Roddelen?!?

03-08-2009 17:54 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoort roddelen er nou echt bij?

Is er niet aan te ontkomen?

Onbekenden alla...

Maar vrienden/vriendinnen etc die toch over je praten negatief/postief whatever tegen mensen die jij niet eens kent?

Hoort dat er echt bij?

roddelen hoort het erbij?

Totaal aantal stemmen: 62

nee (31%)
ja (37%)
waar maak je je druk om? (27%)
anders namelijk.... (5%)
Roddelen is iemand in een kwaad daglicht stellen. Karaktermoord zoals dat heet. Ik doe daar liever niet aan mee omdat ik de gevolgen daarvan heb ondervonden. De vraag is wat jij onder roddelen verstaat. Zo besprak een vriendin al mijn sores met haar kapper waar ik ook kwam...die wist mij allerlei dingen over mezelf te vertellen en stelde nog heel brutaal vragen om meer te weten te komen. Woest dat ik was op die vriendin! Maar goed, zij is dus geen vriendin meer.

Er zijn situaties waar je in je eentje niet uitkomt en met een ander bespreekt om helderheid te krijgen in je gedachten en gevoelens maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de persoon met wie je een probleem hebt. Dan spreek je puur vanuit je eigen belevingswereld en wat je ervaart m.b.t. die persoon.

Roddelen vind ik van het niveau: NO LIFE
Roddelen heeft wel degelijk een sociale functie, is wetenschappelijk onderzoecht en belangrijk voor het creeren van groepsbanden. Dus tot op zekere hoogte hoort het er inderdaad gewoon bij en zul je je compleet buiten elke sociale gemeenschap zetten als je je er 100% aan wilt onttrekken.

Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen een min of meer onschuldige rodel of echt iemand zwartmaken en kwaadspreken.
Tja, wat vind jij roddelen? Als ik met mijn vriendinnen praat dan gaat het ook wel eens over iemand anders dan alleen zij of ik, maar dat zou ik niet roddelen noemen. Dat zijn meer zulke dingen:

-He, zus en zo is zwanger, na jaren....

-Het gaat echt niet goed tussen jut en jul, vind ik zo jammer

-Daar is huppeldepup ook geweest, zij vond het helemaal niets/juist leuk

En dan zou het best kunnen dat degene tegen wie ik dat vertel zus en zo, jut en jul en huppeldepup helemaal niet kent. Maar ik vertel het omdat dat me bezig houdt op dat moment. Dat is dan toch geen roddelen?

Slecht spreken over iemand om het slecht spreken hoort er niet bij wat mij betreft. Maar je mag best iets over iemand anders zeggen omdat het je zelf bezig houdt of omdat het informatief is lijkt me.
Een gemeenschappelijke vijand schept vaak een grotere band dan een gemeenschappelijke vriend.
Och, positief is toch leuk? Das ook geen roddelen vind ik eigenlijk. Je mening over iemand geven, ook al is het negatief, is wat mij betreft ook niet altijd onder roddelen te scharen. Echter, privacy gevoelige informatie naar anderen doorspelen, zoals wellicht een nare gebeurtenis van vroeger, of iemand tot op het bot afkraken zonder dat diegene jou iets aangedaan heeft en/of zonder dat je het met feiten kan onderbouwen....dat is wel roddelen ja.

Denk dat iedereen zich er ooit wel schuldig aan heeft gemaakt in meer of mindere mate...maar het is niet netjes nee.
Ik vind het nogal wat om te durven zeggen dat je nooit roddelt sensy. Of je bent perfect of je jokt
ik vind alles wat je achter een ander zn rug doet eigenlijk roddelen, behalve dan het voorbeeld van sensy als je er zelf niet uitkomt en daarom iemands hulp inroept, maar daarbij is het natuurlijk niet nodig namen te noemen of dergelijke.

Ik kreeg te horen van een forummer (die ik in het echt ken) dat andere forummers bij haar aankloppen om dingen over mij te zegge/te vragen/commentaar op mij te leveren whatever... en dat doen ze omdat ze weten dat zij mij kent... dat vind ik toch wel erg apart...
quote:courageux schreef op 03 augustus 2009 @ 17:54:

Hoort roddelen er nou echt bij?

Is er niet aan te ontkomen?

Onbekenden alla...

Maar vrienden/vriendinnen etc die toch over je praten negatief/postief whatever tegen mensen die jij niet eens kent?

Hoort dat er echt bij?Roddel jij wel eens? Hoe zie jij dat? Ik vond het laatst wel "heftig" dat je prive dingen van meetings (ok niet overdrijven, hoe je die forummers irl vond) wel erg ver gaan om dat met "vreemden" te delen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
en dat zit je dwars omdat...?
roddelen hoort erbij. mensen moeten alleen meer hun best doen om het niet uit te laten komen, dan is er niks aan de hand...
quote:Rary schreef op 03 augustus 2009 @ 18:08:

roddelen hoort erbij. mensen moeten alleen meer hun best doen om het niet uit te laten komen, dan is er niks aan de hand...
quote:Rary schreef op 03 augustus 2009 @ 18:08:

roddelen hoort erbij. mensen moeten alleen meer hun best doen om het niet uit te laten komen, dan is er niks aan de hand...dan had je beter in de dame haar gezicht kunnen zeggen; zeg Sjaan, ben je stiekem zwanger of heb je gewoon 20 kilo BBQ en Magnums op? Maar ja..dat is achterafgelul
quote:marie_liselotte1981 schreef op 03 augustus 2009 @ 18:03:

Ik vind het nogal wat om te durven zeggen dat je nooit roddelt sensy. Of je bent perfect of je jokt

Hahaha! Nee ik heb niet beweerd dat ik het NOOIT heb gedaan. Dat staat ook nergens maar ik reageer puur vanuit hoe ik er vandaag de dag in sta. En dat het een sociale rol heeft en dat het wetenschappelijk bewezen is...daar hecht ik weinig waarde aan. Ik let liever op hoe ik me erbij voel en wat het mij doet dan dat ik afga op de wetenschap.

En yep, ik heb me er vroeger ook schuldig aan gemaakt en terwijl ik bezig was, voelde het al niet goed. En toen ik zelf het slachtoffer werd van geroddel was het voor mij ook meteen klaar. Ben die fase denk ik gewoon voorbij dat over een andere(negatief) praten gewoon niet meer past bij wie ik nu ben.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 03 augustus 2009 @ 18:06:

en dat zit je dwars omdat...?omdat ik me dan afvraag hoe ver dat gaat... aangezien ze zei mij ook te verdedigen (als ze dat nodig vond), bij verdediging haal je er dingen bij... argumenten... dus mischien voor mij persoonlijke dingen... en niet iedereen hoeft alles van mij te weten...
ik ben écht slecht............ik doe het regelmatig. Over mij wordt ook veel gepraat..en doorgaans lach ik me daar kapot om!
Roddelen kan soms wel te ver gaan hoor. In principe zeg ik meestal geen dingen tegen anderen die ik tegen die persoon niet uiteindelijk zelf ook zeg. Sterker nog, vaak oefen ik eerst op anderen, wegens mijn welbekende gebrek aan nuance, voordat ik het tegen de ander zeg. Als laatstgenoemde het dan te horen krijgt komt het al minder rottig uit mijn mond dan anders het geval was geweest. Minder lachen vind ik het als mijn oefenpersoon meteen naar diegene toerent van "Oooooh...moet je eens horen wat Minny nu weer over je gezegd heeft.". Dat is mij wel meerdere keren geflikt...not cool. En dat noem ik dan weer wel roddelen trouwens.
Over mij wordt volgens mij nooit geroddeld, dat is pas erg....
verdedigen hoeft niet in te houden dat diegene dan persoonlijke dingen verteld, je kunt ook iemand verdedigen door te zeggen dat iets anders bedoeld kan zijn of dat je je niet kunt voorstellen dat iemand dit of dat gedaan heeft.

Roddelen als in kwaadspreken is pijnlijk en zou niemand moeten doen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Over mij wel, ik ben blijkbaar erg interessant
Minny herkenbaar en zolang je dat standaard hanteert (dus dingen zeggen die je OOK in het gezicht van die ander durft en kan zeggen) dan ben je al een heel eind. Hoewel het soms veel discreter is om het gewoon between two people te houden.

We zijn nu eenmaal sociale dieren dus wat oefenmateriaal heb ik soms ook bij de hand...ik zou het immers ook begrijpen als een ander over mij iets achter mijn rug oefent en het daarna in mijn gezicht zegt. Moet er wel bij zeggen dat ik niet tegn hypocrisie kan. Dus het een in je gezicht zeggen en het andere achter je rug om. Then again...dat zegt iets over de ruggegraat (gebrek daaraan bedoel ik) van de ander.
jij wel min... weet je toch
Geluld wordt er altijd, of het nou positief of negatief is.
quote:Star schreef op 03 augustus 2009 @ 18:17:

Geluld wordt er altijd, of het nou positief of negatief is.Precies.
"Psssssst...wisten jullie dat Vli3nder zwanger is van de buurman van de nicht van de zus van de beste vriendin van haar haar ex-vriend d'r broer?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven