Werk & Studie alle pijlers

Vreselijk onzeker

09-10-2009 21:21 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik doe mijn werk nu ongeveer 8 jaar. Toen ik begon was ik erg onzeker, Ik kwam net van school, vrijwel zonder praktijkervaring en ik was erg bang voor mijn klanten. Op zich allemaal wel logisch, ik was nog maar 21 en sowieso altijd al heel verlegen. Ik kan me nog herinneren dat ik dacht: "Als je 30 bent, lach je hierom, dan ben je een succesvolle zelfverzekerde vrouw die alles kan en weet op je eigen vakgebied".

Tja, ik ben bijna 30 en nog bijna net zo onzeker. Ik durf inmiddels de telefoon op te nemen en moet regelmatig besprekingen met klanten voeren. De nachten voor die besprekingen slaap ik slecht, ik moet bijna overgeven voordat het gesprek begint, zweet als een otter, raak vaak de draad kwijt en ben al knalrood bij het voorstellen. Ik heb al eens een kleine cursus communicatie gevolgd, dat hielp toen wel even, maar nu ben ik weer terug bij af. Ik moet steeds moeilijkere dingen gaan doen natuurlijk, krijg steeds grotere verantwoordelijkheden en het vliegt me elke ochtend aan als ik naar mijn werk ga. Het liefst zou ik blijven doen wat ik de afgelopen jaren heb gedaan: intern op kantoor werken, daar ben ik heel goed in wat ik doe en niet al te veel klantcontact. Ik heb daar al wel eens over gesproken met mijn collega's die wel weten dat ik moeite heb met klantcontacten. Ze houden me ook best wel uit de wind, maar af en toe moet ik dat werk gewoon ook doen. En ik zou het ook heel graag goed willen kunnen, want als zo'n gesprek goed gaat zweef ik daarna nog een dag op een roze wolk van trots. Dan is het ineens heel leuk werk. Gek genoeg gaat het vaak ook wel goed, maar die wetenschap helpt me niet. Ik blijf bang om fouten te maken, om af te gaan en om geen of (erger nog) foute antwoorden op vragen van klanten te geven.

Heeft iemand tips hoe ik zelfverzekerder kan worden?
..
misschien een assertiviteits cursus gaan doen?
Niet iedereen kan en wil met klanten werken. Heb je wel eens gedacht aan een carriére switch? Op een kantoor zónder klanten?

Misschien jammer maar wel beter voor jouw gemoedsrust.
Ik herken je verhaal wel. Lees dus graag mee met tips. Een psycholoog heeft me wel geadviseerd om gewoon niet voor een baan met veel mensencontact te gaan maar dit vind ik toch een beetje laf om het zo je leven te laten bepalen (alhoewel jij het nu al een poosje hebt geprobeerd). Ik weet niet precies welk werkveld je zit, maar in de grotere bedrijven hebben ze liever de sociale talenten in het klantcontact en mensen met andere talenten op andere plaatsen. Als tip over je zelfvertrouwen, je moet niet bang zijn om eens op je bek te gaan en iets verkeerds te zeggen tegen klanten. Dat overkomt iedereen namelijk. Ik vind het zelf ook vreselijk hoor maar dit is mij eens gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven