oppasdrama

06-11-2009 11:44 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, moet echt even mijn gal spuwen! Weken geleden kwam man thuis met de mededeling dat hij vandaag een bedrijfsuitje had. Gezien ik vanavond moet werken gaf hij aan dat hij niet mee zou gaan. Ik heb gezegd dat hij niet zo moeilijk moest doen en heb mijn schoonouders gevraagd op te passen voor een keertje. Dit is maar voor een paar uur (17 uur tot 20.45 uur) Dit was geen probleem. Nu belt schoonmoeder me net met de boodschap dat dit echt niet lukt want ze moet bridgen. Dit was ze vergeten. Ok, dit kan gebeuren maar geen haar op haar hoofd dat ze dan dat afzegt. Kan ik weer bij mijn moeder aankloppen die iedere ochtend om 6 uur d'r bed uitgaat en van de week ook al tijdens een nood-sitiuatie heeft klaar gestaan. (kind koorts op kdv, ik 100 km verderop in file)

Ik heb het nu dus met hulp van mijn moeder op kunnen lossen, maar ben het zo beu dat mensen hun afspraken niet na komen, zeg dan gelijk nee!!

Reageer ik nu overdreven? Kan hoor, zit vol met hormonen.....!
Ik zou erg boos zijn. Oppassen is bij ons absoluut geen verplichting, als de opa's en de oma's niet kunnen, dan is dat geen enkel probleem. Maar als ze ja zeggen, dan reken ik er op.

Natuurlijk is jullie kind jullie verantwoordelijkheid, maar dat vind ik hier niks mee te maken hebben. Afspraak is afspraak en daar moet je van op aan kunnen.

En het aandeel van jouw man... Hij bood toch aan om thuis te blijven? Hij kon toch ook niet weten dat (schoon)moeder op het laatste moment af zou bellen? Ik vind het echt niet gek dat jij in dit geval degene bent die het oplost hoor. Bij ons zou dat precies hetzelfde gaan, de ene keer los ik zo iets op en de andere keer mijn vriend. Moet er niet aan denken dat hij mij in een omgekeerde situatie zou bellen met de mededeling "kom maar naar huis, jij hebt een uitje, de oppas belt net af en je lost het zelf maar op".
Ik vind dat niet overdreven, ik zou daar ook niet tegen kunnen. Je vraagt of ze op wil passen, als ze ja zegt ga je er ook van uit dat ze oppast. Als ze niet kon had ze nee kunnen zeggen dan was man niet naar zijn uitje gegaan, of had je iemand anders kunnen vragen. Nu laat ze je op het laatste moment zitten, zou daar ook flink van balen.
Nou ik zou daar ook flink van balen hoor. En al helemaal als ze het op de laatste dag zegt. Stel dat haar eigen moeder nu niet had gekund? Ik zou zelf wel met een probleem zitten. Een oppas regelen zou ik ook niet zo 123 weten (die op het laatste moment kan). Ik zou eigenlijk zover willen gaan, dat de schoonmoeder maar voor een vervangende oppas had moeten zorgen. (Ha zal nu wel het hele forum over me heen krijgen). Op het moment dat zij aangeeft op te willen passen is haar kleinkind ook schoonmoeders verantwoordelijkheid. Ik vind dat daar nu door schoonmoeder wel erg makkelijk over gedaan wordt. En de opmerkingen van: het is jullie kind, het wereldwonder, jullie verantwoordelijkheid bladiebla die sommige hier maken vind ik ook raar. En wat trouwens als er een betaalde oppaswas geregeld die s'ochtends afbelt omdat ze een afspraak "vergeten" is?
Wat mij betreft is een afspraak een afspraak. En die zeg je alleen maar af voor dringende gevallen als zelf ziek zijn oid. Dus ik vind het eigenlijk best asociaal van je schoonmoeder.
quote:Konela schreef op 06 november 2009 @ 21:40:

Ik zou erg boos zijn. Oppassen is bij ons absoluut geen verplichting, als de opa's en de oma's niet kunnen, dan is dat geen enkel probleem. Maar als ze ja zeggen, dan reken ik er op.

Natuurlijk is jullie kind jullie verantwoordelijkheid, maar dat vind ik hier niks mee te maken hebben. Afspraak is afspraak en daar moet je van op aan kunnen.

.Precies, dan moet je maar duidelijk zijn en zeggen dat je niet kan of wil. Maar ik principe is een afspraak een afspraak en die zeg je alleen maar af om dringende redenen.
TanteJuul, ik ben dat met je eens hoor. Als ik beloof om op te passen zodat onze (schoon)zus / broer op een uitje kan en ik kom er op het allerlaatste moment achter dat ik toch niet kan, dan zorg ík voor een oplossing! Ik heb het oppassen toegezegd, zij rekenen er op en dat ik op het laatste moment niet kan voelt dan echt als mijn probleem. Natuurlijk in overleg, want als zij makkelijk kunnen verzetten of eventueel iemand anders weten dan zou dat erg fijn zijn, maar ik hou me dan aan mijn afspraak.
quote:Starshine schreef op 06 november 2009 @ 12:35:

[...]

Even beter lezen hoor. TO zegt toch dat ze meestal gewoon een betaalde oppas heeft, maar deze keer voor schoonma koos omdat die zo vaak zegt dat ze ook eens wil oppassen?

Ik zie nergens dat ze ook weleens een buurmeisje of nichtje betaald op laat passen hoor...
quote:arwen173 schreef op 06 november 2009 @ 18:16:

nou ja goed, we denken er duidelijk anders over. Ik vind dat schoonmoeder op zijn minst had kunnen overleggen. En ik ben gewoon oprecht benieuwd wat er zou gebeuren als je kind zou vervangen in het verhaal door bijv paard. Hoe el ninjoo dan zou reageren. Ik ga weekendje weg en heb vriendin gevraagd om mijn paard eten te geven. Nu belt ze vanochtend op dat ze een dubbele afspraak heeft en niet voor mijn paard kan zorgen. Ik word een beetje niet goed van dat constante geklets over "dat kind" en die egoistische hobby etc. Kom dat elke keer tegen in alle topics en hoewel ik het op andere fronten best met haar eens kan zijn, hangt het me ook wel eens enorm de keel uit, en dat was nu dus het geval.

En nogmaals, ik zou er ook geen drama van maken en wat anders regelen, maar ik blijf het niet ok vinden van schoonmoeder om daar zo luchtig mee om te gaan en op de dag zelf af te bellen.In geval van het paardvoorbeeld denk ik er precies het zelfde over als de dubbele afspraak iets in teamverband betreft. Want ook dan is het alleen ik die 'n probleem heeft of 'n heel team dat de vervanger moet laten stikken en dan kun je dus beter kiezen voor de oplossing waarbij slechts 1 persoon gedupeerd wordt dan meerderen. Ook bij het uitbesteden van de verzorging van 'n dier zorg je namelijk voor backup mocht de eerste keus uitvallen.
Jouw kind, jouw probleem? Totaal niet mee eens. Allereerst: het is jullie kind, dus het kind (BTW: het arme kind word hier alleen maar genoemd als zijnde een probleem, de arme lieverd) is jullie probleem. Vreemd genoeg is een oppas probleem meestal gelijk het probleem van een moeder i.p.v. een vader. Het is schering en inslag overal. Ik hoor hetzelfde bij mijn zussen, vriendinnen en zelf zit ik er ook altijd mee te tobben. Waarom moet ik altijd gaan bellen als er zich een oppasprobleem voordoet?

Maar terugkomend op het probleem. Mijn schoonmoeder is daar ook zo naïef in, compleet onbetrouwbaar als oppas. Zij had zich een paar jaar terug ook als vaste oppas aangemeld. Ik nam dat serieus en rekende erop. Vervolgens moest ik elke week bellen of ze kwam. Ze vroeg dan compleet debiel 'of ik ging werken' alsof ik voor de grap naar een gezelligheidssoos ging ipv brood op de plank krijgen. Dat leverde meerdere keren nood op. Ik kon op een gegeven moment echt niet meer op haar rekenen en heb het hele oppasschema opnieuw in elkaar moeten flansen. Goddank kon mijn moeder nog een structureel dagje vrij maken waarvoor ik haar eeuwig dankbaar ben.

Nu durf ik mijn schoonmoeder wel af en toe weer eens te vragen maar dubbelcheck en dubbelcheck nog eens. Meestal gaat het wel goed maar laatst nog liet ze me compleet vallen voor iets onbenulligs terwijl ik naar een begrafenis toe moest.

Tis soms te zot voor woorden. Maar ja, ik weet nu wat ik aan haar heb. Het is nu zover gekomen dat ik een afspraak maak met mijn schoonmoeder en vervolgens mijn moeder gelijk als achtervang de afspraak laat noteren.

En toch, ik ben blij met alle oppas die ik kan krijgen. Vooral in de weekenden is mijn schoonmoeder behoorlijk betrouwbaar, dus logeerafspraakjes lukken meestal wel. En ik ben superblij dat dat iig wel kan.
quote:Brummetje schreef op 09 november 2009 @ 09:50:

[...]

Ik zie nergens dat ze ook weleens een buurmeisje of nichtje betaald op laat passen hoor...Wel hoor, hier:quote:Mamalijntje schreef op 06 november 2009 @ 12:07:

....

Wij stellen ons helemaal niet afhankelijk op van anderen. Kleine gaat naar kdv, hebben eigen oppas en als we een feestje hebben en onze oppas kan niet dan blijft 1 van ons thuis. Dit is dus echt een uitzondering. Om alle partijen tevreden te houden en een keer geen verwijten over de te jonge en onvolwassen oppas te krijgen, die in schoonmoeders ogen toch niks goed te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven