Welke spaarbuffer hebben jullie?

04-10-2009 20:26 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon erg nieuwsgierig. Ik las dat het Nibud bepaalde spaargeld buffers adviseert voor allerlei onvoorziene uitgaven. Voor iedere situatie een andere. Maar voor onze gezinssituatie, 2 kids, we werken allebei en hebben een eigen woning werd rond de ¤ 13.000.-- spaargeld geadviseert. Ik vind dat behoorlijk veel en we hebben dat ook niet. We hebben ongeveer de helft.

Willen jullie vertellen welke buffer jullie hebben en in welke situatie?
Buffer van 28.000,- en volgend jaar augustus is ons huis afbetaald.

Buffer was 63.000,- maar dat is allemaal m'n bedrijf in verdwenen om ook tijdens de crisis de salarissen te kunnen blijven betalen. Als het goed is, kan ik dat bedrag volgend jaar weer uit het bedrijf halen. Maar goed, als het slecht gaat, gaat het hard als je 6 mensen op de loonlijst hebt en dan vind ik het prettig om voldoende eigen vermogen te hebben om niet van de bank afhankelijk te hoeven zijn.
Marijn.. goed hoor een buffer van 3500, ik heb nog maar 1500

ik ben alleen en verdien 1600 euro en spaar nu 400 /500 euro.. pm.

even een paar maanden zuinig aan doen.vaste lasten zijn overigens wel zo 900/850 euro.
Je leeftijd speelt ook nogal mee. Als je 45 bent en een groot inkomen en geen kinderen is het nogal anders dan wanneer je 23 bent, een kind hebt en net van het jeugdloon af bent.

Als je 40 bent heb je gewoon heel wat meer jaren de tidj gehad om te sparen dan wanneer je 25 bent.
Hypotheek betalen is ook een vorm van sparen (als je ten minste niet een aflossingsvrije hypotheek hebt). Dat vergeten mensen wel eens. Alles wat je afbetaalt op je huis, is ook een buffer.
quote:lily27 schreef op 05 oktober 2009 @ 11:09:

Marijn.. goed hoor een buffer van 3500.

Dankje

@ Feessie, ja oké, als de waterleiding springt, bel ik de huisbaas. Daar hoef ik geen geld voor achter te houden.
quote:marijn_81 schreef op 05 oktober 2009 @ 11:05:

Sommigen kunnen dan wel zeggen dat ze 20 000 veel te weinig vinden en dat mensen meer moeten sparen, maar er hangt ook nogal wat af van je maandelijkse inkomen. Ik verdien 1100 euro per maand, nee, dan spaar je geen 500 euro nee.

Het maakt ook uit of je 20.000 euro spaareld hebt als gezin met 2 kinderen én een eigen huis én een hoog inkomen met bijbehorend uitgave patroon of zoals jij 3500 in je eentje, zonder huis en zonder hoog uitgavenpatroon. Dan is de reserve die je nodig hebt ook gewoon veel kleiner.

Met name als je een eigen huis hebt vindt ik een behoorlijke reserve wel nodig. Als het dak lekt wil je toch meteen iemand kunnen laten komen om het te maken...
quote:marijn_81 schreef op 05 oktober 2009 @ 11:12:

[...]

Dankje

@ Feessie, ja oké, als de waterleiding springt, bel ik de huisbaas. Daar hoef ik geen geld voor achter te houden.

Als je huurt hoef je minder buffer te hebben. Als het goed is, heeft de huisbaas die buffer.

Als je geen auto hebt is 3500,- toch voldoende buffer. Als je wasmachine, oven, fornuis en koelkast tegelijk kapot gaan, kun je dat makkelijk betalen.

En hoe groot is die kans?
quote:absoluteEinstein schreef op 05 oktober 2009 @ 11:11:

Hypotheek betalen is ook een vorm van sparen (als je ten minste niet een aflossingsvrije hypotheek hebt). Dat vergeten mensen wel eens. Alles wat je afbetaalt op je huis, is ook een buffer.maar de meeste mensen betalen niet af op hun huis, maar sparen bv in een bankspaar constructie. Dat is dan geld waar je echt niet zo maar bij kunt dus dat telt voor mij niet als buffer. Ik kan er niet van leven als ik ineens werkeloos wordt namelijk.
Ik ben ook iemand die graag wil sparen en mijn vriend en ik kunnen ook 1000 euro sparen per maand,maar mijn vriend vind dat niet zo nodig. Die wil liever veel geld uitgeven aan zijn 3 hobby's. Ik heb altijd tegen aan hem gezegd dat ik 20 000 euro op mijn rekening wil hebben voor ik aan kinderen wil beginnen.

Hij vond dat echter onzin en ik begon toch aan mezelf te twijfelen of dat echt niet een beetje veel zou zijn. Maar na dit topic besef ik dat ik echt te weinig heb met maar 5000 euro op onze rekening dus ga weer eens beginnen met bezuinigen en geld op zij te zetten
quote:Lika schreef op 05 oktober 2009 @ 11:15:

[...]

maar de meeste mensen betalen niet af op hun huis, maar sparen bv in een bankspaar constructie. Dat is dan geld waar je echt niet zo maar bij kunt dus dat telt voor mij niet als buffer. Ik kan er niet van leven als ik ineens werkeloos wordt namelijk.

Hum ja, daarom hou ik niet van dat soort constructies. Ik doe alleen aan een hypotheek die ik kan begrijpen. Gewoon rente betalen en aflossen.

Huis afbetalen is voor mij ook een oude dag voorziening.
quote:absoluteEinstein schreef op 05 oktober 2009 @ 11:19:

[...]

Hum ja, daarom hou ik niet van dat soort constructies. Ik doe alleen aan een hypotheek die ik kan begrijpen. Gewoon rente betalen en aflossen.

Huis afbetalen is voor mij ook een oude dag voorziening.Voor mij is het huis afbetalen ook een oudedag voorziening, maar sparen in een bankspaar constructie is fiscaal veel voordeliger dan gewoon aflossen. En wat dat oplevert kun je weer meer sparen (ik snap overigens ook wel precies hoe onze hypotheek werkt dat vind ik ook wel belangrijk. Manlief weet het ongeveer....)
Wij zijn net getrouwd en daar is ook veel geld aan opgegaan. Van het geld dat we van familie en vrienden kregen zijn we een paar dagen naar Parijs geweest en van wat over was heb ik een deel van ons trouwalbum kunnen betalen.

Wij zijn wel 2 verdieners (wel minimum inkomen) en hebben een koophuis, 3 katten (waarvan 1 dure ivm allergie) en allebei een klein goedkoop autootje. We proberen te sparen, zo'n 300 euro per maand, maar dat is met onze hoge maandlasten wel moeilijk.

Ik schrik van al die hoge buffers! Het hoogste wat ik ook heb gespaard (samen met manlief) is 6000 euro en dat ging op aan de bruiloft. Dit bedrag hebben we kunnen sparen omdat we tijdelijk bij mijn ouders hebben ingewoond, zonder hoge kosten.

Wat wij allebei wel vinden is dat we gewoon leuk en lekker moeten kunnen leven. Als iets eens niet kan, bvb vakantie of kleding kopen (luxe dingen dus) dan kan dat gewoonweg niet. Wij krijgen regelmatig vrienden over de vloer en dan vind ik het belangrijk om die ook van een biertje en een hapje te kunnen voorzien. Ze nemen zelf ook wel eens wat mee natuurlijk maar ik vind het armoedig als je maten langskomen en je kunt ze alleen droge koekjes met een glas limonade voorzetten.

Voor iedereen die het wel kan: chapeau! Lijkt me wel een fijn idee om veel geld achter de hand te hebben maar ik lig er niet wakker van. Als we maar gezond zijn, dat vind ik veel belangrijker.
ik ben 30, alleen, heb een hypotheek van 200.000 en een klein buffertje dat groeit. Heb jarenlang deeltijd gewerkt en gestudeerd en toen hield ik niks over om te sparen (maar redde me altijd uitstekend gelukkig) Buffertje is nu ca 2.000, maar ik streef er naar om er binnen drie jaar 5.000 van te maken, door mijn vakantiegeld en dertiende maand (deels) te sparen. Niet erg veel dus, maar ik spaar wel iedere maand 100 voor reparaties middels de VVE en verdien netto ca 2400 dus sparen moet wel lukken. Ook los ik af op het huis, daar heb ik nu niks aan maar is wel kapitaalopbouw. Al met al, best stoere vrouw vind ik zelf...
quote:Mlle_j schreef op 05 oktober 2009 @ 11:48:

ik ben 30, alleen, heb een hypotheek van 200.000 en een klein buffertje dat groeit. Heb jarenlang deeltijd gewerkt en gestudeerd en toen hield ik niks over om te sparen (maar redde me altijd uitstekend gelukkig) Buffertje is nu ca 2.000, maar ik streef er naar om er binnen drie jaar 5.000 van te maken, door mijn vakantiegeld en dertiende maand (deels) te sparen. Niet erg veel dus, maar ik spaar wel iedere maand 100 voor reparaties middels de VVE en verdien netto ca 2400 dus sparen moet wel lukken. Ook los ik af op het huis, daar heb ik nu niks aan maar is wel kapitaalopbouw. Al met al, best stoere vrouw vind ik zelf...Absoluut... stoer en verstandig!
quote:mamzelle schreef op 04 oktober 2009 @ 22:04:

Butterfly, wat voor uitkering dan? Uitkeringen stoppen niet zomaar, je wordt geacht daar zelf wat voor te doen (en anders kun je het terugbetalen).

Hihi, bedankt voor de tip!

Heb erachteraan gebeld en dit heeft ervoor gezorgd dat ik nog eens 5000 euro extra heb gekregen! Dus zit nu op een spaarbuffer van 13000...8-P (En dat voor een thuiswonende 20-jarige studente...Haha)
Alleenstaand met 1 kind, zit op dit moment in de WW, ongeveer 20.000 op de bank.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Wij (gezin met 1 kind en een huurhuis) hebben eigenlijk geen spaarbuffer. Het geld is er gewoonweg niet om nog te sparen. Soms in een gunstige tijd (vakantiegeld oid) hebben we ca. 500 euro buffer. Met voor reparaties aan auto of wasmachine moeten we toch meestal in eigen buidel tasten en dan gaan de cijfers naar het rode deel wat we in een aantal maanden moeten inlopen.

Kind heeft overigens wel bijna 1000 euro spaargeld en is rijker dan wij haha.
quote:Butterfly1989 schreef op 04 oktober 2009 @ 21:10:

Hm, dit vroeg ik me ook al af...Hoor best vaak dat mensen ineens gaan shoppen als bijv. de kinderbijslag er is. Dat snap ik nooit zo goed; je hebt tog niet precies voldoende geld voor 1 maand..Maar blijkbaar is het per familie nogal verschillend.

(Owja, ik heb zo'n 8000 euro spaarbuffer. Ben student.)

Ik vind het knap dat je als student 8000 euro spaarbuffer hebt. Dat zou mij nooit gelukt zijn hoor.

En ja, er zijn legio gezinnen die precies genoeg geld hebben voor de maand. Er zijn zelfs gezinnen die eigenlijk net niet genoeg hebben, ondanks dat ze allebei flink werken. Dus dan kan zoiets als kinderbijslag net dat stukje ruimte zijn waarvan in de uitverkoop weer nieuwe schoenen of de winterjas voor de kids van gekocht kunnen worden. Wat ik overigens geen schande vind hoor.
quote:absoluteEinstein schreef op 05 oktober 2009 @ 11:15:

[...]

Als je huurt hoef je minder buffer te hebben. Als het goed is, heeft de huisbaas die buffer.

Als je geen auto hebt is 3500,- toch voldoende buffer. Als je wasmachine, oven, fornuis en koelkast tegelijk kapot gaan, kun je dat makkelijk betalen.

En hoe groot is die kans?Dan ben ik waarschijnlijk voor (minder dan) 500 euro klaar als die allemaal tegelijk kapot gaan.
Pfff...wat een spaargeld hebben sommige mensen. Heb geen kinderen en een huurhuis (550 per maand excl.)...voor de verhuizing een spaarpotje van 7000 euro...waar nu nog 3000 van over is.
Gezin met 1 kind, koopwoning en ongeveer 12000 euro op de bank. Binnenkort komt er nog een leuk bedrag vrij. Wel een verbouwing in het vooruitzicht, dus dan zal er flink ingeleverd gaan worden!
Wij zijn 1 verdieners (student +fulltime werkende) zwanger van 1e kind en hebben iets van 8000 in vrij geld en 3500 (huidige waarde) in aandelen. Wij betalen de hypotheek bruto (levert elk jaar zo'n 3000-4000 belasting teruggave op) dus dat hebben we voor 2009 ook al bijna verdiend.....maar daar staat tegenover dat we wat verbouwing willen doen wat ook 2000-3000 gaat kosten....ik vind het zooon fijn idee...dat als er iets kapot gaat (auto bijv.) dat we gelijk een nieuwe kunnen kopen...mocht ik ook gaan werken, dan wordt de spaarekening beter gevuld....:)
Wij hadden een spaarbuffertje, die is bijna op door operatie hond en, in korte tijd, 2 reparatie's auto. de buffer was ¤ 5000,- Het nu weer aanvullen is lastig omdat er elke maand wel iets is wat geld kost. Wij, gezin met een 19-jarige, een puber van 15 en een peuter van 3 komen rond met 1 iets boven modaal inkomen, ikzelf werk parttime en heb een modaal inkomen. Vakantie kostte dit jaar bijna niks maar we hebben wel een eigen huis met ca ¤ 700 hypotheeklasten. In de winkel koop ik nog steeds veel a-merken, maar ben nu wel beter op aan het letten wat ik koop en waar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven