Einde aan relatie van 20 jaar
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:03
Twee weken terug heb ik een einde gemaakt aan mijn relatie van bijna 21 jaar. Vandaag heb ik het helemaal definitief gemaakt door een aangeboden huurappartement te accepteren. Hoewel ik er 100 % achtersta, doet het wel pijn.
Mijn (ex-)partner en ik hebben geen ruzie, hij is geen narcist, ik word niet mishandeld. Maar het is op, bij mij is het helemaal op. Eigenlijk al jaren en toch durfde ik de knoop niet door te hakken. Door wat dingen die nu spelen, heb ik de knoop wel door kunnen hakken.
Ik ben straks dus weer alleen en hij ook. Deze maand gaat hij met pensioen en ik laat hem in de steek. We praten wel en hij accepteert mijn beslissing, maar is natuurlijk niet blij. Wel wil hij vrienden blijven en dat zou ik ook fijn vinden. Ik mag alles meenemen wat ik wil, maar ik hoef niks. Er is maar 1 ding wat ik echt wil meenemen en dat is mijn kat. Meer heb ik niet nodig.
Nu gaat de administratieve rompslomp komen en daar zie ik als een berg tegenop. Mijn vorige relatie heb ik ook zelf verbroken en daarna is het ook goedgekomen met mij, dus nu komt het ook wel weer goed.
Op dit moment weten weinig mensen het, 1 oud-collega, 2 huidige collega's en mijn vader. Voorlopig houden we het nog even stil. Het zou dus fijn zijn om hier mijn ei kwijt te kunnen.
Mijn (ex-)partner en ik hebben geen ruzie, hij is geen narcist, ik word niet mishandeld. Maar het is op, bij mij is het helemaal op. Eigenlijk al jaren en toch durfde ik de knoop niet door te hakken. Door wat dingen die nu spelen, heb ik de knoop wel door kunnen hakken.
Ik ben straks dus weer alleen en hij ook. Deze maand gaat hij met pensioen en ik laat hem in de steek. We praten wel en hij accepteert mijn beslissing, maar is natuurlijk niet blij. Wel wil hij vrienden blijven en dat zou ik ook fijn vinden. Ik mag alles meenemen wat ik wil, maar ik hoef niks. Er is maar 1 ding wat ik echt wil meenemen en dat is mijn kat. Meer heb ik niet nodig.
Nu gaat de administratieve rompslomp komen en daar zie ik als een berg tegenop. Mijn vorige relatie heb ik ook zelf verbroken en daarna is het ook goedgekomen met mij, dus nu komt het ook wel weer goed.
Op dit moment weten weinig mensen het, 1 oud-collega, 2 huidige collega's en mijn vader. Voorlopig houden we het nog even stil. Het zou dus fijn zijn om hier mijn ei kwijt te kunnen.
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:44
Ook al waren jullie zeker de afgelopen 10 jaar al meer vrienden dan levenspartners, het is niet niks om een tijdperk van ruim 20 jaar af te sluiten. Zo lang om met elkaar verweven te raken. Logisch dus dat het pijn doet om jezelf los te scheuren van het samenleven wat je met hem hebt (gehad). Het zal voor jullie allebei wennen zijn denk ik om verder te gaan in een andere vorm, zo allebei in een eigen huis. Geef het tijd, neem het 1 dag tegelijk en die berg papierwerk hoef je ook niet allemaal in 1 dag te doen hè. Zoals je al zei: het komt goed. Alleen nu nog even niet, nu kun je rouwen.
woensdag 12 augustus 2026 om 07:42
woensdag 12 augustus 2026 om 07:44
Hij wil dat liever nog niet. Ook omdat we nu vakantie hebben in onze stacaravan. Zwager en schoonzus staan hier ook en hebben nu ook vakantie. Daarbij weet ik niet wat er gaat gebeuren als zij het nu weten en dat ik ermee stop. Misschien willen ze niks meer van mij weten.
woensdag 12 augustus 2026 om 07:45
Dank je wel.Lalaloepsie schreef: ↑11-08-2026 20:44Ook al waren jullie zeker de afgelopen 10 jaar al meer vrienden dan levenspartners, het is niet niks om een tijdperk van ruim 20 jaar af te sluiten. Zo lang om met elkaar verweven te raken. Logisch dus dat het pijn doet om jezelf los te scheuren van het samenleven wat je met hem hebt (gehad). Het zal voor jullie allebei wennen zijn denk ik om verder te gaan in een andere vorm, zo allebei in een eigen huis. Geef het tijd, neem het 1 dag tegelijk en die berg papierwerk hoef je ook niet allemaal in 1 dag te doen hè. Zoals je al zei: het komt goed. Alleen nu nog even niet, nu kun je rouwen.
woensdag 12 augustus 2026 om 07:47
woensdag 12 augustus 2026 om 07:50
Ja, hij is 11 jaar ouder. Daar heb ik op zich geen problemen mee, alleen hij wil andere dingen dat ik wil. Hij wil thuis zitten, terwijl ik ook dingen wil gaan doen. Hij wil niet op vakantie, ik wil nog wat van de wereld zien. Zo was hij eigenlijk altijd al, alleen kon ik hem nog wel overhalen om toch iets te gaan doen. Dat lukt de laatste jaren al niet meer. Vaak aangegeven, veel over gepraat, maar ik kan hem niet zover krijgen om ook maar iets te gaan doen.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:06
Ik kan me idd best voorstellen dat je dat niet wil voor de rest van je leven. Schrijf vooral lekker van je af, want het lijkt me toch gek na 20 jaar.Daantje1970 schreef: ↑12-08-2026 07:50Ja, hij is 11 jaar ouder. Daar heb ik op zich geen problemen mee, alleen hij wil andere dingen dat ik wil. Hij wil thuis zitten, terwijl ik ook dingen wil gaan doen. Hij wil niet op vakantie, ik wil nog wat van de wereld zien. Zo was hij eigenlijk altijd al, alleen kon ik hem nog wel overhalen om toch iets te gaan doen. Dat lukt de laatste jaren al niet meer. Vaak aangegeven, veel over gepraat, maar ik kan hem niet zover krijgen om ook maar iets te gaan doen.
woensdag 12 augustus 2026 om 10:58
Dat is lastig Daantje.
Mijn relatie is uitgegaan omdat we gewoon te verschillend waren. Ik ben niet super uitgoing of zo, maar ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te doen en te ondernemen, terwijl mijn ex dat niet zo heeft. En ja, ik deed die dingen wel alleen, maar eigenlijk groeide we uit elkaar doordat hij altijd deel wat hij altijd al deed, en ik niet. We hadden geen ruzie of gedoe, maar zo door gaan was ook geen optie.
Mijn relatie is uitgegaan omdat we gewoon te verschillend waren. Ik ben niet super uitgoing of zo, maar ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te doen en te ondernemen, terwijl mijn ex dat niet zo heeft. En ja, ik deed die dingen wel alleen, maar eigenlijk groeide we uit elkaar doordat hij altijd deel wat hij altijd al deed, en ik niet. We hadden geen ruzie of gedoe, maar zo door gaan was ook geen optie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 12 augustus 2026 om 11:59
Dat klinkt wel hetzelfde. Ik hoef ook niet iedere avond op de dansvloer te staan en ik hoef echt niet de Mount Everest te beklimmen. Maar gewoon naar de bios, uit eten op een terrasje zitten, maar wil hij allemaal niet. Vakantie, ik vind Texel ook leuk, ik hoef echt niet ver weg ofzo. Nope, helemaal niks. Ik ben vorig jaar alleen op vakantie geweest. Dit jaar alleen een paar dagen in Nederland, met een paar meiden een weekendje weg en met familie een week vakantie. Hij blijft thuis, het verstikt me zo erg.
woensdag 12 augustus 2026 om 13:38
Vakantie ging dan nog wel goed, zowel samen als los van elkaar. Maar tijdens covid werden de verschillen heel duidelijk. Allebei thuis aan het werk, vergelijkbaar contact met collega's, maar ik had elke dag wel iets (niet-covid gerelateerds) te vertellen. Omdat ik iets gelezen had, nieuw plan had bedacht (voor thuis of later), creatief bezig was geweest, of gewoon ergens over na had gedacht. En hij niet...
Het is een schatje en we zijn nog steeds bevriend, maar dat verschil werd gewoon te groot.
Het is een schatje en we zijn nog steeds bevriend, maar dat verschil werd gewoon te groot.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 12 augustus 2026 om 14:12
Wel toevallig....Daantje1970 schreef: ↑12-08-2026 07:47![]()
![]()
Slim opgemerkt van jou, maar nee daar heeft het niks mee te maken.
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 12 augustus 2026 om 16:17
Sterkte To. En heel begrijpelijk dat je bent uitgestapt. 11 jaar is een enorm verschil dat je meer gaat merken met de jaren. De ene is nog vol energie de andere gaat aftakelen en zit thuis. Het verschil in energie is dan te groot. Jij wilt ook niet gebonden zijn door mantelzorg taken terwijl je nog midden in het leven staat.
Richt je op verwerking. En het inrichten van je nieuwe huis. Ga daarnaast kijken naar eigen activiteiten die bij jou passen. Je moet loskomen van elkaar. Ik zou ook geen beloftes doen over vrienden blijven. Je gaat niet voor niets uit elkaar. Alleen maar pijnlijk. Zeker met nieuwe partners in de toekomst. Je ziet wel hoe het loopt met hem. Afsluiten is loslaten.
Richt je op verwerking. En het inrichten van je nieuwe huis. Ga daarnaast kijken naar eigen activiteiten die bij jou passen. Je moet loskomen van elkaar. Ik zou ook geen beloftes doen over vrienden blijven. Je gaat niet voor niets uit elkaar. Alleen maar pijnlijk. Zeker met nieuwe partners in de toekomst. Je ziet wel hoe het loopt met hem. Afsluiten is loslaten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in