Werk & Studie alle pijlers

Net vaste aanstelling en dan al weg...

29-09-2009 11:43 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vaste aanstelling gekregen op mijn werk, alle papieren zijn al ondertekend, en het gaat deze week in. Nu heb ik een vacature binnen de organisatie gezien die me heel leuk lijkt en via een collega van die afdeling kreeg ik het dringende verzoek zeker te solliciteren, omdat hij dacht dat er op dit moment goede kansen liggen voor iemand met mijn achtergrond. Nu voel ik me een beetje raar tegenover mijn huidige baas: heb ik net een vast contract gekregen, smeer ik em gelijk. Is dit terecht, of ben ik nou niet zakelijk genoeg? Het is een baan die meer uitdaging biedt, een hoger salaris en minder uren, en in mijn huidige baan ben ik al tijden uitgekeken en voel ik me niet lekker in de groep. Ik heb nog niet officieel gesolliciteerd, ik heb bij de teammanager blijk gegeven van mijn interesse in de functie. Heb ik dit verkeerd aangepakt? En is het verstandig een en ander nu bij mijn huidige baas op tafel te leggen?
Even kort door de bocht: nee, je bent niet zakelijk genoeg. En zakelijk is geen scheldwoord. Het houdt in deze context voor mij even nu in dat jij een in mijn ogen onterechte emotie veel sterker laat prevaleren ten opzichte van de (juridische) realiteit.

Ten eerste: die vaste aanstelling is niet bij je huidige leidinggevende, maar bij je huidige werkgever. En je solliciteert binnen de instelling zelf.

En zelfs al zou je er buiten solliciteren: dat is eenieders goed recht. Letterlijk.

Jij voelt je een verrader. Dat lijkt me niet terecht.

Kijk even na in je bedrijfsregels voor intern solliciteren of de organisatie er vanuit gaat dat jij bij een formele interne sollicitatie je leidinggevende inlicht: ik heb dat wel eens zien staan in dergelijke regels danwel in de interne vacaturetekst zelf (al is dat al weer een paar jaar geleden; sommige organisaties stellen/stelden dat als formele spelregel). Als dat niet het geval is, is het vroeg genoeg om je leidinggevende in te lichten als er daadwerkelijk sprake is van een overstap.

Succes.
Ik ken je nog van je vorige berichten en ik denk dat het voor jou beter is om een andere functie te nemen. Je zal het wel tegen je baas moeten zeggen, dat is wel zo eerlijk.

Maar ik denk niet dat het op de lange termijn gaat werken in de functie waar je nu in zit. Dan kan je toch beter overstappen?
Ik zou zeker solliciteren, uiteindelijk gaat het om jóuw geluk, ontwikkeling en leven.

Aangezien je nu al aangeeft niet geheel gelukkig te zijn op je huidige plek, lijkt me dit de ideale geledenheid om te switchen...waarom wachten al nu de mogelijkheid zich aanbied?

Je kan altijd na je sollicitatiegesprek beslissen of het inderdaad een betere functie voor je is.

En dat het binnen het bedrijf is werkt nu eigenlijk ook in je voordeel.

Succes!
You don't have to be great to start. But you have to start to be great.
eens met tia. Gewoon solliciteren en je niet schuldig voelen. Is nergens voor nodig.
Idd Cat23, ik zit idd helemaal niet goed waar ik nu zit, en ik zie in deze nieuwe functie nieuwe kansen en uitdagingen. Bedankt voor jullie adviezen!
Wat prachtig topic! Na vier berichten het dilemma al getackeld. Hulde voor Tia, Cat, Princess en Zwieber.

En Emily, succes met je interne sollicitatie.
Hihi, thanx..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven