financieen na gezinsuitbreiding

17-09-2009 23:07 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 6 weken zwanger, nog heel pril natuurlijk, maar ik maak me nu al zorgen over de financieen als straks de baby er is.

Ik ben 34 en heb eigenlijk nooit kinderen gewild.Wij werken allebei fulltime en genieten van het leventje dat we hebben, we rijden allebei motor en gaan veel naar (buitenlandse) wegraces, gaan weleens uit eten, of een weekendje weg enz. gewoon wat stellen zonder kinderen doen.

Nu is het zo, dat we maar net (niet soms) rondkomen elke maand, ook als we niks geks doen.

We hebben een hoge hypotheek, en elke keer als we denken dat er wat overblijft, komt er wel weer een of andere rare (hoge!) belasting/rekening binnen.

Dit jaar besloten om misschien toch maar een nieuw hoofdstuk te beginnen, en warempel, na 1serieuze poging al raak. Wow Super! Maar dan.....????

Als straks die kleine er is, ga ik minder werken, (van fulltime naar 3 dagen) dus minder inkomen, maar wel meer uitgaven! Ik heb geen ouders waar ik de kleine kan brengen, en moet dus gewoon 3 dagen kinderdagverblijf betalen. Schijnt niet bepaald goedkoop te zijn.

Ik begrijp ook wel dat mijn motor eruit moet (al gaat dat wel aan mijn hart...) we moeten tenslotte een hoop babyspullen enz.aanschaffen, maar verder heb ik echt geen idee hoe we dit moeten invullen!

We houden nu al niks over om te sparen, hoe moet dat straks dan? stel dat er wat kapot gaat? wasmachine, auto, tv?

Hoe dan jullie dat toch??????

groetjes gixxer46
Dat is waar, vandaar dat ik er ook duidelijk bij heb gezegd dat mijn mening nogal gekleurd is. Overigens gaan sommige uitgaven omhoog, maar zullen andere dingen minder gaan kosten. De tripjes zullen wellicht minder frequent zijn en waarschijnlijk heft het een het ander op. In ieder geval gefeliciteerd. Ondanks mijn eigen gedoe gun ik het iedereen!

Desalniettemin is het handig je dit van tevoren te bedenken; het is tenslotte geen tienerzwangerschap. TO heeft er de leeftijd voor om iets beter na te denken.
is dit echt een serieuze post?

Op het gevaar af een of andere trol te voeren eten te geven:quote:gixxer46 schreef op 17 september 2009 @ 23:07:

Ik ben 34 en heb eigenlijk nooit kinderen gewild.Wij werken allebei fulltime en genieten van het leventje dat we hebben, we rijden allebei motor en gaan veel naar (buitenlandse) wegraces, gaan weleens uit eten, of een weekendje weg enz. gewoon wat stellen zonder kinderen doen.

Heel gek hoor, maar ook stellen met kinderen doen dit soort dingen (motor rijden, uit eten en weekendjes weg -straatraces wat minder denk ik-)

Als straks die kleine er is, ga ik minder werken, (van fulltime naar 3 dagen) dus minder inkomen, maar wel meer uitgaven! Ik heb geen ouders waar ik de kleine kan brengen, en moet dus gewoon 3 dagen kinderdagverblijf betalen. Schijnt niet bepaald goedkoop te zijn.

Jij minder werken? Wie verdient er bij jullie meer? Als jij meer verdient kan je man misschien minder werken. Of je gaat beide 4 dag werken, daar hoeven je uren zelfs niet onder te lijden als je elke dag 9 ipv 8 uur werkt. Is een dag thuiswerken mogelijk etc etc. Zomaar wat mogelijke andere opties.

Zo duur is het kdv niet hoor btw, kwestie van goed je belastingpapieren invullen.

Ik begrijp ook wel dat mijn motor eruit moet (al gaat dat wel aan mijn hart...)Jij je motor weg doen? En die van je man? Of vind je dat hij wel gewoon kan blijven rijden en ben jij degene die alle offers moet brengen?

Verder begrijp ik je gevoel wel een beetje. Toen ik zwanger werd, had ik er goed over nagedacht, maar toch overviel het me en kon ik op de gekste tijden bijna in paniek raken over financiën, opvang, onze relatie etc.

Zet nou gewoon je uitgaven en inkomsten op een rij. Bedenk wat je met 3 dagen gaat verdienen en welke kosten erbij komen en wie weet valt het ontzettend mee. Kijk inderdaad eens 'een dubbeltje op z'n kant', daar komen soms goede tips voor kostenbeheersing in langs. Zoals een kasboek bijhouden over al je contante en pinuitgaven. Dat is vaak een bodemloze put waar veel geld in verdwijnt (vorige week iemand die gewoon 1100 euro aan pinnen uitgaf, dan verklaar je het gat van 700 euro ineens heel makkelijk).
Waarom heb je dat niet van te voren bedacht, dat je helemaal geen geld hebt voor 'n kind? Of dat je je liefhebberijen moet opgeven om rond te kunnen komen met dat kind?

Ik snap niet dat mensen die maar net, of net niet, rond kunnen komen aan zo'n dure kostenpost beginnen.

Toevoeging: Ik las eerst 6 maanden, maar nu zie ik dat er 6 weken staat. Het is dus nog niet te laat om je beslissing terug te draaien als je er niet (meer) achter staat.
Geld is wel gemakkelijk bij het opvoeden van een kindje, maar door zelf goed te budgetteren kun je een heel eind komen hoor. Kinderkamertjes via Marktplaats, kleetjes van de kraamvisite, geen motorritjes naar het buitenland (wordt toch al lastig met een kleine erbij), minder uit eten. Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. Je geeft nu uit wat je kunt betalen. Je houdt nu niet veel over, maar in jullie geval was die noodzaak er ws gevoelsmatig niet. Gewoon de tering naar de nering zetten.

En wat anderen ook zeggen. Hou even een kasboek bij en bekijk je uitgaven. Je zult zien dat je behoorlijk kunt besparen: dubbele verzekeringen, dure boodschappen bij de Appie, abo's op tijdschriften, dure abo's op mobieltjes.
Ik snap echt niet dat 2 verdieners zonder kinderen bijna niet kunnen rondkomen. Dan doe je echt iets fout
quote:elninjoo schreef op 18 september 2009 @ 06:38:

Toevoeging: Ik las eerst 6 maanden, maar nu zie ik dat er 6 weken staat. Het is dus nog niet te laat om je beslissing terug te draaien als je er niet (meer) achter staat.Jezus lekker genuanceerd weer. Waarom hang je toch altijd rond op de kinderpijler als je niets essentieels heb toe te voegen?
Zowiezo de komende periode goed zuinig zijn en zoveel mogelijk sparen om straks de babykamer in orde te maken.

De reacties van ´waarom bllijf je niet 5 dagen werken´ vind ik wat vreemd. Wie wil/kan dat met een kleine?

Misschien kun je overwegen om gastouder te zijn op de dagen dat je thuis bent, zo verdien je er nog een zakcentje bij en ben je wel met je eigen kindje...
Mimmie, dat kan aan je hypotheek liggen of aan andere dure maandelijks uitgaven. Maar wij komen met anderhalve salaris ook rond idd, hebben ook best pittige hypotheek, maar ook toen we nog 2 volle salarissen hadden hebben we de hypotheek berekend op anderhalf ivm met kinderwens.
quote:doggie75 schreef op 18 september 2009 @ 09:05:

[...]

Jezus lekker genuanceerd weer. Waarom hang je toch altijd rond op de kinderpijler als je niets essentieels heb toe te voegen?

Waarom denken toch zoveel mensen in hokjes (lees: pijlers)? Ik doe niet aan pijlers, ik kom op topics die in de laatste 10 staan, ongeacht in welke pijler ze staan.

Ik las trouwens vorige week ofzo op dit forum 'n berichtje van een of andere forumster dat ze de pil weg ging gooien omdat ze voor 'n kind wil gaan. Gisteren las ik dat ze slapeloze nachten heeft van haar financiele situatie. Knap onverstandig dus om zichzelf dan nog verder in de shit te willen werken.
Je hebt de komende maanden ook nog tijd om wat extra's te gaan sparen, dat geeft misschien een wat zekerder gevoel? Ga een keer minder uit eten en je spaart al wat! Probeer eens je uitkomsten bij te houden en zie waar het geld naar toe gaat. Probeer vervolgens er een sport van te maken die bedragen per maand minder te laten worden.

Regel meteen nadat je je kindje naar het KDV hebt gebracht ook de kinderopvangtoeslag bij de Belastingen. Je kunt er dan voor kiezen om maandelijks geld retour te krijgen. Dan valt het bedrag dat je elke maand voor het KDV kwijt bent ook weer mee.

En inderdaad; wat de rest hier allemaal zegt; kinderkamers en -spullen hoef je niet allemaal nieuw aan te schaffen. Tweedehands kan prima werken. Speur zo nu en dan naar aanbiedingen voor luiers en doekjes. Probeer borstvoeding te geven.

Laat je niet gek maken door alle reclames van spullen die je nodig hebt. Valt allemaal reuze mee.

Andere dingen waar vaak ongemerkt een paar tientjes per maand naar toe gaat;

abonnementen op tijdschriften/krant (opzeggen en meer gebruik maken van de bieb bijvoorbeeld, en een dagelijkse krantabo kun je ook omzetten naar een do/vrij/za abo),meedoen aan loterijen als Staatsloterij of Postcodeloterij,Als je moet reizen voor je werk kun je onderweg een gratis krant lezen; vergeet dan meteen niet te kijken of je onderweg vaak koffie/broodje/snacks koopt, telt ook vaak snel op!Op kantoor vaker kiezen voor zelf meegebracht eten en drinken.Check nog eens goed of je internet/mobiel/tv abo niet goedkoper kan.Bekijk of je zorgverzekering goedkoper kan (je kindje komt pas volgend jaar; vergelijk aanbieders!)Probeer zuiniger om te gaan met energie, gas en water; krijg je aan eind van het jaar geld retour!Hoe dan ook. Gewoon doen. Het gaat lukken. Geen zorgen maken, maar plannen. En heel veel succes en plezier tijdens je zwangerschap. Gefeliciteerd nog!!
Gixxer,

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.

Mi. pas je je uitgaven in aanje inkomsten. Jij bent gewend om veel inkomsten te hebben, je zult eraan moeten wennen dat dit minder wordt. Zet, zoals gezegd, alle inkomsten en uitgaven op een rij en kijk waar je kunt besparen (verzekeringen, telefoon, boodschappen, uitjes, kleding, motor etc). Ga sparen nu je nog 40 uur werkt om een buffer op te bouwen. Verkoop zaken die je niet meer nodig hebt. Zoek uit waar je straks recht op heb qua inkomen en evt toeslagen.

Je leven staat op het punt drastisch te veranderen. Dat is wennen en je zult je financieel gezien daar ook flink op moeten aanpassen. Maar erg is dat niet, je prioriteiten veranderen namelijk ook als het goed is.

succes
Dikke bult eigen schuld!
Je zou nu al kunnen leven alsof je 24 uur per week werkt. Dus berekenen hoeveel geld je straks inlevert door 16 uur minder te gaan werken en dat geld automatisch naar een spaarrekening storten. Natuurlijk leven jullie daar nu met z'n tweeen van en straks met z'n drietjes maar een baby is niet zo duur. Bovendien heb je daar dan 8 maanden voor kunnen sparen! 't komt wel goed!
Pffffffffff, afkraken is zo makkelijk. Daar zit TO echt niet op te wachten. Beter dat ze nu over de dingen nadenkt dan dat de brievenbus vol aanmaningen ligt.

Een prille zwangerschap is al onzeker genoeg.

Ik ga er juist maar van uit dat ze heus niet over één nacht ijs zijn gegaan toen de hormonale klok begon te tikken.

En ja, over de financiële kant hadden ze ook na kunnen denken voordat ze zwanger begonnen te worden. Maar beter nu dan te laat. Nu kunnen ze nog gaan bedenken hoe ze een financieel buffertje kunnen maken en hoe ze straks hun financiën beter kunnen verdelen. Hordes mensen die daar nooit over nadenken. En er is nergens een wet die zegt dat je minimaal tienduizend euro op de bank moet hebben om een kind te krijgen, of wat je minimaal moet verdienen om zwanger te mogen worden.

Dus juist goed dat ze nu om tips en advies vraagt voordat ze een dikke bult (buik) en een (eigen) schuld heeft!
Als TO zich nu vast aanmeldt voor "Dubbeltje op z'n kant" dan moet ze toch mee kunnen doen in het seizoen 2010/2011? Tegen die tijd zijn de eerste beslagleggingen waarschijnlijk nét binnen.

@TO, je hebt nu dus nog zo'n achttien maanden om te wennen aan de gedachte dat je straks fulltime zult moeten werken om rond te kunnen komen. Als je eenmaal fulltime aan de slag bent zijn de schulden binnen een paar jaar als sneeuw voor de zon verdwenen. Succes!
Allereerst bedankt voor de serieuze antwoorden! Daar kan ik wel wat mee!!

Antwoorden als "waarom laat jij je in godsnaam bezwangeren'en "eigen schuld dikke bult" vind ik gewoonweg kwetsend.

Misschien had ik het een en ander anders moeten verwoorden, maar wij zijn gewoon blij hoor met dit kind!! Maar het is wel schrikken als het meteen raak is.

het is overigens ook zo dat 70% van de gezinnen vaker in het rood staat dan voor er kinderen waren. dat wil ik proberen te voorkomen, vandaar dat ik hoopte op wat tips.

Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd voor de smmige mensen hier op dit forum.
@gixxer,

laat die kwetsende opmerkingen toch voor wat ze zijn en focus je op de tips.

Waar kun je wat mee? Wat ga je doen? Heb je al een plan bedacht?
quote:gixxer46 schreef op 18 september 2009 @ 11:11:

Allereerst bedankt voor de serieuze antwoorden! Daar kan ik wel wat mee!!

Antwoorden als "waarom laat jij je in godsnaam bezwangeren'en "eigen schuld dikke bult" vind ik gewoonweg kwetsend.

Misschien had ik het een en ander anders moeten verwoorden, maar wij zijn gewoon blij hoor met dit kind!! Maar het is wel schrikken als het meteen raak is.

het is overigens ook zo dat 70% van de gezinnen vaker in het rood staat dan voor er kinderen waren. dat wil ik proberen te voorkomen, vandaar dat ik hoopte op wat tips.

Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd voor de smmige mensen hier op dit forum.

Kom maar weer van die kast af.

Jullie staan nu al af en toe rood en zullen straks hogere uitgaven hebben en minder inkomsten. Minder werken lijkt dan niet een serieuze optie. Als je wilt leren je uitgaven af te stemmen op je inkomsten kun je bijvoorbeeld eens op de website van het NIbud kijken. De volgorde is dan wel dat je je eerst verdiept in de materie en pas daarna besluiten neemt. Jullie doen dat in omgekeerde volgorde en daar wordt dus op gereageerd door mensen die iets meer ervaring hebben met dit soort zaken en weten hoe duur kinderen kunnen zijn.
GA nu vast leven naar het salaris van drie dagen. Daar moet je nui vast aan beginnen en het geld wat je daarmee overhoudt MOET je op een spaarrekening zetten voor als er iets kapot gaat. Denk aan de auto of de wasmachine, dus maak een potje voor noodgveallan van 2500 euro.

VErder heb je nog (gelukkig) heel veel tijd om de spulletjes die je nodig hebt voor de baby te gaan verzamelen. De ervaring heeft geleerd dat wanneer je gaat vertellen dat je zwanger bent iedereen nog wel iets heeft staan wat je meest gratis mag hebben. Bedje, box, kinderwagen, maxicosi, kleertjes, beddegoed, slaapzakken, hydrofiele luiers, flessenwarmers, kruiken, het valt je ws allemaal spontaan in de schoot. Blikje verf en klaar ben je.

Vrees de kringloopwinkel ook niet, daar kan je alles wat je niet hebt gekregen ook halen voor een prikkie. Het kind zal je er late recht niet op aan kijken als het weet dat het niet in een kamertje van 4500 euro heeft gelegen.

Een baby is niet duur. Borstvoeding kost niets en luiers van de huismerken zijn heel goed. Zodra het kindje wat gaat eten doe je dat niet uit de welbekende potjes, maar koop 1 staafmixer en die heb je er binnen een maand (of sneller) uit en het is een kleine moeite om iets te pureren want je kookt toch ook voor jezelf.

Nog eentje dan...

Ga niet in zee straks met spaarrekeningen die je worden verkocht onder het mom van spaar de kinderbijslag want die krijg je. Dat zijn oplichters en je zult de kinderbijslag hard nodig hebben.

Laat je vooral niet gek maken door de grote boze buitenwereld over hoe duur het allemaal is, want het is maar wat je er zelf van maakt.

(Mijn babykamer heeft inclusieg commode, en box 100 euro gekost. Leuke meubeltjes van de kringloop en alles in dezelfde kleuren geschilderd. Zelf de gordijntjes en het beddengoed, lampekapjes etc gemaakt in een bijpassende stof. Ben je nog origineel ook, en je hebt wat te doen . En toen we uitgekinderd waren hebben we de boel verkocht voor 100 euro! )
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je uitgaven zullen veranderen, maar je inkomsten hoeven dat natuurlijk niet. Vriend en ik zijn beiden (bijna) net zo veel blijven werken als we voorheen deden en kleine gaat 3 dagen naar het KDV. Elke vrijdag pakken wel beiden een halve flexdag en ik werk altijd op zaterdag. Dat is goed te doen hoor. Kosten voor KDV kunnen enorm meevallen, kijk maar op de website van de belastingdienst, daar kun je op basis van jullie inkomen een inschatting maken van wat je terug krijgt. Dit kan oplopen tot 75% van de kosten.

Je kunt nu al gaan sparen. Spaar in ieder geval het verschil van wat je minder gaat werken, dan sla je 2 vliegen in één klap.

En ga idd budgetteren.
quote:chocolatelover schreef op 18 september 2009 @ 09:07:

Zowiezo de komende periode goed zuinig zijn en zoveel mogelijk sparen om straks de babykamer in orde te maken.

De reacties van ´waarom bllijf je niet 5 dagen werken´ vind ik wat vreemd. Wie wil/kan dat met een kleine? Misschien kun je overwegen om gastouder te zijn op de dagen dat je thuis bent, zo verdien je er nog een zakcentje bij en ben je wel met je eigen kindje...Als je het financieel niet redt met maar 3 dagen werken zul je wel moeten lijkt me. Bovendien zijn niet alle banen geschikt voor een 3daagse werkweek. Ik denk niet dat mijn werkgever er blij mee zou zijn als ik maar 3 dagen zou gaan werken. Bovendien is een gastouder zijn ook echt werk hoor, het lijkt mij fysiek een stuk zwaarder dan mijn huidige baan dus ik zou daar niet voor kiezen, zeker niet voor een zakcentje.
Allereerst proficiat met je zwangerschap! Ik heb gemerkt dat je veel bespaart doordat je juist die dingen die je met z'n tweeën doet, zoals weekendjes weg uitgaan en motorraces, minder of niet meer doet en dat scheelde bij ons in ieder geval veel geld!
Lijkt me nogal simpel, skip motoren, dure buitenlandse tripjes, weekendjes en etentjes. En voilaaaaa centen zat.
Zoals ik al eerder zei, het heeft ook veel te maken met je prioriteiten.

Wil je in dat (voor jullie te) dure huis blijven wonen? Wil je weekendjes weg blijven gaan? Op je (jullie) motor blijven rondrijden?

Zo ja, dan heb je gewoon vette pech en kunnen jullie het vergeten goed rond te kunnen komen.

Wil je water bij de wijn doen dan kom je een stuk verder.
Ja, dat vind ik echt.
Mag ik vragen wat jullie samen gaan verdienen als jij minder gaat werken?

En hoe hoog jullie hypotheek is incl levensverzekering??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven