Werk & Studie alle pijlers

Grote twijfel over stage!

21-09-2009 21:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een dilemma.

1 september ben ik met een stage begonnen bij een bedrijf dat congressen organiseert. Ik zou daar het persbeleid gaan doen en mee gaan helpen op de marketingafdeling (ondersteunend)

Nu ik daar begonnen ben blijkt het persbeleid echt minimaal te zijn; persaanvragen via telefoon verwijzen naar e-mail, akkoord na vragen bij persaanvraag en de e-mail doorsturen naar klantenservice om in te schrijven + bevestiging sturen naar de pers. Dit is niet echt hoogstaand werk zeg maar.

Op de marketingafdeling hoef ik alleen maar voorgeschreven teksten op de website en in e-mails te plaatsen.

Omdat dit geen dagen werk kost heb ik bij mijn begeleider om extra werkzaamheden gevraagd 2 van die werkzaamheden komen af en toe voor en één activiteit kan ik wat langer mee doen omdat het een onderzoek is + een advies.

Omdat er voor de rest op dit moment niet veel te doen is ben ik de hele dag met dat onderzoek bezig.

Ik vind zoals het nu loopt mijn stage echt niet leuk maar weet nu niet wat ik er mee moet doen.

Moet ik maar even afwachten tot het misschien wat drukker met aanvragen wordt of moet ik nu weer een gesprek met mijn begeleider aangaan wat ik ook niet zo fijn vind omdat ik al om extra werk gevraagd heb.

Dus ik vraag hier even advies...

Groetjes,

Mystle
Heb je een stagebegeleider van school? En een stagecoördinator? Heb je daar al mee gepraat?
Daar heb ik toen ik die eerste activiteiten op de marketingafdeling en het persbeleid gekregen had mee gepraat en zij zei toen ook dat die activiteiten geen hbo-niveau waren.

Daarna heb ik die andere werkzaamheden gekregen maar toen zei ze dat deze beter waren. Maar ik zelf heb niet het gevoel dat ik op mijn niveau bezig ben zeg maar.
Ik begeleidde vorig semester een HBO-stagiair die bij een evenementenbureau zat. Zij deed volop mee met de organisatie daarvan. Kan jij niet meedoen in de dagelijkse werkzaamheden rondom die congressen?
Dat kan ik nog proberen om in te brengen, maar op mijn stage hebben ze daar al iets over laten vallen dat je daar inhoudelijk heel erg veel van moet weten omdat het echt congressen voor topniveau zijn..
Naar mijn idee kan je in een hbo stage dus verantwoordelijkere taken "eisen" als dat je nu krijgt. Hoe kan je anders bepaalde doelen halen die je opleiding aan je stelt? Ik denk dat je dat ook zo kan verwoorden naar je stage toe.

Eventueel een gesprek waar alle partijen bij zijn. Iemand vanuit stage, opleiding en jij zelf. Het is altijd fijner wanneer er iemand vanuit school zaken kan toelichten en achter je kan gaan staan. Bedenk eventueel ook zelf wat je nog meer zou kunnen en willen doen.

Verloopt het contact met je collega's wel fijn? En als uiteindelijk blijkt dat er gewoon echt niet meer te doen is (heb je zelf het idee dat er meer werk voor jou kan zijn?) kan je als nog kijken naar iets anders. Je werkt er nu pas drie weken dus kleine vertraging.
Misschien kun je een alternatief persbeleid schrijven? Dat je als stagiair wat meer een adviserende rol krijgt met jouw frisse ideeën vers van de opleiding, in plaats van een uitvoerende?

Ik lees nu terug en zie dat je al onderzoek doet en advies gaat geven.

Ik zou zeggen, zet dan de vaart achter je onderzoek (de huidige gang van zaken geeft toch al voldoende resultaten en een duidelijke basis voor advies?) en kijk of je het advies gedurende je stage kunt implementeren.
Het onderzoek is niet naar het bedrijf zelf, maar gaat over social media.

Hoe zij binnen het bedrijf social media aan kunnen wenden om werknemers te werven en dat kan ik in principe als het niet drukker wordt binnen 2 weken klaar hebben.
Ik vrees dat je ff door moet zetten.

In mijn studententijd heb ik 3x stage gelopen en ik vond het 3x verschrikkelijk. Altijd van die 'stageopdrachten' die totaal geen beeld van het werkelijke arbeidsleven geven; in mijn geval doe je dan nl. 'losse' werkzaamheden.

Uiteindelijk diploma gehaald en heb nu een leuke baan. Helaas stages horen erbij.
Dan zou ik de gelegenheid aangrijpen om óók hun persbeleid uiteen te zetten in een onderzoeksrapport, en vervolgens advies uit te brengen.
Dat laatste zou een goede zijn geweest als dat 2 jaar geleden niet is gedaan en aangenomen is maar wegens reorganisaties ongeveer weer ingekrompen is tot wat het nu is.

Maargoed in ieder geval bedankt voor de tips!

ik ga eens kijken wat ik kan doen
quote:zonnetje76 schreef op 21 september 2009 @ 21:40:

Ik vrees dat je ff door moet zetten.

In mijn studententijd heb ik 3x stage gelopen en ik vond het 3x verschrikkelijk. Altijd van die 'stageopdrachten' die totaal geen beeld van het werkelijke arbeidsleven geven; in mijn geval doe je dan nl. 'losse' werkzaamheden.

Uiteindelijk diploma gehaald en heb nu een leuke baan. Helaas stages horen erbij.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Natuurlijk stages horen erbij. Maar als hbo'er heb je toch wel wat in te brengen? Uiteindelijk moet je het zelf gaan doen en dan mag je toch wel wat verwachten van je stageplaats. Het werkt twee kanten op.

Daarbij, bij bepaalde banen wordt ook gekeken naar je eerdere stage/ werk ervaring, als je dan een jaar ofzo niets hebt gedaan heeft dat niet bepaald een toegevoegde waarde voor die baan.
Nou Helse Heidi, ik weet natuurlijk niet hoe het er nu aan toe gaat, maar in mijn tijd moest je jezelf al gelukkig prijzen als je überhaupt een stageplekkie vond.

Bij stages van een jaar vind ik het inderdaad wel wat anders, de stages die ik liep waren hooguit 4 maanden.

Ken om mij heen aardig wat mensen met een HBO-diploma die hun stages niet echt geweldig vonden. Een enkeling treft het, maar voor het gros is het een 'moetje'.
Ik zou het niet nemen, lekker goedkope arbeidskracht zo. Heb je geen lijstje met leerdoelen, en kun je die niet voorleggen aan je begeleider samen met voorstellen over hoe je die zou kunnen gaan halen?
TO, is het een meewerkstage of een afstudeerstage?

Ik heb zelf ook flinke pech gehad met mijn meewerkstage (in Zuid-Europa); het bedrijf klonk ideaal voor mijn opleiding en ik zou als verkoop/marketingassistent gaan werken. Helaas viel alles erg tegen; het werk was simpel, eentonig en soms niet aanwezig. Als ik verhaal ging halen, werden mij gouden bergen beloofd. Tijdens een periode dat ik niets te doen had, heb ik zelf een plan ontwikkeld voor een nieuw aspect van het bedrijf. Dit werd met veel enthousiasme ontvangen, ik mocht zelfs bij de directeur komen. Helaas werd er alleen geen tijd en mogelijkheid gegeven om er iets mee te doen. En ja... tegen de tijd dat ik doorhad dat mijn werkzaamheden bij dit bedrijf echt niet beter werden, was ik al halverwege de stage. Toen heb ik uiteindelijk de beslissing genomen om het af te maken, omdat ik anders studievertraging zou oplopen. Maar ik heb me niet vaak zo ongelukkig gevoeld als toen - ik kon voor mijn gevoel geen kant op en was ver van huis. Gelukkig zorgen mijn ervaringen daar nu voor leuke anekdotes bij verjaardagen enzo. En ik weet heel goed wat ik niet wil.
oh ja, en voor wat betreft advies: je kunt dus zelf kijken wat het bedrijf nodig heeft en wat je met jouw opleiding hier aan kan bijdragen - waarschijnlijk mag je daar wel tijd aan besteden en is het interessant voor je.

maar als het een meewerkstage is, verwacht niet teveel. Zelfs als je er mee zou stoppen, is het maar de vraag of het bij een ander bedrijf beter is. Volgens mij is het vaak wel het lot van stagiaires om kleine klusjes en taken uit te voeren - hoewel het HBO zelf dat anders doet klinken.

Kortom, probeer er wat beters van te maken. Maar realiseer je tegelijkertijd dat stages soms gewoon zo zijn... Succes!
Wat vervelend dat je stage niet helemaal is wat je er van hebt verwacht. Hoe lang duurt je stage nog?

Als het maar een maandje of 4 is, dan zou ik gewoon nog even doorzetten. Kun je proberen om zelf werk te creeeren? Je bijvoorbeeld inlezen in de achtergronden van de conferentie zodat je dan daar mee kunt helpen?

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven