Is mijn partner alcoholverslaafd?

01-10-2009 16:10 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms denk ik dat mijn partner alcoholverslaafd is, maar zeker weten doe ik dat niet.

Mijn partner drinkt gemiddeld zo'n 7 biertjes per dag in mijn bijzijn, maar ik ruik en merk vaak genoeg aan zijn houding en lichamelijke gesteldheid dat hij bij thuiskomst van zijn werk al alcohol op heeft. Als ik hem daar mee confronteer zegt hij altijd 'ik heb er maar een/twee gehad'. Of dat zo is weet ik niet want ik was er niet bij, maar als ik zeg dat hij wel heel sterk naar alcohol ruikt zegt hij dat je bij een biertje net zoveel naar alcohol ruikt als wanneer je er vier op hebt. Volgens hem wordt hij ook nóóit anders van alcohol....

Mijn partner werkt in de wegenbouw en ik merk vaak aan zijn collega's dat een biertje meer of minder daar geen probleem is. Het zijn allemaal wel redelijke stevige drinkers. Misschien is dat dan ook wel de reden dat hij niet inziet dat hij structureel te veel drinkt voor een doordeweekse dag. Maar goed er is altijd wel een 'goede' reden voor hem om een biertje te pakken.

Maar zijn alcohol begint nu letterlijk en figuurlijk schade aan te richten. Afgezien van het feit wat het met zijn lichaam en geest kan doen of al doet, begint het alcohol nu ook in de relatie te werken. Hij reageert vaak erg heftig op dingen die hem op dat moment niet aanstaan, waardoor hij uitspraken doet die voor mij erg pijnlijk zijn of werkelijk nergens opslaan, waardoor de ruzies ook nog escaleren. Ook ligt hij vaak uren lang 's avonds op de bank te slapen, soms zonder eerst gegeten te hebbeh, ik kan dan roepen wat ik wil maar krijg hem niet wakker.

Onlangs heeft mijn partner een verkeersongeluk gehad, eenzijdig godzijdank, en behalve de auto total loss had hij geen schram. Ook toen had hij gedronken. Met een lulverhaal bij de politie over dat hij in shock was na het ongeluk en daardoor naar huis is gelopen en bij thuiskomst pas het ongeluk heeft gemeld en ook pas toen voor de schrik een aantal biertjes heeft gedronken, heeft hij het ook nog zo voor elkaar gekregen dat hij geen blaastest hoefde te doen en dat de verzekering de dagwaarde van de auto daardoor ook uitkeerde.

Maar dat niet alleen, een tijd terug heeft hij mijn dochter tijdens een 'opvoedkundig' moment, ik was op dat moment niet thuis, te hard vastgepakt waardoor zij blauwe plekken kreeg. Hier heeft mijn ex-partner lucht van gekregen en heeft toen melding gedaan bij Bureau Jeugdzorg. En ook toen was er alcohol in het spel.

Mijn vriend loopt niet ladderzat rond, zoals je weleens mensen ziet op stapavonden. Maar ik ben wel van menig dat de hoeveelheid alcohol iets met hem doet wat niet goed is.

Ik heb het uiteraard weleens bij hem aangekaart, maar dan raakt hij altijd geïrriteerd. Ook zijn ouders mogen niet weten hoeveel hij drinkt en dat hij met alcohol op achter het stuur zat toen hij de auto in de prak reed mogen ze van hem uiteraard helemaal niet weten!

Heeft iemand ervaring met partners die alcoholverslaafd zijn? Is mijn partner alcoholverslaafd of stel ik mij aan? En hoe kaart ik dit aan bij mijn partner? Moet ik zijn familie hierover inlichten?

Wie kan mij een beetje op weg helpen want ik kan dat verzwijgen en hem het hand boven zijn hoofd houden niet veel langer meer aan....
\"No man dies of love but on the stage\"
Je kunt wat meer info vinden over alcohol en verslavingen opTactus verslavingszorg en Het trimbos instituut

Jouw vriend is duidelijk in slecht stadium beland met zijn alcohol gebruik. Zoals ik het lees kan hij moeilijk zonder en doet hij dingen onder invloed die een " normaal" nuchter persoon niet zo snel zou doen.

Je kunt hem niet dwingen tot hulp maar je kunt er zeker wel voor zorgen dat jij en je kind veilig zijn! Dat lijkt me prioriteit nummer een.
denk dat je zelf het antwoord ook wel weet....

Denk je dat het verstandig is om bij hem te blijven en dat hij "echt" gaat veranderen ??....
quote:maansa schreef op 01 oktober 2009 @ 17:04:

ja hij is verslaafd

of hij kan er wat aan doen of daar is het gat van de deur

vind ikAls het leven zo gemakkelijk was dan hadden we dit hele forum niet nodig.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Eens met de rest. Hij is verslaafd. Uit ervaring weet ik helaas dat een alcoholist niet zomaar stopt. Dus kies voor jezelf en je dochter.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:Gebakkie schreef op 01 oktober 2009 @ 16:26:

Naantjebanaantje, hier: Is mijn man alcoholist? Of stel ik mij aan? vind je een vergelijkbaar topic, lees dat maar eens door.Oke, jij had het al gevonden! Thanks gebakkie...
Nee echt?
Ik denk dat ze deze nu aan het doorlezen is. Ruim 20 pagina's.
Ik hoop het...

En daar de herkenning en kracht halen die je nodig hebt.....
Nee echt?
.
.
www.jellinek.nl is ook een goede link.

Ja, je partner drinkt echt veel meer dan goed voor hem, voor jou of voor je dochter is. Het feit dat hij dagelijks in ieder geval zeven biertjes drinkt (en w.s. dus nog wel meer, maar dat vertelt hij je niet precies) en dan nog niet echt zichtbaar aangeschoten is zegt al dat hij een veel te hoge tolerantie heeft gekregen. Waarschijnlijk drinkt hij al vrij lang zoveel. Heeft hij 's ochtends ontwenningsverschijnselen? Overgeven, trillende handen?
quote:lindy schreef op 01 oktober 2009 @ 17:56:

En als jij dit allemaal met half dichtgeknepen oogjes pikt, dan ben je een enabler, zoals ze dat in Amerika zo mooi zeggen. Denk eens na!Er valt bij een alcholist weinig "te pikken" of " niet te pikken" . Het is eigenlijk blijven of gaan. Maar voordat je de koffers gepakt hebt gaat er echt wel het een en ander aan vooraf. Zoals bijvoorbeeld een topic openen om je vermoedens en zorgen met anderen te delen. Dat wil niet zeggen dat je niet nadenkt, juist wel! Ach en dat " enabler", je bedoeld toch niet echt te zeggen dat ze medeschuldig is aan het gedrag van haar partner?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
.
.
quote:lindy schreef op 01 oktober 2009 @ 18:48:

[...]

pikken of niet pikken, blijven of weggaan, om het eender.

Een man die teveel zuipt, iedere dag weer, die in die staat de auto pakt en brokken maakt, en on top of that jóuw kind op een onaanvaardbare wijze hard aanpakt, dat alles zou genoeg moeten zijn om keiharde conclusies te trekken. Als je bij zo iemand blijft, bescherm je je kind niet. Want je maakt ongelukken mogelijk, ja.Op de laatste zin na ben ik het helemaal met je eens.
quote:lindy schreef op 01 oktober 2009 @ 18:48:

[...]

pikken of niet pikken, blijven of weggaan, om het eender.

Een man die teveel zuipt, iedere dag weer, die in die staat de auto pakt en brokken maakt, en on top of that jóuw kind op een onaanvaardbare wijze hard aanpakt, dat alles zou genoeg moeten zijn om keiharde conclusies te trekken. Als je bij zo iemand blijft, bescherm je je kind niet. Want je maakt ongelukken mogelijk, ja.

Je praat veel gemakkelijker dan dat het allemaal is.

Naantje heeft wel een relatie met deze man en ze houdt van hem en ik geloof ook echt dat ze inziet dat het zo niet langer kan. Met alleen maar gaan schiet ze weinig op, zo heeft ze hem niet geholpen.

Ze zal hem voor het blok moeten zetten, en veel praten. Door veel praten kom je alleen verder. Pas wanneer hij toegeeft een probleem te hebben en aan hun relatie/zijn probleem te willen werken zal hij stappen moeten ondernemen en dan werken gewone beloftes zoals eerlijk zijn en minder/stoppen met drinken vaak niet.

Volgens mij zit het probleem bij hem erg diep dus zal er hoogstwaarschijnlijke psychische hulp aan te pas moeten komen. Naantje kan hem hierbij alleen steunen.

Gewoon weg gaan en hem in zijn sop gaar laten koken is wel erg kort door de bocht vind je niet?
.
.
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat naantje hem wel de kans moet geven om aan zijn probleem te werken, als ze echt van hem houdt dan doet ze dat maar maakt hij misbruik van haar vertrouwen, ja dan wordt het een ander verhaal.
Gebakkie, ik ben niet zo zeker of TO wel moet proberen om hem te helpen. Vooral omdat helpen bij alcholisme bijna niet kan, tenzij de alcholist zelf het echt erg graag wil. Het levert waarschijnlijk alleen veel frustratie op. Het is vaak een kringetje van hoop en teleurstelling wat lang, lang, kan duren. En dan eindigt het nog vaak in teleurstelling en als je echt pech hebt, met flinke psychische / fysieke schade.
Dat is toch ook wat ik probeer duidelijk te maken? Hij moet eraan willen werken, anders houdt het voor beide op. Gaat hij eraan werken, dan heeft hij zeker de steun keihard nodig. Kiest hij ervoor om door te gaan, ja dán raad ik Naantje ten zeerste aan om deze man te verlaten en te kiezen voor haarzelf en haar dochter.
Even ter aanvulling, ze moet hem wel de kans geven om hem die keuze te laten maken en niet direct de spullen te pakken en pleitheine te gaan.
dat vind jij gebakkie

ik vind dat hij de keuze heeft ..of je doet er wat aan of je gaat

niet simpels aan
even terugkomend op jou reactie op mij
Prima als de man van TO psychische hulp krijgt en aan zijn probleem gaat werken. Áls hij al überhaupt vindt dat hij een probleem heeft, want het klinkt alsof hij zijn alcoholprobleem aardig onder controle denkt te hebben.

Maar de veiligheid van TO en haar dochter zijn nu in gevaar. Dus de allereerste voorwaarde om te blijven, hem een kans te geven om aan zichzelf te werken enz. is dat hij per direct STOPT MET DRINKEN.

Doet hij dat niet, dan is het onverantwoord om met hem in één huis te blijven wonen, zeker als er een kind in het spel is.

Blauwe plekken
Ga in therapie!
Lindy zoals jij nu schrijft, zo dacht ik er ook altijd over. Ik bedoel te zeggen dat heel veel van die dingen die jij schrijft ook heel lang mijn standpunten waren. (Afgezien van de zin waarin jij suggereert dat ik niet zou hebben in gegrepen... Sorry maar dat voelde wel als een klein puntje van kritiek.)

Maar je moet wel kunnen begrijpen dat deze situatie er in is geslopen, dat het heel langzaam een deel van je leven wordt en waarin je mee groeit en waardoor sommige standpunten van vroeger langzaam verwateren.

Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik nu maar alles goedkeur, en mijn ogen dicht doe, het ligt genuanceerder en ook gecompliceerder.

Blinde liefde? Nee dat niet, maar wel dat het lastig is om met zo iets om te gaan als je al heel lang van iemand houdt.

@Gebakkie bedankt voor je berichtjes in deze topic!
\"No man dies of love but on the stage\"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven