Groentehapje uit de fles?

07-10-2009 10:42 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 7 maanden is niet zo'n fan van met een lepeltje eten. Sinds ik een paar weken geleden begonnen ben met bijvoeden ging het groentehapje er zooo langzaam in. Het leek hem wel te smaken, want af en toe nam hij wel een hapje, maar hij is zo ongeconcentreerd. Hij zit in de kinderstoel en kijkt alle kanten op, speelt met het tafelkleed, met de kinderstoel, probeert de lepel te pakken enz. Na een half uur had hij een kwart potje op. Tja dacht ik misschien heeft hij gewoon geen honger? Maar als ik hem dan aanlegde dronk hij wel zijn normale hoeveelheid, dus dat was het ook niet. Ik wilde hem ook niet dwingen te eten dus ik zat daar maar met dat lepeltje voor zijn neus te wachten tot hij zijn mond open deed. En eerlijk gezegd raakte mijn geduld een beetje op.

Ook zijn pap 's avond wilde hij niet met een lepeltje eten, duurde ook uren. Ik gaf zijn pap eerst ook met een lepeltje, omdat dat volgens mij hier de gewoonte is (woon in Duitsland) en omdat het mijn eerste is en je hier niet zoiets als een consultatiebureau hebt, wist ik ook niet beter. Later besefte ik pas dat het heel normaal is pap uit de fles te geven...:)

We hadden geen spenen voor pap in huis en hebben toen een gewone speen genomen en daar een (groot) gat in gemaakt. Nu gaat het prima met de pap.

Toen kwam ik op het geniale idee zijn groentehap (verdund met een beetje water) ook uit de fles te gaan geven en zie daar... dat gaat goed. Geen gedoe en gesmeer meer. Hij heeft het zo op.

(Al drinkt hij ook uit de fles niet echt door. Hij neemt een slok en kijkt weer om zich heen of wil met de fles spelen. Toch gaat dit veel beter dan met een lepeltje. Fles is hij op zich ook niet gewend ivm borstvoeding en borstvoeding uit de fles ging ook nooit snel.)

Maar op de een of andere manier zit het me niet lekker... Ik hoor nooit van anderen dat ze het zo doen en ik doe het ook een beetje uit gemakzucht en ongeduld.

En ik ben bang dat ik hem ermee verwen. Wil hij straks helemaal niet meer van een lepeltje eten?

Of maak ik van een mug een olifant en komt het vanzelf goed?

Het is een heel verhaal geworden.....Wie heeft ervaringen/tips voor mij?
Waar ik ook een beetje mee zit: Over een paar weken gaat hij naar het kdv en daar vinden ze het vast raar als ik ze vraag hem zijn groenthap uit de fles te gaan geven.... :-)
Hoi schwipschwap!

Pap uit een fles is toch prima. Maar groentehapje uit de fles? zou ik niet doen. Het is toch wel belangrijk om van een lepeltje te leren eten lijkt me. Voor de mondmotoriek en zo. Gewoon blijven proberen (misschien makkelijker gezegd dan gedaan)

Succes
Naar het kinderdagverblijf laten gaan en hun laten leren van lepetlje te eten. Niks zeggen dus .

Voor de vorming van de mond en spraak is het belangrijk normaal te leren eten. Zegt de moeder waarvan haar zoon van 1 vertikt om uit een tuit te drinken.
Ik denk dat het juist goed is voor kinderen als ze leren'andere bewegingen' te maken met hun mond dan alleen het zuigen op de fles...In het begin duurt het wel lang, maar al gauw heeft hij door wat precies de bedoeling is en zal het sneller gaan met de groente..

Groente (en fruit) is in het begin toch vooral voor 'erbij' en gaat het om een ander smaakje dan melk te proeven, en idd om te ervaren hoe het is om met een lepeltje te eten.Hij hoeft heus niet het hele potje in 1x op!

Persoonlijk zou ik het dus niet zo gauw in een fles doen...

Over een tijdje ga je toch iets grotere stukjes groente geven en dan zal hij het toch ook moeten kunnen...

suc6!
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
De groentehap is bijvoeding: het hoeft niet op. Hij kan nu nog prima leven op borstvoeding. Als hij met een lepel maar een paar hapjes neemt, is dat geen punt.

Je schrijft dat hij de lepel wil pakken. Je zou kunnen proberen of hij zelf wil eten, niet met een lepel maar door hem iets te geven dat hij zelf kan vasthouden (brood, bijvoorbeeld: dat kan vanaf zeven maanden).
Waarom van een lepel of uit een fles? Vanaf het begin van de bijvoeding kunnen ze stukjes eten, en zelf kauwen (Rapley). Veel leuker voor je kind, en veel gemakkelijker voor jezelf

Van groente uit een fles leert je zoontje natuurlijk niet omgaan met vast voedsel.

Hier is geen lepel aan de bijvoeding te pas gekomen, ze eet nu met haar 9 maanden behoorlijk netjes met haar handjes. En wij kunnen gewoon tegelijkertijd met haar eten, heel gezellig.
foutje
Bedankt voor jullie reacties!!

Ja jullie hebben gelijk, groentehap hoort niet uit de fles... dat gevoel had ik zelf ook al. Gewoon een beetje geduld hebben dus.

Wat, behalve brood, kan hij al zelf eten?

(hier (Duitsland) hebben te geen 'gewone' boterhammen helaas...)
quote:domnaiefmutsje schreef op 07 oktober 2009 @ 10:47:

Naar het kinderdagverblijf laten gaan en hun laten leren van lepetlje te eten. Niks zeggen dus .Haha hier had ik zelf ook al aan gedacht. En zij maar knoeien en als ik hem dan ophaal zeggen ze, mevrouw hij wil niet van een lepeltje eten en ik: goh echt, thuis gaat dat probleemloos
Hai, lastig maar ik zou het hem niet te makkelijk maken. Hij moet gewoon wennen en dat heeft tijd nodig.

Heb je in Dld geen consultatiebureau waarbij je met dit soort vragen terecht kan? Ik neem aan dat je toch wordt geinformeerd over bijvoeden?

Succes!
Wat je in vuistgrote stukjes kunt geven:

Broccoli, courgette (in ringetjes bijv.), boontjes, worteltjes, aardappel. Goed gaargekookt maar niet sufgekookt, het moet nog wel vast te pakken zijn. Er kan nog veel meer qua soorten, zie link hierna. En fruit ook, natuurlijk.

Kijk anders eens hier voor meer uitleg over zelf eten en hier voor een overzicht van wat je op welke leeftijd kunt geven.
quote:siesa schreef op 07 oktober 2009 @ 11:04:

Hai, lastig maar ik zou het hem niet te makkelijk maken. Hij moet gewoon wennen en dat heeft tijd nodig.

Heb je in Dld geen consultatiebureau waarbij je met dit soort vragen terecht kan? Ik neem aan dat je toch wordt geinformeerd over bijvoeden?

Succes!

Je hebt gelijk, het heeft gewoon tijd nodig.

Nee, hier heb je geen consultatiebureau en word je niet geinformeerd over bijvoeden. Je moet zelf initiatief nemen door bv. informatieavonden over bijvoeden bij te wonen. Je hebt hier bv. ook geen kraamzorg.

Wat je hier wel hebt: een vroedvrouw/verloskundige (Hebamme) die je de eerste 10 weken thuis komt bezoeken en bij wie je met vragen terecht kan. En wat helemaal geweldig is: je kan hier een jaar met ouderschapsverlof en dan krijg je een uitkering (2/3 van je nettoloon).
Wen geef jij ook vlees/aardappel/rijst erbij?
Dankje wen voor de links.

Soms mis ik het consultatiebureau wel, al hoor je er niet alleen maar goeds over...

Je gaat hier voor de standaard onderzoeken van je baby direct naar de kinderarts.
Aardappel deden we af en toe vanaf de 6 maanden, sinds ze 8 maanden is geven we rijst of pasta erbij als wij dat ook eten. Vlees nog niet, ik hou me keurig aan het schema dus dat zal volgende week zijn als ze 9 maanden is

Schwipschwap, je zou het boek 'Eten voor de kleintjes, van borst tot boterham' kunnen bestellen misschien? Dat staat hier in de kast en is al ontelbare keren gepakt om iets na te zoeken.
TO-> aan deze tips heb ik trouwens wel wat gehad. Mijn dochter at binnen een week goed van een lepeltje:

http://www.kindengezin.be ... ding/Leren_eten/lepel.jsp
quote:wen schreef op 07 oktober 2009 @ 11:17:

Aardappel deden we af en toe vanaf de 6 maanden, sinds ze 8 maanden is geven we rijst of pasta erbij als wij dat ook eten. Vlees nog niet, ik hou me keurig aan het schema dus dat zal volgende week zijn als ze 9 maanden is

Schwipschwap, je zou het boek 'Eten voor de kleintjes, van borst tot boterham' kunnen bestellen misschien? Dat staat hier in de kast en is al ontelbare keren gepakt om iets na te zoeken.Ok, ik zal ook eens kijken naar dat schema dan. :-)
Waarom moet hij met een lepeltje eten? Heb je wel eens gewoon groente aangeboden vanaf een bordje? Stukje broccoli of bloemkool? Dat gaat spelenderwijs naar binnen meestal.
Je bent pas een paar weken bezig met een lepeltje, tuurlijk is het in het begin een smeerbende en gaat er meer naast dan in, maar dat moeten ze nog leren, dus even volhouden en dan komt het vast wel goed..
quote:La India schreef op 07 oktober 2009 @ 11:19:

Waarom moet hij met een lepeltje eten? Heb je wel eens gewoon groente aangeboden vanaf een bordje? Stukje broccoli of bloemkool? Dat gaat spelenderwijs naar binnen meestal.

Dat ga ik eens proberen.

Bestaat er trouwens geen verstikkingsgevaar? Ik vind het nl. best eng hem stukjes te geven. En maakt het niet uit dat hij nog geen tanden heeft?

Dat boek lijkt me wel wat wen.
Een baby heeft daar net als een volwassen mens een goede reflex voor. Als er een stukje eten in het verkeerde keelgat schiet, dan gaat je baby meteen hoesten. Niet te druk over maken
Ze kauwen met de kaakjes dat gaat prima.

Over verstikkingsgevaar: het gevaar van verslikken is groter bij vloeibaar voedsel dan bij stukjes. Je baby kan wel eens gaan kokhalzen. De kokhalsreflex zorgt ervoor dat voedsel dat de verkeerde kant opgaat, weer terugkomt. Dat lijkt eerst wat eng, maar het is een hele natuurlijke reactie. De kokhalsreflex zit eerst heel erg voorin de mond, en naarmate je kind beter met vast voedsel om leert gaan, verplaatst die zich naar achteren. Het is hier maar een paar keer gebeurd dat ze kokhalsde, als je weet wat er gebeurt hoef je ook niet te schrikken.

Er zijn ook kinderen die het eten té gretig naar binnen werken, die ouders vinden het vaak prettiger om toch met een lepeltje te gaan werken.

Je moet er wel voor zorgen dat je kind rechtop zit, niet afgeleid wordt, en dat je er altijd bij blijft tijdens het eten.

Maar lees de info in die link maar eens, dat legt het beter uit dan ik het kan
.
Het is uiteraard beter om ze te laten leren van een lepel te eten maar zelf heb ik weleens zo'n glad prutje in een papfles gegeven. Vooral als ik ze doodmoe uit de kdv ophaalde en ze te moe waren om nog te eten van een lepel.

Maar met 7 maanden kun je nog niet verwachten dat ze knoeiloos (rapley of lepel) zullen eten.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven