Werk & Studie alle pijlers

Kind en fulltime studeren?

26-08-2009 20:21 20 berichten
Hi,

Ik zit in dubio. Ben nu een jaar uit de running (tussendoor kind geboren) en ben er aan toe om weer te gaan werken.

Alleen, dat gaat nogal moeilijk worden. Er is niet zo heel veel keuze op het moment, ik heb een gat van een jaar en ik zal straks alle banen aan moeten grijpen die voorbij komen ongeacht of ze leuk zijn of niet. Bovendien is de WW ook niet echt een vetpot. Nu wilde ik al in februari starten met een deeltijdopleiding. En ik bedacht me vandaag dat ik net zo goed voltijd kan gaan studeren. Dan doe ik tenminste iets wat ik leuk vind, en kan ik vanuit deze opleiding gaan zoeken naar een baan en alsnog de overstap maken naar deeltijd. Allemaal natuurlijk weer last-minute bedacht, want de introductieweek is nu al bezig. Nu heb ik daar toch niet zoveel zin in om aan deel te nemen, maar het betekent wel dat ik snel de knoop door moet hakken. Doe ik het of niet?

Voordelen:

Ik ga weer studeren. Ik heb de vakanties vrij om bij mijn zoon te zijn. Ik ga ongeveer vier uur meer naar school dan het aantal uur dat ik zou gaan werken. Ik heb 's avonds weer wat te doen, ipv van mijn tijd te verdoen op het Viva forum (sorry, ook gezellig hoor!)

Nadelen:

Doe ik het niet, zit ik in februari weer te stuntelen met werk (regelen dat ik op de juiste dag vrij ben om naar school te gaan), stage lopen (minimaal 8 u per week), school én de zorg voor mijn kind.

Ik zal naast de stufi moeten lenen, ik moet een combi vinden tussen kind en school. Ik ben 28 en ik ga er vanuit dat klasgenoten ongeveer 10 jaar jonger zijn (oei, dit lijkt wel veel zo).

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Full-time proberen. Lukt het niet, dan kan je altijd nog naar deeltijd gaan. Andersom is denk ik moeilijker te realiseren. En de leeftijd van de studenten wisselt per studie. 28 is niet superoud hoor en meestal gaat het best goed.
Leuk! Wat wil je gaan studeren? En idd, wat Zwieber zegt: fulltime proberen en overstappen naar deeltijd als ft te moeilijk is te combineren met thuis.
.
anoniem_88700 wijzigde dit bericht op 26-10-2009 22:06
Reden: Niet alles hoeft eeuwig online te staan
% gewijzigd
Overigens, sommige full-time studies kunnen ook in de avonduren. Dan heb je dus college en werkgroep achter elkaar van een vak op een avond en zo vul je dus twee avonden per week. Zo kan je overdag nog werken als je wil en toch de studie in vier jaar doen.
Zwieber, ik heb vandaag gebeld met de vraag of ik zo kon switchen naar deeltijd, maar de vrouw die daarover gaat was niet aanwezig. Bel dus morgen nog even op. Fulltime in de avonduren is niet mogelijk met deze opleiding.

Anne, ik hou liever even voor mij welke opleiding ik ga doen. Ik realiseer me soms ineens hoeveel info ik hier over mijzelf vertel, ik wil toch een beetje anoniem blijven. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Myosotis, wat een goede keuze. Heb even gekeken naar de partnertoeslag, maar daar heb ik geen recht op. Mijn man werkt gewoon. Wil je vertellen welke studie je gaat doen? Ik wens je heel veel succes in ieder geval!
quote:Zwieber schreef op 26 augustus 2009 @ 20:37:

Overigens, sommige full-time studies kunnen ook in de avonduren. Dan heb je dus college en werkgroep achter elkaar van een vak op een avond en zo vul je dus twee avonden per week. Zo kan je overdag nog werken als je wil en toch de studie in vier jaar doen.Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar klinkt voor mij wel heel interessant. Welke studies zijn dit dan?
Rechten politicologie. Er zijn er wel meer maar ik ken ze natuurlijk niet allemaal uit mijn hoofd. De eur en de leidse uni campus den haag heeft deze regeling.
.
anoniem_88700 wijzigde dit bericht op 26-10-2009 22:07
% gewijzigd
Doen! Als het niets is stop je er weer mee en ga je deeltijd studeren of toch aan het werk. Als je het niet probeert krijg je er waarschijnlijk spijt van.
Zouden jullie lenen voor je studie? Ik moet echt lenen wil ik nog een beetje rond kunnen komen. Zie het namelijk niet zitten om te gaan verhuizen. We wonen hier net zo lekker en hebben het net eindelijk naar ons zin gemaakt. Bovendien vraag ik me af of we hier veel goedkoper kunnen gaan wonen.
.
anoniem_88700 wijzigde dit bericht op 26-10-2009 22:07
% gewijzigd
Hey Myosotis,

Ik dacht aan iets van 200 euro per maand. Gewoon om wat leuke dingen te kunnen blijven doen.

Ben nu alle uitgaven aan het langslopen om te kijken waar er nog meer op bespaard kan worden.

Vind het toch best een grote beslissing. En het is ook nog is een beslissing die ik morgen moet nemen, aangezien de studie maandag al begint...
Hey,

Ik studeer fulltime heb kinderen, studiefinanciering+avb+ov :D en een lening.

Om naast gezin, colleges en huiswerk ook nog te gaan werken..pfft.. Maar ik heb het geld wel nodig, boeken en collegeld moeten worden betaald en ik wil ook wel eens iets leuks doen in de weekenden en de vakanties.

Leeftijd van mijn klasgenoten valt mee, ik zit er voor mezelf en het houdt me jong..hihi..

Ik vind het goed te doen en ben blij dat ik vorig jaar de knoop heb doorgehakt.

Lening betaal ik als ik klaar ben wel terug. Via de site van de ib-groep kun je met een rekenprogramma uitrekenen hoe hoog je schuld wordt en er staat ook wel ergens een lijst met terug-betaal bedragen.

Veel succes met het maken van je besluit!
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om het niet te doen. De deeltijdopleiding gaat dit jaar verder in een nieuw concept. Dit houdt in dat zodra ik een studiegerelateerde baan heb gevonden, ik niet over kan stappen naar de deeltijdopleiding. O.a. omdat ik mijn cijfers niet mee kan nemen. Dit schiet niet op. Heb daarom besloten om minder uren te gaan werken en 1 dag per week stage te gaan lopen om zo aantrekkelijk te worden voor toekomstige werkgevers. In februari zal ik dan starten met de deeltijdopleiding.
Ik weet niet of het een hbo opleiding is wat je wilde doen. Maar vij sommige opleidingen bij het NTI en LOI krijg je ook studiefinanciering en kan je ook lenen.Zo kun je starten wanneer je wilt en toch studeren en toch studiefinanciering krijgen.

Bijvoorbeeld de opleiding hbo personeel en arbeid en alle lerarenopleiding bij het loi. Of de pabo en rechten .pyschologie bij het nti.Succes!
Ik heb ook een fulltime hbo opleiding gedaan, ik was begonnen toen mijn zoontje 1/2 jaar oud was, maar na een paar maanden ben ik er mee getopt omdat het te veel was.....

ik werd opgezadeld met een studielast van 50 uur per week en ik liep 1 dag in de week stage. Mijn man was die ene dag in de week vrij, waarop ik stage liep, maar studeren moest ik tussen de verzorging van mijn zoontje en het huishouden door doen, ik had geen geld voor opvang en dergelijke.

ook de docenten (van de hogeschool) van de betreffende opleiding werkten niet echt mee, huiswerkopgaven werden te laat nagekeken, en ik moest veel te lang wachten op antwoord op mijn vragen waardoor ik al snel met de leerstof achter liep, ook waren de docenten bijna nooit te bereiken, deze docenten stonden namelijk overdag gewoon voor de klas en deden dit afstands onderwijs er een beetje bij, ik kan me ook wel voorstellen dat je na een dag voor de klas te hebben gestaan geen zin hebt om je nog bezig te houden met afstandsstudenten, maar het feit was wel dat ik met een fulltime afstandsopleiding, wel het volledige lesgeld betaalde en dus naar mijn mening net zo veel recht had op begeleiding als een regulier student, want ik betaalde immers net zo veel voor mijn studie. maar die begeleiding kreeg ik niet.

Ik ben toen gestopt met de opleiding omdat het niet bij te benen was, mijn zoontje lijde eronder omdat ik geen tijd voor hem had en de opleiding was van zeer slechte kwaliteit. Ik heb een half jaar stage gelopen en er heeft in dat half jaar niemand van de opleiding contakt gezocht met mijn stage plaats, ook kregen ze totaal geen info van mijn opleiding.

zo'n opleiding werkt gewoon niet als je fulltime moeder bent van een babytje, en je de aandacht tussen je kind en de opleiding moet delen, zoiezo al niet als de opleiding zelf ook totaal niet meewerkt.

Ik ga als mijn zoontje naar school gaat over 2 jaar weer studeren.

nu doe ik gewoon een paar cursussen tussendoor ook op afstand en dat werkt prima!! ik wil immers toch wat ondernemen en niet stil blijven staan.

ik moet er wel bij zeggen dat de fouten niet lagen bij de afstandsaanbieder, maar bij de hogeschool waarmee deze afstandsaanbieder samen werkte, want door die hogeschool werd je begeleid ( de docenten en etc), Over die afstands aanbieder was ik zeer tevreden, ik kreeg mijn studie matriaal tijdig toegestuurd, en ze waren altijd telefonisch goed te bereiken.

groetjes
We live in a free world
quote:toffifee schreef op 27 augustus 2009 @ 11:49:

Zouden jullie lenen voor je studie? Ik moet echt lenen wil ik nog een beetje rond kunnen komen. Zie het namelijk niet zitten om te gaan verhuizen. We wonen hier net zo lekker en hebben het net eindelijk naar ons zin gemaakt. Bovendien vraag ik me af of we hier veel goedkoper kunnen gaan wonen.Bij de IBG bedoel je? Ja, absoluut. Ik heb het gedaan en geen moment spijt van.
Ik doe een deeltijdstudie, maar sta als voltijdstudent ingeschreven (als Dag-Avond student aan de pabo kan dat). Ideaal, want ik kan 2 dagen stagelopen en er ook nog naast werken, woon samen en heb een kindje van 1.
Oei, die constructie heb ik ook eerder gehoord. Voor voltijd inschrijven en deeltijd studeren. Vorig jaar zat ik met hetzelfde probleem. Deeltijdstuderen, stage moeten lopen en daarnaast ook nog werken. En dan een kind hebben. Toen opperde ik hetzelfde. Maar de meesten zagen dat toch wel als fraude. Heb het dan ook niet gedaan. Maar als jouw studie hier aan mee werkt, had ik het ook gedaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven