missed abortion en nu?

03-08-2009 23:08 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik kan over dit onderwerp geen topic vinden, wel ´hoe verder na miskraam´dus maar even zo.

net 13 wk echo gehad.. verdrietig nieuws. 8,5 week was alles goed. nu bleek dat het kindje bij 11 weken gestopt was met groeien. Intens verdrietigg zijn we temeer daar we er niet echt rekening mee hebben gehouden omdat bij de 8,5 week echo alles nog goed was en de vk toen zei dat kans op miskraam nog maar minder dan 1% was.

En hoe nu verder? curreteren of nog een week wachten tot de natuur het werk gaat doen? mijn gevoel zegt zo snel mogelijk curreteren zodat ik ook zeker weet dat alles leeg is. op de echo zagen ze ook een klein blaasje bij het hoofdje wat ze nog nooit eerder hadden gezien. lijkt me fijn als de gynaecoloog daar ook even naar kijkt..

maar is curreteren echt heel naar? mij lijkt een miskraam zoo naar, dat je dan het kleine vruchtje ziet...

kan niet stoppen met huilen..

alle ervaringen zijn welkom!!
Ilske, ik ben pas net actief op het forum, maar heb je "lezend" wel gevolgd. Wat een moeilijke tijd vol verdriet! Ik heb zelf geen ervaring met miskramen, maar wilde je wel nog even veel sterkte wensen, ook als je weer aan het werk gaat.
Vraag de gyn...Nee laat maar.

Veel sterkte, dit voelt niet fijn.
Nee, doe jij maar niet! Op jouw zure reacties zit ik eerlijk gezegd niet zo te wachten (zie posting kamperen en zwanger..)..

Lieve Yeno, dank je wel! Ik hoop echt dat jij er nooit mee te maken zult krijgen..
Nadat ik het twee keer heb meegemaakt vond ik het ook heel erg moeilijk. Maar je moet wel een beetje realistisch blijven Ilske. Ook al begrijp ik dat misschien veel vragen ook onstaan uit onwetendheid.

Dat je teruggaat naar de gyn. is standaard na een curretage. Hoort gewoon bij de behandeling. Jij hebt niet meer kans op herhaling en niemand die je zal aanraden om te wachten. Het klinkt heel cru maar jij bent 'gewoon' één van de 10 vrouwen die pech heeft met die miskraam.

Zo voelt het nu nog niet. Maar het is wel beter om op een gegeven moment zo te gaan denken. Want je maakt jezelf alleen maar bang. Het zijn nare statistieken maar volgende keer zit je waarschijnlijk bij de 'goede groep'
Dank je Aruba. Ons kindje had alleen een open schedeltje, dat maakt het een iets ander verhaal.. op internet staat dat we dan 50x zo´n hoge kans hebben, vandaar mijn bezorgdheid.

Maar veel dank voor je geruststelling!!
Het is logisch dat je vragen hebt, ik zou ze op papier zetten en allemaal vragen. Iedereen (of bijna) na een miskraam is erg ongerust of het wel goed zal gaan. Jij hebt ook nog de reden te horen gekregen waarom het mis is gegaan. Dan zijn je zorgen nog concreter. Ik zou dan ook gaan googelen.

Ik kan tips geven dat je moet ontspannen enzo, maar snap dat dat helemaal niet zomaar gaat. Je hebt het niet in de hand, dat is zo moeilijk. Je kan ook niet veel meer doen dan extra foliumzuur nemen en wachten. Niemand kan het antwoord weten, dat is het moeilijke.

Sterkte maandag, hoop dat ze goed luisteren en je gerust kunnen stellen.
quote:ilske79 schreef op 05 augustus 2009 @ 17:27:

Nou, gynaecoloog wilde uitgebreide echo doen vanwege blaasje bij hoofd. Hij heeft het vermoeden, niet 100% zeker, dat er sprake was van een open schedeltje. kans van 1 op 1000. als kindje niet gestopt zou zijn met leven zou het na bevalling max enkele dagen kunnen leven. De gynaecoloog heeft ons twee keer gezegd dat we geen verhoogd risico hebben en een even grote kans op een miskraam als ieder ander.Je zegt zelf vermoeden... En de gyn. drukt je op het hart dat er geen verhoogd risico is. Geloof dat alsjeblieft!
Ilske, wat naar wat je hebt meegemaakt. Ik zag nu pas je reactie op ander topic, dat je wat vragen voor me had. Sorry dat ik nu pas reageer, maar als je wil mag je je vragen altijd stellen! Hier of in een privebericht (kan dat?)

Sterkte in ieder geval!
Hoi Sunrise, dank je wel!! ik had het al geprobeerd om een privebericht naar je te sturen maar kon de mogelijkheid niet vinden.. dan maar even zo!

Wij hebben in een bijna gelijke situatie gezeten, allleen was ons kindje zelf al gestopt met groeien en ademen.. ook bij ons was er sprake van een open schedeltje. De gynaecoloog adviseert om 10x zoveel foliumzuur te gaan slikken, terwijl hij anderzijds zegt dat de kans op herhaling niet vergroot is. Op internet lees je echter wel dat je een vergrote kans hebt.

Wat was het advies bij jullie destijds? Ook meer foliumzuur? spraken ze over een verhoogde kans? Mochten jullie direct weer voor een zwangerschap gaan of moesten jullie menstruatie afwachten? Klopt het dat jij na 5 maanden zwanger bent geworden?

gingen ze speciaal kijken naar neurale buisafwijking?

kortom heel veel vragen... ik hoop zo dat ik heel snel weer zwanger mag raken.. slik nu 8 dg foliumzuur, nog 15 to go, dan mag ik er van mezelf weer voor gaan (onveilig vrijen bedoel ik)!
Hoi Ilske,

Ik zal even proberen al je vragen te beantwoorden. Ik weet natuurlijk niet of alles voor jou hetzelfde geldt, maar misschien heb je er toch wat aan.

Ik moest van de gyn 5mg foliumzuur gaan slikken, idd omdat ik een verhoogde kans zou kunnen hebben op herhaling. Blijkbaar heb je een verhoogde kans als je zelf een kindje hebt met neurale buisafwijkingen, of dit in je familie voorkomt. Maar hierin spreken artsen zichzelf ook tegen, ze weten het niet zeker of dit zo is. Mijn zus was net in die tijd dat het bij mij geconstateerd werd zwanger geraakt, en haar verloskundige had nog nooit gehoord dat zij dan een verhoogde kans had. Zij had wel gevraagd om extra na te kijken (schedeltje) en dat hebben ze toen gedaan om haar gerust te stellen. Maar goed, ik heb dus wel 5 mg geslikt en bij een evt volgende zwangerschap moet ik dat weer doen. Het is niet schadelijk, dus gewoon doen zou ik zeggen.

Wij mochten meteen weer proberen zwanger te worden, ze raden vaak aan een menstruatie te wachten zodat je weet wanneer je eisprong is zeg maar. Ik werd echter niet ongesteld, en ben na 3 maanden naar de huisarts gegaan, Door pilletjes is mijn menstruatie opgewekt, en daarna was ik de 2e ronde opnieuw zwanger. Heb extra controles gehad in het zkh (vroege echo) en na 12 weken mocht ik terug naar de verloskundige. Bij de echo's hebben ze goed gekeken naar neurale buisafwijkingen, vooral omdat wij dat zelf wilden ivm ons verleden, ze hebben ons toen extra gerustgesteld door goed in de gaten te houden.

Hoop dat je hier iets aan hebt, als je meer vragen hebt dan stel ze maar. Ik las dat je gecuretteerd bent afgelopen week? Neem de tijd om het te verwerken, het blijft nog een hele tijd moeilijk. Ik kon het pas echt een plekje geven toen ik opnieuw zwanger was, en heb er nog veel aan gedacht tijdens laatste zwangerschap. Zeker in het begin, de eerste 3 maanden, daarna was alles weer "nieuw" zeg maar. Nu ligt er een heerlijk kereltje in de box te "kletsen", en verdwijnt mijn eerste zwangerschap naar de achtergrond. Vergeten doe je het nooit en dat wil ik ook niet, maar de pijn en het verdriet worden minder. Het krijgt een plek. Sterkte meid.
dank je wel Sunrise! Fijn om te horen allemaal! Wel heel naar zeg dat je zolang op je menstruatie hebt moeten wachten... had hij hier een oorzaak voor of is dit ook gewoon louter pech? Nou, wij zijn direct met 5 mg begonnen, nu vloei ik nog behoorlijk maar hoop zo dat ik heel snel weer zwanger word (deze x was het meteen raak!), ik denk dat ik het dan pas echt een plaatsje kan geven, wat jij ook al zegt. Nu ben ik zo onzeker of het allemaal wel goed komt...

Wat heerlijk dat jij nu een gezond kindje hebt. Geniet er lekker van meid! Ik laat absoluut van me horen als het bij ons ook goed is gekomen... nogmaals dank je wel!
nou blehhhh baarmoeder blijkt toch niet goed schoon, bloedstolsels achtergebleven.. moet nu weeen-opwekkendee pillen gaan slikken om dit alsnog eruit te krijgen... verder groen licht voor volgende zwangerschap.. vrijdag ga ik ze innemen.

alle ervaringen zijn welkom
Up voor Rosina

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven