Werk & Studie alle pijlers

PABO via loi-windesheim per september?

10-07-2008 14:20 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik zat het verhaal even uitleggen.....

Ik ben 25, getrouwd, moeder van dochter van 15maand. En wil weer gaan studeren. Ik heb altijd baantjes in de administratieve sector gehad, omdat ik daar als 't ware was ingerold. Nu wil ik toch eindelijk gaan doen wat ik altijd al heb gewild en dat is dus de leraren opleiding!

Nou zit voltijd naar school gaan er voor mij gewoon niet in. Ik moet minimaal 10/12 uur per week naar mijn studie fin. blijven werken zodat ik nog op een redelijk maand bedrag zit. Tevens wil ik mijn dochter geen 5 dagen per week naar het KDV brengen.....

Dan heb je nog de deeltijd oplossing, op zich ook erg gunstig qua studie, maar niet qua inkomen.. want hier krijg je dus alleen die tegemoetkoming voor leraren (ca. 1200euro per jaar) en zul je dus nog meer er naast moeten werken. Dit is niet haalbaar voor mij.

Dus de mooiste oplossing is dan natuurlijk voltijd student zijn vanuit huis bij het Windesheim... (via de LOI).. dan krijg ik dus wel studiefinanciering en ik kan mijn eigen tijden plannen...

Nu hoor ik zoveel verschillende verhalen. Ik heb met 1 meisje contact die ontzettend negatief is, zij is vorig jaar in februari begonnen, en vond het verschikkelijk.. ze heeft zelfs een zaak lopen om te proberen haar collegegeld terug te krijgen. Ze gaat zelf nu naar een voltijd opleiding.

Ik hoor van haar dat er verschillende discussies zijn onder leerlingen bij het windesheim dat de studietijd die door de loi wordt aangegeven (25 uur per week incl. stage) bij lange na niet klopt.. en dit eerder 40/50 uur is per week. Hoe moet je dit dan in vredesnaam combineren met het moeder zijn, vrouw zijn, huishouden, baan er naast etc etc.

Graag hoor ik van jullie, of er ook mensen zijn met positieve ervaringen, het liefst al mensen die bijv. een jaar de studie doen en bijv. hun P al hebben gehaald.... Alle reacties zijn welkom!!!

Ik zou graag willen weten:

-hoeveel uur zijn jullie per week kwijt aan studeren?

-hoeveel uu per week zijn jullie kwijt aan je stage?

-hoe ben je aan je stage plek gekomen? (via school of zelf?)

-hebben jullie ook kinderen?

-hebben jullie een baan er naast?

-hebben jullie alle boeken aangeschaft?

-Hebben jullie ook de 21+ toets gedaan? zo ja hoe was dit? Ik moet deze namelik 19 augustus doen.

Ik ben ook benieuwd of er nog meer mensen zich hebben aangemeld voor de pabo via de loi op het windesheim per september!

Ik hoor heel graag van jullie!!

Groetjes Sharon
Sorry geen tips maar ik lees vol interesse mee
Windesheim zuigt. Sorry

Ik heb daar gestudeerd, maar je moet écht zelf veel initiatief in je donder hebben, want je moet alles alleen uitzoeken en alleen doen.
Geen ervaring maar misschien kun je ook nog eens kijken naar de duaal optie.

Ik heb twee jaar duaal gestudeerd (geen PABO). Dit hield voor mij in dat ik ongeveer 1 dag (of avond) per week naar school ging. Een vereiste is dan wel dat je een baan hebt in de richting van je studie (mag enigsinds afwijken, zul je moeten navregen bij de opleiding). Je zult namelijk veel opdrachten in uitvoering moeten kunnen brengen op je werk (wat je in een voltijd studie in groepen samen doet). Je krijgt als duaal student wel stufi en betaald minder schoolgeld dan voltijd studenten.
Ik heb zelf nog nooit gehoord van duaal studeren, maar dat komt misschien omdat ik geen werk of vooropleiding in die richting heb.

Ik kan je wel vertellen dat LOI-opleidingen erg slecht staan aangeschreven. Ook heb je in zo'n geval geen ervaring met samenwerken met andere studenten, een heel belangrijke competentie voor een (aankomend) leerkracht.

Ik studeer zelf in deeltijd aan de PABO en het merendeel van mijn medestudenten heeft kinderen. Zij werken overdag, daar hebben ze 4 dagen in de week vrij voor. 1 dag is voor de stage en op dinsdag- en donderdagavond is er college. Is dat niets voor jou?
Niet specifiek over deze opleiding informatie. Maar ik neem aan dat het voor alle opleidingen geldt: als je krap bij kas zit koop dan de boeken niet. Leen ze van de bibliotheek die bij de school hoort, kijk op marktplaats, laat docenten weten dat je oude boeken zou willen van oude studenten etc. Maar koop niet nu al direct alle boeken. Via bol.com heb je ze altijd nog de volgende dag in huis, dus het heeft absoluut geen haast om ze voor het hele jaar al te kopen.
Wil hier ook graag op reageren. Ik heb ook deeltijd Pabo gedaan..weliswaar niet via de LOI, maar een deeltijd opleiding waarbij ik 2 avonden in de week naar school moest.

Momenteel studeer ik iets totaal anders; maar dat terzijde.

Denk niet dat over het algemeen LOI opleidingen slecht staan aangeschreven, integendeel zelfs. Ik heb ook ervaringen bij de LOI en ben er zeer tevreden over.

Samenwerken met medestudenten draagt m.i. niet bij aan het al dan niet kunnen samenwerken met collega's. Je bent volwassen en mag toch aannemen dat je dat gaat lukken. Ik werd namelijk op de Pabo helemaal gek van het samen maken van opdrachten. Het was een eindeloos georganiseer met medestudenten die allemaal andere werkdagen hadden. Niet te organiseren.

Waarom die opdrachten niet gewoon zelf maken...samenwerken leer je wel in de praktijk hoor!

Maar misschien is dat dat één van de redenen dat ik na jaren werkervaring in het onderwijs compleet een andere kant op wil gaan. Heb het helemaal gehad met het onderwijs;-(

Heb nu nog studiedagen waarbij ik soms bij mezelf denk: kunnen we niet gewoon beter aan t werk gaan op school???

Maar ik denk dat je heel veel info kunt krijgen bij Windesheim: bovendien krijg je een diploma van Windesheim en niet van de LOI hoor. LOI is gewoon een tussenorganisatie die voor de materialen e.d. zorgt; de lessen (die best nog behoorlijk zijn) volg je op Windesheim en examen leg je volgens mij ook daar af.

Ik zou zeggen: laat je nog goed informeren over stages, praktijkdagen e.d. en ga er dan gewoon voor!
Dan ligt het denk ik ook heel erg aan de opleiding. Bij mijn studie merk ik dat ik heel veel heb aan het samenwerken met anderen. Mijn opleiding staat dan ook zeer goed aangeschreven gelukkig!
Dat zou best aan de opleiding kunnen liggen, maar een opleiding valt of staat niet met samenwerken.

Ik denk dat de LOI een prima keus is voor TO. Je zit dan gewoon minder vast aan vaste uren en kunt wat meer tijd zelf indelen. Prima optie lijkt me.

Denk toch dat je het vak grotendeels in de praktijk leert en niet op de opleiding.

Bovendien betekent deze (afstands) opleiding niet dat je geen contact hebt met medestudenten. Je hebt neem ik aan ook blackboard waar je met medestudenten contact kunt maken en waar je terecht kunt met allerlei vragen.
Hallo Sharon,

Zelf heb ik voltijd pabo gedaan en sta ik al 10 jaar voor de klas. Onderschat de opleiding niet. Het gaat hier met name om het opdoen van ervaring en zelf genoeg kennis hebben/kunnen toepassen. Juist de ervaring van mijn docenten en het samenwerken met studenten is mij het meest bijgebleven. Het lezen uit boeken is bijzaak.

Ik kan me niet voorstellen dat zelfstudie gelijk staat aan een 4jarige voltijdopleiding. Ik sta al een beetje huiverig tegenover een 2-jarige deeltijdopleiding. Dit vergt heel veel zelfdiscipline. Een hele klus als je zelf kids hebt.

Bekijk dus goed de voorwaarden en ook hoe het zit met terugkrijgen van studiegeld als de opleiding je niet zou bevallen.

Succes met je beslissing.

Clarijn
Ik ben het toch niet helemaal eens met Clarijn. Ik sta zelf nu ook al heel wat jaren voor de klas en heb de 4 jarige deeltijd opleiding gedaan. Ervaring moet je toch gewoon in de praktijk opdoen, dat leer je nu eenmaal niet in de schoolbanken.

Ik denk dat de 2 jarige deeltijdopleiding prima kan volstaan; mits ze daarin de juiste accenten weten te leggen.

Tijdens die 4 jaar dat ik op de pabo zat, heb ik vaak dingen gedaan die absoluut niet hebben bijgedragen aan mijn functioneren als leerkracht, zoals kleuter-knutselwerkjes maken. Knippen en plakken hoef je toch als volwassene niet meer te doen? Ze kunnen die tijd beter gebruiken om eigen vaardigheden en didactiek op te schroeven naar een hoog niveau. Juist dat kun je toch prima thuis doen, daarvoor hoef je niet naar de pabo lijkt me.

Je moet de pabo inderdaad niet onderschatten, dat ben ik met je eens. Het is best een behoorlijke klus en er wordt veel van je verwacht. Dat zal zeker niet altijd makkelijk zijn, zeker niet als je kinderen hebt.

Maar het echte vak heb ik geleerd tijdens mijn LIO stage, daar leer je pas wat het is om leerkracht te zijn en te functioneren in een team. Ik neem aan dat je dat op deze opleiding ook krijgt?
Los nog van de hele discussie welke opleiding goed is en hoe zinvol de dingen zijn die je moet doen: ook als je kiest voor een deeltijdvariant van de PABO moet je rekening houden met een flinke tijdsinvestering. Je zult veel opdrachten moeten maken (zeker bij 'n thuisstudie), tijd vrijmaken voor stagevoorbereiding en stage-uren moeten maken. Dat is in combinatie met een baan en een gezin sowieso flink aanpoten! Als je het écht wilt en goed gemotiveerd bent, kom je een heel eind. Maar zorg vooraf dat je het goed regelt, bijv. met opvang en taakverdeling met je partner, zodat je elke week wél genoeg uren vrij hebt om te studeren.
Ik wacht bij deze opleiding(loi/windesheim) al 1 jaar op mijn boeken.Omdat ik heel veel vrijstellingen had,mocht ik met major 3 beginnen,maar het jaar is al om,en ik heb nog steeds niets gekregen. :(
Ben het wel eens met Clarijn!

Op de Pabo ervaar je zelf het nieuwe leren. En dat is vooral werken in groepen, overleg met medestudenten. Je moet het juist hebben van interactie. Net als kinderen in het basisonderwijs en ook het vervolg gestimuleerd worden om te doen. Door het zelf te ervaren kun je het later in je eigen onderwijslespraktijk ook beter overbrengen...

Laatst was nog in het nieuws dat het niveau van de Pabo al beneden niveau is ... dan kan ik me niet voorstellen dat een zelfstudie waarbij je minimale interactie hebt beter zal scoren.

Ja op de Pabo heb je inderdaad ook knip- en plak werkstukken maar toch heb ik daar ook weer van geleerd. Zijn ook technieken die je kinderen op een creative/ didaktische moet aanleren... Anders had ik dat niet geweten hoor.
Hoi!

Bedankt voor al jullie reacties........

Ik ben er wel over uit dat ik sowieso deze opleiding wil gaan doen. Ben zo super enthousiast en gemotiveerd! Ik ga er gewoon voor....

Zijn er ook nog mensen hier die nu de opleiding doen via het loi-windesheim? Kunnen jullie wat over jullie ervaringen vertellen?

Oh ja ik ga de opleiding wel in 4 jaar doen hoor. Dus niet verkort ofzo.

Ik heb alles met mijn man geregeld. En qua opvang is het ook geregeld. Ik heb in principe een paar dagendelen per week + de avonden en weekenden om aan school te kunnen werken.

Ik ga het gewoon proberen, mocht het onwijs tegen vallen dan kan ik voor 1 februari nog opzeggen. Dan hoef ik in iedergeval mijn studiefinanciering niet terug te betalen. Maar goed daar gaan we niet vanuit...

Oh ja dat is 1 van de redenen waarom ik kies voor afstandsleren bij het Windesheim. Ik krijg namelijk wel gewoon studiefinanciering en een OV kaar (dat snap ik trouwens niet van die OV).. dus gewoon dezelfde rechten al een voltijdstudent die hele dagen naar school gaat.

Ik ben overigens al begonnen met het oefenen voor de rekentoets.. tenminste even alles weer naar boven halen qua breuken etc. Sinds groep 8 heb ik dat niet meer gehad, dus het is even diep graven.

Maar goed, mochten er nog mensen zijn met recente ervaringen qua loi-pabo of die per 1 september gaan beginnen. Dan hoor ik het heel graag.

Groetjes Sher
Niemand verder??
....
anoniem_69567 wijzigde dit bericht op 15-07-2008 13:54
Reden: foutje
% gewijzigd
Hallo Sharon

Ik ga in september ook beginnen met de Pabo opleiding via LOI!

We zitten in bijna dezelfde situatie, ik ben 24 jaar en heb een dochter van 14 maanden. Ik heb al wel gestudeerd, maar nog geen diploma. Ik heb al wel aan een docentenopleiding gestudeerd en daar mn P gehaald, dus hoop wat vrijstellingen te krijgen.

Een aantal vriendinnen van mij studeren of hebben gestudeerd aan een Pabo en wat ik bij hun heb gemerkt is dat het veel werk is, maar de stof is niet super moeilijk. Er gaat wel veel tijd in zitten, maar hoeveel ligt natuurlijk wel aan jezelf. De 1 werkt nou eenmaal sneller als de ander dus er zullen vast wel studenten zijn die er veel meer uur mee bezig zijn.

Verder zijn er ook veel jonge studenten aan de Pabo (vanaf 16 jaar) en ik denk dat als je wat ouder bent je je zelf er beter toe kan zetten en daarom vind ik dat je de Pabo via de LOI kan volgen. Als ik net van de havo was afgekomen, had ik het niet gedaan, maar nu kan het wel.

Contact met mede studenten is er, je kan stage lopen, je maakt tentamens, er zijn jaarlijks een aantal lessen en inderdaad de studiefinanciering! En je krijgt je Bachelor diploma van Windesheim.

Voor mij alleen maar positief en op iedere opleiding gaat er wel eens iets mis in de organisatie, dus dat zal hier ook wel gebeuren.

Misschien zien we elkaar wel tijdens de contactdagen!

groetjes Maaike
Ik volg ook een opleiding bij Windeshei via de LOI. Ik moet nog een maand of 7/8 en dan ben ik klaar. Ik doe de lvo Nederlands.

Zelf vind ik de 25 uur per week wat aan de hoge kant, ik zit er toch wel flink onder. Ik heb zelf drie kinderen en zeker het eerste jaar (toen had ik nog een kindje) was het echt erg goed te doen.

Er wordt wel veel eigen initiatief van je verwacht, maar het is erg fijn dat je veel zelf kunt plannen. Wanneer je welk tentamen gaat doen, is aan jou.

Een stageplek zoeken heb ik steeds zelf gedaan.

De 21+ test viel me erg mee. Ik moest een havo examen doen en een soort iq-test.

De boeken heb ik bijna allemaal 2e hands gekocht via MP.

Succes met je toest/test! Als we 'vrienden' worden kun je me via de mail nog vragen stellen.

Jennie
Hoi,

Ik heb net het eerste jaar achter de rug. Ik studeer aan Inholland Alkmaar, deeltijd. Ik heb drie kids en ik pas twee dagen op een jochie van nu anderhalf jaar.

Qua studiebelasting moet je zeker rekenen op 40 uur, maar daar zit ook de contacturen bij (in mijn geval op woensdag- en donderdagavond) en de stagedag. In het begin van de opleiding heb ik meer uren besteed aan mijn huiswerk. Ik moest nog leren hoe je een les moet voorbereiden (in de eerste weken was ik per lesvoorbereiding ruim 4 uur kwijt hieraan! Gelukkig schud ik ze nu in ongeveer een half uurtje uit mijn mouw).

Wat ik fijn vind aan persoonlijk contact met de docenten, is dat je hen vragen kunt stellen over de opdrachten. Heel veel opdrachten waren ontzettend vaag geformuleerd (zal in het tweede jaar niet anders zijn, verwacht ik), dus was de uitleg van de docent erg prettig. Ook bij sommige toetsen (bijv. ontwikkelingspychologie) was het fijn om over de stof te praten. Daarom heb ik niet gekozen voor de Loi-variant.

De stage moet je bij de Loi-variant zelf zoeken. De meeste scholen (zo niet allen) hebben een verbintenis aangegaan met de hogescholen in hun buurt. Het is dan ook niet verkeerd om nu al verschillende scholen te bellen om de stage te regelen.

Zoals je overal kan lezen (ken je paboforum.nl al?) is de Pabo niet echt moeilijk, maar wel ontzettend veel, echt heel veel.

Plan alles zo goed mogelijk en lever opdrachten op tijd in. Dan is de opleiding wel te doen. (en weet dat je rond Kersttijd in een dip komt, dat was bij ons bij de meeste studenten zo)

Ik zou graag willen weten:

-hoeveel uur zijn jullie per week kwijt aan studeren?

Ongeveer 24-30 uur (Ik wil graag een negen halen met elke opdracht, dus daarom maak ik veel uren)

-hoeveel uu per week zijn jullie kwijt aan je stage?

Mijn stagedag heb ik op dinsdag. Ik ben om acht uur op school en rond vijf uur weer thuis. Tijdens de stage bij de kleuters was ik rond vier uur thuis.

-hoe ben je aan je stage plek gekomen? (via school of zelf?)

Wij mogen niet onze eigen stageplek zoeken, dat doet het stagebureau voor ons.

-hebben jullie ook kinderen?

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik drie kinderen. Zij zijn 12, 9 en 2 jaar.

-hebben jullie een baan er naast?

Ik pas twee dagen in de week op een jochie van 1 jaar. Op deze dagen doe ik overdag niet veel aan mijn huiswerk. Wel kan ik een beetje lezen of maak ik notities.

-hebben jullie alle boeken aangeschaft?

Sommige boeken wilde ik zelf hebben, dus die heb ik gekocht. Ik heb heel veel geleend bij de bieb van de hoge school. De bibliotheek in mijn woonplaats heeft ook veel Pabo-studieboeken.

-Hebben jullie ook de 21+ toets gedaan? zo ja hoe was dit? Ik moet deze namelik 19 augustus doen.

Nee, deze heb ik niet gedaan. Ik heb wel van een medestudent gehoord die dit heeft gedaan, dat het te doen was. Volgens mij zat er Nederlands, rekenen en maatschappijleer in, maar zeker weet ik dat niet. Sterkte!!
Zo zijn er nog meer opleidingen waar je stufi voor krijgt en thuis kunt gaan leren. Ik weet niet of je meer kanten op kijkt.

Je kan de pabo ook bij het nti volgen(met stufi)

ook hbo psychologie en hbo recht. bij het loi kan je dus alle lerarenopleidingen volgen met studiefinanciering en hbo personeel en arbeid.
Ik heb me ook aangemeld voor de pabo, ik ga dan voltijd doen en ik heb hiervoor onderwijsassistente gedaan. Maar ik begrijp echt helemaal niks van die site van windesheim sharenet.. Kan iemand mij hier meehelpen?? Ook begrijp ik echt niet, het aanmelden van de startzaterdag, dat lukt me niet, ik heb me nu viamail aangemeld maar heeft iemand hier nog meer moeite mee?

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven