Stiefvader

03-09-2026 19:00 211 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel me wat verdrietig. Ik probeer namelijk het gedrag van mijn man te snappen. Misschien kunnen jullie me helpen daarbij.
Mijn man is niet de vader van mijn kinderen. Hij is momenteel 2 weken alleen op vakantie op een motortocht die niet vooraf gepland is. Hij is dus de hele dag bezig met zoeken naar een slaapplek (in de regen) en waar hij nu weer heen zal gaan.
Op zich prima. Maar nu mijn pijnlijke punt. Ik maak me hier in Nederland om bepaalde redenen zorgen om mijn zoon. Hij heeft het op zijn nieuwe school niet naar zijn zin en we hebben besloten hem aan te melden op een andere school. Mijn zoon heeft autisme, net uit een depressie en ik maak me veel zorgen om zijn welzijn.
Mijn man appt regelmatig weer een mooie foto maar verder stelt hij geen interesse in de situatie hier.
Ik heb hem ermee geconfronteerd en hij geeft toe niet te denken aan mijn zoon en dat ik en mijn ex het samen wel kunnen oplossen. Ze kennen elkaar nu 9 jaar en ik had gehoopt dat er wel een vorm van liefde zou zijn dat mijn man zich met mij zorgen kan maken om mijn zoon. Maar blijkbaar is dat niet het geval.
Na een confrontatie zegt mijn man dat hij denkt dat ik en mijn ex het zelf wel redden en hij wel om mijn zoon geeft en alles voor hem doet wat hij nodig heeft. Maar houden van is wat groot uitgedrukt.
Hij weet verder dat ik me hier heel rot onder voel maar vraagt verder nergens meer naar.
Ik voel me alleen, in de steek gelaten en mijn hart voelt in stukjes. Ik begrijp het gewoon niet.
Lila-Linda schreef:
06-09-2026 08:34
Waarom zorg jij beter voor het kleine jongetje dat hij was, dan voor het kleine meisje dat jij was?
Dank je! X Ik ben lerende.
Youk79 schreef:
06-09-2026 08:46
Zaken als ‘houden van’ zijn ook lastig. Kan best zijn dat jij daar iets anders mee bedoelt dan hij

Jullie hele ding nu leest voor mij als een communicatie probleem, wellicht door de afstand

Goed dat je jezelf hebt kunnen troosten, dat geeft veel rust
Wilde ik ook typen. Voor mij is 'houden van' lastig. Ik geef om wat mensen omdat ik me om hun welzijn bekommer en dan doe ik ook mijn best zodat het ze goed gaat. Meer een empathische verbinding. Houden van is voor mij nog iets anders en zeker niet logisch om voor de kinderen van mijn partner te voelen.
a.k.a. canis-dinges
Spiri123 schreef:
06-09-2026 08:48
Je ziet duidelijk niet de dynamiek die hier heerst.
Ja, hij werkt hard voor ons gezin. Daar staat tegenover dat ik voor hem zorg, de boodschappen doe, strijk, kook, schoonmaak, werk en zijn ego vullen met alle complimenten waar hij de hele dag om vraagt. Het is niet dat hij er niets voor terug krijgt. Ik heb ook geen 2 weken rust.
Maar goed, ik had hem niet moeten lastig vallen in zijn vakantie.
Er is geen jullie gezin. Het zijn jouw kinderen, niet de zijne. En hoezo heb jij geen twee weken rust? Gaan de kinderen niet met hun vader op vakantie? Zodra iemand hier kritisch is, ga je enorm passief agressief lopen doen. Dat is een nogal vermoeiende manier van met conflicten of kritiek omgaan, maar you do you.
Niet mijn bedoeling om passief agressief te zijn sorry. Ik leg de feiten neer. En het is wel degelijk ons gezin. Als ik geen kinderen zou hebben is het nog mij nog steeds een gezin. Ik zorg voor hem en de huisdieren en werk. En dat is niet erg, alleen een feit.
Na 9 jaar mag je je nog niet voelen alsof je een gezin bent?

Wat een armoe. Ik denk dat je ook moet bedenken dat de reacties hier vooral veel zeggen over de posters zelf.

Kinderen zullen na 9 jaar de situatie echt wel als gezin bestempelen hoor.

Dat die jongen niet kan zeggen dat hij van zijn stiefvader houdt, is omdat hij blijkbaar gemengde signalen van die man krijgt en de stiefvader het zelf ook niet zegt.

Kinderen hechten zich heel snel aan hun verzorgers. Zelfs als die verzorgers niet veilig zijn.
Als hij niet makkelijk over emoties praat kan ik me ook voorstellen dat hij het concept “houden van” ingewikkeld vindt te omschrijven. Je zegt dat hij zich bekommert om de kinderen, er in praktische zin voor ze is en dat hij ze zelfs zijn erfgenamen heeft gemaakt. Dat klinkt in mijn oren best liefhebbend. De diepe connectie van houden van die je (onconditioneel) voor je biologische kinderen voelt is denk ik lastig te bereiken voor een stiefouder. Koester wat je hebt, zou ik zeggen. En als je verder toch nier echr gelukkig bent met hem (wat ik tussen de regels lees) dan is dat een reden om je relatie te heroverwegen. Maar zijn band met de kids? Denk nier dat dar de kern van je probleem is.
Maar hoef ik val weer terug in afhankelijk van andermans meningen.
Ik ben in mijn man zijn vakantie teruggevallen in verlatingsangst toen hij alleen maar aan het zenden was en thuis loslaatte. Mijn fout. Ik had hem er niet mee lastig moeten vallen. Ik snap het.
Bedankt voor de feedback. Ik laat het hierbij.
Mijn moeder kreeg toen ik 8 was een relatie met een man met 2 autistische kinderen. Ik heb hen nooit als mijn broers gezien (nu ik volwassen ben heb ik ook geen contact meer met ze) en mijn moeder heeft het ook heel lastig gevonden echt een band met hen op te bouwen. Dit is nooit echt gelukt en ik denk dat ze ook nooit echt van ze heeft gehouden, en andersom ook niet. Echt heel raar vind ik dat dus niet. Het is nou eenmaal niet bepaald makkelijk om een relatie op te bouwen met iemand met autisme. Er is weinig wederkerigheid. Van je eigen kind hou je altijd maar bij andermanskind moet dat groeien en zonder wederkerigheid is dat lastig.
Anne1235 schreef:
06-09-2026 10:58
Mijn moeder kreeg toen ik 8 was een relatie met een man met 2 autistische kinderen. Ik heb hen nooit als mijn broers gezien (nu ik volwassen ben heb ik ook geen contact meer met ze) en mijn moeder heeft het ook heel lastig gevonden echt een band met hen op te bouwen. Dit is nooit echt gelukt en ik denk dat ze ook nooit echt van ze heeft gehouden, en andersom ook niet. Echt heel raar vind ik dat dus niet. Het is nou eenmaal niet bepaald makkelijk om een relatie op te bouwen met iemand met autisme. Er is weinig wederkerigheid. Van je eigen kind hou je altijd maar bij andermanskind moet dat groeien en zonder wederkerigheid is dat lastig.
Nog nooit zoveel gegeneraliseer gehoord :rofl:
Spiri123 schreef:
06-09-2026 10:52
Maar hoef ik val weer terug in afhankelijk van andermans meningen.
Ik ben in mijn man zijn vakantie teruggevallen in verlatingsangst toen hij alleen maar aan het zenden was en thuis loslaatte. Mijn fout. Ik had hem er niet mee lastig moeten vallen. Ik snap het.
Bedankt voor de feedback. Ik laat het hierbij.
Dit komt op mij dus passief-agressief over. Mensen geven je een ander perspectief en je lijkt te doen alsof het je opgedrongen wordt.
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
06-09-2026 13:17
Dit komt op mij dus passief-agressief over. Mensen geven je een ander perspectief en je lijkt te doen alsof het je opgedrongen wordt.
Ik begrijp het maar het is echt zoals jij het leest. Ik neem serieus de verhalen aan van mensen.
Spiri123 schreef:
06-09-2026 14:09
Ik begrijp het maar het is echt zoals jij het leest. Ik neem serieus de verhalen aan van mensen.
Alleen is het al jaren hetzelfde onderwerp van je topics dus je doet er verder niks mee. Neem dan een dagboek ofzo of ga even met deze forumster in gesprek die in precies dezelfde situatie zit (memberlist.php?mode=viewprofile&u=395746) , zonde van de mensen die tijd in jouw topics steken.
Anne1235 schreef:
06-09-2026 10:58

Ik vind het heel logisch dat jij je stiefbroers nooit als echte broers hebt gezien, ik denk dat ik dat ook zo zou voelen. Maar dat je als stiefvader gewoon dat tegen je vrouw zegt dat je niet van haar kinderen houdt, vind ik wel heel erg bot hoor. Dat kan ook anders worden gezegd toch?
Hangt er vanaf of het op de man af gevraagd wordt. Als mijn partner het zou vragen, zou ik - naar waarheid - zeggen van niet. Het is voor mij niet iets negatiefs.
a.k.a. canis-dinges
Laat maar.
Spiri123 schreef:
06-09-2026 14:09
Tja, dat is het een beetje met jouw reacties, ik geloof de tekst voor de "maar" niet zo. En op reacties in je straatje reageer je m.i. overdreven opgelucht en emotioneel. Maar goed. Sterkte er maar mee. Jullie lijken op elkaars triggerknoppen te drukken en allebei - in ieder geval jij - vast te zitten in je eigen beeld en gelijk. Ik hoop dat jullie nadat de gemoederen wat bedaard zijn elkaar weer kunnen vinden.
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
06-09-2026 14:53
Tja, dat is het een beetje met jouw reacties, ik geloof de tekst voor de "maar" niet zo. En op reacties in je straatje reageer je m.i. overdreven opgelucht en emotioneel. Maar goed. Sterkte er maar mee. Jullie lijken op elkaars triggerknoppen te drukken en allebei - in ieder geval jij - vast te zitten in je eigen beeld en gelijk. Ik hoop dat jullie nadat de gemoederen wat bedaard zijn elkaar weer kunnen vinden.
Maar TO is toch duidelijk een emotioneel ingesteld mens en jij bent volgens mij veel rationeler ingesteld. Allebei prima maar dan wel logisch dat je elkaar niet helemaal begrijpt en dat al haar reacties jou onnodig emotioneel voorkomen. Zo is zij gewoon
Het is zoals het is
canis-felis schreef:
06-09-2026 14:35
Hangt er vanaf of het op de man af gevraagd wordt. Als mijn partner het zou vragen, zou ik - naar waarheid - zeggen van niet. Het is voor mij niet iets negatiefs.

Ik zou het nooit zo zeggen. Af en toe mag je best iets een beetje wat liefdevoller verpakken, in plaats van altijd de harde waarheid te zeggen vind ik. Het hoeft allemaal niet zo zwart/wit en bot.
Het is meer dat een alternatief perspectief lijkt te worden afgewezen, af en toe zelfs op een passief-agressieve manier. Roept bij mij, n.a.v. de laatste zin in de OP, vooral de vraag op of ze een andere beleving wel wíl begrijpen (of wat de bedoeling is van dit topic). En waarom ze getrouwd is met deze schijnbaar nare, koude kikker.
a.k.a. canis-dinges
Jiske schreef:
06-09-2026 15:37
Ik zou het nooit zo zeggen. Af en toe mag je best iets een beetje wat liefdevoller verpakken, in plaats van altijd de harde waarheid te zeggen vind ik. Het hoeft allemaal niet zo zwart/wit en bot.
Ik vind het dus geen zwart/witte, botte, harde waarheid. Ik zou het ook niet bij een enkel "nee" laten, omdat wanneer zo'n vraag gesteld wordt er waarschijnlijk iets van een andere beleving achter zit. Ik zou vertellen hoe ik de band wél beleef en dat ik dat dus als evengoed positief en mooi ervaar, maar ik ga in reactie op zo'n vraag niet zitten liegen.
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
En voor je stiefkinderen?
canis-felis schreef:
maar voor de ouder van die kinderen kan dat wel negatief zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dropdrop schreef:
06-09-2026 17:28
En voor je stiefkinderen?
?

Ik heb het over een, hypothetisch, gesprek tussen mij en mijn partner. Hoezo zouden de stiefkinderen daar kennis van nemen?
a.k.a. canis-dinges
rosanna08 schreef:
06-09-2026 17:28
maar voor de ouder van die kinderen kan dat wel negatief zijn.
Dat kan. Voor mij als partner is het negatief als er van mij verwacht wordt dat ik van zijn kinderen houd. Dan houdt het toch op? Of is houden van voorwenden wél positief (en zo ja, hoe en waarom)?

Zoals hier al gezegd is, kun je verschillende talen en belevingen hebben. Ik begrijp niet waarom mijn definitie van houden van veroordeeld en afgewezen zou moeten worden om te constateren dat we - wederom: fictieve situatie - niet op dezelfde golflengte zitten. Dat kan onoverbrugbaar zijn zonder andermans beleving en dus persoonlijkheid te veroordelen.

N.B. En daar sla ik in dit topic dus op aan.
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
06-09-2026 17:31
?

Ik heb het over een, hypothetisch, gesprek tussen mij en mijn partner. Hoezo zouden de stiefkinderen daar kennis van nemen?

Nou, als jouw hypothetisch stiefkinderen zouden vragen of jij van ze houdt, zou je dan ook nee zeggen?
Jij zou het antwoord niet liegen op zo'n vraag zeg je.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven