Werk & Studie alle pijlers

Jaarcontract te vroeg ontbonden??

11-08-2009 20:56 15 berichten
Hallo allemaal,

even in het kort mijn situatie: ik had een jaarcontract die per afgelopen 1 augustus niet verlengd is. In verband met opgenomen vakantieuren was 15 juli mijn laatste werkdag. Nou ben ik bezig met een aanvraag voor een uitkering en moest ik alle contracten bij elkaar zoeken.

Bij het lezen van het contract kwam ik tot de volgende ontdekking: in bijgaande brief hebben ze het over dat ik ben aangenomen voor mijn functie van 12 aug 2008 tot 1 aug. 2009 MAAR tot mijn verbazing staat er in de arbeidsovereenkomst/ het door mij ondertekende contract zelf dat mijn contract liep van 12 aug. 2008 tot 1 september 2009!!!!

Het stomme is dat 1 aug. altijd in mijn hoofd zat. Dit werd ook altijd zo benoemd door mijn hoofd. Ik heb het helaas niet eerder gecheckt. Heeft mijn hoofd nu een stomme fout gemaakt en heb ik nog recht op een maand salaris of had ik zelf alerter moeten zijn?

Iemand hier verstand van? En bij wie of welke instantie moet ik zijn om informatie of hulp te vragen? Eigen werknemer, juridisch loket, uwv of iets anders?
Alle reacties Link kopieren
wat een grap. Volgens mij moet je idd nog een maand werken en krijg je nog een maand loon.

Zou morgen maar meteen even met je werkgever contact opnemen.
Een grap? Zo lollig is het allemaal niet ...was er graag blijven werken. Hmm, nog een maand werken? Dat zou natuurlijk tegenover die maand loon moeten staan idd...
Hoe is het contract ontbonden?
Heb je al een ontslagbrief?
Ja, je zult contact op moeten nemen met je werkgever en wel zsm. Daarin moet je aangeven dat je er dus achter bent gekomen dat je een maand te vroeg ontslagen bent, dat je het ontslag daarom nietig verklaart en dat je loondoorbetaling vordert. .Hierbij zul je ook aan moeten geven dat jij je beschikbaar stelt voor werk en dat je bij een eerste verzoek weer aan de slag zult gaan.

Dat jij daar de eerste dagen van deze maand niet voor hebt gewerkt, is te wijten aan hun fout (ik ga er tenminste vanuit dat zij hebben gezegd dat je 1 augustus weg moest) en dus hoef jij die dagen niet "in te halen". Sterker nog, ze mogen ze ook niet aftrekken van je verlofdagensaldo oid.

Het is verstandig als je nu een jurist inschakelt om je hierin te begeleiden, want als je dit nu niet goed aanpakt dan kan het je duur komen te staan (bijv. ivm je recht op ww).

Overigens ben je rijkelijk laat met het regelen van je WW-uitkering. Dit moet altijd op de 1e of maximaal de 2e dag van je werkloosheid geregeld worden. Het UWV kan een korting toepassen als jij je te laat meldt. Zorg er dus voor dat jij je na de echte afloopdatum van je contract direct meldt (of liefst nog voor 1 september!).
Thanks voor het meedenken en de tips!

@nummerzoveel; ik heb de aanvraag halverwege juli gedaan. Das toch niet rijkelijk laat dacht ik. Ik wist ook pas vijf weken van te voren dat mijn contract niet werd verlengd...Bovendien kreeg ik pas vorige week donderdag (6 augustus) post van de UWV over de uitkeringaanvraag. CWI ben ik al geweest.

Maar goed, ik zal morgenochtend meteen met dit "probleem" bezig...

De ontslagbrief had ik net vrijdag opgevraagd bij P&O. Ik heb hem nog niet ontvangen maar verwacht hem een dezer dagen...ik zal morgen meteen bellen naar P&O hierover.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet zie zitten daar weer voor een paar weken te gaan werken. Zeker wel vanwege het werk en mijn collega's, maar zeker niet vanwege mijn hoofd en de manier waarop het allemaal is gegaan...Ondanks het dubbele gevoel was ik blij dat mijn laatste werkdag er op zat, die laatste weken hebben mij veel energie gekost aangezien ik al half overwekt was en ook nog dit nieuws voor de kiezen kreeg. Ik was blij het achter mij te kunnen laten en aan iets nieuws kon beginnen. Maar goed, wat moet dat moet!
@pilous, het contract is mondeling ontbonden. In een willekeurig gesprek op een willekeurige woensdagmiddag.
@Piekjuh

Sorry dat ik de verkeerde conclusies trok. Je schreef "omdat ik nu bezig ben met de aanvraag", waardoor ik er vanuit ging dat je nu pas aan ging vragen. Mijn excuus voor deze misvatting.

Ik verwacht trouwens niet dat het bedrijf jou zal laten komen om die laatste paar dagen te komen werken. Maar om je rechten veilig te stellen, zul je dat dus wel aan moeten bieden.

Heb je inmiddels al contact gehad met de werkgever en het UWV? Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal verder gaat, laat je dat nog even weten?
Vergeet niet om het nu allemaal schriftelijk af te handelen. Ook de reacties hierop alleen via mail of brief te laten bevestigen
"ik ben het, Barbabelladingdong"
NB: volgens mij is het contract helemaal niet "ontbonden" (dat kan alleen een kantonrechter doen) maar zijn partijen ervan uitgegaan dat het contract automatisch afliep. Dat is ook de regel: een contract voor bepaalde tijd loopt in beginsel automatisch af, tenzij bepaald is dat opzegging vereist is. Dat contract zou dan op 1 augustus dan wel 1 september eindigen (ik weet niet of jullie eerder ook gesproken of geschreven hebben over 1 augustus? Dan zou de werkgever kunnen zeggen dat 1 september een foute einddatum is, die per ongeluk is opgenomen). In beginsel is dus bij een contract voor bepaalde tijd, tenzij anders is overeengekomen, géén opzegging of ontbinding vereist. Er is dus geen sprake van een "ontslag" of "ontbinden".

Dan is nog wel de vraag of het contract automatisch afliep tegen 1 augustus dan wel tegen 1 september, of dat jullie nu zijn overeengekomen dat de arbeidsovereenkomst eindigde tegen 1 augustus (in plaats van tegen 1 september, zoals in het contract stond).

Stond er in je contract ook een looptijd van de overeenkomst genoemd (naast een einddatum)?

Hoewel ik denk dat je zeker contact op moet nemen met je ex-werkgever om dit aan te kaarten, vind ik ook wat te zeggen voor het standpunt dat jullie (door stilzwijgende aanvaarding van jouw kant, of doordat eerder steeds 1 augustus was afgesproken) zijn overeengekomen dat het contract niet 1 september maar 1 augustus afliep.

Als je contact op hebt genomen met je werkgever kun je er vast wel samen uitkomen. Wellicht een tussenoptie in de vorm van nog een halve maand salaris ontvangen? En inderdaad: neem een advocaat, mocht je werkgever moeilijk doen. Sterkte!
quote:Zoey_ schreef op 11 augustus 2009 @ 21:12:

Heb je al een ontslagbrief?

Ontslagbrief? Ze wordt niet ontslagen, haar contract wordt niet verlengd. Dat is iets heel anders.

In principe loopt een BT contract gewoon van rechtswege af.
quote:tangerine schreef op 12 augustus 2009 @ 20:29:

[...]

Ontslagbrief? Ze wordt niet ontslagen, haar contract wordt niet verlengd. Dat is iets heel anders.

In principe loopt een BT contract gewoon van rechtswege af.Toch hoort ook daar een keurige bevestiging van te komen, juridisch gezien omdat daarmee wordt bevestigd dat TO op de eerste dag na verlopen arbeidsovereenkomst niet meer hoeft te komen werken, en praktisch omdat het UWV die graag inziet bij een evt aanvraag WW door TO.
Hallo allemaal!

Jullie blijken goed inzicht te hebben in zulke kwesties! Bedankt voor de tips. Ik ben er gelukkig uitgekomen. Ik heb eerst informatie ingewonnen via het juridisch loket. Zij vertelden mij dat ik idd nog officieel in dienst ben. Aangezien het niet verlengen van het jaarcontract mondeling is verlopen, etc. De arbeidsovereenkomst is hierin rechtsgeldig. Zij konden dus niet wegkomen met een "typefout". Mij werd idd geadviseerd aan te bieden weer te komen werken, zodat je niet aan werkweigering doet. En dit alles moest ik ook in een aangetekende brief zetten.

Ik heb eerst contact opgenomen met mijn werkgever en mijn probleem voor te leggen met daarbij de vraag hoe zij dit wilden oplossen en het liefst zsm. Ik zou nl. geen salaris meer ontvangen van mijn werkgever en zoals ik voorzag geen uitkering van het uwv.

Na kort overleg werd ik teruggebeld. Zij vertelde mij dat het netjes was dat ik mij aanbood voor werk, maar dat ik al afscheid had genomen en het al halverwege de maand was en dat ze niet van mij wilden vragen dat ik kwam werken. Zij zullen mij alsnog een maand uitbetalen. Gelukkig was hier geen advocaat oid voor nodig. Zij stellen een brief op over de fout die gemaakt , hoe we het opgelost hebben . Ik krijg een voorschot en dan in sept de rest. Ben blij dat we er samen uitgekomen zijn.
Hoi Piekjuh,

Wat leuk dat je dit nog even komt vertellen. En ook fijn om te lezen dat jullie er gezamenlijk in goed overleg uit zijn gekomen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven