Kinderopvang en relatie met schoonmoeder Geen OP
zondag 16 augustus 2026 om 15:12
Dat is toch vreselijk op een werkdag? En je bent straks nog moe ook. Zou dat zeker niet voorstellen, je komt er heel moeilijk weer vanafChardonnay schreef: ↑16-08-2026 15:08Thanks, dat kan een oplossing zijn.
Het kost 1 van ons dan minimaal een uur reistijd, zal met man overleggen hoe hij er over denkt.
Het is zoals het is
zondag 16 augustus 2026 om 15:17
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Goed dat jullie aangegeven hebben dat je 100% van het oppassen op aan wil kunnen, anders heb je er meer stress van dan gemak. Uitzonderingen daargelaten, bv als ze een keer ziek is of zo, natuurlijk.
Is het een optie dat schoonmoeder de avond van tevoren al naar jullie komt en logeert?
Als er geen reële mogelijkheid is, zou ik er echt vanaf zien als ik jullie was!! Dan 3 dagen opvang en oma’s en opa’s gezellig laten oppassen bij avondje uit/logeerpartijtje etc. Of bijvoorbeeld incidenteel als je kind niet fit is/studiedag heeft etc.
Goed dat jullie aangegeven hebben dat je 100% van het oppassen op aan wil kunnen, anders heb je er meer stress van dan gemak. Uitzonderingen daargelaten, bv als ze een keer ziek is of zo, natuurlijk.
Is het een optie dat schoonmoeder de avond van tevoren al naar jullie komt en logeert?
Als er geen reële mogelijkheid is, zou ik er echt vanaf zien als ik jullie was!! Dan 3 dagen opvang en oma’s en opa’s gezellig laten oppassen bij avondje uit/logeerpartijtje etc. Of bijvoorbeeld incidenteel als je kind niet fit is/studiedag heeft etc.
zondag 16 augustus 2026 om 15:18
Mijn ouders hebben nog meer kleinkinderen (waar ze de andere woensdag oppassen) dit is zo afgestemd met de schoonouders van sibling. Helaas wonen we allemaal niet zo dicht bij elkaar om alle kinderen te combineren.
Daarnaast hebben mijn ouders een bedrijf en zijn ze verder niet zo flexibel in andere dagen.
Dus ik vind het aanbod lief. Maar het helpt ons inderdaad niet echt verder. (Mede door situatie schoonmoeder)
Daarnaast hebben mijn ouders een bedrijf en zijn ze verder niet zo flexibel in andere dagen.
Dus ik vind het aanbod lief. Maar het helpt ons inderdaad niet echt verder. (Mede door situatie schoonmoeder)
zondag 16 augustus 2026 om 15:19
Dit klinkt alsof jullie je dan in bochten gaan wringen om jullie ouders te kunnen laten oppassen, ipv dat het handig en fijn is voor jullie gezin…Chardonnay schreef: ↑16-08-2026 15:08Thanks, dat kan een oplossing zijn.
Het kost 1 van ons dan minimaal een uur reistijd, zal met man overleggen hoe hij er over denkt.
Niet aan beginnen!!
zondag 16 augustus 2026 om 15:19
Ik zou incalculeren dat er momenten genoeg gaan zijn dat oma, opa en oma mogen invallen. Als kind half-ziek is, tanden krijgt, 37.5 graden koorts heeft, ... en niet naar het KDV mag. Of als het KDV vakantie heeft op een onmogelijk moment.
Jullie nemen dus gewoon strak 3 dagen opvang af.
En zij zijn voor de leuke opvang en de noodopvang.
Je weet overigens nooit hoe de gezondheid van oma's en opa's vordert. Nu zijn ze fris en fruitig. Maar zijn ze dat over 3 à 4 jaar nog altijd? En dan moet je ook maar plotsklaps extra opvang kunnen afnemen als zij het om één of andere reden niet meer aankunnen, er geen tijd meer voor hebben, meer willen gaan reizen, of toch stelselmatig te laat komen ondanks beloftes.
De draaikonterij van schoonmoeder hierover zou ik overigens ook slecht trekken. Nu al zo'n gedoe terwijl kind nog niet eens geboren is ... lamazittendan. En 2 keer per maand een uur heen en een uur terug 's ochtends in de auto gaan zitten nog voor je naar je werk kan zou mijn ding niet zijn.
Stel dat je om 7u30 naar je werk moet vertrekken, dan zit je dus om 5u30 in de wagen om schoonmoeder te halen. Dan moet zij dus ook klaar staan om 6u30 en opstaan om pakweg 5u30 à 6u. Niet.aan.beginnen.
Jullie nemen dus gewoon strak 3 dagen opvang af.
En zij zijn voor de leuke opvang en de noodopvang.
Je weet overigens nooit hoe de gezondheid van oma's en opa's vordert. Nu zijn ze fris en fruitig. Maar zijn ze dat over 3 à 4 jaar nog altijd? En dan moet je ook maar plotsklaps extra opvang kunnen afnemen als zij het om één of andere reden niet meer aankunnen, er geen tijd meer voor hebben, meer willen gaan reizen, of toch stelselmatig te laat komen ondanks beloftes.
De draaikonterij van schoonmoeder hierover zou ik overigens ook slecht trekken. Nu al zo'n gedoe terwijl kind nog niet eens geboren is ... lamazittendan. En 2 keer per maand een uur heen en een uur terug 's ochtends in de auto gaan zitten nog voor je naar je werk kan zou mijn ding niet zijn.
Stel dat je om 7u30 naar je werk moet vertrekken, dan zit je dus om 5u30 in de wagen om schoonmoeder te halen. Dan moet zij dus ook klaar staan om 6u30 en opstaan om pakweg 5u30 à 6u. Niet.aan.beginnen.
wissewis wijzigde dit bericht op 16-08-2026 15:23
25.87% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 16 augustus 2026 om 15:20
Ik vrees dat dat uur je enorm gaat opbreken. En je kunt er ook niet zomaar mee ophouden want dan zit je weer met je eigen ouders die je hun pleziertje alsnog moet ontnemen, nog afgezien van de mogelijkheid dat het KDV dan geen plek meer heeft voor een extra dag. Ik zou schoonmoeder rustig laten draaikonten en voet bij stuk houden, ze went er wel aan. En ze kan altijd incidenteel een keertje oppassen als jullie iets hebben in het weekend of zo.Chardonnay schreef: ↑16-08-2026 15:08Thanks, dat kan een oplossing zijn.
zondag 16 augustus 2026 om 15:24
Ik snap überhaupt niet dat jullie het op zo'n manier hebben besproken. Je kon gewoon zeggen dat je gebruik maakt van de opvang, zodat het altijd goed geregeld is en verder niets zeggen over beweegredenen waarom wel niet met de oma's. Hou oma's lekker voor bezoeken, oppas en logeerpartijen als tijden niet zo uitmaken. Daarbij kun je natuurlijk wel ervoor kiezen om schoonmoeder naar jullie te laten komen.
zondag 16 augustus 2026 om 15:31
Eigenlijk wel dit, ja. Ontzettend lief van je moeder, maar je bent er niet echt mee geholpen. Je benadeelt haar overigens niet. Ze biedt iets aan, en jij hebt daar helaas niet genoeg profijt van om het aanbod te accepteren. Dat je schoonmoeder niet wil laten oppassen, lijkt me redelijk, en inderdaad, zoals iemand anders al schreef: haar reactie bevestigt jullie eigenlijk al in jullie beslissing.Jemoederheethenk6 schreef: ↑16-08-2026 15:12Ik vind jullie niet onredelijk maar ik vind het aanbod van jouw ouders echt een wassen neus… Een keer in de twee weken oppassen is net niks en zorgt alleen maar voor extra regelwerk voor jullie.
Maar je moet het niet zien als het benadelen van je moeder.
zondag 16 augustus 2026 om 15:33
Jullie hebben gelijk. Ik zie nu in dat ik mezelf in allerlei bochten probeer te wringen om het (schoon)ouders naar hun zin te maken. Maar uiteindelijk ben ik (en mijn man ook) hier zelf de dupe van en indirect ook ons kind.
Zijn we er alsnog snel uit.
De kleine gaat lekker 3 dagen naar de opvang en opa’s en oma’s zijn er voor de leuke oppasmomenten/logeermomenten. Schoonmoeder wel enkel in ons huis.
Thanks allen!
Zijn we er alsnog snel uit.
De kleine gaat lekker 3 dagen naar de opvang en opa’s en oma’s zijn er voor de leuke oppasmomenten/logeermomenten. Schoonmoeder wel enkel in ons huis.
Thanks allen!
zondag 16 augustus 2026 om 15:41
Je moet doen wat je zelf het beste vind.
Enige wat ik bijzonder vind is je opmerking over de wijk waar schoonmoeder woont. We zijn niet in Zuid-Amerika of Afrika. We zijn in Nederland. Er is hier echt geen enkele wijk of buurt die zo erg verpauperd of crimineel is dat je er overdag niet met een kind kan lopen.
Enige wat ik bijzonder vind is je opmerking over de wijk waar schoonmoeder woont. We zijn niet in Zuid-Amerika of Afrika. We zijn in Nederland. Er is hier echt geen enkele wijk of buurt die zo erg verpauperd of crimineel is dat je er overdag niet met een kind kan lopen.
zondag 16 augustus 2026 om 15:47
Ik zou al heel blij zijn met zo'n aanbod!Jemoederheethenk6 schreef: ↑16-08-2026 15:12Ik vind jullie niet onredelijk maar ik vind het aanbod van jouw ouders echt een wassen neus… Een keer in de twee weken oppassen is net niks en zorgt alleen maar voor extra regelwerk voor jullie.
Mijn moeder wil dat niet.
zondag 16 augustus 2026 om 15:50
Ik gok dat het én én én én is.Mbree schreef: ↑16-08-2026 15:41Je moet doen wat je zelf het beste vind.
En oma woont in een niet echt veilige buurt.
En oma woont 3 hoog in een flat waar je nauwelijks met een jong kind binnen raakt.
En oma's flat is niet netjes genoeg naar opstartster en haar man hun normen.
En oma is zeer regelmatig te laat.
Is dit nu later?
zondag 16 augustus 2026 om 15:53
Maar goede keuze to.
Misschien nog eens bespreken met je ouderers of schoonmoeder of ze wel eens willen oppassen bij ziekte.
Hier de pech gehad dat kinderen in hun jonge jaren vaak ziek waren.
(Lees minimaal 2 opvangdagen paar maand, minimaal)
Ook was onze kinderopvang regelmatig dicht bij ons. Personeel ziek kinderopvang dicht. (Ja echt). Nou hadden wij in die zin gewoon een verkeerde opvang uitgekozen. Dus dat laatste zal wel niet zo vaak voor komen.
Maar ook zonder vaste opvang. Is de kans groot dat je je ouders nog om de week nodig bent.
Misschien nog eens bespreken met je ouderers of schoonmoeder of ze wel eens willen oppassen bij ziekte.
Hier de pech gehad dat kinderen in hun jonge jaren vaak ziek waren.
(Lees minimaal 2 opvangdagen paar maand, minimaal)
Ook was onze kinderopvang regelmatig dicht bij ons. Personeel ziek kinderopvang dicht. (Ja echt). Nou hadden wij in die zin gewoon een verkeerde opvang uitgekozen. Dus dat laatste zal wel niet zo vaak voor komen.
Maar ook zonder vaste opvang. Is de kans groot dat je je ouders nog om de week nodig bent.
zondag 16 augustus 2026 om 15:55
Wissewis schreef: ↑16-08-2026 15:50Ik gok dat het én én én én is.
En oma woont in een niet echt veilige buurt.
En oma woont 3 hoog in een flat waar je nauwelijks met een jong kind binnen raakt.
En oma's flat is niet netjes genoeg naar opstartster en haar man hun normen.
En oma is zeer regelmatig te laat.
Dit inderdaad, het is het gewoon allemaal (net) niet.
zondag 16 augustus 2026 om 15:56
Betreft 3 hoog wonen van je schoonmoeder.
Dat is toch gewoon maxicosi omhoog tillen en een rugzak vol verzorgingsspullen?
Overige reden snap ik hoor.
Maar zat ouders die met kinderen 3 hoog wonen zonder lift.
Je hoeft echt niet je hele inboedel mee te slepen. Maar goed ik was altijd vrij relaxt met baby spullen.
Niet teveel nergens voor nodig.
Dat is toch gewoon maxicosi omhoog tillen en een rugzak vol verzorgingsspullen?
Overige reden snap ik hoor.
Maar zat ouders die met kinderen 3 hoog wonen zonder lift.
Je hoeft echt niet je hele inboedel mee te slepen. Maar goed ik was altijd vrij relaxt met baby spullen.
Niet teveel nergens voor nodig.
zondag 16 augustus 2026 om 15:56
Maar waarom zou je daar heel blij mee zijn? In to's geval: To wint er niets mee omdat ze voor die dag toch kinderopvang moet betalen. Ze doen namelijk niet aan drie dagen in de ene week en twee dagen in de andere week. Wat wint dit gezin daarmee? Niets, ze krijgen er alleen een verbolgen schoonmoeder voor terug, omdat zij niet mag oppassen (wat ik begrijpelijk vind, maar ik zou niet zitten wachten op gemok daarover)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in