wel of niet mee 'bemoeien'?
donderdag 8 oktober 2009 om 12:30
Ik houd eigenlijk niet van bemoeien; ben er voor mensen die zelf nadenken i.p.v. klakkenloos alles op volgen uit boekjes oid; maar zit nu een dillema waar van ik niet goed weet wat ik er mee moet (en of ik er wat mee moet)
Een oude bekende van mij heeft een baby van een paar weken, en ze vertelde hoe het ging met de voedingen.
Baby had nogal last van spuitluiers en had meer honger dan er gegeven mocht worden. Toen is ze overgestapt op hongerige baby's voeding maar geen resultaat. Nou geeft ze het kindje bambix pap... De spuitluiers zijn over en hij gilt niet meer van de honger. Ook vind hij groente en fruit erg lekker, en van de week mocht hij een hapje ijs en dat ging er ook wel goed in. Kind heeft een hele sterke maag; zo zegd moeders....
Ik heb gevraagd of ze naar het consultatie buro gaat (die zullen dan wel zeggen dat het niet erg 'slim' is) maar nee, die kletsen maar wat....
Ik heb wel gezegd dat t raar was en duidelijk benoemd dat pap pas vanaf 6 maanden mocht (tegen argument; nee hij heeft echt een sterke maag hoor!)
Nou knaagt t... ik wil mij er niet mee bemoeien eigenlijk; we zijn niet onwijze vriendinnen (meer) maar ik ken haar wel al mjn hele leven, en vraag mij af... moet ik meer zeggen?
(Ik weet dat er op deze pijler hele fanatieke mensen zijn; deze persoon enorm afbranden kan maar daar heb ik niks aan, dus hopelijk krijg ik wel nuttige adviezen en kijken jullie door je verontwaardeging heen)
Een oude bekende van mij heeft een baby van een paar weken, en ze vertelde hoe het ging met de voedingen.
Baby had nogal last van spuitluiers en had meer honger dan er gegeven mocht worden. Toen is ze overgestapt op hongerige baby's voeding maar geen resultaat. Nou geeft ze het kindje bambix pap... De spuitluiers zijn over en hij gilt niet meer van de honger. Ook vind hij groente en fruit erg lekker, en van de week mocht hij een hapje ijs en dat ging er ook wel goed in. Kind heeft een hele sterke maag; zo zegd moeders....
Ik heb gevraagd of ze naar het consultatie buro gaat (die zullen dan wel zeggen dat het niet erg 'slim' is) maar nee, die kletsen maar wat....
Ik heb wel gezegd dat t raar was en duidelijk benoemd dat pap pas vanaf 6 maanden mocht (tegen argument; nee hij heeft echt een sterke maag hoor!)
Nou knaagt t... ik wil mij er niet mee bemoeien eigenlijk; we zijn niet onwijze vriendinnen (meer) maar ik ken haar wel al mjn hele leven, en vraag mij af... moet ik meer zeggen?
(Ik weet dat er op deze pijler hele fanatieke mensen zijn; deze persoon enorm afbranden kan maar daar heb ik niks aan, dus hopelijk krijg ik wel nuttige adviezen en kijken jullie door je verontwaardeging heen)

donderdag 8 oktober 2009 om 13:31
Ik vind eerlijk gezegd dat je de plícht hebt om hier iets aan te doen. Het gaat hier niet om een baby die 4 weken te vroeg aan de banaan gaat, of die een keer een hap taart binnenkrijgt met 5 maanden. Het gaat om een pasgeborene die het voedsel dat hij nodig heeft niet krijgt en daarvoor in de plaats iets wat hem de rest van zijn leven schade kan berokkenen. Het is geen kwestie van 'doen wat goed voelt' in dit geval of een discussiepunt van 'ik dacht dat hij er wel aan toe was met 5 maanden', maar gewoon ronduit schadelijk.
Net zoiets als een kind van 5 alcohol voeren of een 7 jarige laten roken.
Net zoiets als een kind van 5 alcohol voeren of een 7 jarige laten roken.
donderdag 8 oktober 2009 om 13:37

donderdag 8 oktober 2009 om 13:44
Consultatiebureau bellen.
Heb ik ook gedaan bij een werknemer. Moeder was hoog niveau down syndroom. Kind kreeg met een maand al bijvoeding, want dan was hij tenminste rustig. Kat sliep in de wieg bij baby, want dan was hij tenminste rustig (de kat in dit geval).
Toen kregen ze geregeld huisbezoek van het consultatiebureau.
Het gevolg is, dat ze naar een andere provincie zijn verhuisd, zodat ze onder een ander consultatiebureau konden vallen voor de volgende kinderen. Al hun kinderen hebben meerdere allergieen, astma, darmproblemen.
Maar ze hebben tenminste geen last meer van dat lastige consultatiebureau.
Heb ik ook gedaan bij een werknemer. Moeder was hoog niveau down syndroom. Kind kreeg met een maand al bijvoeding, want dan was hij tenminste rustig. Kat sliep in de wieg bij baby, want dan was hij tenminste rustig (de kat in dit geval).
Toen kregen ze geregeld huisbezoek van het consultatiebureau.
Het gevolg is, dat ze naar een andere provincie zijn verhuisd, zodat ze onder een ander consultatiebureau konden vallen voor de volgende kinderen. Al hun kinderen hebben meerdere allergieen, astma, darmproblemen.
Maar ze hebben tenminste geen last meer van dat lastige consultatiebureau.
donderdag 8 oktober 2009 om 13:49
Misschien even een ontzettend domme vraag tussendoor. Maar kan mij iemand uitleggen wat precies de concequenties en gevaren zijn van zo vroeg andere voeding geven. De felle reacties hierover doen mij vermoeden dat het echt een big issue is.
Voordat iemand mij afbrand of niet serieus neemt... Ik heb geen kinderen, geen vriendinnen met kinderen, dus heb hier helemaal geen ervaring mee. Ik weet niet beter dan dat je iets anders geeft zodra het kindje wat groter is, maar het hoe en wat heb ik eigenlijk nooit over na gedacht.
Voordat iemand mij afbrand of niet serieus neemt... Ik heb geen kinderen, geen vriendinnen met kinderen, dus heb hier helemaal geen ervaring mee. Ik weet niet beter dan dat je iets anders geeft zodra het kindje wat groter is, maar het hoe en wat heb ik eigenlijk nooit over na gedacht.
Ik wil ook een motto
donderdag 8 oktober 2009 om 13:57
Imki, een babymaag en een babydarmstelsel is gemaakt voor borstvoeding, iets anders kan dat hele stelsel verstoren en beschadigen. Een babymaagje is gemaakt voor borstvoeding, en daar zit ook alles in wat ze nodig hebben. Lukt dit niet of wil je dit niet, dan is er flesvoeding, dat lijkt er zoveel mogelijk op. Maar zelfs hierbij zie je al dat kinderen meer last krijgen van hun maag/spijsverteringsstelsel.
Dan snap je dat wanneer een maagje gemaakt is voor melkvoeding, dat groente, fruit, ijs en pap van een heel andere orde zijn. Dat geef je pas als de darmen helemaal af zijn. Bij een pasgeboren zijn die nog niet volgroeid en dus domweg niet in staat om de benodigde voedingstoffen daaruit te halen en niet in staat om het te verteren. Plus dat een baby heel specifieke dingen nodig heeft en die krijgt deze baby dus niet.
Dat kan een leven lang van maag/darmklachten, dingen als glutenallergie, eczeem en andere klachten tot gevolg hebben. Gewoon omdat je iets in de baby stopt waar hij nog niets mee kan.
Dan snap je dat wanneer een maagje gemaakt is voor melkvoeding, dat groente, fruit, ijs en pap van een heel andere orde zijn. Dat geef je pas als de darmen helemaal af zijn. Bij een pasgeboren zijn die nog niet volgroeid en dus domweg niet in staat om de benodigde voedingstoffen daaruit te halen en niet in staat om het te verteren. Plus dat een baby heel specifieke dingen nodig heeft en die krijgt deze baby dus niet.
Dat kan een leven lang van maag/darmklachten, dingen als glutenallergie, eczeem en andere klachten tot gevolg hebben. Gewoon omdat je iets in de baby stopt waar hij nog niets mee kan.
donderdag 8 oktober 2009 om 14:01
quote:Astarte schreef op 08 oktober 2009 @ 12:52:
Hoe oud is een paar weken? 5 weken, 16 weken?
Als ik van een moeder in mijn omgeving wist dat ze dit deed zou ik, als ze naar mij niet luisterde, zelf het consultatiebureau bellen om het te melden
.
waarom niet meteen jeugdzorg ? of meldpunt kindermishandeling ?
of de politie? Of Peter R de Vries?
Hoe oud is een paar weken? 5 weken, 16 weken?
Als ik van een moeder in mijn omgeving wist dat ze dit deed zou ik, als ze naar mij niet luisterde, zelf het consultatiebureau bellen om het te melden
.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 8 oktober 2009 om 14:04
donderdag 8 oktober 2009 om 14:08
Heeft die moeder niet ontzettend zitten overdrijven om de boel een beetje te fokken? Ik neem tenminste aan dat zo'n wurm niet eens hele groenteprakken en fruithappen naar binnen krijgt , misschien heeft ze van een likje banaan wel een hele heuse fruithap gemaakt in haar verteldrift, en zijn die kommen pap een schepje molenaarskindermeel door een flesje melk heen?

donderdag 8 oktober 2009 om 14:08
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 oktober 2009 @ 14:01:
[...]
Omdat het consultatiebureau ze in de gaten kan houden.
Ik begrijp dat je het overdreven vind. Het bureau dat ik belde om het geval voor te leggen vond dat niet. Het ging in mijn geval niet alleen om bijvoeding, maar ook om een situatie waarbij voor een kind gezorgd werd door iemand met down, die extreem slechtziend was, zelf zei dat ze er niets aan vond, zo'n kind. Het geregeld liet vallen, de katten belangrijker vond dan de baby.
Ik kon er niet van slapen. Heb het eerst bij de vader ter sprake gebracht. Die had zo iets van, ze luistert toch nooit naar mij. Ik maakte mij zorgen en heb eerst aan de huisarts gevraagd wat ik het beste kon doen. Die zei: "Consultatiebureau bellen, dan houden ze het in de gaten.".
Maar goed, je mag je natuurlijk nooit met een ander bemoeien.
[...]
Omdat het consultatiebureau ze in de gaten kan houden.
Ik begrijp dat je het overdreven vind. Het bureau dat ik belde om het geval voor te leggen vond dat niet. Het ging in mijn geval niet alleen om bijvoeding, maar ook om een situatie waarbij voor een kind gezorgd werd door iemand met down, die extreem slechtziend was, zelf zei dat ze er niets aan vond, zo'n kind. Het geregeld liet vallen, de katten belangrijker vond dan de baby.
Ik kon er niet van slapen. Heb het eerst bij de vader ter sprake gebracht. Die had zo iets van, ze luistert toch nooit naar mij. Ik maakte mij zorgen en heb eerst aan de huisarts gevraagd wat ik het beste kon doen. Die zei: "Consultatiebureau bellen, dan houden ze het in de gaten.".
Maar goed, je mag je natuurlijk nooit met een ander bemoeien.

donderdag 8 oktober 2009 om 14:11
BGB, ik vind dat niet eens zo gek, als een moeder totaal ongeschikte voeding in haar kind stopt, om het AMK te bellen. Als het ontzeggen van geschikte voeding al geen verwaarlozing is, wat dan wel?
En dan heb ik het niet over een keer te vaak patat eten of te weinig groente of met 4 maanden al aan de fruithappen... maar dit is wel extreem.
En dan heb ik het niet over een keer te vaak patat eten of te weinig groente of met 4 maanden al aan de fruithappen... maar dit is wel extreem.
donderdag 8 oktober 2009 om 14:13
quote:absoluteEinstein schreef op 08 oktober 2009 @ 14:10:
Sorry dat ik zo in de verdediging schiet. Komt denk ik omdat ik zelf ook vind dat je je er niet mee mag bemoeien en mij daar schuldig over voel.
Ik vind jouw geval beduidend anders.
Nou geloof ik al niet dat een consultatiebureau enige rechten kan doen gelden, is immers geen verplicht gebeuren, toch?
Misschien zijn de kansen op eczeem e.d. groot , maar ik kan me zomaar voorstellen dat een goedbedoelende oma ( of iemand van die leeftijd ) een schepje pap heeft aangeraden, omdat dat vroeger heel gewoon was.
Sorry dat ik zo in de verdediging schiet. Komt denk ik omdat ik zelf ook vind dat je je er niet mee mag bemoeien en mij daar schuldig over voel.
Nou geloof ik al niet dat een consultatiebureau enige rechten kan doen gelden, is immers geen verplicht gebeuren, toch?
Misschien zijn de kansen op eczeem e.d. groot , maar ik kan me zomaar voorstellen dat een goedbedoelende oma ( of iemand van die leeftijd ) een schepje pap heeft aangeraden, omdat dat vroeger heel gewoon was.
donderdag 8 oktober 2009 om 14:13
quote:Astarte schreef op 08 oktober 2009 @ 14:12:
Gigaluilak komt niet over als een ubermutti. En wat mag dat dan wel zijn? Beetje kinderachtig.Ik heb Giga geen ubermutti genoemd, ik heb gezegd dat ik overdreef als ik vond dat ik een ubermutti tegenover me had.
Gigaluilak komt niet over als een ubermutti. En wat mag dat dan wel zijn? Beetje kinderachtig.Ik heb Giga geen ubermutti genoemd, ik heb gezegd dat ik overdreef als ik vond dat ik een ubermutti tegenover me had.

donderdag 8 oktober 2009 om 14:17
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 oktober 2009 @ 14:13:
[...]
Geen idee, ik heb geen kinderen. Daarom heb ik het maar aan de huisarts gevraagd. Ten eerste omdat ik me misschien onterecht zorgen maakte. Daar hoopte ik een beetje op.
En ten tweede omdat ik geen idee had wat er aan te doen.
[...]
Geen idee, ik heb geen kinderen. Daarom heb ik het maar aan de huisarts gevraagd. Ten eerste omdat ik me misschien onterecht zorgen maakte. Daar hoopte ik een beetje op.
En ten tweede omdat ik geen idee had wat er aan te doen.
donderdag 8 oktober 2009 om 14:19
ik ben geen ubermuttie hoor
hahaha! Zo is het geprek ook helemaal niet gegaan! Zo van; ik zal jouw wel even vertellen hoe het moet... Precies waarom denk je dat? kijk in mijn forum verleden en je ziet dat ik ook wel eens dingen niet weet over/met mijn kinderen. Ik lees niemand de les, hooguit dat ik mijn bedenkingen zal uiten en zelfs daar begin ik vaak niet eens aan.
CB heilig? Ik was zelf erg snel klaar met het CB; die hadden nergens op gebasseerd commentaar, en toen ik man stuurde omdat ik mijzelf niet langer in staat achte vriendelijk te blijven waren ze gepikeerd; dat hoorde moeders de huismus te doen
Nee BGB je slaat de plank best mis! En ik vraag mij oprecht af waar je je idee uit haalt.

CB heilig? Ik was zelf erg snel klaar met het CB; die hadden nergens op gebasseerd commentaar, en toen ik man stuurde omdat ik mijzelf niet langer in staat achte vriendelijk te blijven waren ze gepikeerd; dat hoorde moeders de huismus te doen

Nee BGB je slaat de plank best mis! En ik vraag mij oprecht af waar je je idee uit haalt.
donderdag 8 oktober 2009 om 14:29
quote:gigaluilak schreef op 08 oktober 2009 @ 14:19:
hahaha! Zo is het geprek ook helemaal niet gegaan! Zo van; ik zal jouw wel even vertellen hoe het moet... Precies waarom denk je dat? .Ik denk niets van jou, ik beschuldig je ook nergens van , ik heb alleen gezegd dat ik nog weleens flink overdreef. Zou toch lullig zijn als jij een of andere instantie inschakelt en het was een geintje.