Tweede keus zijn
woensdag 5 augustus 2026 om 07:28
Ik zou graag de mening horen van mensen die objectief naar mijn situatie kunnen kijken.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
zaterdag 8 augustus 2026 om 19:34
Oh, hij gaat dus gewoon nog even door met liegen terwijl hij 'smeekt' om hem te vergeven? Wat moet er uitgemaakt worden op een 'veranderlijke' locatie en in 'veranderlijk' gezelschap? Die familie BBQ: daar had hij opgehoopt om daar meteen voorgesteld te worden aan de fam. Zij heeft op de rem getrapt en nu probeert hij TO in haar hok te houden terwijl hij de nieuwe vlam een worst voorhoudt in de hoop dat ze hapt. En dan hapt ze half en komt hij thuis gebruik maken van zijn 'rechten' terwijl zijn derde been buiten de deur bungelt.
Als hij zogezegd ' bij zinnen' gekomen was, dan zou hij het netjes aanpakken. Haar berichten dat hij zijn keuze gemaakt heeft en geen contact meer zal opnemen. En dan met alle aandacht samen met TO in relatietherapie. Maar hij doet exact het tegenovergestelde.
Hier zouden zijn koffers klaar staan als hij thuis kwam. Aan de buitenkant van de voordeur. Zoek het maar uit terwijl ik mijn dingen regel en mijn toekomst veilig stel.
Als hij zogezegd ' bij zinnen' gekomen was, dan zou hij het netjes aanpakken. Haar berichten dat hij zijn keuze gemaakt heeft en geen contact meer zal opnemen. En dan met alle aandacht samen met TO in relatietherapie. Maar hij doet exact het tegenovergestelde.
Hier zouden zijn koffers klaar staan als hij thuis kwam. Aan de buitenkant van de voordeur. Zoek het maar uit terwijl ik mijn dingen regel en mijn toekomst veilig stel.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zaterdag 8 augustus 2026 om 19:36
Dan weet je vast ongeveer waar ze woont, en dan is het dus een retourtje + 5 minuten vertellen: Truus ik kan je niet meer zien. Is hij er langer, dan weet je eigenlijk ook al genoeg.
Al zou ik nu allang genoeg weten. Je leeft maar 1x en ik zou mijn kostbare leven niet willen delen met iemand die na zoveel jaren niet blijkt te zijn wie ik dacht dat hij was. En hij liegt nu sowieso ook want er klopt niks van: ze hadden niks, toen wilde hij kijken of zij wel wat wilde, toen wilde hii dat niet meer maar nu moet het uitgemaakt worden terwijl ze niks hadden. Je onderbuikgevoel klopt, onthoud dat.
Veel succes TO, heel erg kut dit. Zet jezelf voorop en bedenk inderdaad wat je zelf graag wil.
zaterdag 8 augustus 2026 om 21:00
Dat dus. Wat een lul met vingers.OlleGrieze schreef: ↑08-08-2026 19:34Oh, hij gaat dus gewoon nog even door met liegen terwijl hij 'smeekt' om hem te vergeven? Wat moet er uitgemaakt worden op een 'veranderlijke' locatie en in 'veranderlijk' gezelschap? Die familie BBQ: daar had hij opgehoopt om daar meteen voorgesteld te worden aan de fam. Zij heeft op de rem getrapt en nu probeert hij TO in haar hok te houden terwijl hij de nieuwe vlam een worst voorhoudt in de hoop dat ze hapt. En dan hapt ze half en komt hij thuis gebruik maken van zijn 'rechten' terwijl zijn derde been buiten de deur bungelt.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
zaterdag 8 augustus 2026 om 22:38
Nog even los van wat jij uiteindelijk wil; als jouw man het besluit neemt met jou verder te willen dan snap ik absoluut niet wat hij nog bij deze griet te zoeken heeft. Dan hoort zijn aandacht en focus maar op 1 plek te liggen en dat is bij jou en bij het terugwinnen van jouw vertrouwen.
Ik geloof niks van wat hij zegt, volgens mij wedt hij nog steeds op 2 paardjes.
Schandalig, ook nu nog (nu hij besloten heeft dat hij verder wil met jou) hoe hij met je omgaat.
Ik geloof niks van wat hij zegt, volgens mij wedt hij nog steeds op 2 paardjes.
Schandalig, ook nu nog (nu hij besloten heeft dat hij verder wil met jou) hoe hij met je omgaat.
zondag 9 augustus 2026 om 07:15
En contact met haar opnemen is geen optie?
Je hoort nu alleen zijn kant van het verhaal.
Vragen hoe zij er instaat verduidelijkt al veel.
Een brutaal mens heeft de halve wereld.
zondag 9 augustus 2026 om 07:57
Daar zou ik echt geen trek in hebben hoor, contact met haar!! En dan, gezellig samen even een theetje doen en bijkletsen ‘hoe het allemaal zo gelopen is ‘?
Wat maakt het uit wat haar kant van het verhaal is? Al ligt ze smekend voor de deur.
Dit gaat over TO’s relatie met haar man toch? Hij moet het oplossen met TO en die scharrel heel gauw de laan uit sturen.
Wat maakt het uit wat haar kant van het verhaal is? Al ligt ze smekend voor de deur.
Dit gaat over TO’s relatie met haar man toch? Hij moet het oplossen met TO en die scharrel heel gauw de laan uit sturen.
zondag 9 augustus 2026 om 08:39
Dus dan vertrouw je wel op het verhaal van iemand die je amper kent en die wellicht ook zo haar eigen belangen heeft?
Daarnaast....TS heeft de belangrijkste info al. Ongeacht wat die dame wil en wat de toekomst voor hen brengt, ze weet al hoe makkelijk hij haar zou inruilen en hoe makkelijk hij daar daar weer half op terugkomt. En dat allemaal met bijzonder weinig respect voor haar gevoelens.
zondag 9 augustus 2026 om 08:54
Exact en daar gaat het om. Hij heeft het zelfs letterlijk gezegd. En hoe de situatie werkelijk tussen hem en de ander is geweest doet er eigenlijk niet veel meer toe. Of hij en stiekeme affaire heeft vooral voor de lusten, met haar een tweede relatie er op nahoudt en echt met haar verder wil of over die vrouw alleen maar fantaseert... als je om welke reden of situatie dan ook zo over je partner heen kunt walsen en gevoelens kunt negeren en doen alsof je niks hebt aangericht dan is het klaar voor je.Vivalafete25 schreef: ↑09-08-2026 08:39Dus dan vertrouw je wel op het verhaal van iemand die je amper kent en die wellicht ook zo haar eigen belangen heeft?
Daarnaast....TS heeft de belangrijkste info al. Ongeacht wat die dame wil en wat de toekomst voor hen brengt, ze weet al hoe makkelijk hij haar zou inruilen en hoe makkelijk hij daar daar weer half op terugkomt. En dat allemaal met bijzonder weinig respect voor haar gevoelens.
zondag 9 augustus 2026 om 09:48
Ondanks dat het bizar is, klinkt het mij allemaal heel bekend omdat het exact gaat zoals ik al zo vaak om mee heen heb gehoord : je vrouw tussen neus en lippen door totaal overdonderen, maar het uitmaken moet dan wel ineens zo netjes mogelijk.happyapple schreef: ↑09-08-2026 08:53Wat een bizarre manier van doen heeft je man, TO. Ik wens je sterkte met jouw keuze.
Totale verstandsverbijstering, kennelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 9 augustus 2026 om 09:53
Dat doe je alleen wanneer je de gevoelens van je scharrel belangrijker vindt dan die van je partner.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2026 09:48Ondanks dat het bizar is, klinkt het mij allemaal heel bekend omdat het exact gaat zoals ik al zo vaak om mee heen heb gehoord : je vrouw tussen neus en lippen door totaal overdonderen, maar het uitmaken moet dan wel ineens zo netjes mogelijk.
Totale verstandsverbijstering, kennelijk.
zondag 9 augustus 2026 om 10:09
Op dat exacte moment zal dat dan misschien ook wel zo zijn, geen idee. Misschien groeit het ze allemaal over het hoofd en zitten ze in een puinhoop die ze met hun verliefde kop niet hebben voorzien en nu niet kunnen overzien.
Later weten die mannen vaak niet eens meer waarom ze bepaalde dingen zo vreselijk lomp en dom hebben aangepakt.
Dat het heel vaak zo gaat vind ik wel heel tekenend, hoor. Natuurlijk voelt het het voor TO ontzettend persoonlijk en is het ongelofelijk krenkend.
zondag 9 augustus 2026 om 10:54
zondag 9 augustus 2026 om 12:26
Ze lijken het zo stom en schadelijk mogelijk te doen .
Dat verbaasd zijn , dat zijn ze vaak ook over hun eigen handelen.
Wat het “ foutje “ voor impact heeft op hun partner , al dan niet na een doorstart , voelen ze vaker niet dan wel aan.
https://www.psychologie.nl/artikel/betr ... atisch-is/
zondag 9 augustus 2026 om 12:45
TO , laat JOUW keuze niet afhangen van “ meeste stemmen gelden “ ( hier, je ouders, vriendinnen ) . Voor een ander is het makkelijk roepen “ ik zou…. “ , want die staan niet in JOUW schoenen.
Je mag ook op een eerdere keuze terugkomen.
Je mag uiteraard ook nog helemaal geen idee hebben wat je wil.
https://www.relatieverbeteren.nl/belaze ... en-hoe-dan
Je mag ook op een eerdere keuze terugkomen.
Je mag uiteraard ook nog helemaal geen idee hebben wat je wil.
https://www.relatieverbeteren.nl/belaze ... en-hoe-dan
zondag 9 augustus 2026 om 19:50
Hij gaat het uitmaken met haar?
Hopelijk zit je niet geduldig op het reservebankje te wachten? Want als dat zo is, dan laat je nog steeds behoorlijk met je sollen.
Het is duidelijk wat hij wil: hij verwacht gewoon op oude voet verder te gaan. Maar kun jij dat nog, nu je zijn ware gezicht hebt gezien? Je krijgt geen 'sorry', geen begrip, geen belofte om hier samen aan te werken... niks. Hij deelt doodleuk mee dat hij weer beschikbaar is. En waarschijnlijk puur omdat zijn crush hem met beide benen terug op de grond heeft gezet.
Vergeet niet: toen hij op zijn roze wolk zat was hij bereid om jou koelbloedig te laten vallen. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen alsof er niks is gebeurd. Dus wat is nu jouw plan?
Het is duidelijk wat hij wil: hij verwacht gewoon op oude voet verder te gaan. Maar kun jij dat nog, nu je zijn ware gezicht hebt gezien? Je krijgt geen 'sorry', geen begrip, geen belofte om hier samen aan te werken... niks. Hij deelt doodleuk mee dat hij weer beschikbaar is. En waarschijnlijk puur omdat zijn crush hem met beide benen terug op de grond heeft gezet.
Vergeet niet: toen hij op zijn roze wolk zat was hij bereid om jou koelbloedig te laten vallen. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen alsof er niks is gebeurd. Dus wat is nu jouw plan?
zondag 9 augustus 2026 om 21:34
Rustig aan. TS is al goede stappen aan het maken en is al uit de achtbaan van zijn rare fratsen gestapt. Ze laat dus helemaal niet met zich sollen en daar verdient ze best wel credits voor.Larosa schreef: ↑09-08-2026 19:50Hij gaat het uitmaken met haar?Hopelijk zit je niet geduldig op het reservebankje te wachten? Want als dat zo is, dan laat je nog steeds behoorlijk met je sollen.
En een plan? Dit is net aan de gang, mag ze even bijkomen en alles laten bezinken?
zondag 9 augustus 2026 om 22:20
Ik denk dat heel veel mannen bij vreemdgaan denken aan fysiek vreemdgaan. Terwijl voor vrouwen het emotionele vreemdgaan veel erger is. Het liegen, de vragen die blijven. Het geheim is veel erger dan de daad. Dat besef is er bij jouw man niet.
Het belangrijkste is dat jij nu mag bepalen of jij deze relatie nog wilt EN onder welke voorwaarden. Het is geen mededeling vanuit hem. En ook geen gunst.
Herstel na een affaire kan maar alleen:
- Als er überhaupt besef is
- contact direct en volledig verbreken (dus geen enkele vorm van contact)
- Therapie
- Een jarenlang proces
Affaires wijzen op een probleem. Vanuit de persoon zelf. Maar vaak ook Vanuit de relatie. Je gaat niet zomaar opeens voor een ander. Hij mist iets. In zichzelf, in jou of in jullie.
Het belangrijkste is dat jij nu mag bepalen of jij deze relatie nog wilt EN onder welke voorwaarden. Het is geen mededeling vanuit hem. En ook geen gunst.
- Therapie
- Een jarenlang proces
Affaires wijzen op een probleem. Vanuit de persoon zelf. Maar vaak ook Vanuit de relatie. Je gaat niet zomaar opeens voor een ander. Hij mist iets. In zichzelf, in jou of in jullie.
zondag 9 augustus 2026 om 22:51
Ze verdient absoluut credits voor hoe ze overeind blijft, maar tussen de regels door proef ik toch dat ze nu weer een beetje in de wachtstand staat. Alsof ze de deur op een kier houdt voor het scenario waarin hij die ander dumpt en alsnog voor haar kiest. Mijn eer zou me dat echt te na zijn.Vivalafete25 schreef: ↑09-08-2026 21:34Rustig aan. TS is al goede stappen aan het maken en is al uit de achtbaan van zijn rare fratsen gestapt. Ze laat dus helemaal niet met zich sollen en daar verdient ze best wel credits voor.
En een plan? Dit is net aan de gang, mag ze even bijkomen en alles laten bezinken?
Vooral omdat zijn gedrag, ook nu weer, heel erg op zichzelf lijkt te zijn gericht. Hij gedraagt zich alsof hij de hoofdprijs is die weer op te halen valt, in plaats van dat hij even diep door het stof gaat voor zijn vrouw.
Ik zou het fysiek echt niet trekken om nog met hem onder één dak te zitten. Misselijke vent.
zondag 9 augustus 2026 om 22:54
evelien2010 schreef: ↑09-08-2026 22:20Ik denk dat heel veel mannen bij vreemdgaan denken aan fysiek vreemdgaan. Terwijl voor vrouwen het emotionele vreemdgaan veel erger is. Het liegen, de vragen die blijven. Het geheim is veel erger dan de daad. Dat besef is er bij jouw man niet.
- Therapie
- Een jarenlang proces
Hou toch op zeg. Dit ligt 100% aan de man van TO. Je legt ook veel te veel nadruk op de vermeende affaire. Dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste - en daar heeft TO part noch deel aan - is dat hij doodleuk van de ene op de andere dag de relatie opzegt. Zonder pardon.
Pijnlijker wordt het haast niet.
Dinges
zondag 9 augustus 2026 om 23:10
Het maakt mij niet uit wat de man mist, ik heb geen medelijden met hem.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in