Samenwonend, maar elkaar bijna niet zien

23-10-2009 11:01 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatste tijd heb ik een beetje mot met mijn vriend. We wonen samen, maar zijn weinig samen. Mijn vriend heeft een hele drukke baan, en is vaak 's avonds ook weg. Het komt geregeld voor dat ik alleen eet, of al slaap als hij thuis komt. Niet erg gezellig dus.

De tijd dat we wel samen zijn, in het weekend, heb ik ook wel eens afspraken met vriendinnen. Het lukt vaak niet om dit anders te plannen van beide kanten uit. Dit is trouwens niet ieder weekend. Mijn vriend is daar dan weer pissig over, omdat we elkaar al zo weinig zien. Wie herkent dit en hoe lossen jullie dit op?
Sjorsman en ik houden elke week een paar avonden vrij en zorgen dat we in idere geval 1 dag in het weekend iets kunnen doen. Hij werkt vaak tot laat in de avond, maar ik heb dan dus een avondje voor mezelf/vriendinnen. En als hij dan een avond thuis is zorg ik dat ik er ben. Soms een beetje rekening houden met en kan wat irritaties opwekken, maar vinden het gewoon enorm belangrijk een aantal avonden per week lekker samen te zijn.
Common sense is not so common.
Voltaire
Beide wat meer je best doen. Hij werkt doordeweeks veel, maar jij moet je weekenden vrij houden voor hem? Zo werkt het volgens mij ook niet echt..

Kan jij niet wat meer doordeweeks met je vriendinnen afspreken en hij wat eerder thuiskomen en bijv in het weekend nog wat doen?
Het lijkt me tijd voor een goed gesprek aan de keukentafel.

Praat met elkaar over wat je van elkaar verwacht en welke dingen jullie samen willen / kunnen doen. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van de agenda pakken en plannen maken. En met elkaar afspreken: afspraak is afspraak.

Een relatie hebben betekent onderhandelen. Beide partners moeten moeite doen voor de ander. Je relatie is geen meubelstuk dat er gegarandeerd nog is als je na al je drukke bezigheden buitenshuis terug komt. Je groeit uit elkaar voordat je het weet.

Ik heb 4 jaar samengewoond met iemand die stelselmatig zijn werk, hobby's en vrienden voor liet gaan op zijn relatie en ik zat thuis te wachten/hopen tot hij zou veranderen. Pas toen ik ook meer mijn eigen gang ging kwam meneer er achter dat hij meer aandacht wilde. Maar in plaats van het gesprek aan te gaan, is hij bij een ander ingetrokken.
.
Bespreek wat hier aan de hand is.

Is het alleen irritatie dat hij weinig tijd voor je heeft of is er meer aan de hand.

Als het probleem te weinig tijd voor elkaar dan spreek je op een vaste dag en een avond elke week dat je alleen tijd voor elkaar hebt.
Nee echt?
We zullen inderdaad maar gewoon de agenda's gaan trekken

Eerder thuiskomen of minder weg 's avonds is van zijn kant uit eigenlijk geen optie. Hij heeft echt zijn verplichtingen naar zijn werk toe en werkt ook nog eens niet in de buurt. We zullen daar dus omheen moeten werken.

Ik ben in het weekend wel vaak gewoon thuis hoor, maar met sommige vriendinnen lukt het bijna niet om doordeweeks af te spreken, dus dan moet het wel in het weekend. En niet al mijn vriendinnen wonen in de buurt, dus dan ben ik zo een dag weg. Ik heb ook een hond, en kan niet uren weg overdag doordeweeks, en niet iedereen wil met haar kind hier komen vanwege de hond.
Suus, ik vind er op deze manier geen f*ck aan. Heb af en toe het idee dat ik alleen woon.
Naat elkaars afspraken en roosters kijken en dan tijd inplannen! Dat doen wij. Als hij in de avond moet werken, ga ik met de meiden iets doen. En als hij een avond vrij en ik ook dan gaan we samen iets doen. Verder als ik in de avond moet werken en hij niet.. gaat hij met zijn vrienden iets doen!

In het weekend werken we allebij.. en zorgen we gwn dat we zondag's lekker met z'n 2e iets doen.. of ergens naar toe gaan.

Tip: Plannen, agenda's erbij en hup afspraken maken!

gr,
Misschien moet hij ander werk zoeken dan, als jij er zo niks meer aan vindt?
Sharifaa, we gaan ermee aan de gang.

Diedietje, dat heb ik al 100x gezegd, want ik vind echt dat z'n werk te veel tijd opslokt.
Dan kan je nu al aan zien komen hoe dit verder gaat lopen als hij geen ander werk wil zoeke.

Of jij blijft aan hem trekken om meer tijd voor je vrij te maken en op een gegeven moment is hij klaar met dat gezeur.

Of jij bent op een gegeven moment er klaar mee dat hij zo weinig tijd voor je heeft en gaat ook steeds minder rekening met hem houden. Dan ga jij ook steeds meer je eigen leven leiden en groei je alleen nog maar verder uit elkaar..

Zal toch een oplossing moeten komen voordat het straks echt te ver gaat en 1 van jullie er geen zin meer in heeft om hiermee door te gaan.
quote:diedietje schreef op 23 oktober 2009 @ 11:22:

Misschien moet hij ander werk zoeken dan, als jij er zo niks meer aan vindt?Diedietje vind jij dat je dat mag eisen van je vriend/man?
Hier iemand die dit verhaal goed kent..werk zelf in het onderwijs en mijn vriend is muzikant. Kortom: avonden en weekenden weg.

Wat heel goed helpt is de zaak samen te bespreken van beide kanten. Je gunt elkaar kansen, maar tegelijkertijd help je jezelf er niet mee.

Wij hebben regelmatig dates waarop de een de ander verrast en weekendjes weg. Die moeten we soms echt al een half jaar van te voren plannen.

Verder is maandagavond heilig en dinsdagavond ook, al komt het voor dat een van ons dan toch weg moet.

Verder: altijd eerlijk zijn..in het begin lastig, maar ook hier gaat dat steeds beter!
Vriendlief en ik liepen een beetje tegen het zelfde probleem aan, we hebben een goed gesprek gehad en besloten om ook een gezamelijke agenda te gaan voeren .

We hebben zo'n grote A4 formaat agenda gekocht en we schrijven hier allebei onze dingen in, werkroosters (werken allebei onregelmatig), studiedingen (college's,tentamens), afspraken voor ons zelf (vrienden/vriendinnen e.d.), afspraken voor ons samen (verjaardagen, ouders e.d). sport (hockeywedstrijden) vakanties en alles wat je verder nog kan bedenken.

Toen we allebei onze "eigen" agenda erin hadden gekopieerd zijn we gaan kijken waar de "knelpunten" zaten, niet romantisch, wel heel hard nodig. We plannen nu ook gewoon "samen"tijd. Op die momenten maken we geen eigen afspraken. Door dat we nu meer inzicht in elkaars "rooster" hebben kunnen we er allebei ook beter op inspelen, als ik weet dat vriendlief een bepaalde dag weg is, kijk is of ik dan ook iets kan plannen, en andersom natuurlijk ook.

Als jullie allebei een redelijk vast rooster hebben kan je misschien ook gewoon een dag/avond per week afspreken die voor jullie samen is en die dan ook vrij houden (bijzondere omstandigheden, bruiloften/verjaardagen/crematies e.d. uitgezonderd natuurlijk ) Wij werken allebei heel onregelmatig en zodra we onze "nieuwe" roosters weten plannen we meteen een dag/avond voor ons samen. Alle andere dagen proberen we een beetje op elkaar af te stemmen.

Heel veel succes, ik weet dat dit een heel ellendig punt in je relatie kan zijn, bij ons gaat het nu een stuk beter, de key woorden zijn wat mij betreft plannen en praten!
Tja, mijn eerste reactie was: welkom tot het volwassen leven. Maar aan de andere kant begrijp ik je heel goed. Mijn man werkt wisselende diensten (7-16, 15-24, 23-7) en ook in de weekenden. Toen ik nog fulltime werkte zagen we elkaar dus heel weinig. De enige zekerheid die we hadden was een weekend om de week. Maar ja, dan nog je gezamelijke contacten onderhouden, familiaire verplichtingen enzovoort.

Nu hebben we een dochter en werk ik minder. Mijn man heeft op zijn werk gevraagd of hij de donderdag niet ingeroosterd hoeft te worden en dat is dan zijn dag met onze dochter. Ik werk om de week op donderdag en om de week hebben we dus een donderdag met zijn drietjes. En voor de rest is hij nog steeds vaak weg maar omdat ik nu minder werk zijn we op andere momenten nu weer vaker samen, op een woensdag-ochtend bijvoorbeeld.

Kijk of je iets van een vast moment in de week kunt afspreken met elkaar. Dat moment is van jullie en moet je dan ook zeker niet gebruiken om problemen aan te zwengelen maar om te genieten van elkaar.
@ Hinde: ik vind niet dat je dat mag eisen nee, maar mag hij wel eisen dat jij je weekend vrij houdt omdat hij dan wel tijd voor je heeft?

Van zulk soort dingen worden ik altijd vrij koppig en ga ik dus juist dingen in het weekend plannen. Je moet toch allebei een beetje water bij de wijn doen. Snap dat hij verplichtingen heeft op zijn werk, maar elke avond?
quote:diedietje schreef op 23 oktober 2009 @ 11:30:

Of jij blijft aan hem trekken om meer tijd voor je vrij te maken en op een gegeven moment is hij klaar met dat gezeur.

Volgens mij is hij eerder degene die zeurt. Hij doet moeilijk als ze in het weekend iets anders afspreekt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Herkenbaar verhaal hoor Maries,

Hier hebben we hetzelfde probleem. Vriendlief is piloot en daardoor veel van huis weg. Zodra hij even thuis is stort zijn hele familie en vrienden kring zich op hem. Wij hebben daarom in de keuken een agenda liggen waar we allebei opschrijven wanneer we werken of hoelaat we thuis denken te zijn. Bovendien staan daar ook allerei afspraken met vrienden, familie en tandarts etc in. Als ik eerder iets heb gepland en in de agenda heb gezet, dan moet hij zijn afspraak daarop afstemmen. Ongeveer 1 keer in de maand plannen we een weekendje met elkaar. Dan doen we even helemaal niks en hebben we alleen tijd voor elkaar. Daar is de agenda natuurlijk ook voor. De agenda is leidend!

Hoop dat je daar wat aan hebt. Succes!
quote:diedietje schreef op 23 oktober 2009 @ 11:22:

Misschien moet hij ander werk zoeken dan, als jij er zo niks meer aan vindt?

Of je dit mag eisen van je vriend? Nee, niet zo maar. Maar als hij zijn relatie en vriendin echt belangrijk wil, moet hij wel bereid zijn concessies te doen. Als het tijdelijk is, de drukte op het werk, dan is het ook nog te overzien, maar als zijn werk 'gewoon zo is en echt niet anders kan'... dat vind ik echt een kul excuus. En dan wordt het volgens mij tijd serieus te overwegen of je wel hetzelfde beeld van het (samen)leven hebt.

Eén avond per week vrijhouden moet toch lukken??? Doe desnoods in het begin een avond en een 'reserveavond' plannen (als jij dat ziet zitten) zodat je, als hij op maandag toch onverwachts moet overwerken ofzo, nog op woensdag vrij hebt gehouden (ik noem maar wat)
[

Volgens mij is hij eerder degene die zeurt. Hij doet moeilijk als ze in het weekend iets anders afspreekt.[/quote]

Vaak is het een wisselwerking aangezien je beiden hetzelfde wilt. Ik denk eerder dat door een ongelijke verdeling van werk, je vriendje werkt volgens mij erg veel, je ongelijke verwachtingen bij elkaar schept. Kortom: keukentafel, veel chocola en chips en hups: aan de gang met oplossen!

Als dat natuurlijk in te plannen is
Ik denk ook dat het een wisselwerking is, maar op een gegeven moment ga je daardoor allebei steeds meer je eigen weg en groei je uit elkaar. Dat gebeurt er als je je er bij neer gaat leggen.

Ik ben het met Kastanjez eens, tuurlijk is werk belangrijk en overwerken kan daarbij horen, maar is je relatie dan niet belangrijk? Er moet toch een compromis te vinden zijn?
Ik zou niet van alles gaan 'eisen', lijkt me niet erg gezond in een relatie.

Mijn vriend is kok en ik werk gewoon 9-5, dus hier is het soms ook passen en meten. We proberen om een avond en een dag in de week samen vrij te zijn. Soms lukt dat heel goed, of zijn we zelfs meer samen, een andere keer mislukt het finaal en lopen er allerlei afspraken door elkaar. Dan kijken we elkaar weer eens lief aan en beloven beterschap. We kunnen ons prima vinden in dit systeem en ik vind het ook wel lekker om soms alleen thuis te zijn, lekker mijn eigen ding doen. Hij heeft hetzelfde, maar we zijn er dan ook al een paar jaar aan gewend.

Ga met hem praten en vertel hem dat je graag bij hem wilt zijn en hem op deze manier vaak mist. Begin niet te beschuldigen, jij 'mag' namelijk ook in het weekend zelf op stap en begin al helemaal niet over wat hoort. Daar heb je niets mee te maken, het gaat erom wat jullie willen van elkaar.
Mijn exman had een eigen zaak (shoarma) en was dus de hele week 's avonds/'s nachts weg. Ook in de weekenden en die ene dag dat hij vrij was en thuis, werd ook nog aan de zaak besteed voor een gedeelte. Het is dan erg belangrijk tijd samen te hebben. Dus trek aan de bel voor het te laat is!

Ga samen praten, een weekendje weg en bespreek dat quality time samen erg belangrijk is.

Ons is het niet gelukt....
bij een relatie zijn er toch spreekwoordelijk altijd 2 daders...

Wat je wel zou kunnen doen is ieder van te voren een blaadje pakken en daarop opschrijven wat jijzelf anders zou kunnen doen en wat hij anders zou kunnen doen en daarbij een oplossing aandragen. Tuurlijk kan hij minder gaan werken, maar is dat financieel haalbaar, houd je van luxe, zijn er andere belangrijke zaken die hierin een rol spelen? Wil je vriend hogerop in het bedrijf?

Bij ons werkte dat blaadjessysteem wel aardig, aangezien je dan echt vanuit de ander dingen gaat bekijken en dat ging bij ons na verloop van tijd steeds moeilijk. We vonden ieder onszelf zielig en dat de ander geen rekening ermee hield.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven