Nederlands taalgebruik

02-11-2009 16:48 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff... Zit naar een herh van Pauw en Witteman te kijken op dit moment, en Frans Bauer is aan het woord.

Zijn Nederlands is echt vreemd zo af en toe hoor!

Welke taalfouten ergeren jullie je het meeste aan?

Ik vind hun en zij door elkaar halen heel storend, helaas doet meer dan half Nederland dat!
Dan nog even over mijn ergernissen:

- het verwisselen van ergeren en irriteren;

- als ... zijnde (ik weet dat het tegenwoordig zo goed als geaccepteerd is, maar ik vind het nog altijd brrrr);

- ik ben groter als jou. Blegh.

- het verwisselen van naar en na (een vriendin van me gaat altijd na haar werk. Daarnaar gaat ze een hapje eten ).

Nou ja, zo heb ik nog een boel taalergernissen, maar deze kwamen direct bij me op.
Wat te allen tijde betreft... ik heb ooit zo'n rijtje uit mijn hoofd meten leren. Ik kon er geen logica in ontdekken. Het heeft iets te maken met naamvallen van vroeger, dat weet ik... maar verder?

Hebben jullie de schrijfwijzen gewoon uit het hoofd geleerd?

(Te allen tijde, ten anderen malen, etc. )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
ik ken dat rijtje niet.
Ik snap deze topic niet egt.

Je weet toch sellof, iedereen is anders.

School kost veelste duur dus ik doe daar niet aan mee.

Me ouders kennen dat niet betalen.

Ik wilt best wel me best doen, maar as hullie zo gaan zeiken, hebt ik er geen zin meer aan.

Ik ben hier zekers weer de enigste die hier zo over denkt?
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
quote:Paque_in_Pink schreef op 02 november 2009 @ 22:57:

Ik wilt best wel me best doen, maar as hullie zo gaan zeiken, hebt ik er geen zin meer aan.

Ik ben hier zekers weer de enigste die hier zo over denkt?
quote:Paque_in_Pink schreef op 02 november 2009 @ 22:57:

Ik ben hier zekers weer de enigste die hier zo over denkt?Ken wel sien dat jij nie naar sgool geweest ben. Tis natuuk tog, niet toch. Tssk.
quote:Ambilight schreef op 02 november 2009 @ 22:19:

ik ken dat rijtje niet.

Ik kon dat rijtje niet.

Ik kan dat rijtje niet.

Uhm.... nu ben ik in de war
quote:_Soleil_ schreef op 02 november 2009 @ 23:29:

[...]

Ik kon dat rijtje niet.

Ik kan dat rijtje niet.

Uhm.... nu ben ik in de war Kun jij dat rijtje misschien wel?
Ik spreek redelijk ABN, kan redelijk foutloos schrijven maar maak ook heus wel eens een typ- of spelfout.

Toch vind ik dat op een forum niet zoveel heisa gemaakt moet worden over verkeerd gespelde woorden, mits de boodschap nog te begrijpen is dan

Maar als ik dan toch een punt van ergenis moet noemen: het verkeerd gebruiken van enigst...
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:_Soleil_ schreef op 02 november 2009 @ 20:16:

De man van een lerares bij mij op school, deed destijds onderzoek naar taalontwikkeling bij de jeugd (het precieze onderwerp weet ik niet meer). Uit dat onderzoek kwam naar voren, dat kinderen uit streken waar veel dialect gesproken wordt, taalgevoeliger zijn en makkelijker een (vreemde) taal foutloos kunnen leren. Dit, omdat zij eigenlijk van kleins af aan "tweetalig" worden opgevoed, nl. Nederlands op school en dialect thuis.

Ik weet dus niet of jouw verhaal wel helemaal opgaat hoor.Hee, wat grappig. Volgens mij weet ik over wie je het hebt hier (zelf aan onderzoek meegewerkt).
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Overigens zelf een Limbo, maar in de klas werd bij ons écht alleen maar Nederlands gesproken. En op de middelbare school kregen we de spellingsregels ook uitentreuren herhaald. Vervoegen lukt meestal wel en de meest voorkomende spelfouten haal ik er bij mezelf ook wel uit.

Maar inderdaad, aanfietsen (niet te verwarren met aan komen fietsen, dan ben je er wél bijna), afgewerkt en langs iemand zitten zal ik best weleens zeggen. Typen niet zo snel, want ik wéét dat de rest van Nederland het bizar vindt klinken, maar zeggen vast wel.

Overigens zit ik niet onder een vereniging. Daar zit ik op of bij.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik kom zelf uit Oost-Brabant, ik studeer buiten Brabant en moet nu voor het eerst op mijn taal letten. Ik heb zelf altijd gedacht goed Nederlands te spreken maar dat valt kennelijk toch tegen.

Wat iemand hier voor mij ook al zei, ik heb ook op school altijd redelijk plat gepraat. Niet echt plat Brabants, maar wel een beetje een Brabo-babbeltaaltje waarvan wij denken dat het ABN is. We kregen ook wel les van mensen die écht plat praatten, zo had ik een docent Frans die alleen maar Frans en Brabants sprak.

Ik vind het wel jammer dat sommige mensen zo neerkijken op mensen met een vreemd accent. Tja, bij mij is duidelijk te horen dat ik uit Oost-Brabant kom, maar ik kan gewoon grammaticaal correct Nederlands schrijven en spreken als het moet, ik houd alleen wel een zachte g. Ik krijg daar vaak negatieve reacties over. Ik vind het juist altijd wel leuk om een accent te horen, mits je gewoon verstaanbaar blijft voor iedereen. Een dialect kan overigens ook voordelen hebben: ik twijfel vrijwel nooit over ij / ei omdat in het Brabants ij als ie of ee wordt uitgesproken, en ei gewoon als ei.

Ik vind vooral TV-Nederlands echt vreselijk om aan te horen. G's zo hard dat je je bijna afvraagt of ze er in stikken. Dat hoort óók niet zo in het Standaardnederlands, is ook gewoon een dialect. Het verschil tussen f / v en s /z en g / ch is vaak ook bijna niet hoorbaar, ook erg irritant.
quote:Daffodil schreef op 03 november 2009 @ 00:47:

[...]

Hee, wat grappig. Volgens mij weet ik over wie je het hebt hier (zelf aan onderzoek meegewerkt).

O, dat zou grappig zijn

Maar het is wel al héul lang geleden hoor, ik zit allang niet meer op school.
Ik vind 'Ik zit onder paardrijden' zo grappig! Want ik denk altijd: 'Het is OP!!" Maar waar slaat dat eigenlijk op? 'Op' of 'onder', het is allebei gewoon een uitdrukking en het één is niet logischer dan het andere. Behalve dat ik 'op paardrijden' al mijn hele leven hoor, en 'onder paardrijden' nooit.
Een zachte g vind ik echt niet storend.

Had zelf een hele harde g. Ben eens hard uitgelachen door een Belgische, toen ik een gedicht moest opzeggen over een burgemeester. BuRRRGGGemeesteRRR.

Ik hoop dat het nu minder is, er zit wel een soort schakel-knop op mijn accent, sinds ik vier jaar in Midden-Nederland heb gewoond en iets neutraler Nederlands ben gaan praten. Zonder Gooise / Leidse R... dat wel

Nog even ontopic: Grammatica en spelling leer je toch gewoon op school? Kan me niet voorstellen dat ze Brabantse kinderen een Brabantse grammatica en spelling meegeven.

Af en toe een ander woord of andere zinsbouw... okay... maar de basis van de Nederlandse taal leren ze toch gewoon?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik vind die regionale en individuele verschillen juist erg interessant. Als je het normatief bekijkt is "groter als mij" natuurlijk fout, want in het ABN is het "groter dan ik". In de taalwetenschappen wordt echter niet geoordeeld over goed en fout, maar wordt slechts beschouwd. In taalwetenschappelijk opzich is "groter als mij" gewoon een taalvariant, soort dialect, en dus niet fout. Dat Babanders "langs mij" en "aanrijden" zeggen vind ik ook heel interessant. Het is geen ABN, maar ook niet fout.

Wat ik wel erg jammer vind is dat veel mensen geen flauw benul hebben van wat ze eigenlijk zeggen. Spreekwoorden verhaspelen en uitdrukkingen verkeerd toepassen bijvoorbeeld. Stoplappen gebruiken die niets toevoegen. En een voorbeeld al vaker hier genoemd: "kom is hier". Als je weet wat je zegt, je er echt bewust van bent, zou je dit nooit zo opschrijven/uitspreken.

Een persoonlijke (in ergernis overgaande) verbazing, is ook het gebruik van het woord "Chocomel". Chocomel is een merk chocolademelk en het komt uit een geel pak of blikje. De koffieautomaat bijvoorbeeld, levert géén Chocomel (niet eens chocolademelk, veelal cacaofantasieoplossing, maar ik snap wel dat niet iedereen dat weet). Het huismerk AH is géén Chocomel. Dat is toch niet zo moeilijk? Gebruik dan het juiste woord!

Jammer dat mensen niet met wat meer zorg taal gebruiken.(Aanvulling: ik heb het dan niet over spelfouten, maar over je bewust zijn van wat je zegt en wat het eigenlijk betekent)
Wat leuk om al die Brabantse uitspraken te lezen! Ik ga per april 2010 werken in Den Bosch, dus ik ben als import- Amsterdammer uit het oosten erg benieuwd wat me taalkundig te wachten staat!

Ik moest twee weken geleden wel erg lachen toen een toekomstige collega zei dat ze afgewerkt was. Ze zeggen het daar echt! Heb haar wel even uitgelegd dat ze dat nooooooit boven de rivieren moet zeggen!

Ik kan me soms een beetje storen aan enige vs enigste, dan vs als en het ontbreken van interpuncties.

En, hoeveel spelfouten heb ik gemaakt? Ben ik echt een ster in
anoniem_84626 wijzigde dit bericht op 05-11-2009 00:09
Reden: spelfoud
% gewijzigd
quote:Annelize schreef op 05 november 2009 @ 00:08:

Wat leuk om al die Brabantse uitspraken te lezen! Ik ga per april 2010 werken in Den Bosch, dus ik ben als import- Amsterdammer uit het oosten erg benieuwd wat me taalkundig te wachten staat!

Ik moest twee weken geleden wel erg lachen toen een toekomstige collega zei dat ze afgewerkt was. Ze zeggen het daar echt! Heb haar wel even uitgelegd dat ze dat nooooooit boven de rivieren moet zeggen!

Ik kan me soms een beetje storen aan enige vs enigste, dan vs als en het ontbreken van interpuncties.

En, hoeveel spelfouten heb ik gemaakt? Ben ik echt een ster in

"vs" moet zijn "vs." of "versus".

"Interpuncties" is niet het juiste meerfout van interpunctie, dit moet zijn "interpunctietekens", maar het enkelvoud volstaat hier ook (vooral als interpunctie geheel ontbreekt).
"vs" moet zijn "vs." of "versus".

"Interpuncties" is niet het juiste meerfout van interpunctie, dit moet zijn "interpunctietekens", maar het enkelvoud volstaat hier ook (vooral als interpunctie geheel ontbreekt).

quote:Immaculata schreef op 03 november 2009 @ 01:14:

Ik vind vooral TV-Nederlands echt vreselijk om aan te horen. G's zo hard dat je je bijna afvraagt of ze er in stikken. Dat hoort óók niet zo in het Standaardnederlands, is ook gewoon een dialect. Het verschil tussen f / v en s /z en g / ch is vaak ook bijna niet hoorbaar, ook erg irritant.

En de Gooise r mag ook wel verdwijnen. Spreek de r eens fatsoenlijk uit. Een duidelijke ratelende huig-r (verschillend van de g) of een tong-r. Wat mij betreft mag alleen iemand uit Leiden of 't Gooi (alleen een voorbijganger die geïnterviewd wordt) die r nog uitspreken.

Tot overmaat van ramp spreek ikzelf soms de Gooise r uit. Niet aan het eind van een woord, maar alleen als er een andere medeklinker op volgt:

- paar en paard met de tong-r tijdens zangles;

- paar met huig-r tijdens spraak;

- paard met bijna Gooise r tijdens spraak.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven