Is mijn partner alcoholverslaafd?

01-10-2009 16:10 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms denk ik dat mijn partner alcoholverslaafd is, maar zeker weten doe ik dat niet.

Mijn partner drinkt gemiddeld zo'n 7 biertjes per dag in mijn bijzijn, maar ik ruik en merk vaak genoeg aan zijn houding en lichamelijke gesteldheid dat hij bij thuiskomst van zijn werk al alcohol op heeft. Als ik hem daar mee confronteer zegt hij altijd 'ik heb er maar een/twee gehad'. Of dat zo is weet ik niet want ik was er niet bij, maar als ik zeg dat hij wel heel sterk naar alcohol ruikt zegt hij dat je bij een biertje net zoveel naar alcohol ruikt als wanneer je er vier op hebt. Volgens hem wordt hij ook nóóit anders van alcohol....

Mijn partner werkt in de wegenbouw en ik merk vaak aan zijn collega's dat een biertje meer of minder daar geen probleem is. Het zijn allemaal wel redelijke stevige drinkers. Misschien is dat dan ook wel de reden dat hij niet inziet dat hij structureel te veel drinkt voor een doordeweekse dag. Maar goed er is altijd wel een 'goede' reden voor hem om een biertje te pakken.

Maar zijn alcohol begint nu letterlijk en figuurlijk schade aan te richten. Afgezien van het feit wat het met zijn lichaam en geest kan doen of al doet, begint het alcohol nu ook in de relatie te werken. Hij reageert vaak erg heftig op dingen die hem op dat moment niet aanstaan, waardoor hij uitspraken doet die voor mij erg pijnlijk zijn of werkelijk nergens opslaan, waardoor de ruzies ook nog escaleren. Ook ligt hij vaak uren lang 's avonds op de bank te slapen, soms zonder eerst gegeten te hebbeh, ik kan dan roepen wat ik wil maar krijg hem niet wakker.

Onlangs heeft mijn partner een verkeersongeluk gehad, eenzijdig godzijdank, en behalve de auto total loss had hij geen schram. Ook toen had hij gedronken. Met een lulverhaal bij de politie over dat hij in shock was na het ongeluk en daardoor naar huis is gelopen en bij thuiskomst pas het ongeluk heeft gemeld en ook pas toen voor de schrik een aantal biertjes heeft gedronken, heeft hij het ook nog zo voor elkaar gekregen dat hij geen blaastest hoefde te doen en dat de verzekering de dagwaarde van de auto daardoor ook uitkeerde.

Maar dat niet alleen, een tijd terug heeft hij mijn dochter tijdens een 'opvoedkundig' moment, ik was op dat moment niet thuis, te hard vastgepakt waardoor zij blauwe plekken kreeg. Hier heeft mijn ex-partner lucht van gekregen en heeft toen melding gedaan bij Bureau Jeugdzorg. En ook toen was er alcohol in het spel.

Mijn vriend loopt niet ladderzat rond, zoals je weleens mensen ziet op stapavonden. Maar ik ben wel van menig dat de hoeveelheid alcohol iets met hem doet wat niet goed is.

Ik heb het uiteraard weleens bij hem aangekaart, maar dan raakt hij altijd geïrriteerd. Ook zijn ouders mogen niet weten hoeveel hij drinkt en dat hij met alcohol op achter het stuur zat toen hij de auto in de prak reed mogen ze van hem uiteraard helemaal niet weten!

Heeft iemand ervaring met partners die alcoholverslaafd zijn? Is mijn partner alcoholverslaafd of stel ik mij aan? En hoe kaart ik dit aan bij mijn partner? Moet ik zijn familie hierover inlichten?

Wie kan mij een beetje op weg helpen want ik kan dat verzwijgen en hem het hand boven zijn hoofd houden niet veel langer meer aan....
\"No man dies of love but on the stage\"
Wat denk je zelf?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
ehhh...7 biertjes waar jij van weet en dan ook nog op zijn werk...zo´n 10 biertjes per dag dus. En dat elke dag? Ja, je vriend is alcoholist.

Ik zou beginnen met proberen een heel goed gesprek te voeren...en als dat niet mogelijk is, op de een of andere manier hulp erbij halen.

Succes.
Jullie wonen samen?

Het is niet aan jou om zijn familie in te lichten, maar in mijn ogen is jouw partner alocholist.

Ik vind 7 biertjes per dag niet normaal.

Ik vind dat je hulp moet gaan zoeken, met of zonder hem.

Zeker naar je dochter toe vind ik dit echt niet kunnen.
quote:naantjebanaantje schreef op 01 oktober 2009 @ 16:10:

Maar dat niet alleen, een tijd terug heeft hij mijn dochter tijdens een 'opvoedkundig' moment, ik was op dat moment niet thuis, te hard vastgepakt waardoor zij blauwe plekken kreeg. Hier heeft mijn ex-partner lucht van gekregen en heeft toen melding gedaan bij Bureau Jeugdzorg. En ook toen was er alcohol in het spel.

Het is dus niet jullie dochter als ik het begrijp.

waarom laat jij jouw dochter bij iemand die heftig kan reageren als diegene alcohol op hebt? Ben jij niet diegene die je dochter moet beschermen?

Er zijn al verschillende topics gestart (en nog gaande) over met het leven van een (alcohol) verslaafde partner. Ik ga het even voor je opzoeken....
Nee echt?
.
Hoi Naantje,

Het gaat er op dit moment eigenlijk niet om of het zo is ja of te nee. Het gaat er om wat jij er van vindt.

Volgens de regels is jouw partner verslaafd. Dat ben je overigens al bij 4 glazen op een dag.

Op dit moment komen de nadelen van zijn verslaving boven drijven, dat houdt in dat hij niet meer zijn verslaving onder controle heeft.

Naar mijn mening is het belangrijk dat je zo snel mogelijk een gesprek met je partner aangaat, je kind niet meer alleen laat met hem en vooral niet met hem in een auto laat zitten.

Uit ervaring weet ik dat als de verslaafde zelf niet vindt dat hij/zij verslaafd is dat je aan een dood paard gaat trekken. Je kan iemand niet dwingen om iets aan zijn of haar ziekte (want dat is het) te doen.

Zorg voor een veilige omgeving voor jezelf en voor je kind.

Veel sterkte
Ja, je partner is alcoholverslaafd. Een alcoholist is niet eerlijk over zijn/haar drankgebruik/misbruik. Een alcoholist ontkent dat hij/zij een probleem heeft.

En iedere dag minimaal 7 bier is echt zwaar aan de hoge kant.

Zolang hij niet erkent dat hij een probleem heeft dan is het een onbegonnen zaak.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Onlangs heeft mijn partner een verkeersongeluk gehad, eenzijdig godzijdank, en behalve de auto total loss had hij geen schram. Ook toen had hij gedronken.

Dat gaat een keer mis...
Moeilijk voor je meis. Beloof me dat je het jezelf niet gaat ontkennen, niet weglopen voor het probleem. Ik zeg niet dat ik denk dat je dat gaat doen, maar dat is wel de makkelijkste weg die de meeste mensen nemen.

Jij bent de enige in jullie gezin die normaal kan nadenken, reageren en handelen hierop.

Heel veel sterkte!!
Ja, hij is alcoholverslaafd. Tot voor kort blijkbaar een zogenaamde 'functionerende alcoholist', maar blijkbaar is hij aan het afzakken naar 'niet-functionerend'. Het verschil zit hem er in dat als ze goed blijven functioneren met de alcohol die ze gebruiken, er geen enkele stok achter de deur is voor ze om er mee te stoppen. Nu zie je dat er in korte tijd een aantal voorvallen geweest zijn waaruit blijkt dat hij dus NIET meer normaal functioneerd. Met als gevolg dus aanrijding, dochter te hard vastgrijpen (zo hard dat er blauwe plekken ontstaan gaat voor mij al richting mishandeling, maar dat is mijn mening) en nu dus relatieproblemen.

Het feit dat hij geheim wil houden hoeveel hij drinkt laat zien dat hij heus wel weet dat het niet normaal is. Waarom zou je het anders geheim willen houden? En dat hij geirriteerd raakt als je het er over hebt, ook een teken aan de wand.

Probleem is echter dat hij dus niet vind dat hij een probleem heeft. Of beter gezegd, hij wil niet weten dat hij een probleem heeft. En daar zit hem de crux; zolang hij er niks aan wil doen, kun jij hoog of laag springen, maar blijft hij gewoon doorgaan. Het is aan jou of je zo verder wilt of niet. Maar uit zichzelf zal hij dit niet snel veranderen.
Om een kort verhaal lang te maken...
quote:naantjebanaantje schreef op 01 oktober 2009 @ 16:10:

Maar zijn alcohol begint nu letterlijk en figuurlijk schade aan te richten. Afgezien van het feit wat het met zijn lichaam en geest kan doen of al doet, begint het alcohol nu ook in de relatie te werken. Nogmaals, hij heeft het niet meer onder controle, dus zorg voor een veilige omgeving.
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 01-10-2009 17:07
Reden: Onnodige quote OP verwijderd
% gewijzigd
Naantjebanaantje, hier: Is mijn man alcoholist? Of stel ik mij aan? vind je een vergelijkbaar topic, lees dat maar eens door.
quote:dertigmin schreef op 01 oktober 2009 @ 16:22:

[...]

Nogmaals, hij heeft het niet meer onder controle, dus zorg voor een veilige omgeving.Alsjeblieft, niet onnodig quoten. Het is niet toegestaan en ook gigantisch irritant om de ellelange teksten steeds weer door te scrollen.
Pfffff, dit klinkt wel degelijk als een probleem. Kunnen jullie niet samen een afspraak maken bij de huisarts? Misschien wil hij het van een ander wel aannemen. Maar 7 biertjes op een dag en misschien nog meer is erg, erg veel.

Hij moet inzien dat hij een probleem heeft waarbij hij niet alleen schade bij zichzelf aanricht maar ook bij anderen.

Heel veel sterkte.
Eens met weatherwax..

Als jij stopt met je hand boven zijn hoofd te houden, zal hij het zelf moeten gaan doen, dan word het voor zijn omgeving uiteindelijk toch wel duidelijk dat hij een enorm probleem heeft.
(Ik zal er op letten Gebakkie, excuses)

In die enorme lap tekst was dat voor mij de zin die eruit sprong. Ik denk dat TO allang weet dat haar partner een probleem heeft, maar omdat partner functioneerde was het min of meer ok.

Ik weet uit ervaring dat als je eenmaal niet meer gaat functioneren door de drank het heel erg snel nog gevaarlijker kan worden.
Het is al heel gevaarlijk aan het zijn. Hij heeft zijn gedrag niet meer onder controle, hij rijdt auto met een slok op en het zit eraan te komen dat zijn vrouw hem gaat verlaten, wellicht zet hij ook zijn baan nu op het spel. Het kan alleen maar erger worden.

Ik ben ervaringsdeskundige, ik ben jarenlang alcoholist geweest en er is veel...heel veel gebeurd voordat ik inzag dat het afgelopen moest zijn. Diegene die daar iets aan kon doen was ik alleen zelf. Niemand anders, ja steun en hulp maar het is begonnen bij mijzelf.
@Ienimimi: mijn hand hou ik niet meer boven zijn hoofd, want daarmee help ik hem indirect ook met zijn verslaving.

@Gebakkie: bedankt voor de link!

Wat betreft mijn dochter, die laat ik sinds de gebeurtenis met die blauwe plekken niet meer met hem alleen.

En inderdaad zolang hij het ontkent een probleem te hebben gaat het ook niet werken om daaraan te werken.

Ik kan het iedergeval niet langer meer voor mijzelf ontkennen dat er een probleem is. Dat die lieve grappige en warme man, toch ook een kant heeft waar ik niet mee kan (samen)leven...
\"No man dies of love but on the stage\"
Oh sorry, ik bedoel partner.
Ik hoop echt dat jullie er samen uitkomen, dat gun ik jullie ten zeerste. Maar dan moet hij er wel iets aan gaan doen anders is het echt een onmogelijke zaak.
Zo iemand zou zijn rijbewijs ingehouden moeten worden. Stel je voor dat hij iemand dood rijdt op deze manier!

Praat met je man. Zeg dat je het zo niet meer wil en dat hij iets aan zijn probleem moet gaan doen. Als hij dat niet wil, dreigen met weggaan (en ook doen als dat niet helpt).
Dat hij zichzelf in de vernieling helpt door zoveel te drinken moet hij zelf weten, maar dat hij anderen (jouw dochter, en verkeer op de weg) in gevaar brengt zou ik onvergevelijk vinden.
...
Hij mag god op zn blote knieeen danken dat hij slechts een eenzijdig ongeluk heeft gehad. Voor hetzelfde geld had hij iemands man/vrouw/kind, etc. dood gereden. Ik zou echt proberen op hem in te praten, eventueel zijn ouders inlichten? Het probleem met alcomobilisten is vaak dat ze zelf niks mankeren na een ongeluk, maar dat degene met wie het ongeluk was het vaak minder goed kan na vertellen. Het liegen over het drinken lijkt me niet normaal en ook de hoeveelheden niet. Mijn man drinkt ook elke dag, maar dat blijft bij 1 flesje bier in de avond en is het niet in huis, dan is dat geen probleem, dan neemt hij gewoon fris. 7 bier elke avond is echt niet normaal en niet gezond.. Hoe reageert jouw man als je geen bier meer in huis haalt?

(het is dat ik je niet ken, maar als jouw man een bekende van mij zou zijn, zou ik zonder moeite de politie bellen elke keer als hij met drank in de auto stapt)
ja hij is verslaafd

of hij kan er wat aan doen of daar is het gat van de deur

vind ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven