Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met stage?

04-08-2009 12:58 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Wat zouden jullie doen?

Totaal aantal stemmen: 22

Afhaken (45%)
Doorzetten (55%)
Meid, ookal is het nog zo`n slechte situatie op je stage, je moet er nooit zomaar mee stoppen, want anders krijg jij het verwijt dat je te snel opgeeft. Heel veel gestaakte opleidingen baseren zich op slechte stage-ervaringen.

Het is heel erg als je het schooljaar eventueel over moet doen omdat je het praktijkgedeelte nog moet halen, maar als het zover komt heb je geen andere keus.

Mijn ervaring is dat de school er alles aan zal proberen te doen om je op de betreffende stage te houden, tenzij ze bereid zijn om samen met jou nog een nieuwe stage te zoeken. Ik heb zelf erg veel moeite gehad met het feit dat mijn laatste jaar dankzij een stage verziekt werd, terwijl ik daarvoor een hele goede stage had en mijn theoriegedeelte geheel positief was afgesloten.

Ik kan vanaf hier natuurlijk niet beoordelen hoe je school met stageproblemen omgaat, maar ik hoop dat zij begripvol zijn.

Succes meid!
Viva naar de knoppen.
°/
Ik begrijp dat je er stevig de smoor in hebt. Jij doet het leeuwendeel van het werk en zij lift mee.

Maar nu even praktisch:

1. Wat gaat er gebeuren als jij stopt?

a. Je moet je stage over doen;

b. Je krijgt een slechte beoordeling en je moet die extra tijd in je studie uit gaan leggen in je CV.

2. Je gaat door...?

a. Je stageperiode is straks afgelopen en je hoeft het nooit weer te doen;

b. Je krijgt een goede beoordeling;

c. en OK zij lift mee op jou werk, maar je hoeft haar daarna nooit meer te zien.

Ik zou voor optie 2 kiezen.
Heb je met je stagebegeleider van school gepraat?
Ik zou wel doorgaan, maar wel van haar eisen dat jullie de taken beter verdelen. En als ze dan iets door wil sturen naar school, laat maar doen dan.

Ik zie niet in waarom je daarmee chantabel bent. Wat wil ze op school gaan zeggen dan? Dat ze eigenlijk niets uitvoert, dat het nu omgekeerd is dan ze in de mails die ze je toen gestuurd heeft? Nou en. Dat toont alleen maar aan dat jij nu erg veel doet. En ook al stond daarin dat je weinig hoefde te doen, dat maakt toch niet uit. Het gaat erom wat je in praktijk daadwerkelijk doet en dat is dus veel meer. Je kunt je daar zo uitlullen door te zeggen dat je toen al wel verwachtte dat je veel meer zou gaan doen, maar daar niet teveel woorden aan vuil wilde maken.

Als je nu stopt, moet je ws je hele stage overdoen. Als je dan elders (alleen!) opnieuw moet beginnen is dat ook weer heel erg veel werk.

Als je zelf toch denkt dat dat makkelijker is, zou ik wel eerst een ander stageadres zoeken, zodat je gelijk verder kunt. En dan kun je haar ook de keus geven: of ze doet meer, of je stopt en dan moet ze alles alleen doen...

Ik ben overigens erg blij dat ik voor mijn opleiding (WO bachelor) geen stage hoefde te lopen...

Ik vond die afstudeerthesis al zo'n drama.
Ben het eens met DTJ.

Ik snap ook niet goed waarom je chantabel zou zijn...

Gewoon een goede taakverdeling afspreken en wanneer ze dat niet wilt en dreigt met informatie sturen naar school... jammer dan... ik verwacht niet dat je ineens met je stage moet stoppen om deze reden..
Wat Thekla voorstelt: optie 2 vind ik zowieso ook een goede. Ik weet niet hoe lang je het nog moet volhouden??
Ik zou het bespreken met mijn begeleider van mijn opleiding. Ja, dan moet je wel open kaart spelen, maar zij kunnen je ook weer verder helpen/adviseren etc.

Succes iig!
Ik zou doorzetten, maar wel bij de opleiding precies uitleggen hoe het zit. Dan ben jij in ieder geval eerlijk geweest, en is het aan hun wat zij er verder mee doen.
Ik zou doorgaan. Effe balen, dat wel. Maar dan het van me afschudden en het voor jezelf doen. Hou voor ogen wat jij er mee wilt bereiken. Stage halen, papiertje op zak en klaar ben je. Je hoeft nooit meer iets met haar of het bedrijf.

En vergeet niet dat deze ervaring nooit weg is. Misschien, je weet het nooit, zal het je nog van pas komen!

Communiceer dit even duidelijk naar je vriend wat je nu wilt en waarom. Vraag om zijn begrip daarvoor en dat hij je mee kan/wil helpen motiveren om door te zetten. Dat helpt jou ook weer ipv een chagerijnige vriend. Beloof jezelf en hem aan het eind een leuk iets (weekendje weg ofzo). Vergeet niet, dan ben je klaar en ligt er nog een wereld open aan mogelijkheden die wel leuk zijn!
Hebben jullie geen stagebegeleider vanuit school? Ik ben HBO-docent, begeleid ook stagiaires en kom vanuit die rol twee keer bij de opdrachtgever om te zien hoe de omstandigheden zijn, hoe de samenwerking gaat etc en daarnaast bel ik nog elke maand. Dit had toch al lang aan het licht moeten komen? Of heb je die stagebegeleider ook voorgelogen? (wel knap gedaan dan, denk dat het bij mij niet gelukt was)
wat ik alleen niet snap....een stage heeft toch altijd X uren? Ik moet iig voor mijn HBO stage X uren stagelopen (5 maanden fulltime, iets van 1000 uren) Als het veel langer duurt dan de bedoeling is, moet er op school toch wel een belletje gaan rinkelen??

Heb je geen stagebegeleider van school? Zou ik daarmee gaan praten!

succes!!
Het idee dat jij te canteren bent heel snel laten varen! Als zij jullie mail met de gemaakte afspraken verstuurd naar school snijd zij zichzelf ook in de vingers! het is niet alleen jouw diploma wat ter discussie gesteld word namelijk.

Verder gewoon niet meer akkoord gaan met de taak verdeling; jouw taak doen en klaar. mocht zij weigeren dan komen weer beide diploma's op het spel te staan en dat moet je haar duidelijk zien te maken.

Anders als dat allemaal niet gaat toch zelf openkaart gaan spelen; want ja jij hebt geprobeerd voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar je hebt vervolgens wel heel hard je best gedaan en dat is ook veel waard.
Kan jij aantonen dat jij de meeste werkzaamheden voor de stage doet?

Ik zou nou niet stoppen met je stage, ook al zit je er misschien aardig door heen. Ik zou een stagebegeleider op school in vertrouwen nemen. En als zij wat wil doorbrieven op school dan doet ze dat toch? Heeft zij een probleem! Laat haar dan maar op haar beurt aantonen, welke werkzaamheden zij gedaan heeft!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik zie ook niet zo goed in waarom jij chantabel bent? En ik neem aan dat jij ook nog wel een mail of ander voorbeeld hebt van werk van haar waar jij nog 'even' de puntjes op de i moest zetten, dan kun je ook op je opleiding aantonen dat jij het grootste deel van het werk doet.

Misschien even met je studiebegeleider hier over praten? Kan ook eventueel met haar er bij, dan kan er naar een goede oplossing gezocht worden.

Als dit allemaal niks is en er niet rustig met haar te praten valt zou ik haar gewoon voor het blok zetten; of er komt een eerlijke werk verdeling, of je zoekt een andere stage waardoor zij dus voor al het werk op gaat draaien. (hebben jullie een samenwerkingscontract op gesteld? Dan kun je die er ook bij pakken)

Persoonlijk zou ik liever een nieuwe leuke stage van een half jaar zoeken, dan nog een half jaar in deze situatie te zitten. Ligt er ook een beetje aan hoeveel moeite het kost om een stage te vinden, voor mij was het altijd vrij makkelijk.
Ik vind het altijd jammer als de TO niet meer reageert, ik hoop dan ook dat ze nog een keer terugkomt.
Viva naar de knoppen.
...
Ik zou sowieso dat gesprek eens ingaan op je school. Dat hoeft denk ik niet te betekenen dat je ook stopt met je stage, toch?
Ook tijdens je werk zul je te maken krijgen met mensen die graag parasiteren op de inzet en successen van anderen. Deze situatie biedt jou de mogelijkheid om daarmee te leren omgaan. Stopppen zou wat mij betreft niet aan de orde zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven