Werk & Studie alle pijlers

Van schaal 7 en schaal 8 functie maken

15-11-2009 17:24 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

ik werk al een tijdje met veel plezier als management-assistent voor een grote organisatie. Ik heb een hbo-opleiding en al enige jaren ervaring en daarom heb ik vrij hoog ingezet bij mijn salarisonderhandelingen. Met het resultaat dat ik een heel leuk salaris heb, waarover ik meer dan tevreden ben. Ik vind het echter wel heel jammer dat ik nu al aan de top van mijn schaal zit (schaal 7) en dus qua salaris al niet meer kan groeien binnen mijn functie. Gaat voor mij meer om gevoel dan om geld. Ik wil me gewoon blijven ontwikkelen.

Het management heeft aangegeven heel blij te zijn met ons als team en ons graag binnen te houden. Mede daarom heb ik eens bij mijn leidinggevende aangekaart dat ik het best realistisch zou vinden als de functie in schaal 8 wordt gezet. Op die manier is er voor ons hele team nog wat rek.

Leidinggevende is het er mee eens, maar vind dat ik zelf maar eens moet gaan uitzoeken hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Eigenlijk vind ik een beetje dat zij voor ons zou moeten strijden, omdat ze ons absoluut niet kwijt wil, maar ik vind het ook niet erg om mezelf hiervoor te moeten bewijzen. Echter ze heeft niet echt tips hoe ik dit kan aanpakken. Ik vind dat zelf ook wel lastig, maar ben van plan om voor de feestdagen een plan in te dienen bij het management.

Ik hoop dat er hier wellicht iemand tips heeft. Waar moet ik aan denken en wat zijn goede argumenten voor een schaalverhoging? We hebben allemaal steeds meer taken opgepakt dus ik kan goed aantonen dat de functieomschrijving uitgebreid is..... Maar ik vrees dat ik meer uit de kast moet halen. Iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt, groetjes Tirzah
oh my god.... ik zal in ieder geval zorgen dat het plan dat ik indien wat beknopter is geschreven hahahaha, wat een lang verhaal heb ik er van gemaakt. Ik geef mijn mega kater de schuld!
Ik vind het erg vreemd dat je leiddingevende de bal bij jou hiervoor neerlegt. Als je zelf moet gaan beargumenteren waarom je een schaal hoger zou moeten krijgen, is het misschien een idee om met andere secretaresses of managementassistente in de organisatie de werkzaamheden te bespreken. Is er echt verschil dan lijkt het mij fair dat ook de andere managementassistenten een schaal hoger krijgen.
Wijziging van het functiegebouw is over het algemeen niet een voorwaarde voor een hoger salaris. Jouw werkgever kan ook beslissen jou of jullie een toelage te geven. Die toelage wordt doorgaans voor de duur van drie jaar toegekend en meestal met het argument dat de medewerker aan de organisatie gebonden moet worden.
Zijn er binnen jouw organisatie misschien functiebeschrijvingen beschikbaar ? Ik werk bij een gemeentelijke organisatie en bij ons zijn er zgn. voorbeeldfuncties. Je kunt hiermee bepalen welke functieomschrijving het beste bij jouw taken past. In de beschrijvingen staan ook de taken die erbij horen. Wanneer ze binnen jouw organisatie beschikbaar zijn zou je diverse beschrijvingen tegen elkaar kunnen afzetten, om te kijken welke omschrijving het beste bij jou past.
barbie, het is inderdaad ook de bedoeling dat het voor mijn collega's geldt, ik wil dit niet alleen voor mezelf doen, maar voor iedereen in deze functie, 4 mensen dus. Ik weet dat zij het ook heel graag willen. Ze durven alleen iets minder om het initiatief te nemen. Ik vind niet geschoten is altijd mis. Het is overigens typisch iets voor mijn leidinggevende dat zij de bal bij mij neerlegt. Ik vind dat in principe ook niet erg. Maar ik heb hierin geen ervaring en vind het lastig hoe ik het moet aanpakken.

Wuiles, het kan inderdaad ook in die vorm, maar zoals ik al aangaf gaat het me eigenlijk niet eens echt om het geld, maar meer om het gevoel dat ik nog kan groeien. Na goed functioneren een periodiek erbij vind ik een fijne vorm van waardering. Toelage is natuurlijk ook een vorm van waardering, dus misschien is dat logischer.. Ik zal het meenemen. Dank je.
Hoi lentezon, ik heb zelf een functieomschrijving van mijn functie en eigenlijk is die enorm achterhaald. Ik weet dat er binnen de organisatie ook management-assistentes zijn die wel in schaal 8 zitten. Overigens op een hele andere afdeling hoor. Ik zou natuurlijk eens kunnen nagaan wat het verschil is in hun functie. Zou ik zoiets ook bij HRM kunnen opvragen, of daar advies kunnen krijgen? Helaas zijn HRM manager en ik niet de beste vriendinnen (niks raars hoor, gewoon een anti klik). En zou het raar zijn als ik een van die management-assistentes die wel in schaal 8 zit benader? Niet dat ik die ken.........
Het feit dat jij je met een hoger salaris meer gewaardeerd zou voelen is op zich geen argument om je functie hoger in te schalen. Die inschaling hoort rechtstreeks samen te hangen met de functie-eisen en de t/b/v/. Realiseer je dat een hogere inschaling ook hogere functie-eisen en strengere beoordelingscriteria met zich mee zal brengen. Bovendien is herinschaling doorgaans een langdurig proces. Als je daar geen bezwaar tegen hebt, prima. Persoonlijk denk ik dat dit ook met een arbeidsmarkttoelage opgelost zou kunnen worden.
quote:Tirzah schreef op 15 november 2009 @ 18:09:

Hoi lentezon, ik heb zelf een functieomschrijving van mijn functie en eigenlijk is die enorm achterhaald. Ik weet dat er binnen de organisatie ook management-assistentes zijn die wel in schaal 8 zitten. Overigens op een hele andere afdeling hoor. Ik zou natuurlijk eens kunnen nagaan wat het verschil is in hun functie. Zou ik zoiets ook bij HRM kunnen opvragen, of daar advies kunnen krijgen? Helaas zijn HRM manager en ik niet de beste vriendinnen (niks raars hoor, gewoon een anti klik). En zou het raar zijn als ik een van die management-assistentes die wel in schaal 8 zit benader? Niet dat ik die ken.........@Tirzah, heel eerlijk gezegd vind ik dit een taak van je LG. Wanneer ik in jouw schoenen stond zou ik de HRM-afdeling een mailtje sturen met de vraag of zij jouw de twee functiebeschrijvingen kunnen verstrekken. Zet gelijk in de mail dat je met je LG besproken hebt dat je een onderzoekje gaat doen naar jouw inschaling en stuur je LG gelijk een cc-tje van de mail. Succes ermee.
Hmm, ik denk er toch anders over. Ik vind het geen taak van de leidinggevende om uit te gaan zoeken of de functie secretaresse op de afdeling wellicht zwaarder ingevuld zou moeten worden en opgewaardeerd naar managementassisten schaal 8, alleen omdat de medewerkers dat graag willen.

Prima, ik zou er aan meewerken, maar pas wanneer de secretaresses zelf precies kunnen aangeven welke zaken uit de functie schaal 8 zij nu ook uitvoeren en wat er dus mist in de schaal 7 functie. Waarom zou de leidinggevende dat moeten doen? Misschien is die zeer tevreden met de functieinhoud behorende bij schaal 7 en zeer tevreden met de mensen die nu voor haar werken. Prima toch?

Een functieherwaarderingstraject duurt zeker een jaar en wordt vaak op vaste momenten herhaald. Dat betekent dat je als medewerker je huiswerk gedaan moet hebben en helder moet kunnen aangeven waarom de beschrijving van de functie gewaardeerd in 8 nodig is in plaats van de bestaande beschrijving van de functie in 7.

Trouwens voor doorgroeien is het altijd mogelijk om samen met je baas te bekijken welke opleiding je marktwaarde verhoogt en op welke functies je binnen of buiten het bedrijf zou kunnen solliciteren.

En zoals Wuiles zegt, met een schaal erbij komen er ook hogere functie-eisen en beoordelingscriteria om de hoek kijken.
Bij een hogere schaal hoort vaak een zwaarder takenpakket en meer verantwoordelijkheid. In die zin vind ik het niet raar dat je leidinggevende heeft gezegd dat je zelf met een plan moet komen. In de meeste organisaties mag dat bij een schaal 8 functie ook van je verwacht worden.

Het doen van meer werkzaamheden is over het algemeen geen reden voor een schaalverhoging. Dat wordt het pas wanneer de taken "zwaarder" zijn dat de schaal 7 taken.

Als je er zelf mee aan de slag wilt, dan raad ik je inderdaad aan om bij HRM om profielen van de assistentes in schaal 8 op te vragen en deze te vergelijken met je huidige functieprofiel. Maar dat is lang niet voldoende om een goede casus te bouwen. Ik zou dus ook de waarderingssystematiek opvragen. Wat is de algemene omschrijving bij schaal 7 en wat is dat bij schaal 8? En tot slot is de puntentelling van belang. Veel functiewaarderingssystemen werken met een puntentelling. Stel dat je nu begin of midden schaal 7 uit komt qua punten, dan zal er een behoorlijke verzwaring plaats moeten vinden om toch uiteindelijk op schaal 8 uit te komen.

Als je al die achtergrond info hebt, dan is het de kunst om te kijken naar jullie huidige takenpakket en die zo te omschrijven dat er een zwaarder profiel uitkomt.

Ik kan me trouwens voorstellen dat dit best een hele klus is, als je niet in deze materie thuis bent. Je zou daarom kunnen overwegen om toch die HRM-dame er bij te betrekken. Wie weet verbeterd het zelfs jullie werkrelatie als je haar om hulp vraagt. Of anders misschien een collega van haar?

Succes ermee!
Is er geen mogelijkheid om een HBO-functie te doen in het bedrijf? Is het ook vanzelfsprekend dat je beter wordt betaald.

De diploma heb je immers, MA is toch MBO+ hooguit.

Misschien wat inhoudelijke taken van anderen overnemen.
quote:Brown_Eyes schreef op 15 november 2009 @ 19:24:

Is er geen mogelijkheid om een HBO-functie te doen in het bedrijf? Is het ook vanzelfsprekend dat je beter wordt betaald.De eerste aanname die niet persé juist hoeft te zijn. Zoals Wuiles, Esfa en Nummerzoveel al duidelijk aangeven: een inschaling is afhankelijk van de zwaarte en de t/v/b's van een profiel (de taken, verwantwoordelijkheden en bevoegdheden). Dat een dergelijke functie een HBO-niveau vereist, kan daaruit volgen maar het opleidingsniveau is an sich géén vereiste voor een minimale betaling.quote:De diploma heb je immers, MA is toch MBO+ hooguit.

Ook deze aanname hoeft niet correct te zijn. Sommige MA's hebben een dusdanig pakket qua inhoud, zwaarte en/of afbreukrisico dat men een HBO niveau verwacht. En niveau heeft niet altijd iets met diploma te maken: een niveau verwerft men ook door middel van werkervaring en getoond inzicht/verwerkings- en anticipatie-niveau.

quote:Misschien wat inhoudelijke taken van anderen overnemen.

Een taak overnemen is nog geen aanleiding om een functie te herschrijven...

Kortom: naar mijn mening zijn de postings van Wuiles, Esfa en Nummerzoveel helder en bieden alle aanknopingspunten die nodig zijn voor TO om morgen haar plan te trekken.

Rest mij nog mij inderdaad aan te sluiten ook bij de geopperde mening dat TO wél zelf verantwoordelijk is om aannemelijk te maken dat haar functie zwaarder ingeschaald moet worden, op basis van werkzaamheden en niet omdat inmiddels het schaalmaximum behaald is. Dat laatste zou hooguit bij uitmuntend presteren (eea ter beoordeling van leidinggevende aan de hand van een jaarlijks te voeren beoordelingsgesprek) kunnen leiden tot beloningen in de vorm van gratificaties of wellicht een persoonlijke toeslag. Maar dus géén schaalverhoging, gelet op het functiehuis en de precedentwerking op volgende functionarissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven