Werk & Studie alle pijlers

Opzegtermijn

05-11-2009 21:53 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een kort vraagje, wie weet weet 1 van jullie het.

Ik heb 3,5 jaar geleden een contract via mijn werk getekend met een opzegtermijn van 2 maanden. Ik vraag mij af..

Is een opzegtermijn niet altijd bepalend a.d.v. de betalingstermijn?

En wat zijn de consequenties als ik na 1 maand opstap?

Ik zit al wat te kijken op google maar kom er niet echt uit.
Het is vooral niet netjes om je niet aan de opzegtermijn te houden. Wat de consequenties zijn, weet ik niet, maar ik vind het onbeschoft.
Peas on earth!
de werkgever kan je de tijd dat je eerder weggaat in rekening brengen omdat je gewoon hoort te werken
Het werkt normaal gesproken heel eenvoudig: de opzegtermijn die je bent overeengekomen is de opzegtermijn waar je je aan dient te houden. Doe je dat niet dan kun je schadeplichtig zijn. Dat wil zeggen dat werkgever eventuele schade die voortvloeit uit jouw voortijdig vertrek op jou kan verhalen.

Tip: als je persé eerder wilt vertrekken probeer daarover dan te onderhandelen met je werkgever. Eerlijk duurt echt het langst.
Eens met Wuiles: hetgeen contractueel overeengekomen is, is geldend. Werkgever kán je aan deze termijn houden, wat overigens ook impliceert dat in goed overleg de werkgever je misschien eerder laat gaan als hij bv eerder adequate vervanging heeft kunnen regelen, zulks ter beoordeling van diezelfde werkgever.

Wat bedoel je trouwens met 'bepalend a.d.v. betalingstermijn'?
Ik ben bij diverse sollicitaties afgewezen omdat ik 2 maanden opzegtermijn heb, dat maakt het voor mij lastig en moeilijk.

Met mijn baas is zeker niet te onderhandelen, ik werk daar 2 maanden of ik mag meteen vertrekken.

Ik hou er ook van eerlijk te zijn en wil na mijn eerste echte baan uiteraard gewoon netjes weggaan.

hmm.. dit gaat nog lastig worden..
Ik heb er nog nooit van gehoord dat de 'betalingstermijn' van je salaris samen zou hangen met de opzegtermijn van je arbeidscontract. Als jullie samen per arbeidsovereenkomst of per CAO overeen zijn gekomen dat de opzegtermijn 2 maanden is, dan kom je daar niet onderuit, tenzij in overleg. Misschien kan een potentiële werkgever die erg van jou onder de indruk is, de tweede maand afkopen. Maar in deze tijden geef ik dat niet veel kans. Toch denk ik dat er best werkgevers zullen zijn die die twee maanden willen wachten. Als ze flexibele werknemers in dienst hebben die ze in die periode wat vaker in kunnen zetten of de nood is niet heel erg hoog en jij bent de beste kandidaat, lijkt het me echt niet onmogelijk. Gewoon blijven solliciteren, het lukt vast wel een keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven