Werk & Studie alle pijlers

Vergaderingen

06-09-2009 17:33 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk moet ik heel veel vergaderen. Niet dat daar iets op tegen heb, maar wel tegen de vergaderingen die door anderen georganiseerd. Ik heb geen zin om steeds te verschijnen op vergaderingen waar anderen mij voor uitnodigen en die ik nutteloos vind. Mijn tijd kan ik anders besteden. Nu is mijn vraag, hoe kom ik er onderuit. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet naar een veragdering hoef van anderen, welke smoesjes kan ik verzinnen?
Ik heb ook een hekel aan vergaderen, vooral 's avonds en 3 uur lang. Maar dat is bij ons gelukkig 1 keer in de 3 maanden, dus dan kom ik braaf. Ik heb helaas geen effectieve tip.

Zijn altijd bepaalde types die dol zijn op vergaderen. Zijn van mening dat communicatie één van de belangrijkste vaardigheden is, vinden zichzelf een goede teamplayer en geloven in de synergie van het team. Niet mijn ding.
quote:sevenofnine schreef op 06 september 2009 @ 18:30:

Ik ben projectleider Draaiorgel. Vergaderen is dus onderdeel van mijn werk en daar heb ik voor gekozen. Ik heb het zelf ontzettend druk en kan en wil niet steeds hoeven verschijnen op vergaderingen van mijn collega projectleider. Niet omdat ik onprofessioneel ben, maar omdat ze een ontzettende bitch is en iedereen tijdens vergaderingen afkat. Het is gewoon te genant voor woorden, mensen blijven gewoon weg omdat ze geen zin hebben in haar onbeschofte gedrag.Neem aan dat jij met haar al een professioneel gesprek hebt aangeknoopt? Als zij een collega projectleider is dan zou dat toch moeten kunnen.
Ik snap dat nooit zo, als iemand zich als een bitch gedraagt en meermalen lullig doet tegen collega's, dat dan niemand daar wat van zegt. Ik had haar daar allang op aangesproken, zeker omdat het geen leidinggevende is.
Cum non tum age
Ze is heel erg dominant, vandaar dat niemand daar wat van zegt. Ik heb haar vandaag gevraagd of mijn aanwezigheid nodig is. Het antwoord was nee, dus heb ik voorgesteld om mij alleen uit te nodigen als het echt nodig is. Volgens mij had ze inmiddels wel door dat ik met tegenzin naar haar vergaderingen ging en met mij anderen. Ze heeft besloten een paar vergaderingen te annuleren.
@7of9: Als ik je laatste bericht lees, dan krijg ik de indruk dat het gesprek probleemloos is verlopen en je snel je zin hebt gekregen. Is dit zo en heb je nog iets gehad aan de suggesties van het vivaforum?
Ja zeker, ColeTurner. Ik moet zeggen dat ik wel verbaasd was dat zij de vergaderingen annuleerde. Het kwartje is eindelijk gevallen denk ik, ook omdat andere collega's al een jaar lang zeggen dat de overleggen te lang duren en te veel tijd in beslag nemen.

Ik wil jullie nog een ander probleem voorleggen, als ik zo vrij mag zijn. Ik heb morgen een vergadering met drie andere mensen. De drie mensen waar ik het overleg mij heb zijn dikke vrienden van elkaar. Ik weet dus al bijna zeker dat het 3 tegen 1 wordt. Tijdens vorige overleggen was dit ook het geval, jullie begrijpen dat ik ook helemaal geen zin heb om hieraan deel te nemen, want ik weet als dat ik aan het korte eind trek. Wat is jullie advies? Een smoes verzinnen dat ik niet kan of gewoon accepteren dat dit een verloren zaak is.
@Sevenofnine: Toevallig heb ik vorige week op het werk iemand gesproken over effectief vergaderen en die kwam met de volgende vergadertechniek voor het bespreken van voorstellen of keuzes, waarbij je uitgaat van z.g.n. 'gekleurde hoedjes'. Het belangrijkste is dat iedereen tegelijkertijd met 'hetzelfde hoedje' praat.

1) noem de relevante feiten van een situatie.

2) het gele hoedje: noem alleen de voordelen van een voorstel.

3) het zwarte hoedje: noem alleen de nadelen van een voorstel.

4) het groene hoedje: wat kun je doen om zoveel mogelijk de voordelen te benutten en de nadelen uit te sluiten/te verminderen.

5) de rode hoed: wat voor gevoel hebben we erbij.

(later toegevoegd, na bericht van Yeno)

6) het blauwe hoedje: welke stappen (procedures) zijn er nodig om het doel te bereiken.

Belangrijk is dat je per stap zo volledig mogelijk bent en dat je voorkomt dat mensen de verkeerde hoed opzetten. (Het is vooral moeilijk om eerst alleen feiten te benoemen en daar volledig in te zijn en sommige mensen hebben de neiging meteen het zwarte hoedje op te zetten.

Schrijf alles overzichtelijk op een flip-over.

Op die manier krijg je een meer objectief beeld van bepaald voorstel en een voorkeuroplossing.
Dat is volgens mij de verkorte versie van de Bono techniek.

( ik werd er altijd een beetje melig van, kon dan 's avonds ook tegen man zeggen: zet je rode hoedje eens op schat...)

Sevenofnine, ik merk dat je veel schrijft over onderlinge verhoudingen, manieren van communiceren ( of hoe iemand op jou overkomt). Allemaal niet over de inhoud. Kun je vergaderen wat meer naar de inhoud leiden? Als de wijze van communiceren de inhoud belemmert, kun je het hier over hebben. Dus voor die vergadering zou ik zo lang mogelijk zakelijk argumenten uitwisselen. Als dat niet gaat, zo concreet mogelijk benoemen.
@yeno: Ja, die collega noemde inderdaad Bono (ik moest gelijk aan U2 denken) en je hebt gelijk, ik heb de rode hoed gemist. (Daar ben ik man voor, ben vooral van de groene hoed)
vandaar mijn rode hoed verzoekjes, al had het toch niet echt het beoogde effect...misschien toch Bono zelf eens uitnodigen?
Het lijkt me verstandig om wat meer onderscheid aan te brengen tussen het persoonlijke en het zakelijke. Dat anderen met elkaar bevriend zijn wil nog niet zeggen dat zij dus dezelfde zakelijke opvattingen hebben en 'partij' zullen trekken voor elkaar. Als je denkt dat de verkeerde beslissingen worden genomen kun je dat bespreken.

En hou nou gewoon op met smoezen verzinnen. Dat past niet bij iemand die volwassen is en een verantwoordelijke baan heeft.
quote:sevenofnine schreef op 07 september 2009 @ 20:39:

Ze is heel erg dominant, vandaar dat niemand daar wat van zegt. Ik heb haar vandaag gevraagd of mijn aanwezigheid nodig is. Het antwoord was nee, dus heb ik voorgesteld om mij alleen uit te nodigen als het echt nodig is. Volgens mij had ze inmiddels wel door dat ik met tegenzin naar haar vergaderingen ging en met mij anderen. Ze heeft besloten een paar vergaderingen te annuleren.Gaat dit over dezelfde collega als die waarover je eerder een topic had geopend? Dan lijkt het nu alsof je onder de vergaderingen uit wilt komen omdat jullie niet communiceren, niet om de tijd die het inneemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven