Groentehapje uit de fles?

07-10-2009 10:42 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van bijna 7 maanden is niet zo'n fan van met een lepeltje eten. Sinds ik een paar weken geleden begonnen ben met bijvoeden ging het groentehapje er zooo langzaam in. Het leek hem wel te smaken, want af en toe nam hij wel een hapje, maar hij is zo ongeconcentreerd. Hij zit in de kinderstoel en kijkt alle kanten op, speelt met het tafelkleed, met de kinderstoel, probeert de lepel te pakken enz. Na een half uur had hij een kwart potje op. Tja dacht ik misschien heeft hij gewoon geen honger? Maar als ik hem dan aanlegde dronk hij wel zijn normale hoeveelheid, dus dat was het ook niet. Ik wilde hem ook niet dwingen te eten dus ik zat daar maar met dat lepeltje voor zijn neus te wachten tot hij zijn mond open deed. En eerlijk gezegd raakte mijn geduld een beetje op.

Ook zijn pap 's avond wilde hij niet met een lepeltje eten, duurde ook uren. Ik gaf zijn pap eerst ook met een lepeltje, omdat dat volgens mij hier de gewoonte is (woon in Duitsland) en omdat het mijn eerste is en je hier niet zoiets als een consultatiebureau hebt, wist ik ook niet beter. Later besefte ik pas dat het heel normaal is pap uit de fles te geven...:)

We hadden geen spenen voor pap in huis en hebben toen een gewone speen genomen en daar een (groot) gat in gemaakt. Nu gaat het prima met de pap.

Toen kwam ik op het geniale idee zijn groentehap (verdund met een beetje water) ook uit de fles te gaan geven en zie daar... dat gaat goed. Geen gedoe en gesmeer meer. Hij heeft het zo op.

(Al drinkt hij ook uit de fles niet echt door. Hij neemt een slok en kijkt weer om zich heen of wil met de fles spelen. Toch gaat dit veel beter dan met een lepeltje. Fles is hij op zich ook niet gewend ivm borstvoeding en borstvoeding uit de fles ging ook nooit snel.)

Maar op de een of andere manier zit het me niet lekker... Ik hoor nooit van anderen dat ze het zo doen en ik doe het ook een beetje uit gemakzucht en ongeduld.

En ik ben bang dat ik hem ermee verwen. Wil hij straks helemaal niet meer van een lepeltje eten?

Of maak ik van een mug een olifant en komt het vanzelf goed?

Het is een heel verhaal geworden.....Wie heeft ervaringen/tips voor mij?
Ik gaf juist borstvoeding vóór het vaste voedsel. Voor de honger eten ze toch nog niet, daarvoor was/is de borst.

Knoeiloos eten is een utopie, op welke manier dan ook
Heel erg bedankt voor de tips! Ik heb er echt wat aan!
.
quote:qwertu schreef op 07 oktober 2009 @ 12:52:

want voorlopig ben je van het geknoei nog lang niet af. Daar was ik al bang voor
quote:domnaiefmutsje schreef op 07 oktober 2009 @ 10:47:

Naar het kinderdagverblijf laten gaan en hun laten leren van lepetlje te eten. Niks zeggen dus .

Grapje toch? Hoop ik.. Laatst in een tijdschrift gelezen dat er moeders bestaan die niets doen aan zindelijkheidstrainig behalve op kdv dagen... Toen hoopte ik ook al dat het een grapje was.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
TO (sorry te moeilijke naam voor mij ) Waarom zo'n haast? Hij is 7 maanden, waarom zou het potje "op" moeten? Ik sluit me aan bij Wen en La India, geef gewoon stukjes groente en laat hem ontdekken wat het is. Dat eten komt wel, die grote hoeveelheden heeft hij nog helemaal niet nodig.
Wen, heb je toevallig een bron waar in staat dat bij babies vloeibaar voedsel het grootste risico op verstikking met zich mee brengt? Daar zou ik wel in geïnteresseerd zijn.
Ik heb bij mijn jongste de Raply Methode toegepast (http://rapleymethode.tripod.com/) Echt super!!! Kinderen moeten nog NIET eten voor het eerste jaar! Na hun eerste verjaardag hebben ze wel die bouwstoffen nodig, daarvoor halen ze alles uit borstvoeding.

Ik zou ook geen groeneprutjes uit een fles geven, je kind geeft duidelijk aan nog niet toe te zijn aan de nieuwe motorische vaardigheid die hij hiervoor moet hebben. Probeer elke dag 1 theelepeltje, bouw het rustig op of kook eens een worteltje/stukje broccoli/bloemkool/courgette en geef dit in het handje. Voorwaarde is wel dat het kindje goed stevig rechtop zit, desnoods in een kinderstoel dat rondom het kussen is gestut.

Succes ermee!

Merel.
Miffy, niet op verstikking, maar verslikken. Heb ik geen wetenschappelijk verantwoorde bron voor hoor, maar ik heb me persoonlijk nog maar weinig verslikt in stukjes groente, des te vaker in vloeistoffen. Het schijnt wel ergens op gebaseerd te zijn hoor, het komt niet uit de lucht vallen, maar ik zou niet weten waar dan wel vandaan
quote:schwipschwap schreef op 07 oktober 2009 @ 11:27:

[...]

Dat ga ik eens proberen.

Bestaat er trouwens geen verstikkingsgevaar? Ik vind het nl. best eng hem stukjes te geven. En maakt het niet uit dat hij nog geen tanden heeft?

Dat boek lijkt me wel wat wen.

spaghetti en tagliatelli (niet snijden !!) met een milde tomatensaus zijn hier een regelrechte hit !

ze pakt de lange strengen vast en smikkelt er rustig van,

geen kokhalzen lekker slurpen , slobberen kouwen, uitrekkken nog eens goed bekijken , aflikken ... ja ze heeft het er druk mee

wel kook ik de pasta iets langer dan "al dente" zodat het iets zachter is.
.
.
quote:qwertu schreef op 07 oktober 2009 @ 14:25:

[...]

Nou.... het is hier wel zo dat Qtie op het kdv al lang uit een beker dronk en thuis nog niet... Dat is niet bewust zo gepland ofzo, maar het is wel zo dat ze daar een stuk meegaander is, een stuk beter luistert en (niet toevallig) een stuk minder de behoefte voelt om grenzen op te zoeken. Ik heb namelijk zo'n kind dat thuis een draak is, maar in gezelschap een engeltje. Mooi dat ik het dus helemaal niet erg vond dat ze op het kinderdagverblijf fijn drinken uit een open beker gaven. Want hier leverde dat strijd op en zo kreeg ze toch wel wat oefening.

Toen ik dat aankaartte, werd ook wel lachend beaamd dat kinderen bepaalde dingen nu eenmaal sneller op het kdv leren. Dat er over het algemeen ook beter gegeten wordt en dat ze met dit soort dingen ook gewoon met de groep meedoen. Toen ik zei dat ze thuis d'r melk bijvoorbeeld ècht niet uit een beker wilde, zei de leidster lachend "laat dat dan maar gewoon aan ons over!". Wat ik ook gedaan heb. Gevolg: op het kdv drinkt ze haar melk uit een beker en thuis nog steeds uit een fles. (Na tien keer geknoei, geklieder en geklier was ik het ook wel weer zat hier. Ze gaat zich er vanzelf wel te groot voor voelen en tot die tijd zal het me de spreekwoordelijke worst wezen. )dit vind ik wel wat anders dan bewust iets waar je geen xzin in hebt aan het kdv over ye laten
Je verhaal is erg herkenbaar! Klopt het dat je met 6 maanden bent begonnen met bijvoeden? Dan is 7 maanden nog heel jong hoor! Mijn ervaring is dat hij vanzelf meer gaat eten. Mijn zoon is bijna 1 en alles wat jij beschrijft doet mijn zoon nog steeds. Maar daarnaast eet hij inmiddels flinke porties weg.

Rapley kan een prima alternatief zijn,maar persoonlijk vind ik het een nog grotere aanslag op mijn geduld. (en 4/5 van de maaltijd belandt op de grond, terwijl dit bij lepeltjes voeren gereduceerd is tot 1/2).

Eerlijk gezegd pas ik allerlei methodes en truckjes door elkaar toe. Dus soms Rapley, soms voeren en soms een hapje uit de fles, bijvoorbeeld soep of een milk shake.

Voor wat betreft het afpakken van de lepel: Ik kreeg van het CB de tip om 2 lepels te gebruiken. 1 voor zoon om mee te spelen en 1 om hem mee te voeren. Dat werkt hier heel goed.

Succes!
Ok, ik ben dus gewoon ongeduldig!

Vanmiddag ging het groentehapje er goed in met de lepel, dus de fles ga ik vanaf nu sowieso niet meer gebruiken. Meer geduld is het devies!

Ook ga ik hem stukjes aanbieden. Ben benieuwd wat hij er van vindt....
quote:hadea1 schreef op 07 oktober 2009 @ 16:17:

Voor wat betreft het afpakken van de lepel: Ik kreeg van het CB de tip om 2 lepels te gebruiken. 1 voor zoon om mee te spelen en 1 om hem mee te voeren. Dat werkt hier heel goed.

Heb ik geprobeerd, maar dan steekt hij 'zijn' lepel de hele tijd in zijn mond...
quote:qwertu schreef op 07 oktober 2009 @ 14:25:

[...]

Nou.... het is hier wel zo dat Qtie op het kdv al lang uit een beker dronk en thuis nog niet... Dat is niet bewust zo gepland ofzo, maar het is wel zo dat ze daar een stuk meegaander is, een stuk beter luistert en (niet toevallig) een stuk minder de behoefte voelt om grenzen op te zoeken. Ik heb namelijk zo'n kind dat thuis een draak is, maar in gezelschap een engeltje. Hmm... het is echt enorm off topic maar bij mijn dochter is dit precies hetzelfde. Op mijn thuisdagen is ze vaak niet te genieten maar op het KDV of bij oma is ze een schatje. Is dat nou normaal voor zo'n kleintje? (ze is pas 15 maand...) Ben ergens toch een beetje bang dat het aan mij ligt..
Thuis kunnen ze zichzelf zijn en alle frustratie er uit gooien, iets wat ze bij oma of het kdv niet doen.

Tis iig herkenbaar hoor, ze vinden je zooo lief dat ze direct gaan krijsen zodra ze je zien.
.
haha, wij hebben hier nu ook de 3 lepel methode! Zij eet met 2 lepels en ondertussen prop ik er af en toe nog een hap in die niet op de grond beland

Yep, pittig dameke hier dat vandaag weer gezellig veel heeft gezeurd omdat ik niet de hele tijd deed wat zij wou (maar wat ze precies wil is mij vaak ook een raadsel). De mijne doet alleen niet echt aan driftbuien maar gewoon aan eindeloos jengelen. Ach ja... ik hou het er dan idd maar op dat ze zich bij veilig genoeg voelt om zich lekker te laten gaan.
.
Gelukkig heb ik een zoon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven