Ik ga er vaak onbewust met 't verhaal van myn vriend vandoor

30-07-2009 11:13 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Ik heb een vooral onbewust probleem. Ik ben een kletser, ze noemen het ook wel adhd grapje. Maar ik praat dus veel. Nu is het mijn vriend opgevallen en af en toe gaan irriteren (terecht) dat ik vaak zijn verhaal af maak. Dat hij begint en ik in haak door een opmerking te plaatsen (positief) en verder ga met zijn verhaal. Dit laatste doe ik onbewust. Soms heb ik het wel in de gaten, maar dan is het al 'te laat'. Het gebeurd bv als mijn vriend even zijn mond houd of als ik enthousiast ben over een verhaal, zoals zondag bij zijn ouders, we vertelde toen over de vakantie. Ik maakte toen bleek later ook vaak zijn verhaal af. Ik merk het niet echt. Echt heel irri. We hebben er over gepraat en we hebben er geen ruzie over gekregen, alleen gezegd dat ik er op moet letten, wat ik ook wil en mijn vriend soms even moet zeggen van 'Heey MMR je gaat er met mijn verhaal vandoor' oid. Dan weet ik dat, maar mijn vriend vind dit ook weer niet super om te doen, omdat het niet zo aardig over kan komen voor andere, terwijl ik weet dat hij het bedoelt als herinnering oid en het dus goed bedoeld.

Herkennen jullie dit? Hoe moet ik er mee omgaan. Want ik vind het echt vervelend, juist omdat ik al meer praat dan een gemiddelde zo ben ik oke, maar toch. Dit is gewoon niet zo leuk. Maar het gaat dus onbewust.

We zijn als het er toe doet tenminste 21 en 25 jaar (vriend).

Bedankt voor de tips.
Het is makkelijker om te besluiten iets wél te doen, dan een slechte gewoonte achterwege te laten. Dus misschien kun je verzinnen hoe je hem kunt steunen in het verhaal ipv het over te nemen. Dus bv vragen te stellen en aan te moedigen ('vertel ook dat verhaal over die man op dat terras!').

En anders een wat minder opvallend signaal te bedenken dat hij je kan geven als je het weer doet?
Inderdaad, een minder opvallend signaal. Even denken hoor....

Dat hij iets zegt als: Ik ben zo blij dat MMR ook zo enthousiast is. We liggen zo op 1 lijn in deze. Zoiets, maar misschien iets minder zoetzappig hahahaha.
Mijn moeder doet dit ook (geen ADHD) en ik laat haar maar gewoon. Ze is gewoon erg enthousiast. Wel merk ik (tot mijn spijt, haha) dat ik het zelf ook wel doe. Daarom, als mijn vriend iets vertelt, bijt ik gewoon op mijn tanden en hou m'n kaken stijf opelkaar.

Het enige vervelende is dat ik erg op details ben, en het dus heel heel moeilijk vind als hij het verhaal niet helemaal goed vertelt...erg he, ik schaam me er ook erg voor. Ik praat nu aldoor op mezelf in: het is niet erg als het niet helemaal klopt, dat doet niets aan het verhaal af. Dat geldt ook voor als ik zélf een verhaal vertel. Dat kan meestal korter en daarom laat ik nu meer details weg. Wat een gezeik allemaal he.

Moraal (djeez, alweer zo'n lang epistel): zelfdiscipline. Gewoon je snater houden. :D
Ik heb trouwens ook zoiets irritants hoor. Dan verteld iemand iets wat herkenbaar is en dan ga ik mijn verhaal ook meteen vertellen. Vind ik erg stom van mezelf en let daar ook wel op. Maar soms gaat het nog wel eens fout
Bedankt voor de reacties. Fijn dat jullie het herkennen, ik herken ook wel jullie dingen. Het idee van Chardonnay vind ik erg grappig. hihih.

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker opletten.we doen het samen, zodat het voor beide leuk blijft. Vriend zal ook letten op dat hij door praat maar dat vind ik een beetje onzin, het moet op zijn tempo en niet snel omdat ik er anders door heen ga tetteren hihi. Nee mmr is niet grappig
Heb ik nou echt zoetzappig geschreven ipv zoetsappig. Het moet toch niet gekker worden
Hier nog zo 1 die graag inhaakt op de verhalen van anderen hihi..

Bij mij roepen ze gewoon:

Summer, maak jij het verhaal af of zal ik even verder gaan.

Hoeft helemaal niet zoetsappig hoor, ben niet van suiker

En echt.....9 van de 10 X heb ik het niet eens door
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dat zeg ik toch SD, minder zoetsappig
jullie hebben een verschillende communicatiestructuur.

jij praat snel, hij langzamer.

als hij een pauze neemt in zijn verhaal, denk jij waarschijnlijk onbewust dat er een gat valt en spring je erin.

dat je je daarvan bewust bent, helpt al voor de helft.

ik zie dat ook vaak bij mijn man, niet dat ik zijn verhaal wil afmaken, maar dat ik tegen iemand zeg: wacht even, zijn verhaal is nog niet af.

dwz. ik ken zijn vertelstructuur en weet wanneer er nog meer komt.
quote:Chardonnay schreef op 30 juli 2009 @ 11:27:

Ik heb trouwens ook zoiets irritants hoor. Dan verteld iemand iets wat herkenbaar is en dan ga ik mijn verhaal ook meteen vertellen. Vind ik erg stom van mezelf en let daar ook wel op. Maar soms gaat het nog wel eens fout Heel herkenbaar!!! hihih!!
quote:MMR schreef op 30 juli 2009 @ 11:39:

[...]

Heel herkenbaar!!! hihih!!

Ik probeer daar wel echt op te letten, zeker omdat ik het van een ander ook mega irritant vind Dus anderen zullen dat van mij hoogstwaarschijnlijk ook irritant vinden.

Ach, als ik de fout in ga denk ik altijd maar "ik ben gewoon een ontzettend enthousiast persoon
Ik praat idd snel ik vergeet soms zelfs adem te halen hihih. En mijn vriend is een stuk rustiger, sowieso al en dat geeft niet, dat compenseert juist, maar in dit geval is het 'lastig'. Maar idd dat ik me er van bewust ben en er wat aan wil doen, scheelt al een hoop, denk ik.

Ik moet meer vragen idd, zo van ' hoe was dit of dat dan, of hoe vond je het toen hij/zij dat zei, ook al weet ik het al, gewoon om mijzelf te trainen. Of komt dat raar over. Ook al zou ik van te voren tegen mijn vriend vertellen dat ik net doe of ik het nog niet allemaal weet. Maar komt dit niet raar over op vrienden of familie oid. Wat zouden jullie denken, ik kan niet zo helder en objectief er over denken.

En idd zeggen, 'vertel is over die vent op het terras oid'
quote:Chardonnay schreef op 30 juli 2009 @ 11:35:

Dat zeg ik toch SD, minder zoetsappig

Ik zat me al af te vragen....wtf is Zappig?

Soetzappig...(voorkeurspelling hihihihi)
Hier idem. Mijn vriend zegt het inmiddels gewoon tegen me: "Ja hallo, mag ik ff, ik was wat aan het vertellen".

En dan maak ik gauw pas op de plaats.
quote:Chardonnay schreef op 30 juli 2009 @ 11:42:

[...]

Ik probeer daar wel echt op te letten, zeker omdat ik het van een ander ook mega irritant vind Dus anderen zullen dat van mij hoogstwaarschijnlijk ook irritant vinden.

Ach, als ik de fout in ga denk ik altijd maar "ik ben gewoon een ontzettend enthousiast persoon

Ja idd, dat ga ik nu dus ook doen, omdat ik dat wss zelf ook irri vind.

En idd ik ben ook gewoon enthousiast. Zeker als het over een vakantie of iets anders leuks gaat, dan wil ik het liefst alles zeggen, oeps. omdat ik het zo leuk vind.
quote:Chardonnay schreef op 30 juli 2009 @ 11:32:

Heb ik nou echt zoetzappig geschreven ipv zoetsappig. Het moet toch niet gekker worden Hmmm, moest dus dit kwootje zijn...

Hersencellen stompen in rap tempo af als je niet aan het werk bent
MMR, ik praat ook heel snel. Soms kunnen mensen me niet eens volgen, zo snel kan ik praten.
SD, je ziet dat thuiszitten ook geen goede invloed heeft op je hersencellen
quote:Chardonnay schreef op 30 juli 2009 @ 11:46:

MMR, ik praat ook heel snel. Soms kunnen mensen me niet eens volgen, zo snel kan ik praten.Wedden dat ik het van je win, snelspreektechnisch gezien?
Ik herken het wel, een vriendin van mij heeft ook ADHD en die kan ook vreselijk druk praten. Een keer was ik met haar zusje in gesprek en toen ging zij voor haar zusje alle antwoorden geven! Op dat soort momenten zeg ik gewoon, "ik praat met je zusje hoor", of ik vraag of ze even wat rustiger wil praten en niet van dat schreeuwerige geratel.

We hebben het er wel over gehad dat ik dat maar gewoon zo moet zeggen, als het weer zover is. Vaak maak ik er een soort grapje van en dan weet ze wel dat ze even moet indammen (helaas meestal niet voor lang haha).
ik doe dat ook wel eens in mijn enthousiasme... heeeel moeilijk om dat te laten ja...

dus geen tips voor je, wel herkenning :-)
Herkenning doet mij ook veel hoor.

Ik dam ook vaak maar voor kort in hoor kwarktaart, hahaah!!

Ik ga ff strijken en daarna eten naar mijn opa en oma. Kan ik lekker rattelen ik ga toch alleen hihihi!!

Groetjes en ik reageer vanavond weer!!

Bedankt.

MMR
Mocht het niet lukken dan is misschien ducktape een oplossing?
quote:Summerdance schreef op 30 juli 2009 @ 11:50:

[...]

Wedden dat ik het van je win, snelspreektechnisch gezien?

Ik wist wel dat we aan elkaar gewaagd zouden zijn.

Ik neem de weddenschap aan .

Dus dat wordt een keer meeten Madhe, hoe snel praat jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven