Hoe maak je lekkere sushirijst?

30-10-2009 09:50 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op sushi (maki met avocado en sesamzaadjes) en heb het al een aantal keren zelf gemaakt. Ik wil het graag binnenkort weer een keer proberen, maar ben benieuwd hoe de ervaren sushimakers de rijst maken. Het lukt me wel, doe het af en toe in de rijstkoker/stomer en af en toe in een gewone pan, maar heb nog niet echt hele lekkere rijst kunnen maken (vind ik zelf). Ik gebruik de speciale sushirijst en rijstazijn trouwens.

Alle tips zijn welkom
Hoe bedoel je lekker? Vind je de rijst van sushi die je koopt lekkerder dan je eigen rijst? Ik doe er altijd suiker, een snuf zout en wat rijstazijn door, en dan lijkt-ie wel behoorlijk op koop-sushi-rijst, qua smaak. Ik krijg alleen de plakkerigheid nooit helemaal goed.
Bedoel je van die rijst die enorm moet plakken zodat je de sushi ermee kunt rollen? Daar heb je toch speciale rijstsoorten voor? En verder zou ik niet teveel smaak meer meegeven aan de rijst, smaak moet toch juist van de vis komen en de rijst dient als vulling en tegenhanger?
Pandan-rijst van de Ah gebruik ik meestal als ik lekkere plakrijst wil maken (bv voor thaise curry) maar ik heb nog nooit sushi gegeten omdat ik vegetariër ben.

Hvm
Sushi kan je ook prima vegetarisch maken hoor!

Denk aan vulling van komkommer, avocado, wortelreepjes, sla(!) etc.

De smaak haal je dan vooral uit de nori (zeewier) en de sojasaus en wasabi.

Jummie, ik geloof dat we vanavond sushi eten!
Ik koop echte Japanse sushi rijst.

Kook die volgens aanwijzingen, het is meer stomen dan koken eigenlijk. Dan pak ik een bakje, waar ik rijstazijn in gooi, zout en suiker en dat verwarm ik in de magnetron, zodat de suiker en het zout oplost in de azijn.

Daarna besprenkel ik de rijst hiermee, goed omroeren, et voilà.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Wat ook erg lekker is qua vegetarisch; bosuitje en bieslook
quote:Boterkuip schreef op 30 oktober 2009 @ 09:59:

Bedoel je van die rijst die enorm moet plakken zodat je de sushi ermee kunt rollen? Daar heb je toch speciale rijstsoorten voor? En verder zou ik niet teveel smaak meer meegeven aan de rijst, smaak moet toch juist van de vis komen en de rijst dient als vulling en tegenhanger?De smaak van sushi rijst is anders erg belangrijk. Als je er geen rijstazijn, zout en suiker doorheen doet smaakt het gewoon veel minder lekker. Het hoort er gewoon bij.
De rijst die ik maak is wel oke hoor, maar ik bedoel eigenlijk meer dat ik niet weet of dit wel precies zo is als dat het zou moeten zijn. Ik lees namelijk zoveel verschillende recepten om sushirijst te maken (bijv. op internet). Vooral de hoeveelheden zijn zo verschillend dat ik niet weet of ik wel de juiste hoeveelheden gebruik.

Misschien moet ik duidelijker zijn en vragen welke hoeveelheden jullie gebruiken?

Hvm, ik eet ook geen vlees en de sushi die ik maak is met avocado en is echt goddelijk (al zeg ik het zelf ;)).

Bedankt voor jullie reacties zover!
Sharra, mjammmm ook lekker!

La Vie, bedankt! Jij maakt de rijst dus volgens de aanwijzingen op het pakje? Wel met een gewone pan of in een stomer? En een goeie tip om het even in de magnetron te verwarmen.
In een gewone pan. Met een klein laagje water, net een vingertopje erboven. Dan op hoog vuur en zodra het kookt op laag vuur, zodat de rest van het water goed verdampt. Wel regelmatig even omscheppen, anders gaat de onderkant plakken en als je helemaal niet goed oplet zelfs aankoeken en dat is niet bevorderlijk voor de smaak.

Dat van de magnetron is handig ja, want dan smelt de boel en wordt het één geheel.

Hmm lekker hoor, ik maak het ook regelmatig (niet vegetarisch trouwens, maar met avocado is inderdaad érg lekker!) en krijg er meteen weer zin in.
Oh en nog iets belangrijks. Wachten tot de rijst helemaal afgekoeld is voordat je de maki's gaat rollen. Dat werkt veel beter.
quote:La Vie en Rose schreef op 30 oktober 2009 @ 10:21:

[...]

De smaak van sushi rijst is anders erg belangrijk. Als je er geen rijstazijn, zout en suiker doorheen doet smaakt het gewoon veel minder lekker. Het hoort er gewoon bij.Ok, bedankt voor de tip! Nooit sushi gemaakt, maar dat was al duidelijk geloof ik
100 gram sushirijst op 250 gram vocht.

In mijn geval dus 15 gram azijn, en 235 gram water + een eetlepel suiker. Gewoon in een steelpan met dikke bodem, en deksel op de pan laten. Eventueel zou je een sudderplaatje kunnen gebruiken, om het heel zachtjes te laten garen. En dan laten afkoelen, ik maak het meestal een dag van te voren.

Lekker met rauwe zalm en ingelegde kampyo-pompoen.
Hmmm.. ik denk dat ik binnenkort ook maar eens aan de sushi ga. Ik dacht altijd dat sushi met rauwe vis was .... weer wat geleerd

Hvm
Mmmm, ik krijg spontaan trek in sushi .....

Maar sushirijst maken in de magnetron, dat is als vloeken in de kerk. Het maken van goede sushirijst is een kunst op zich, die jaren vergt om dat goed onder de knie te krijgen volgens échte Japanners.

De truc bij het maken van sushirijst is dat je de rijstazijn, suiker en zout eerst verwarmt in een pannetje.

De rijst moet zo snel mogelijk afkoelen terwijl je het rijstazijnmengsel er voorzichtig met een houten spatel doorheen spatelt. Niet te driftig roeren, de korrels moeten wel heel blijven. Het beste is de gare rijst na het koken zoveel mogelijk uit te spreiden in een wijde kom (niet van metaal, dus hout of plastic) en dan het warme rijstazijnmengsel eroverheen te sprenkelen. Dan voorzichtig spatelen, het liefst terwijl iemand anders flink erboven waaiert, zodat de rijst snel afkoelt terwijl je spatelt. Dan wordt de rijst mooi plakkerig én glanzend. Als de rijst handwarm is kun je de sushi gaan maken. Laat het niet helemaal afkoelen, dan wordt de rijst nóg plakkeriger en bijna niet meer te verwerken.

Houten kom en spatel direct na gebruik schoonspoelen, als je wacht krijg je de korrels er niet meer van af.
Waar lees je dat sushi rijst wordt gemaakt in de magnetron?

Het mengsel van de rijstazijn, zout en suiker, dat verwarm ik eventjes in de magnetron.
Sorry, te snel gelezen ......
That's ok

In ieder geval, ik heb zin in sushi! Binnenkort maar weer eens maken.. als ik puf heb. Kost veel tijd namelijk.
Dankjulliewel allemaal! Ik ga maar eens aan de slag dan ;) Mjam, heb er erg veel zin in.

Moppetoet, ik ga jouw recept proberen!
Ze waren heeeeerlijk!!! En binnen no-time op ;)

Mmmm sushi! Ik maak het ook wel eens en het is veel gemakkelijker dan ik dacht. Die tip van het suikerazijnzoutmengsel even opwarmen vantevoren ga ik ook opvolgen!

Voor de vega's: naast avocado, komkommer en wortel is sushi gevuld met omelet ook erg lekker! Mijn favoriet is met zalm, heerlijk!
Ziet er goed uit Vrolijkie!

Wat ik ook altijd een enorm verschil vind maken is rijstazijn en evt mirin e.d. uit de toko te gebruiken, en niet van die uit de supermarkt..

mmmm, ga dit weekend ook maar eens aan de sushi denk!
kan geen plaatje toevoegen van mijn sushi helaas.. maar maak het regelmatig met veel succes

Ik doe altijd:

4 dl Rijst (de rijst meten en niet wegen!)

4,6 dl water

3 eetl rijstazijn

2,5 eetl suiker

2 theel zeezout
Ze waren echt zoooo lekker, ik kan ze volgens mij doorlopend eten Ik ga het snel weer proberen, want eigenlijk vond ik het qua werk wel meevallen. En nu heb ik ongelooflijke honger, zeker als ik zo over sushi aan het lezen/schrijven ben.

MissMD, rijstazijn van de toko! Kan ik eens proberen. Dank!

LLL, bedankt voor de hoeveelheden, ga ik ook een keer proberen. Hoeveel rollen maak jij hiervan (als je maki's maakt natuurlijk)?

Nostradame, met omelet klinkt ook lekker. Al stap ik niet zo makkelijk af van mijn favoriet moet ik zeggen. Maar goed, kan altijd meerdere soorten maken :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven