Misschien assesment, hoe voor te bereiden?

woensdag 11 november 2009 om 12:46

Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek sinds 11 jaar....daar heb ik me uiteraard zeer goed op voorbereid.
In de vacature staat dat een assessment deel uit maakt van de procedure..
Nu weet ik dat het pas het 1e gesprek is, maar toch wil ik me vast goed voorbereiden voor het geval er een 2e gesprek komt en er dus misschien een assessment volgt....
Dat heb ik nog nooit van m'n leven gedaan, dus heb al eens zitten googlen en ben bij een test van intermediar terechtgekomen.
Die ga ik uiteraard invullen, maar ik wil nog meer doen.
Nu zag ik dat er ook heel veel boeken zijn, maar welk boek kunnen jullie aanraden?
                    In de vacature staat dat een assessment deel uit maakt van de procedure..
Nu weet ik dat het pas het 1e gesprek is, maar toch wil ik me vast goed voorbereiden voor het geval er een 2e gesprek komt en er dus misschien een assessment volgt....
Dat heb ik nog nooit van m'n leven gedaan, dus heb al eens zitten googlen en ben bij een test van intermediar terechtgekomen.
Die ga ik uiteraard invullen, maar ik wil nog meer doen.
Nu zag ik dat er ook heel veel boeken zijn, maar welk boek kunnen jullie aanraden?

woensdag 11 november 2009 om 12:56

woensdag 11 november 2009 om 13:01

quote:iry schreef op 11 november 2009 @ 12:54:
Kan je er niet gewoon beter onvoorbereid in gaan?
Het is tenslotte een test om te meten wat je potenties zijn.
Altijd beter om je voor te bereiden, dat je ongeveer weet wat voor tests er zijn, hoe ze in elkaar steken. Als je alle uitleg moet gaan lezen als je de assesment voor het eerst doet, dan mis je gewoon een voordeel van voorbereid zijn. Je potenties kun je niet voorbereiden, maar wel hoe zoiets in zijn werk gaat.
Ik heb zoiets simpels gedaan als een TOEFL test, is een engelse taaltest. Ik heb van tevoren even gekeken waaruit die test allemaal is opgebouwd. Het was zo nog makkelijker om die test af te leggen en daardoor goed te scoren. Mensen die niet wisten wat ze konden verwachten konden gewoon minderen van zichzelf laten zien, omdat ze ieder onderdeel weer moesten ontdekken wat ze nou precies van je wilden. Altijd goed om je een beetje voor te bereiden.
                    Kan je er niet gewoon beter onvoorbereid in gaan?
Het is tenslotte een test om te meten wat je potenties zijn.
Altijd beter om je voor te bereiden, dat je ongeveer weet wat voor tests er zijn, hoe ze in elkaar steken. Als je alle uitleg moet gaan lezen als je de assesment voor het eerst doet, dan mis je gewoon een voordeel van voorbereid zijn. Je potenties kun je niet voorbereiden, maar wel hoe zoiets in zijn werk gaat.
Ik heb zoiets simpels gedaan als een TOEFL test, is een engelse taaltest. Ik heb van tevoren even gekeken waaruit die test allemaal is opgebouwd. Het was zo nog makkelijker om die test af te leggen en daardoor goed te scoren. Mensen die niet wisten wat ze konden verwachten konden gewoon minderen van zichzelf laten zien, omdat ze ieder onderdeel weer moesten ontdekken wat ze nou precies van je wilden. Altijd goed om je een beetje voor te bereiden.

woensdag 11 november 2009 om 13:08

woensdag 11 november 2009 om 13:08

Ik heb zelf ontzettend veel gehad aan de boeken van Wim Bloemers: en dan vooral: de kleine assessmentgids (is niet zo dik en makkelijk leesbaar)
en verder is ook erg goed 'Assessment doen' door Bas Kok en Ferry de Jongh (uit de De 'Volkskrant Banen-serie' )

Wat ik aan deze boeken zo goed vond is dat ook de achtergronden belicht worden van de testen zodat je niet alleen weet wat je eventueel voor de kiezen krijgt, maar ook wat de reden is dat je dat voor de kiezen krijgt. Dat hielp mij erg om te begrijpen wat ze "van me wilden". Dat kun je natuurlijk ook uit het functieprofiel halen wat meestal in de sollictiatie-advertentie staat, maar zo begrijp je de vaardigheden die ze zoeken beter.
hoop dat je er wat aan hebt. en SUCCES!
                    en verder is ook erg goed 'Assessment doen' door Bas Kok en Ferry de Jongh (uit de De 'Volkskrant Banen-serie' )
Wat ik aan deze boeken zo goed vond is dat ook de achtergronden belicht worden van de testen zodat je niet alleen weet wat je eventueel voor de kiezen krijgt, maar ook wat de reden is dat je dat voor de kiezen krijgt. Dat hielp mij erg om te begrijpen wat ze "van me wilden". Dat kun je natuurlijk ook uit het functieprofiel halen wat meestal in de sollictiatie-advertentie staat, maar zo begrijp je de vaardigheden die ze zoeken beter.
hoop dat je er wat aan hebt. en SUCCES!

woensdag 11 november 2009 om 13:21

Oefenen is echt aan te raden!! IQ-tests verbeteren echt na oefening. Qua persoonlijkheidstest eerst het profiel van de vacature nagaan. Solliciteer je op een leidinggevende functie, dan kun je je persoonlijkheid een beetje in die richting 'sturen'. En inderdaad, oefening is ook handig puur qua voorbereiding als in; wat kan ik verwachten / hoeveel tijd heb ik. Succes!!
ps tegenwoordig wordt het woord assessment voor de meest uiteenlopende dingen gebruikt. het kan ook bijvoorbeeld een oefencase zijn die je thuis mag oplossen.
                    ps tegenwoordig wordt het woord assessment voor de meest uiteenlopende dingen gebruikt. het kan ook bijvoorbeeld een oefencase zijn die je thuis mag oplossen.

woensdag 11 november 2009 om 13:40

Moest ooit ook eens een assessment doen. Zoals Mocroon al zei: boeken van Wim Bloemers lezen. Heb zelf veel gehad aan 'De kleine assessmentgids' en 'Het psychologisch onderzoek : een oefenboek' gehad. Ze geven je meer inzicht in het hoe en waarom van een assessment, veel tips en ook uitleg over de testen en rollenspellen die je kunt verwachten. Mocht je een assessment bij een extern bureau moeten doen, kijk dan ook even op hun website. Staan soms ook wel goede tips en adviezen op.

vrijdag 13 november 2009 om 11:37

Bedankt voor alle tips!
Heb gisteren het gesprek gehad en gelijk gevraagd wat het assesment bij hen inhoudt.
Dat valt erg mee, het is een digitale test van 20 minuten en voornamelijk gericht op competenties, valt erg mee dus!
Vandaag gehoord dat ik volgende week voor het 2e gesprek mag en dan gelijk de test erachteraan zal doen indien we in het gesprek eruit komen.
Wish me luck!
                    Heb gisteren het gesprek gehad en gelijk gevraagd wat het assesment bij hen inhoudt.
Dat valt erg mee, het is een digitale test van 20 minuten en voornamelijk gericht op competenties, valt erg mee dus!
Vandaag gehoord dat ik volgende week voor het 2e gesprek mag en dan gelijk de test erachteraan zal doen indien we in het gesprek eruit komen.
Wish me luck!

vrijdag 13 november 2009 om 11:40

vrijdag 13 november 2009 om 11:44

Mij is verteld dat je -op intelligentietests althans- nooit hoger kunt scoren dan je slim bent, maar wel lager wanneer je langzaam bent, of nerveus, of de vragen niet goed doorziet. Oefenen kan dus helpen om het maximale eruit te halen; wellicht is dat bij competentietests minder relevant maar mij matrices en rekensommen helpt een beetje oefenen toch echt wel (vooral als je zoals ik al jaren niet meer gerekend had)