2009, ons jaar ( deel 2 )

05-08-2009 20:33 2969 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer meer dan 3000 reacties in ons 'oude' topic, dus weer tijd voor een vervolg topic.

mama baby geboren opmerkingen Angel Angel girl! 1 oktober 2008 Maki Maki boy! 13 oktober 2008 Ellein Ellein boy! 29 oktober 2008 OGG OGG boy! 8 november 2008 Mamadeb Mamadeb boy! 17 januari 2009 Vera Vera girl! 18 januari 2009 Teddy Teddy girl! 22 januari 2009 Michigan Michigan girl! 1 maart 2009 Ziggie Ziggie girl! 7 maart 2009 Bep Bep girl! 16 maart 2009 Mimpje Mimpje boy! 26 maart 2009 Jobje Jobje girl! 26 mei 2009 MissC MissC girl! 11 augustus 2009

mama uitger j/m opmerkingen Gorgi 2 jan VERLOF 31 dec controle Rossia1 feb M 6 januari vlos + liggingsechoOGG 23 juni Ann Teddy eind aug WIE VOLGT?

naam NOD opmerkingen Floortje Mimpje 7 jan

oude topic kun je hier teruglezen
Hey meiden, even snel een teken van leven van mij. Pffff.. wat is het leven toch heftig met een pasgeboren baby!!! De ene dag gaat t geweldig en slaapt ze heerlijk tussen de voedingen door, de andere dag lijkt t wel alsof ze heeft besloten zoveel mogelijk wakker te zijn en ons te entertainen. Maar het is en blijft een heerlijk grietje; we zijn zo dol op haar (ze is nu echt al papa's oogappeltje, hij kan niet stoppen met naar haar kijken en knuffelen )! Ze krijgt al een lekkere bolle toet en spekkies op d'r lijfje en beentjes.

Ik lees hier verhalen over een tweede.. t zal jullie niet verbazen dat ik er nog echt niet aan moet denken!! Ook al vind ik deze periode heel mooi, ik vind t ook loodzwaar en echt niet altijd leuk. Wat Ellein ook zegt: ik kijk enorm uit naar 'straks', wanneer het leven niet meer alleen bestaat uit voeden, luiers en thuis zitten. Dat ik ook mezelf weer een beetje terug heb. Maar ik weet dat dat moment misschien wel sneller komt dan ik denk, dus ik geniet toch maar met volle teugen van deze tijd

Floor, meid , wat geweldig nieuws lees ik van jou zeg! Ooooohhh, ik vind het zo enorm stoer van je, echt een spannende stap en verandering in jullie leven. Ik hoop dat je een goed salaris uit de onderhandeling kunt slepen.

Wel naar nieuws over de oma van Floor-man.. hoe gaat t inmiddels met haar?

Rossia, nog aan t dubben over de pufles las ik? Ik kan je die van mij wel aanraden hoor, maar dat wist je al.. En wat heerlijk joh, lekker shoppen! Ik verheug me ook zo op een paar uurtjes weer even lekker alleen t dorp in! Dat lukt me conditioneel nu nog niet...

Ellein, moet kunnen toch, je kind even lekker voor een dvd? En Sesamstraat is toch behoorlijk pedagogisch verantwoord, nietwaar?

Hey Teddy, lekker aan het bijkomen van gisteravond? Katertje? Hahahaha... en ook al zo lekker de economie gespekt gister, heel goed!

OGG, respect hoor.. 10 mnd bv!!! Ik heb sinds eergister ook ineens zo'n stuwing en megaproductie dat ik ook elke dag een keer kolf, dus aan de voorraad wordt hard gewerkt, maar 10 mnd ga ik vast niet redden!

En zit je haar naar je zin na het kappersbezoek?

Gorgi, fijn dat t uitstrijkje goed was. Terug op je roze wolk!

Jobje, leuk dat jullie binnenkort met de hapjes mogen beginnen! Hier geen tips over spugen helaas.. onze dame geeft sinds van de week ook na bijna elke voeding een mondje terug, en soms is het iets meer. Maar ze lijkt er geen last van te hebben.

Zo, ben weer een beetje bij. Vandaag lekker geen kraambezoek. We doen het dan ook best rustig aan met bezoek en gisteravond hebben we voor t eerst weer een avondje bij vrienden (ook met een pasgeboren baby) doorgebracht en dat vond ik best nog vermoeiend! Dus vandaag heerlijk uitgeslapen en nu lekker met de laptop, boekje en eten en drinken op de bank.

Dikke kus voor iedereen!!
Heb wat babyfoto's op de mail gezet zojuist..
Ellein, heerlijk pedagogisch en vooral even heel erg makkelijk voor de papa en mama !

Ik heb gisteren een hele mooie luiertas, nieuw setje lingerie (ja ja, een cupmaat groter voor zolang het duurt, hoera!!!), een heerlijke positie joggingbroek, een truitje, badcape voor seabert en nog wat lekkere dingetjes bij de ritu*ls.

Missc, wat leuk om weer wat van je te lezen. Ik ben heel benieuw naar je foto's en ga zo gelijk even kijken. Super dat jullie het rustig aan doen met een kraambezoek. Zo blijft het voor jullie ook leuk toch. Ik denk dat ik cursus ga doen, maar dan zonder de weken na de bevalling. Zal van we week nog eens kijken op de site.

Dan nog even een vraag aan alle mama's. Ik heb gisteren bij de Prenatal een super schattig winterjasje gezien. Voor de eerste maanden dat ik met mini naar buiten kan. Ik twijfel alleen welke maat ik moet kopen. 56 of toch al 62? Kan iemand iets zinnigs zeggen?
Rossia, doe maar 56. Je hebt dat jasje nog een maand of 3 nodig en dan is 56 groot genoeg. Leuke inkopen dus gister! Geniet maar even van je cupmaatje.......

Missc, gister dus de hort op geweest, leuk hoor! Geniet lekker van de tijd met z'n drieen. Het gaat inderdaad heel snel.

Zo, wij zijn uitgeknutseld. Is echt superleuk geworden. Ik zal er een foto van maken en mailen. Weet nog niet of dat vandaag lukt, maar er wordt aan gewerkt.

ellein ik zet mini ook heel vaak even voor animal planet hoor. vindt ze leuk, beestjes kijken.

missc, tis ook allemaal best vermoeiend hoor die eerste weken. Dat zullen de meesten van ons wel herkennen.

rossia, mt 56 moet wel kunnen hoor. die jasjes vallen vaak best ruim. Je kan evt een 62 kopen en dan de mouwtjes omslaan.

feestje gisteravond was gezellig. mini heeft lekker gelogeerd bij oma. ze was erg blij me weer te zien toen ik haar kwam halen en andersom natuurlijk ook.

jobje op keukenkikker.nl staan hele leuke recepten voor babyhapjes. Ik zou beginnen met 1 soort fruit per hapje. dus alleen banaan, of alleen peer en als dat goed gaat zou ik gaan mengen. vergeet fruit als perzik of pruimen niet te schillen. evt kun je ze even in kokend water leggen zodat het schilletje er makkelijker afgaat. en smullen maar.
Teddy, ook een geslaagd feestje dus! Ik ken keukenkikker niet, zal eens kijken. Uk heeft net voor het eerst een rozijntje gegeten. En smullen dat hij deed! Maar ja, waar smult hij nou niet van ? Onze Chinees is besteld, we zitten aan een glaasje rood, heerlijke zondag!
Teddy, wat een leuke site, keukenkikker.nl! Wij hebben ook dat boek van de AH, "Opperdepop" . Vanavond heb ik daar voor mini roerei met tomaat en basilicum uit gemaakt. Smullen dat 'ie deed! Vind het alleen vaak wel kleine porties hoor, of is mijn mini zo'n klein vreetzakje?!

Ellein, hmmmm...chinees en rode wijn, lekker hoor! Alhoewel, de wijn sla ik ff af, ik drink eigenlijk nooit. Wij hebben vandaag heerlijk mosselen gegeten. Zijn we allebei gek op maar we vergeten het regelmatig te eten als het seizoen daar is. Heerlijk gegeten dus.

Missc, ja, het leven met een uk kan soms erg hectisch zijn he? Maar was het wel gezellig gisteren? En hoe gaat het met de wond/het litteken?!

Jobje, leuk hoor, dat jullie bijna mogen gaan beginnen met uk fruit te geven! Er si een theorie dat je zou moeten beginnen met groenten, omdat ze als je begint met fruit groenten misschien niet meer lekker zouden vinden, maar wij zijn gewoon ook met fruit begonnen. Ik denk dat de meeste babies fruit lekkerder vinden omdat het zo zoet is. Ik zou idd wel beginnen met steeds een paar dagen dezelfde groenten/fruit aanbieden ivm allergieen.

Rossia, nog even een sexy setje gescoord dus. Geniet van je cupje meer!

* ego-aan*

Goed, morgen dus weer echt werken na 7 weken vrij. Of eigenlijk, na bijna een jaar vrij, want een jaar geleden zat ik al (net) in de ziektewet ivm mijn bekken. Toch een gek idee hoor, dat ik het afgelopen jaar zo weinig heb gewerkt. En ik zit iig nog tot eind september in de ziektewet. En eerlijk gezegd, als ik mijn bekken de afgelopen dagen voel...denk ik niet dat ik het ga redden om weer 3 hele dagen te gaan werken. Ik heb de laatste dagen echt opeens weer veel pijn aan mijn linkerkant. Heb er echt nogal de balen van, mini is alweer 10 maanden en nog is het niet over. Het lijkt nu zelfs weer slechter te gaan. Sorry als ik klaag, maar ik heb het echt even helemaal gehad ermee...

*ego-af*

Oh ja, Ellein, dat wilde ik nog vragen. Hoeveel melk krijgt uk nog? Want je geeft nu nog 2 flessen per dag toch? Op het cb hier zeiden ze dat ze nu nog zeker 500-600 ml melk moeten drinken per dag, dus dan zou die laatste fles er nog niet af mogen volgens hun. Maar misschien dat ze bij jullie op het cb iets anders zeggen? (zou me overigens niets verbazen met alle verschillen tussen de cb's)

Meiden, welterusten en tot morgen maar weer!
Geen sorry zeggen hoor OGG. Lijkt me heel vervelend zoveel pijn in je bekken. Succes met werken vandaag.

Dat boek van de AH had ik ook graag willen hebben, maar dat verkopen ze niet meer. Ze staan wel op marktplaats, maar dan vragen ze er 20 euro voor. das me toch iets te duur. Dus ik speur op inetrnet naar recepten, of ik bedenk zelf iets. Meestal gewoon wat we zelf ook eten alleen dan zonder zout enzo.
Goedemorgen meiden,

OGG wat vervelend dat je nog steeds pijn hebt. Succes met werken, en veel plezier ook.

Kom vanmiddag verder reageren, ga met mini naar de huisarts. Hij werd vannacht gillend wakker, ging door merg en been. wij dachten dat hij koorts had, hij zag ook erg bleek. Maar hij had een onder temperatuur van 35.7....

Nu gaan ze hem maar eens goed onderzoeken. Zijn longen zitten vol en ik ben het ook zat gewoon. Gister begon hij voor het eerst met projectielbraken, bah dat wil je echt niet hoor. Alles zat onder, de bank, ik, mini en manlief.....

Jullie horen van mij, fijne dag allemaal!
mimpje logisch dat je het zat bent! dit kan toch niet steeds zo.
Nog steeds even ego...we moeten ons om half 12 melden bij de kinderarts en die gaat hem verder onderzoeken.

Ben benieuwd. Ben nu zover dat ze hem van mij part mogen houden (voor eventje hoor, wil hem erg graag terug!).

Ik hou jullie op de hoogte,

Liefs
Oh mimp wat een hel. Heel goed dat je er nu echt achteraan zit. Ga maar lekker op je strepen staan hoor. Ik hoop zo dat ze hem snel beter kunnen maken

Ellein, ben benieuwd naar je knutselwerkje. Had je ons al uitgelegd wat leidsterdag is?

Teddy, gezellig feestje dus. Lijkt me zo leuk om mini daarna weer op te halen. Elkaar toch gemist toch? Slaap je dan ook uit of ben je dan automatisch toch vroeg wakker?

OGG, heel veel succes vandaag. Niet leuk als je pijn hebt. Kun je er trouwens nog wat aan doen. Fysio ofzo of heb je dat gehad en kunnen ze je niet meer verder helpen?

Bedankt voor de tips. Zal het jasje in maatje 56 halen. Oh en ik heb de knoop doorgehakt en me opgegeven voor de zwangerschapscursus van de thuiszorg. 8 avonden van een uurtje incl. een partneravond.
rossia ik ben standaard vroeg wakker. Ben sowieso geen uitslaper, maar blijf nu wel even in bed liggen. Beetje lezen ofzo.

mimpje, ik hoop dat de kinderarts iets kan betekenen voor jullie ventje. Vind het zo naar voor je. En voor hem, arm kleintje. Hij snapt er helemaal niets van, voelt zich niet lekker.... knuffel hem maar flink!
Dat heb ik ook Teddy. Uitslapen komt bij mij maar heel sporadisch voor. Af en toe heb ik een uitschieter en dan slaap ik echt tot in de middag, maar normaal in het weekend uiterlijk om 09.00 uur wakker.

Mimpje, hoe is het gegaan vanmiddag? Heb je al nieuws?
Mimpje, is er al nieuws? Kan me voorstellen dat je wilt dat ze uk goed onderzoeken

OGG, hoe ging het werken vandaag? Volgens ons cb is het de bedoeling dat hij met een jaar van alle flessen af is, mits hij voldoende andere voedingsstoffen binnenkrijgt natuurlijk, maar dat is bij uk geen probleem . Hij krijgt nu 's ochtends nog een papfles, zo veel als in de fles past . Geloof dat het wel goed is zo.

Rossia, weet je al wanneer je begin met de pufclub? Ik vond het best leuk. Ook leuk om een uurtje zo specifiek met jezelf en de baby bezig te zijn. Op de leidsterdag worden de leidsters in het zonnetje gezet. Kinderen knutselen thuis wat voor ze en ze krijgen een kadootjes van het kdv. Aangezien ons kind nog weinig zelf knutselt zijn wij de sjaak . Echt lang geleden dat ik creatief met papier/karton/lijm/stiften ben geweest, maar best leuk!
Meiden we zijn thuis hoor, vanavond hoop ik verslag te doen. moet mijn keuken nog leeghalen want morgen gaan ze beginnen met het slopen van deze en gaan we op weg naar de nieuwe...

X
Hier een echte uitslaper. Schaam me er wel voor en baal er ook wel van, want dan duren mijn dagen zo kort... Ik heb vanmorgen tot 12 uur uitgeslapen en ukje ook. Als ik in bed lig heb ik helemaal geen zin om op te staan en voel ik me heel moe en als ik een uurtje wakker ben baal ik ervan dat ik niet eerder opgestaan ben...

Mimpje, wat een ellende... Denk dat je nu in het zkh bent. Hoop dat ze hem goed onderzoeken en een oorzaak kunnen vinden. Ik vermoed dat uk daar moet blijven anders was je vast alweer op het forum geweest. Toen mijn uk in het zkh lag, was daar ook een kindje met reflux en die moest best lang blijven. Maar ik geloof dat er met jullie uk nu zelfs meer aan de hand is dan alleen reflux of niet? Heel veel sterkte in ieder geval en een dikke knuffel!

OGG, wat balen dat je nog steeds zo'n last hebt van je bekken. Dat is echt superfrustrerend lijkt met, dat het steeds maar niet overgaat. Jij ook een knuffel en schrijf het hier maar van je af hoor.

Ellein, leuk dat je je creatieve talenten weer aan het herontdekken bent : )

Vera en Michigan, jullie lezen het nu nog wel niet, maar ik hoop dat jullie een supervakantie hebben!!

Weet alleen niet waar jullie precies heen zijn. Weet iemand dat?

Bedankt voor de tips over de hapjes! Misschien moet ik dus maar met groenten beginnen of niet? Hebben jullie dat allemaal gedaan? Welke groenten vinden ze meestal het lekkerst?

En hoeveel geef je en op welk tijdstip?

Rossia, goed dat je je opgegeven hebt voor de pufclub. Bij ons werd er helemaal niet zoveel gepraat en in het begin deden we ook nog niet echt oefeningen voor de bevalling, maar gewoon ontspanningsoefeningen en spierversterkende oefeningen. Het is idd heel fijn om naast je werk en andere dingen een uurtje heel bewust met je lichaam en het kindje in je buik bezig te zijn. Pas op het laatst gaat het echt over de bevalling. Verder vond ik het heel gezelllig met de andere meiden, die zitten precies in dezelfde fase als jij en je vindt zoveel herkenning bij elkaar. Met 1 meisje sport ik nu.
Mimpje, cross.

Oh gelukkig, je bent weer thuis, dus uk is niet opgenomen neem ik aan. Mooi! Hoop dat het gesprek/onderzoek van de kinderarts wat opgeleverd heeft.

Komt ook nog eens handig uit he, nu die verbouwing... Let je wel een beetje op jezelf?!
Ellein, leuk inderdaad zo'n knutselwerkje dan. Ben benieuwd naar het resultaat. Ga je nog een foto ervan op de mail zetten. Nog even en uk kan lekker met je mee knutselen. Ik weet nog niet wanneer ik de eerste pufles heb. Even afwachten.

Mimpje, ben benieuwd naar je verslag. Hoop dat het meevalt.

Jobje, lekker toch uitslapen. Kennelijk heb je dan veel slaap nodig. Geeft toch niets. Wat leuk dat je zulke goede contacten hebt overgehouden aan de gym. Ik ben benieuwd. Tegen die tijd doe ik verslag.

Blegh, ik ben echt snipverkouden. Baal zo dat je geen neusspray mag gebruiken. Denk dat ik voor het slapen gaan toch stiekem even een spuitje neem. Wil niet nog zo'n nacht.
Rossia, vervelend zeg, dat je zo verkouden bent! Je kunt ook een ui door de helft snijden en naast je bed zetten, werkt vaak ook goed (gaat alleen je kamer zo van stinken, maar goed, daar heeft alleen manlief last van he :-) ) . Of misschien van die neusspray voor baby's halen, die mag je geloof ik wel gebruiken.

Mimpje, uk hoefde dus niet in het zkh te blijven, dat is goed nieuws (?! neem ik maar even aan?!) Het wordt wel steeds heftiger hoor. Brrr..wat naar! Zo zielig voor zo'n kelintje en zo'n zorgen voor mama...

Teddy, ik wil wel eens kijken of ze dat boek van de AH hier nog hebben, laatst hadden ze er nog een paar staan. Kan hem dan naar je opsturen als je dat graag wilt.

Ik ga lekker naar bed. Ben bekaf en heb last van mijn bekken (mag gelukkig morgen weer naar de fysio) Valt niet mee zo'n eerste werkdag, haha!
Hey Meiden,

Even kort, want ik ben erg moe en heb eigenlijk geen puf meer om te vertellen hoe en wat. Morgen misschien wel meer.

Het was een lange dag, vooral voor uk. Veel mensen die aan hem zaten, uitkleden, aankleden oh toch nog maar een keer uitkleden. Vanavond wilde hij dus alleen mama of papa en niet slapen. Ach arm ventje.

Uiteindelijk denkt de arts die we vandaag hadden, dat hij erg veel pijn heeft gehad afgelopen nacht. Hij heeft nieuwe medicatie, en van wat hij al had meer dan hij "officieel" mag.

Zijn ledikantje staat bij ons op de kamer, anders doe ik denk ik helemaal geen oog meer dicht. Verscheidene buren hebben hem horen gillen rond 1 uur dus iedereen was erg bezorgd.

Ik hoop dat hij, en ik, lekker slaapt. Morgen meer, sorry dat ik even niet reageer.

Slaap lekker allemaal. Liefs
mimpje fijn dat je ventje gewoon thuis is. Ik hoop zo dat het goed komt.

OGG dat zou ik heel graag willen. dus als je voor me wilt kijken, heel fijn.

Jobje heerlijk toch dat je kan uitslapen, ik denk 's morgens wel eens. tja..nu ben ik wakker, heb ik gegeten en dan? Als je dan zo lekker kan slapen is toch fijn.

Mini's eerste hapje was een potje wortelpuree. lekker zoet. Dat kreeg je toen gratis bij een of andere zwangerendoos geloof ik. Dat hebben we toen tegen 6 uur gegeven, een uurtje voor ze haar volgende flesje kreeg. Sommige avonden wel. anderen niet als het niet uitkwam of als ze sliep. We hebben het afgewisseld met fruit. Ook gewoon 's avonds gegeven, paar hapjes maar hoor, om wat te wennen. Ik kocht gewoon van die kleine potjes van olvarit (vooral sperzieboontjes waren favoriet) en daar deed ze dan 2 avonden mee. Na een week of 3 zijn we begonnen met 'smorgens fruit en 's avonds groente, Ook ongeveer een uur voor de voeding. Toen ben ik het zelf gaan maken omdat ze dan ook grotere hoeveelheden kreeg en zelf maken dan veel goedkoper is.

En wat ze het lekkerst vindt? banaan en bloemkool. niet gecombineerd uiteraard banaan met perzik of met kiwi of aardbeien vindt ze heerlijk. Ook brocolli of sperzieboontjes valt goed in de smaak. Wortels vindt ze niets. (tenminste uit een potje wel, maar vers niet) Maar de bruine bonen met appeltjes en rundvlees was ook in no time leeg vanavond. Als ik haast heb koop ik af en toe nog wel een potje voor d'r. Wel die van Friso, die hebben lasagne en coucous. hihi beetje over de grens eten vindt ze ook lekker. En dat kun je haast zelf niet klaarmaken voor een baby.
Oh, het is nog erger dan gisteren vandaag. Wordt een lange dag... Zit helemaal vol.

OGG, bedankt voor de tip. Ik lust alleen geen uien en het dus naast mijn bed leggen is geen optie. Ook babyspray werkt bij mij niet. Daar ga ik alleen maar meer van niezen. Misschien even een stoombadje vanavond. Je eerste werkdag dus overleefd? Succes bij de fysio vandaag.

Mimpje, denken ze dat het nog steeds van de reflux afkomt of is het wat anders. Ik hoop dat jullie lekker hebben geslapen vannacht en dat het snel beter gaat met jullie ventje! Succes met de sloopwerkzaamheden.

Teddy, *zwaai* werk ze vandaag!
Floortje, een beetje laat: maar alsnog gefeliciteerd met je nieuwe baan. Goed,hoor.

Rossia: ik heb last van hooikoorts (niet hetzelfde als jouw verkoudheid), maar de dokter gaf mij toch een neusspray, die ik wel kon gebruiken, ondanks dat ik zwanger was. Heb je je dokter al gebeld en gevraagd welke neusspray je wel kan gebruiken?

Mimpje: hoe gaat het met jou en de kleine? Lukt het nu een beetje?

Hier gaat het zijn gangetje.

Tot gauw.

Gr,

Gorgi
Rustig hier. Allemaal hard aan het werk?

Rossia, wat balen dat je zo verkouden bent. Ik heb zelf wel goede ervaringen met stomen, kokend water in een bak, beetje kamille of zout erin, handdoek over je hoofd, boven de bank hangen en stomen maar.

Teddy, bedankt voor de info over de hapjes. Ik zou ook wel dat boek van de AH willen. Ga hier maar eens bij de XL kijken of ze het nog hebben.

Was je niet bang dat als je die potjes ging geven dat ze dan het 'echte' eten niet meer lustte, omdat die potjes zo zoet zijn?

Ben vandaag lekker de stad in geweest met mini. Lekker op het terras gezeten, in de Hema flesje gegeven, lekker winkeltjes gekeken en zelfs in de Esprit in de paskamer kleren gepast terwijl ukje in de wagen lag te slapen. En zo leuk al die reacties van mensen op straat!

Nou, wie nu nog zegt dat shoppen niet meer kan als je een kind hebt is gek! : )

Ze slaapt juist beter dan thuis door al het lawaai en het wiebelen van de wagen als je loopt.

Vanavond weer sporten en morgen terugkomavond van de yoga. We hadden zelf al 2 reunie's georganiseerd, maar deze is officieel van de thuiszorg. De eerste terugkomavond is geloof ik alleen maar bijpraten en de volgende keer is babymassage en liedjes zingen. Het is dus beide keren met kids! Leuk!

Weet niet meer wie het vroeg, maar ik heb wel zin om weer te gaan werken. Ben wel weer toe aan een nieuwe fase en ben ook heel benieuwd hoe ukje het vindt op het kdv. Kan best zijn dat ik het toch allemaal best zwaar ga vinden (bijv. het vroege opstaan en ukje missen, etc. en ook het werken zelf heb ik misschien snel wel weer genoeg van), maar vooralsnog ben ik wel weer toe aan iets nieuws.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven