Werk & Studie alle pijlers

ww en nog reserveringsuren over uitzendbureau

27-10-2009 17:43 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik stel deze vraag namens een vriend. Hij heeft de afgelopen 3 jaar bijna non-stop voor een uitzendbureau gewerkt

Maar 2 weken geleden was zijn laatste werkdag vanwege verlaging van de produktie.Hij heb toen gelijk een ww-uitkering aangevraagd.Maar de afgelopen 3 jaar heeft hij veel reserveringsgeld/uren opgebouwd.Het uitzendbureau gaat hem nu wekelijks 40 uur van deze opgebouwde reserveringsuren uitbetalen tot ze op zijn.M.a.w. hij heeft nog voor zo'n 8 weken aan reserveringsgeld/uren over.Mijn vraag luidt nu of deze wekelijks betaling van dit reserveringsgeld invloed heeft op de nog uit te betalen ww-uitkering.Wie heeft er weleens te maken gehad met een soortgelijke situatie?

Alvast bedankt Groetjes Fatimaaa
Ik heb geen idee hoor maar waarom bel je (of je vriend zelf)

niet even het uitzendbureau.....lijkt me de kortste weg voor je vraag.
Ik zou het UWV/uitzendbureau bellen, kan goed dat er eerst 8 weken lang reserve uren moeten worden uitbetaald en vervolgens pas de WW gaat lopen.
Wat Alyssaa zegt klopt. Hij krijgt nu dus eerst 8 weken aan reserveringsuren uitbetaald. Dus heeft kort gezegd nog 8 weken respijt van zijn WW. En dat is alleen maar gunstig want wanneer het uzb ze allemaal in één keer uit zou betalen hou je er netto maar ongeveer de helft aan over. Dus verspreiden over 8 weken is het beste. Wel natuurlijk al inschrijven bij het UWV, en misschien dat hij dan al een baan heeft voor die 8 weken om zijn.

Het Uwv of uzb kan je er natuurlijk nog meer over vertellen
Wat juniper zegt. Beste kan je het UWV daarover bellen, zij verstrekken de uitkering, niet het Uzb
Ok dus het is niet cumuleerbaar met zijn ww, want dan had hij ze toch beter op kunnen nemen toen hij nog voor het uitzendbureau werkte? Want nu is het alleen maar nadelig voor hem, lijkt mij: eerst reserveringsuren (die hij misschien beter had moeten uitbetalen tijdens uitzendbureau werk?) dan pas de ww.

Waarom hij dit wil weten is omdat hij schulden heeft en elke cent hard nodig heeft. Ik dacht dus dat hij dat zou krijgen naast zijn ww omdat dat dus is opgebouwd in de periode dat hij nog werkte en dus los staat van zijn ww (zoals bijvoorbeeld vakantiegeld van een laatste werkgever, dat krijg je toch ook gewoon betaald ook als je in de ww terrecht komt?)
Hij kan ze wel tegelijkertijd uit laten betalen, maar dan heeft hij geen recht op heffingskorting over of de reserveringen, of zijn ww.

Als hij ze tijdens de uitzendperiode had laten uitbetalen en hij zou daarmee boven de 40 uur uit zijn gekomen, dan zit je ook in de hoogste belastingschaal er blijft er ook minder over.

Vakantiegeld zit altijd in een zwaardere belastingschaal, omdat je dit ook ontvangt naast je normale loon.
ovh arme en hij maar opsparen (drie jaar lang nooit een vakantiedag opgenomen) omdat hij dus dacht dat hij ze naast zijn ww zou kunnen krijgen
uwv bellen dan weet je het zeker maar volgens mij heeft hij gewoon nu al recht op www. Dit betreft immers vakantiegeld zijn baan is al gestopt.
Zolang hij nog in dienst is van het uzb en dus niet werkloos is, kan hij ook geen WW krijgen uberhaupt. Kan het zijn dat hij (omdat hij al zo lang voor ze werkt) een vast contract met het uzb heeft (detachering) waardoor einde productie dus niet ook gelijk einde dienstvrband met uzb betekent, en zij dus hem nu zijn reserveringsuren uitbetalen en ondertussen weer op zoek gaan naar ander werk, conform hun werkgeversverplichtingen?

Speelt dit overigens in NL of België? (ik meen me te herinneren dat jij zelf over de grens woont, vandaar)
Ik woon zelf in Belgie maar hij woont in Nederland.

Hij is niet meer in dienst van het uitzendbureau verder,hij heeft niet nonstop voor hetzelfde uzb gewerkt. Af en toe zat er een weekje of 2 tussen dat als ze geen werk hadden dat hij even voor een ander uzb ging werken en weer later weer terug naar hun. Dus hij heeft nooit zo een contract gehad van het uzb.

Hij is wel intussen keihard op zoek, maar het valt niet mee
Zo te horen voldoet hij aan de eis dat hij genoeg weken heeft gewerkt en als het dienstverband beéindigd is dan heeft hij recht op ww.

Dat zijn vakantiegeld alsnog wordt uitbetaald na einde dienstverband beïnvloed niet zijn recht op een uitkering.

Als hij schulden heeft zou ik wel van het uitzendburo vragen of ze het ineens willen uitkeren ipv wekelijks. Vakantiegeld valt sowiezo onder het hoge hoge belastingtarief dus daarvoor hoeft hij het niet te spreiden over verschillende weken.
Blijft altijd een wat lastige materie. De 1e werkloosheidsdag is de dag dat hij niet meer werkt en waarop hij al zijn loon heeft ontvangen over de gewerkte periode (op zich ook wel logisch, want anders wordt de uitkering over een te laag loon berekend)

Als hij deze uren heeft gewerkt, maar geen loon heeft ontvangen, dan is volgens mij de 1e werkloosheidsdag de dag, dat alle uren zijn uitbetaald.

Heeft hij over alle gewerkte uren wel loon ontvangen, maar bestaat er nog recht op 'geld', dan is de eerste werkloosheidsdag de dag dat hij niet meer werkt.
Ik snap niet zo goed dat het uzb hem wekelijks uitbetaalt in plaats van een eindafrekening van alles in 1 keer, aangezien er dus géén arbeidsrelatie meer bestaat. Is daar een reden voor gegeven door het uzb?

Sugarmiss, jij een idee waarom dat zo geregeld kan zijn? Ik (her)ken dat niet zo eerlijk gezegd.
quote:sugarmiss schreef op 27 oktober 2009 @ 19:58:

Als hij schulden heeft zou ik wel van het uitzendburo vragen of ze het ineens willen uitkeren ipv wekelijks. Vakantiegeld valt sowiezo onder het hoge hoge belastingtarief dus daarvoor hoeft hij het niet te spreiden over verschillende weken.

Klopt! Volgens mij kun je de ww ook helemaal niet later in laten gaan, want dan mis je weer de "wekengrens" of "jarengrens" waar je aan moet voldoen.

Dus gewoon in 1 keer uit laten betalen en net als iedereen heb je geen recht op heffingskorting over dit deel. (Dat zou hij alleen hebben als hij het ter aanvulling had laten betalen, dus de werkweek aanvullen tot 40 uur of geen recht op een uitkering heeft)
quote:Tia Dalma schreef op 27 oktober 2009 @ 20:02:

Ik snap niet zo goed dat het uzb hem wekelijks uitbetaalt in plaats van een eindafrekening van alles in 1 keer, aangezien er dus géén arbeidsrelatie meer bestaat. Is daar een reden voor gegeven door het uzb?

Sugarmiss, jij een idee waarom dat zo geregeld kan zijn? Ik (her)ken dat niet zo eerlijk gezegd.Dit doen ze om hem tegemoet te komen, als hij geen uitkering zou krijgen, dan heeft hij recht op heffingskorting tot 40 uur per week aan reserveringen. Kennelijk hebben ze niet doorgevraagd of hij een uitkering krijgt. Of het zijn niet al te slimme intercedenten die denken dat hij er sowieso heffingskorting op toe kan passen.
bedankt allemaal voor het meedenken!

Het uzb zegt dat hij meer overhoudt als hij ze wekelijks laat uitbetalen.
Fiscaal en juridisch gezien vind ik dat echt dubieus, ook weer mede gelet op de heldere reactie van Noez.

Beter gaat jouw vriend even dit voorleggen aan het UWV, want zometeen klopt het niet en echt niet dat hij dan het uzb verantwoordelijk kan stellen voor het moeten terugbetalen aan belastingdienst én gekort worden op WW. Hij wordt nl zelf verantwoordelijk gehouden voor het kloppen van zijn gegevens e.d.
quote:fatimaaa schreef op 27 oktober 2009 @ 21:00:

bedankt allemaal voor het meedenken!

Het uzb zegt dat hij meer overhoudt als hij ze wekelijks laat uitbetalen.

Dit klopt!. Het gaten hier toch om vakantiedagen en niet om vakantiegeld? Je houdt inderdaad veel meer over van je geld wanneer je het gewoon als vakantie opneemt. De komende 8 weken dus. Dan heb je eigenlijk een volledig salaris, net als wanneer je vakantie tussendoor had opgenomen. Alles in 1 keer uitbetalen kán wel, maar erg nadelig en zou ik dus ook nooit doen.

Wat ik wel vreemd vind is dat jouw vriend 3 jaar voor dat uzb gewerkt heeft en geen detacheringscontract heeft. Dit was allang wettelijk verplicht namelijk!! Ik weet niet of zijn uzb valt onder de ABU of NBBU, maar ik zou maar even goed het boekje erop naslaan. Met een detacheringscontract kun je nl niet zomaar op straat gezet worden, maar krijg je gewoon doorbetaald ook al is er geen werk.
Juniper, volgens mij kan je alleen maar dagen opnemen ipv laten uitbetalen als er nog sprake is van een dienstverband. Bij beeindiging daarvan is er geen mogelijkheid meer om in dienst nog dagen op te nemen. Vandaar mijn opmerking over fiscaal dubieus. (En mijn angst voor naheffing op dat bijzonder tarief waarop vakantiedagen bij uitbetaling gaan).

Volgens fatimaa heeft vriend in die drie jaar niet steeds voor hetzelfde bureau en opdrachtgever gewerkt. En is dus nooit door die fasen heen 'gehopt'.
Oh, had niet gelezen dat dat niet bij hetzelfde bureau was al die jaren. Hoe kan hij dan in godsnaam zoveel reserveringen hebben staan? Aangezien je als uitzendkracht recht hebt op 25 dagen per jaar (= pas 5 weken). Dus of hij moet wel heel lang daar gewerkt hebben of, ze hebben nooit tussentijds reserveringen uitbetaald bij eindigen dienstverband.

Ik dacht dat dat wel kon die dagen opnemen achteraf, maar het is weer wat jaren geleden dat ik het allemaal precies wist

Wij deden het in ieder geval wel en hebben nooit van iemand achteraf gehoord dat het niet goed gegaan was. Ook niet van onze contactpersoon bij UWV.
Wist ik toevallig nog omdat ik die vraag ook had: waarom geen detachering na 3 jaar en is hij dus wel werkloos nu?

Reserveringen betaal je achteraf uit, maar er is verschil tussen ineens als eindafrekening, of op werkbriefje 40 uur per week uit de reserveringenpot. (en inderdaad, hoezo zoveel?!?)

In het laatste geval is er dus nog steeds sprake van een wekelijks inkomen, het enige verschil is dat het geld uit de reserveringenpot komt ipv door tarief bij werkgever. Voor mij ook jaren geleden maar ik zou het vreemd vinden dat hij dan óók recht op WW heeft.

Het UWV hoeft jou als intercedent daar niet mee lastig te vallen persé, zij kunnen zelf prima zien of hij nog steeds uitbetaald krijgt omdat reserveringen die op deze basis worden uitbetaald ook als loon voor SV meegaan (denk ook aan de feestdagen die uit de reserveringen worden betaald) en dus als zodanig in het systeem op-ploppen.

Vriend is in deze verantwoordelijk en zal moeten uitleggen aan het UWV waarom hij dacht recht te hebben op WW terwijl hij ook nog steeds wekelijks loon ontvangt. Met eventuele gevolgen van dien.
ook al heeft hij niet continue gewerkt voor dat uzb heeft hij in al die jaren toch recht op een detacheringscontract lijkt mij. er wordt nl met fases gewerkt in de uitzendbranche: fase a = 78 gewerkte weken (onderbrekingen < 26 weken gaat de telling gewoon door), na 78 gewerkte weken kom je in fase b en dan moet je een detacheringscontract krijgen. fase b = 2 jaar. hij kan zich dus iig daarop beroepen, maar dat zal het cwi ook gaan uitzoeken. zij gaan nl niet zomaar ww betalen als er door de werkgever geen goed werkgeverschap is toegepast. stel dat hij toch nog geen recht had op een detacheringscontract dan is einde opdracht einde overeenkomst en worden altijd te reserveringen in een keer uitbetaald. tenzij het uitzendbureau denkt hem wel weer te kunnen bemiddelen over een aantal weken dan kan hij iedere week 40 verlofuren uitbetaald krijgen. dan heeft hij echter geen recht op ww.

hoop dat je hier iets aan hebt.
Thanks allemaal, ik ga hem dit laten lezen en zal jullie laten weten wat het UWV ervan zegt zodat we dat nu ook voor eens en voor altijd zullen weten.

Groetjes Fatimaaa
quote:juniper8 schreef op 28 oktober 2009 @ 09:24:

[...]

Dit klopt!. Het gaten hier toch om vakantiedagen en niet om vakantiegeld? Je houdt inderdaad veel meer over van je geld wanneer je het gewoon als vakantie opneemt. De komende 8 weken dus. Dan heb je eigenlijk een volledig salaris, net als wanneer je vakantie tussendoor had opgenomen. Alles in 1 keer uitbetalen kán wel, maar erg nadelig en zou ik dus ook nooit doen.

Ligt eraan of je door de uitbetaling van de vakantiedagen in een hoger belastingtarief valt. De uitbetaling van de vakantiedagen wordt vaak in een hoger tarief verloond om te voorkomen dat je na je aangifte IB moet bijbetalen. Als het jaarinkomen mét uitkering vakantiegeld nog in hetzelfde tarief valt waar als het tarief zonder uitkering vakantiegeld, betaal je echt niet meer belasting over je vakantiegeld. Tenzij je dus in een hoger tarief valt. Dan betaal je alleen over het gedeelte dat in het hogere tarief valt, meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven