Ineens veel gaatjes in gebit
zaterdag 26 september 2009 om 18:31
Onlangs overgestapt op een andere tandarts. Bij de vorige tandarts hooguit 1 gaatje in de 2 jaar, nu ineens 8?!
Ik begrijp er niets van; ik poets altijd 3x per dag. Waarvan minimaal 1x elektrisch. Ben ook niet ineens extreem veel gaan snoepen ofzo.
Heeft iemand dit vaker gehad? Wat kan de oorzaak zijn? Ik heb wel chronische bijholte-klachten, maar ja dat is op deze manier ook een beetje 'kip-ei' verhaal.
Ik begrijp er niets van; ik poets altijd 3x per dag. Waarvan minimaal 1x elektrisch. Ben ook niet ineens extreem veel gaan snoepen ofzo.
Heeft iemand dit vaker gehad? Wat kan de oorzaak zijn? Ik heb wel chronische bijholte-klachten, maar ja dat is op deze manier ook een beetje 'kip-ei' verhaal.

zaterdag 26 september 2009 om 18:42
Is er misschien bij je intake een foto gemaakt? Op een foto kunnen ze bijvoorbeeld gaatjes zien die ònder vullingen zijn ontstaan. Dat ziet een tandarts bij een normale controle niet.
Overigens kun je ook te intensief je tanden reinigen. Misschien kun je een afspraak maken bij een mondhygiënist. Die kan je daarmee beter helpen dan een tandarts.
Wel flink balen trouwens, acht gaatjes in één keer
Overigens kun je ook te intensief je tanden reinigen. Misschien kun je een afspraak maken bij een mondhygiënist. Die kan je daarmee beter helpen dan een tandarts.
Wel flink balen trouwens, acht gaatjes in één keer
zaterdag 26 september 2009 om 19:05
Wat bizar,
Nadat ik op een andere tandarts was over gestapt had ik ook opeens 7 gaatjes in een keer...
Ik vond het een beetje een dubieus verhaal, aangezien ik ook 3 keer poets, geen frisdrank of vruchtensappen drink, niet snoep... anyway toch maar laten boren, als je ze laat zitten gaat t misschien ontsteken en ben je nog verder van huis...
good luck
Nadat ik op een andere tandarts was over gestapt had ik ook opeens 7 gaatjes in een keer...
Ik vond het een beetje een dubieus verhaal, aangezien ik ook 3 keer poets, geen frisdrank of vruchtensappen drink, niet snoep... anyway toch maar laten boren, als je ze laat zitten gaat t misschien ontsteken en ben je nog verder van huis...
good luck
zaterdag 26 september 2009 om 19:19
Ik heb dat ook wel eens gehad bij de overstap naar een andere tandarts, opeens 5 gaatjes! Ik was gewend, heel af en toe, 1x in de paar jar een gaatje.
Ik was helemaal in shock en heb toch maar de moeite genomen terug te gaan naar mijn oude tandarts. Resultaat; geen gaatjes..
Ik ben nooit meer terug gegaan naar de tandarts die 5 gaatjes constateerde en heb een andere tandarts gezocht (was ivm verhuizing) Ook bij de andere "nieuwe" tandarts; geen gaatjes.
Ik was helemaal in shock en heb toch maar de moeite genomen terug te gaan naar mijn oude tandarts. Resultaat; geen gaatjes..
Ik ben nooit meer terug gegaan naar de tandarts die 5 gaatjes constateerde en heb een andere tandarts gezocht (was ivm verhuizing) Ook bij de andere "nieuwe" tandarts; geen gaatjes.
zaterdag 26 september 2009 om 19:22
Wat voor huis woont die tandarts? Raar maar waar,ben ooit eens verhuisd en kwam bij een tandarts terecht .Nou en wat er wel niet moest gebeuren boren en zelfs kronen plaatsen.Wat dus niet aan de hand was.Als je er zelf niet zeker van bent laat dan nog eens kijken door een mondhygienist.Ik vind 7 gaatjes wel eens heel veel ! En zeker als je ook nog voordien 2 keer per jaar naar de tandarts ging.
zaterdag 26 september 2009 om 19:38
Gaatjes kun je ook hebben zonder ze te voelen... Pas als je ze gaat voelen is het al veel te laat!
Ik eet zelf ook nauwelijks suiker, drink geen vruchtensappen en eet geen yoghurt. Toch ben ik 'gezegend' met een slecht gebit en heb deze week al meerdere wortelkanaalbehandelingen achter de rug
Mijn tandarts zegt dat er meerdere oorzaken kunnen zijn: scheve kaak, scheve stand van kiezen in kaak, knarsen...
Daardoor worden je tanden dus ook aangetast!
En 'normaal' poetsen of elektrisch poetsen: daar zit geen verschil in. Het ligt aan de manier waaróp je poetst.
Heb je de foto's gezien? Een gezonde tand is helemaal wit. Een gaatje of zwakke tand is te herkennen aan een zwarte vlek op de foto.
Mijn advies: laten behandelen!!
Mijn gaatje die door de vorige tandarts over het hoofd is gezien (2 jr geleden) is uitgemond in een wortelkanaalbehandeling.
Heb afgelopen week 4 uur (!!) bij de tandarts doorgebracht en geloof me, zover wil je het niet laten komen!!
Ik eet zelf ook nauwelijks suiker, drink geen vruchtensappen en eet geen yoghurt. Toch ben ik 'gezegend' met een slecht gebit en heb deze week al meerdere wortelkanaalbehandelingen achter de rug
Mijn tandarts zegt dat er meerdere oorzaken kunnen zijn: scheve kaak, scheve stand van kiezen in kaak, knarsen...
Daardoor worden je tanden dus ook aangetast!
En 'normaal' poetsen of elektrisch poetsen: daar zit geen verschil in. Het ligt aan de manier waaróp je poetst.
Heb je de foto's gezien? Een gezonde tand is helemaal wit. Een gaatje of zwakke tand is te herkennen aan een zwarte vlek op de foto.
Mijn advies: laten behandelen!!
Mijn gaatje die door de vorige tandarts over het hoofd is gezien (2 jr geleden) is uitgemond in een wortelkanaalbehandeling.
Heb afgelopen week 4 uur (!!) bij de tandarts doorgebracht en geloof me, zover wil je het niet laten komen!!

zaterdag 26 september 2009 om 19:50
Ging je vorige tandarts er misschien voor het gemak van uit dat je een sterk gebit had en heeft hij daarom nooit een foto gemaakt? Mijn eigen tandarts had dat namelijk bij mijn gebit ook en schrok zich helemaal gek toen hij wel een keer een foto maakte ( waren trouwens maar 3 gaatjes, en hij vond het volgens mij erger dan ik) sindsdien maakt hij om de 3 jaar een foto.
Als deze nieuwe tandarts bij jou nu wel een foto gemaakt heeft kan het zijn dat hij idd de verborgen gaatjes tegen komt.
Als deze nieuwe tandarts bij jou nu wel een foto gemaakt heeft kan het zijn dat hij idd de verborgen gaatjes tegen komt.

zaterdag 26 september 2009 om 19:52
Ook las ik een artikel van een tandarts die toegaf dat, omdat veel gebitten er tegenwoordig keurig uitzien, goed worden gepoetst en onderhouden, er weinig meer te verdienen valt. (Tenzij je natuurlijk bij een orthodontist een beugel laat aanmeten). Vandaar dat tandartsen nu sneller weer een foto van je gebit maken
*kassabel
en projectjes maken van dingen die in je gebit in feite nog nergens over gaan en die nog niet behandeld hoeven te worden.
Mijn tandarts zei tweemaal achter elkaar bij mijn halfjaarlijkse controle: 'en goed poetsen, rechts onder want daar is bijna een gaatje!' Dat is al een jaar of vier geleden en ik poets 'gewoon' dus dat gaatje zou er inmiddels al moeten zitten.
Kortom: ik weet ook niet altijd wat ik van zo'n tandarts moet geloven.
*kassabel
en projectjes maken van dingen die in je gebit in feite nog nergens over gaan en die nog niet behandeld hoeven te worden.
Mijn tandarts zei tweemaal achter elkaar bij mijn halfjaarlijkse controle: 'en goed poetsen, rechts onder want daar is bijna een gaatje!' Dat is al een jaar of vier geleden en ik poets 'gewoon' dus dat gaatje zou er inmiddels al moeten zitten.
Kortom: ik weet ook niet altijd wat ik van zo'n tandarts moet geloven.
zaterdag 26 september 2009 om 20:06
Nadeel van de tandarts is dat je het zo moeilijk zelf kan controleren. Ik heb het ook gehad bij de overstap. Mijn hele gebit is gereorganiseerd. Resultaat..... grijze vullingen en al mijn witte zijn verwijderd, want die waren slecht.
Ik vrees ook dat ze nieuwe patienten gebruiken om geld te verdienen. Second opinion aanvragen is niet zo heel slecht hoor.
Ik vrees ook dat ze nieuwe patienten gebruiken om geld te verdienen. Second opinion aanvragen is niet zo heel slecht hoor.

zaterdag 26 september 2009 om 20:13
Hier ook zo'n vaag verhaal. Was gewisseld van tandarts vanwege verhuizing, en "de nieuwe" ontdekte opeens vier gaatjes, terwijl ik daarvoor nog nooit iets had gehad. Verder deed hij een aantal aannames die niet klopten, waardoor ik er niet zo'n goed gevoel bij had. Op aanraden van een collega weer naar een andere tandarts geswitcht en deze vond 0 gaatjes. Was ik even blij dat ik naar m'n gevoel geluisterd had!

zaterdag 26 september 2009 om 20:34
Ook ik heb dat gehad; bij het overstappen naar een nieuwe tandarts werden opeens allerlei nieuwe gaatjes ontdekt. Een gek verschijnsel. Misschien hanteren verschillende tandartsen verschillende criteria wanneer ze het een gaatje noemen. Hoe dan ook zijn acht gaatjes in een keer wel heel veel als je niets bijzonders hebt gedaan. Zijn er foto's gemaakt?
zaterdag 26 september 2009 om 20:59
Zelf heb ik het ook gehad na overstappen naar een andere tandarts, ineens 9 gaatjes...
Bleek (volgens nieuwe tandarts) te komen doordat vorige tandarts nooit foto's had gemaakt waardoor 'kleinere' gaatjes 'echte' gaatjes waren geworden...
Een second opinion van een andere tandarts kan volgens mij geen kwaad...
Succes!
Bleek (volgens nieuwe tandarts) te komen doordat vorige tandarts nooit foto's had gemaakt waardoor 'kleinere' gaatjes 'echte' gaatjes waren geworden...
Een second opinion van een andere tandarts kan volgens mij geen kwaad...
Succes!
zaterdag 26 september 2009 om 21:21
Zelf werk ik ook in een tandartsenpraktijk en zie het regelmatig dat mensen zich kapot schrikken van de vele gaatjes die ze blijken te hebben. Wij maken bij elke nieuwe patient in de praktijk een grote rontgen overzichtsfoto (heet een OPG) en 2 detail foto's van tussen de tanden en kiezen (heet bitewings). Wat vaak voorkomt, is dat tandartsen te veel tijd tussen het maken van nieuwe foto's laat. In die tussentijd kunnen er toch gaatjes ontstaan die vaak niet in de mond te zien zijn. Ze kunnen tussen je tanden en kiezen zitten (dit gebeurt vaak als je niet flosst en/of stokert) of onder vullingen.
Als je er niet gerust over bent, ga dan naar een (liefst jongere) tandarts voor een second opinion. De nieuwe generatie tandartsen zijn toch weer wat meer geschoold dan degene van de 'oude stempel'.
Succes!
Als je er niet gerust over bent, ga dan naar een (liefst jongere) tandarts voor een second opinion. De nieuwe generatie tandartsen zijn toch weer wat meer geschoold dan degene van de 'oude stempel'.
Succes!
zaterdag 26 september 2009 om 21:54
Hier ongeveer hetzelfde. Bij een tandarts na mn verhuizing ook meerdere gaatjes. Ik had er ook mn vraagtekens bij maar de nieuwe tandarts heeft ze laten zien in mn mond, het waren voornamelijk kleintjes bij kiezen die al gevuld waren. Ook had ik veel last van ontstoken tandvlees bij mn kiezen en ze heeft me voor het eerst doorgestuurd naar de mondhygieniste. Er is grondig schoongemaakt en daarna nooit meer last gehad.
Om heel eerlijk te zijn vind ik mn oude tandarts maar een lapzwans.
Om heel eerlijk te zijn vind ik mn oude tandarts maar een lapzwans.
zondag 27 september 2009 om 12:02
Ja, gaatjes bleken ook uit foto's. Voornamelijk onder de vullingen, die waren hoognodig aan vervanging toe. Sommige lekten zelfs!
Volgens vorige tandarst poetste ik geweldig, nou deze heeft er een andere mening over... Moest vooral gaan flossen, maar dat is tot nu toe een bloederig gebeuren.
Maar als ik het zo lees is het min of meer gangbaar als je overstapt... Vriendin van mij was bij dezelfde vorige tandarts, ging naar een ander en had hetzelfde probleem.
Volgens vorige tandarst poetste ik geweldig, nou deze heeft er een andere mening over... Moest vooral gaan flossen, maar dat is tot nu toe een bloederig gebeuren.
Maar als ik het zo lees is het min of meer gangbaar als je overstapt... Vriendin van mij was bij dezelfde vorige tandarts, ging naar een ander en had hetzelfde probleem.
zondag 27 september 2009 om 18:44
Toch zou ik ervan uitgaan dat de tandarts zijn werk wel goed doet, zeker als je al vullingen enzo hebt. Een vriend van mij en ik zijn ongeveer in dezelfde tijd naar een nieuwe tandarts overgestapt (dezelfde) en bij die vriend werden er plots 8 gaatjes ontdekt en bij mij geeneen.
Dus waarschijnlijk kijkt een tandarts bij een nieuwe patient even extra kritisch.
Dus waarschijnlijk kijkt een tandarts bij een nieuwe patient even extra kritisch.
vrijdag 9 oktober 2009 om 10:58
Hoi Zonnetje,
Wat een herkenbaar geval...
Ik ben gisteren ook naar een andere tandarts gegaan en ik ben nu ook aan de beurt.
In november mag ik voor de eerste etappe lekker 1.5uur in de stoel. Ik moet zeggen dat het allemaal wel rauw op me dak is gekomen....
Ik vind het trouwens wel opvallend dat veel mensen als ze switchen naar een andere tandarts opeens opvallend veel gaatjes hebben...
Wat een herkenbaar geval...
Ik ben gisteren ook naar een andere tandarts gegaan en ik ben nu ook aan de beurt.
In november mag ik voor de eerste etappe lekker 1.5uur in de stoel. Ik moet zeggen dat het allemaal wel rauw op me dak is gekomen....
Ik vind het trouwens wel opvallend dat veel mensen als ze switchen naar een andere tandarts opeens opvallend veel gaatjes hebben...