Vooraf telefoongesprek
dinsdag 8 september 2009 om 14:04
Hallo allemaal,
Ik wil vooraf een telefoongesprek hebben met het hoofd van de afdeling HRM voordat ik mijn sollicitatie brief opstel.
Ik weet namelijk niet precies welke vragen ik moet stellen. ik heb wel drie vragen, maar ik weet niet als die goed zijn:
- kunt u mij een korte omschrijving geven welke administratieve werkzaamheden verricht moeten worden?
- Wanneer is de sluitings datum van de sollicitaties?
- Naar wie kan ik mijn sollicitatie brief richten?
Vooral de eerste vraag in het rood wekt twijfels bij mij op. In de vacature staat gewoon geschreven als functie doel " door het verrichten van (financieel) administratieve werkzaamheden, de onderneming ondersteunen in haar werkzaamheden". Ik twijfel ervan de dat de selecteur de indruk kan krijgen dat ik niet weet waar het om gaat.
zou iemand mij hiermee kunnen helpen? of adviseren wat ik allemaal zou kunnen vragen?
Ik wil vooraf een telefoongesprek hebben met het hoofd van de afdeling HRM voordat ik mijn sollicitatie brief opstel.
Ik weet namelijk niet precies welke vragen ik moet stellen. ik heb wel drie vragen, maar ik weet niet als die goed zijn:
- kunt u mij een korte omschrijving geven welke administratieve werkzaamheden verricht moeten worden?
- Wanneer is de sluitings datum van de sollicitaties?
- Naar wie kan ik mijn sollicitatie brief richten?
Vooral de eerste vraag in het rood wekt twijfels bij mij op. In de vacature staat gewoon geschreven als functie doel " door het verrichten van (financieel) administratieve werkzaamheden, de onderneming ondersteunen in haar werkzaamheden". Ik twijfel ervan de dat de selecteur de indruk kan krijgen dat ik niet weet waar het om gaat.
zou iemand mij hiermee kunnen helpen? of adviseren wat ik allemaal zou kunnen vragen?
dinsdag 8 september 2009 om 14:11
dinsdag 8 september 2009 om 14:15
Ik zou me meer druk maken over de laatste twee vragen. Als het goed is staat dat letterlijk in een vacature.....
Oh, en ook al opgevallen in je vorige topic... het is 'maar ik weet niet óf iets goed is'. Niet 'áls iets goed is'. Ik ben niet zo'n spellingchecker op het forum, maar bij een sollicitatie staat dit slordig....
Oh, en ook al opgevallen in je vorige topic... het is 'maar ik weet niet óf iets goed is'. Niet 'áls iets goed is'. Ik ben niet zo'n spellingchecker op het forum, maar bij een sollicitatie staat dit slordig....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
dinsdag 8 september 2009 om 14:39
Ben het wel eens met Poezewoes: een rare vacature als de basisinfo er niet in staat, dan is bellen inderdaad wel handig. Zou ik meteen vragen waarom die info er niet in staat, daar zou ik dan el nieuwsgierig naar zijn...een goede sollicitatieprocedure begint toch met een duidelijke vacature. Komt niet erg professioneel over een vage vacature...
dinsdag 8 september 2009 om 14:46
quote:Dulce schreef op 08 september 2009 @ 14:39:
Ben het wel eens met Poezewoes: een rare vacature als de basisinfo er niet in staat, dan is bellen inderdaad wel handig. Zou ik meteen vragen waarom die info er niet in staat, daar zou ik dan el nieuwsgierig naar zijn...een goede sollicitatieprocedure begint toch met een duidelijke vacature. Komt niet erg professioneel over een vage vacature...Dat ga je toch niet vragen? Dat zijn dingetjes die je wel kunt aangeven als je bent aangenomen, maar om nu wijsneuserig te vertellen dat de vacature niet goed is.
Ben het wel eens met Poezewoes: een rare vacature als de basisinfo er niet in staat, dan is bellen inderdaad wel handig. Zou ik meteen vragen waarom die info er niet in staat, daar zou ik dan el nieuwsgierig naar zijn...een goede sollicitatieprocedure begint toch met een duidelijke vacature. Komt niet erg professioneel over een vage vacature...Dat ga je toch niet vragen? Dat zijn dingetjes die je wel kunt aangeven als je bent aangenomen, maar om nu wijsneuserig te vertellen dat de vacature niet goed is.
dinsdag 8 september 2009 om 14:53
Overigens is het ook "aan wie kan ik mijn sollicitatie richten" of "naar wie kan ik mijn sollicitatie sturen". Is misschien ook handig als je je vragen gaat stellen. Bij administratieve taken krijg ik tenminste altijd de indruk dat het gaat om mensen die communicatief vaardig zijn.
Overigens heb ik ook net twee sollicitatiebrieven opgesteld naar aanleiding van vacatures zonder einddatum en alleen gericht aan een afdeling, niet aan een persoon. Het ligt er ook maar net aan hoe groot de organisatie is denk ik. Zonder einddatum betekent volgens mij hoofdzakelijk dat ze zoeken tot ze de juiste persoon hebben, in plaats van tussen de sollicitatiebrieven zoeken naar de beste.
Overigens heb ik ook net twee sollicitatiebrieven opgesteld naar aanleiding van vacatures zonder einddatum en alleen gericht aan een afdeling, niet aan een persoon. Het ligt er ook maar net aan hoe groot de organisatie is denk ik. Zonder einddatum betekent volgens mij hoofdzakelijk dat ze zoeken tot ze de juiste persoon hebben, in plaats van tussen de sollicitatiebrieven zoeken naar de beste.
dinsdag 8 september 2009 om 15:12
Nou, Sanmi, als je niet kritisch mag zijn, dan zou ik mezelf afvragen of ik wel bij deze organisatie zou willen werken. Je hoeft helemaal niet wijsneuzerig over te komen, als je uitlegt waarom je belt (dus dat je niet alle info in de vacature kon vinden) en of het een reden heeft dat de vacature zo breed is. Mochten ze gek worden van alle telefoontjes daar, dan weten ze waar het aan ligt.
dinsdag 8 september 2009 om 15:33
Als je extra informatie wilt over de functie, kan het nooit kwaad om met de contactpersoon uit de advertentie te bellen. Jij kan je vragen stellen en in je brief kun je refereren aan jullie gesprek. Vaak spring je er dan toch al iets meer uit omdat jij die moeite genomen hebt. Misschien kan diegene zich het gesprek zelfs nog herinneren en als het een positief gesprek was, heb je al weer wat meer kans.
Succes!
Succes!
dinsdag 8 september 2009 om 16:52
quote:Dulce schreef op 08 september 2009 @ 15:12:
Nou, Sanmi, als je niet kritisch mag zijn, dan zou ik mezelf afvragen of ik wel bij deze organisatie zou willen werken. Je hoeft helemaal niet wijsneuzerig over te komen, als je uitlegt waarom je belt (dus dat je niet alle info in de vacature kon vinden) en of het een reden heeft dat de vacature zo breed is. Mochten ze gek worden van alle telefoontjes daar, dan weten ze waar het aan ligt.Ik denk dat als je gaat wijzen op de gebrekkige info die in de vac staat, je toch echt het risico loopt om als wijsneus te worden gezien, niet als kritisch. Ik doe ook W&S en ik zou al meteen een wat minder positief gevoel hebben nog voor ik je CV gezien had.
Nou, Sanmi, als je niet kritisch mag zijn, dan zou ik mezelf afvragen of ik wel bij deze organisatie zou willen werken. Je hoeft helemaal niet wijsneuzerig over te komen, als je uitlegt waarom je belt (dus dat je niet alle info in de vacature kon vinden) en of het een reden heeft dat de vacature zo breed is. Mochten ze gek worden van alle telefoontjes daar, dan weten ze waar het aan ligt.Ik denk dat als je gaat wijzen op de gebrekkige info die in de vac staat, je toch echt het risico loopt om als wijsneus te worden gezien, niet als kritisch. Ik doe ook W&S en ik zou al meteen een wat minder positief gevoel hebben nog voor ik je CV gezien had.

dinsdag 8 september 2009 om 19:49
Ik haak even in op een opmerking die Poezewoes ook al maakte. Vraag altijd naar de contactpersoon die in de vacature wordt vermeld en niet naar het "hoofd HRM" (tenzij die expliciet als contactpersoon staat vermeld natuurlijk). Als je niet zeker weet waar jij je vragen kunt stellen, leg dan gewoon netjes uit aan degene die de telefoon opneemt waarvoor je belt en vraag of hij/zij je kan helpen of anders misschien kan vertellen wie je wel zou kunnen spreken.
Verder valt mij ook op dat je Nederlands echt ver onder de maat is. Ik wil je daarom zeker adviseren om je brief even te laten lezen door iemand die wel goed Nederlands schrijft voordat je de sollicitatie op de bus doet.
Succes!
Verder valt mij ook op dat je Nederlands echt ver onder de maat is. Ik wil je daarom zeker adviseren om je brief even te laten lezen door iemand die wel goed Nederlands schrijft voordat je de sollicitatie op de bus doet.
Succes!