Borstvoeding en tamiflu-inenting
dinsdag 25 augustus 2009 om 01:50
Als de inentingen gaan worden gegeven kom ik als een van de eerste in aanmerking vanwege mijn functie in ziekenhuis.
Ik heb gegoogled op tamiflu en bv.
En kwam dit tegen:
Gebruik dit middel NIET als u borstvoeding geeft, of stop de borstvoeding. Het is niet bekend of dit middel in de moedermelk komt. Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker.
Nou is dit een medicijn en geen inenting. En alleen pokkenenting is niet aan te bevelen voor een jaar. Weet alleen niet hoe het zit met tamiflu enting en bv.
Ik denk dat ik me niet laat inenten aangezien het om een nog milde griep gaat. En als hij muteert dan kan hij gevaarlijk worden en heb je weer een andere enting nodig. Maar wil me wel goed orriënteren.
Ik heb gegoogled op tamiflu en bv.
En kwam dit tegen:
Gebruik dit middel NIET als u borstvoeding geeft, of stop de borstvoeding. Het is niet bekend of dit middel in de moedermelk komt. Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker.
Nou is dit een medicijn en geen inenting. En alleen pokkenenting is niet aan te bevelen voor een jaar. Weet alleen niet hoe het zit met tamiflu enting en bv.
Ik denk dat ik me niet laat inenten aangezien het om een nog milde griep gaat. En als hij muteert dan kan hij gevaarlijk worden en heb je weer een andere enting nodig. Maar wil me wel goed orriënteren.
dinsdag 25 augustus 2009 om 02:23
ik geloof dat je een denkfout maakt. (Een wat wonderlijke als je in het ziekenhuis werkt, hoewel er natuurlijk ook "leken"functies zijn)
Je wordt niet ingeent met tamiflu, maar met een griepvaccin.
Tamiflu is enkel een virusremmend middel.
Je kunt wel kijken naar de ervaringen met de gewone griepprik en borstvoeding, daar is het vaccin waarschijnlijk het beste mee te vergelijken. En dat gaat niet over in de moedermelk volgens http://www.fk.cvz.nl/ (en dan influenzavaccin invoeren)....
Maar het vaccin voor de mexicaanse griep kan ook best andere hulpstoffen ed hebben dan de normale griepprik. Ik zou dus de vraag even voorleggen aan de ziekenhuisapotheker...
Je wordt niet ingeent met tamiflu, maar met een griepvaccin.
Tamiflu is enkel een virusremmend middel.
Je kunt wel kijken naar de ervaringen met de gewone griepprik en borstvoeding, daar is het vaccin waarschijnlijk het beste mee te vergelijken. En dat gaat niet over in de moedermelk volgens http://www.fk.cvz.nl/ (en dan influenzavaccin invoeren)....
Maar het vaccin voor de mexicaanse griep kan ook best andere hulpstoffen ed hebben dan de normale griepprik. Ik zou dus de vraag even voorleggen aan de ziekenhuisapotheker...
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
dinsdag 25 augustus 2009 om 04:08
Singlala: Het staat er niet handig in zie ik. Maar gelukkig dat jij al een oordeel over mij en mijn funktie/functioneren kan geven.
Er staat ook in het is geen enting maar een medicijn.
Er had een / tussen gemoeten.
Maar mijn vraag: Het kan zijn dat je ondanks enting ziek wordt. Omdat je bent ingeënt is het verloop vaak milder/korter. Kan het zijn dat ondanks de enting ook Tamiflu noodzakelijk zal zijn? Aanvulling ik heb lichte COPD. Dit i.v.m. borstvoeding en keuze voor/tegen enting.
Er staat ook in het is geen enting maar een medicijn.
Er had een / tussen gemoeten.
Maar mijn vraag: Het kan zijn dat je ondanks enting ziek wordt. Omdat je bent ingeënt is het verloop vaak milder/korter. Kan het zijn dat ondanks de enting ook Tamiflu noodzakelijk zal zijn? Aanvulling ik heb lichte COPD. Dit i.v.m. borstvoeding en keuze voor/tegen enting.
dinsdag 25 augustus 2009 om 07:01
Ik zou het tzt overleggen met je huisarts. Ik snap je dilemma, ben zelf zwanger en copdpatient dus twijfel ook erg. Ik heb besloten om tzt op een expert opinion te vertrouwen. Een arts kan mi goed inschatten welke risico's zwaarder wegen: de evt effecten op mijn ongeboren kindje of die van evt ernstige complicaties bij mij. Tegen die tijd hebben ze ook meer data over het verloop van de griep, bijvoorbeeld. Hierin durf ik gewoon niet puur mijn gevoel te
volgen.
Hetzelfde doe ik als ik de griep mocht krijgen en de afweging tamiflu of niet moet nemen.
Op www.rivm.nl staat betrouwbare info mbt deze afweging. Kies thema nieuwe influenza a en dat zwangerschap en lactatie (uit mijn hoofd, kan nu niet voor je copy-pasten).
Overleggen met je arts dus
volgen.
Hetzelfde doe ik als ik de griep mocht krijgen en de afweging tamiflu of niet moet nemen.
Op www.rivm.nl staat betrouwbare info mbt deze afweging. Kies thema nieuwe influenza a en dat zwangerschap en lactatie (uit mijn hoofd, kan nu niet voor je copy-pasten).
Overleggen met je arts dus
dinsdag 25 augustus 2009 om 08:43
Ik snap niet goed waarom je de tamiflu er bij haalt in de O.P. Dat brengt verwarring. Overleg met je h.a. mbt de borstvoeding.
Het is een milde griep, zoals je al schrijft, en jou copd is ook mild, zeg je. Aan de andere kant: de inenting is ook bedoeld om te voorkomen dat teveel mensen aank. herfst/winter uit vallen en/of de griep kunnen verspreiden.
Snap verder de dilemma wel hoor, ben einde vh jaar uitgerekend, heb lichte astma en brochitis maar zit ook niet om inenting te springen, die nauweljks getest is... ik denk nog na.
Het is een milde griep, zoals je al schrijft, en jou copd is ook mild, zeg je. Aan de andere kant: de inenting is ook bedoeld om te voorkomen dat teveel mensen aank. herfst/winter uit vallen en/of de griep kunnen verspreiden.
Snap verder de dilemma wel hoor, ben einde vh jaar uitgerekend, heb lichte astma en brochitis maar zit ook niet om inenting te springen, die nauweljks getest is... ik denk nog na.
Computer says nooooo
dinsdag 25 augustus 2009 om 08:44
dinsdag 25 augustus 2009 om 09:03
dinsdag 25 augustus 2009 om 17:15
maxem, mocht je echt tamiflu nodig hebben, wat ik niet denk, want waarschijnlijk krijg jij geen tamiflu als je ziek wordt (je wordt wel ingeent vanwege je werk, maar ik denk niet dat milde copd als risico factor geldt voor het krijgen van tamiflu, dus waarschijnljk moet je gewoon uitzieken), maar goed, mocht je toch tamiflu voorgeschreven krijgen, kan je altijd navragen wat de halfwaarde tijd is en hoe lang het duurt voor het medicijn uit je lichaam is, dan zou je zelf kunnen overwegen de borstvoeding die je dan aanmaakt weg te gooien en te blijven kolven tot de werking voorbij is. Maar hopelijk is een inenting voldoende en inenting en borstvoeding lijkt mij geen probleem, maar ook dit is na te vragen natuurlijk aan een arts.

dinsdag 25 augustus 2009 om 17:25
http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/h1n1.html
Hier ook nog wat informatie en verwijzingen naar andere artikelen.
Hier ook nog wat informatie en verwijzingen naar andere artikelen.