Werk & Studie alle pijlers

In de OR gaan of niet?

21-09-2009 14:12 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik overweeg om in de OR te gaan van mijn WG. Maar ik twijfel. Daarom zou ik graag willen weten wie ervaring hiermee heeft.

Mijn situatie maakt (ook) dat ik twijfel: graag zou ik willen groeien in mijn functie of elders. Ik zit echt vast in mijn functie (dus misschien is een plekje in de OR een aanvulling op mijn CV). Ik kan het goed vinden met veel collega's en enkele directieleden; wil dit ook niet op het spel zetten. (Dus niet dat de directie me ziet als 'luis in de pels' en ik mijn collega's teleurstel als er iets niet doorkomt.) Regelmatig heb ik 'commentaar' op de huidige OR en daarom vind ik dat ik er maar zelf in moet zitten en anders niet mag mekkeren (dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik het overweeg). Verder kan het misschien ervaring opleveren die ik voor de toekomst kan gebruiken.

Verder vraag ik me het volgende af:

Tijdsinvestering: werk je onder werktijd voor de OR? (Ik werk fulltime en anders blijft er wel weinig privétijd over.)

Wat voor een invloed zou het kunnen hebben voor evt. doorgroeimogelijkheden?

Wanneer ik opeens elders een andere baan heb, kan ik dan zomaar weg uit het bedrijf (en de OR)? Ik bedoel kan de ontslagbescherming (die er volgens mij is voor OR-leden) ook negatief voor mij uitpakken?

Wat is de opzegtermijn voor een OR-lid?

Hopelijk zijn er hier forummers die antwoord op deze vragen hebben.
Ik zit in de OR van mijn werk en vind het superleuk.

Tijdsinvestering: Onder werktijd, daar moet je werkgever gewoon ruimte voor geven. Staat in de Wet der Ondernemingsraden.

Doorgroeimogelijkheden: Je geeft een zekere commitment aan met het bedrijf waar je werkt. Je gaat niet in de OR zitten als je al weet dat je snel van bedrijf wilt wisselen. Je leert daarbij ook veel dingen over bedrijfsvoering i.d. Voor mij één van de redenen om in de OR te gaan zitten.

Solliciteren: VOlgens mij mag je gewoon weg wanneer je wilt.

Opzegtermijn: In de OR-reglementen van je bedrijf staat waarschijnlijk een termijn. Al wordt bij ons niet moeilijk gedaan, bij zwaarwegende argumenten kun je gewoon je lidmaatschap opzeggen.

Ik vind een OR erg belangrijk en vind ook dat je niet mag zeuren als je niet éénmaal een periode in de OR hebt gezeten. Het is leuk om te doen, al is het soms wel lastig om je standpunt door te geven. Niet elke OR wordt serieus genomen... wordt de OR bij jou dat niet, zou ik er nog even goed over nadenken.

Succes
Hai

Je kunt heel goed op arbeidsrechter.nl informatie vinden over de OR.

Maar even voor zover ik het weet:

De OR-overleggen vinden plaats onder werktijd. Het is immers iets voor het bedrijf. Je krijgt hier dus ook gewoon voor betaald.

Jouw inzet bij de OR mag geen invloed hebben over jouw functioneren, dat wil zeggen dat de werkgever geen acties mag ondernemen als je 'dwarsligt' bv. Verder ben je niet anders dan een andere werknemer. Je werkgever heeft het wel moeilijker met een eventuele ontslagaanvraag voor jou. Dat is dus de ontslagbescherming. Verder kun jij gewoon zelf wel ontslag nemen voor zover ik weet. Deze ontslagbescherming keert zich dus niet tegen je.

Volgens mij moet je je als OR-lid ieder jaar opnieuw verkiesbaar stellen. Je komt dus niet zomaar in de OR, je wordt er wel of niet in gestemd.

Of het goed staat op je CV weet ik niet. Dat hangt van de recruiter af, zoals met alle onderdelen van je CV. (overigens is het wel goed voor toekomstige banen waar je kritisch moet zijn of waar je je bezighoudt met beleidszaken)
anoniem_72227 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 14:32
Reden: Stond er raar.
% gewijzigd
Heb het ook twee periodes gedaan, vond het nuttig en leuk, geeft veel inzicht in de organisatie en "hoe dingen werken". Maar bij vlagen ook frustrerend. OR wordt, zoals iemand al schreef, niet altijd even serieus genomen en je mogelijkheden om werkelijk invloed uit te oefenen zijn, ondanks de WOR, vaak beperkt.

Wat betreft CV, kan het niet met harde bewijzen onderbouwen, maar volgens mij staat OR lidmaatschap alleen maar goed op je CV. Je bent betrokken en wil je inzetten voor de organisatie. Welke potentiele werkgever kan daar wat op tegen hebben?

Dat je als kritische noot gezien wordt is onzin. Een OR is geen belangenorganisatie van de werknemers, maar wordt geacht in het belang van de organisatie te beslissen.
quote:Wapiti schreef op 21 september 2009 @ 14:12:

Ik kan het goed vinden met veel collega's en enkele directieleden; wil dit ook niet op het spel zetten. (Dus niet dat de directie me ziet als 'luis in de pels' en ik mijn collega's teleurstel als er iets niet doorkomt.)

Directies zien OR-en wel eens als een "luis in de pels" maar dat heeft dan vooral te maken met het niveau en de boodschap van zo'n OR (of met de slechte bedrijfsvoering van de werkgever zelf natuurlijk). Als OR-lid dien je zowel het belang van de medewerkers als het belang van de organisatie goed te begrijpen en op grond daarvan te discussieren en te adviseren. In veel OR-en zitten echter medewerkers die vooral voor eigen parochie of portemonnaie prediken, zonder daarbij het totaalbeeld te snappen. Een goede werkgever zorgt er dan ook voor dat een nieuwe OR bij de taken goed begeleid wordt door een onpartijdig extern deskundige. Dit voorkomt dat een OR zich bezighoudt met uitermate belangrijke verzoeken als "we willen rode handdoeken op het toilet" e.d. en zal ook een werkgever uiteindelijk alleen maar voordeel brengen.

Hoe jij wordt gezien als OR-lid zal vooral afhangen van hoe jij je als OR-lid opstelt. Houdt je het belang van het bedrijf ook in de gaten? Heb je oog voor het grotere geheel? Denk je in oplossingen in plaats van in problemen? Een positief kritisch en constructief OR-lid wordt door vrijwel elke werkgever enorm gewaardeerd.

Verder vraag ik me het volgende af:

Tijdsinvestering: werk je onder werktijd voor de OR? (Ik werk fulltime en anders blijft er wel weinig privétijd over.)

Inderdaad, in de baas zijn tijd (spoedeisende uitzonderingen daargelaten).Wat voor een invloed zou het kunnen hebben voor evt. doorgroeimogelijkheden?

Dat ligt er vooral aan hoe jij je opstelt. Wellicht val je positief op en biedt dat kansen. Als je negatief opvalt dan kun je het wel schudden.

Wanneer ik opeens elders een andere baan heb, kan ik dan zomaar weg uit het bedrijf (en de OR)? Ik bedoel kan de ontslagbescherming (die er volgens mij is voor OR-leden) ook negatief voor mij uitpakken?

Je kunt gewoon opzeggen, de bescherming kan zich niet tegen je keren.

Wat is de opzegtermijn voor een OR-lid?

Voor het uit de OR stappen kan een reglement van toepassing zijn. Echter, wanneer je uit dienst wilt dan kun je gewoon opzeggen volgens de afspraken in je contract of CAO.

Hopelijk zijn er hier forummers die antwoord op deze vragen hebben.
Bedankt voor jullie reactie; daar kan ik zeker wat mee. Maar omdat ik nog even kan wachten met mijn besluit en ik alles graag goed afweeg, zijn andere reacties (ook evt. minder positieve) van harte welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven