 procent fooi wilt geven , en je moet dan echt zoeken naar de optie "no tip". Ik heb dit nu een paar keer gehad, vooral in van die hippe koffietentjes, waar ik gewoon iets afhaalde en dus helemaal geen fooi wilde geven, want er was helemaal geen sprake van bediening.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in