Help, zoon (2) panisch door kinderopvang..

08-12-2009 10:39 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ik lees al een tijdje hier met iedereen mee, maar nu zit ik ergens mee waardoor ik graag wat meningen of tips van jullie wil hebben..

Mijn zoon, 2 jaar, doet sinds vorige week donderdag helemaal hysterisch als je z'n luier verschoont. Hysterisch zoals schreeuwen, gillen, huilen, zichzelf stijf houden en gewoon onhandelbaar.. vooral als hij gepoept heeft krijg je het in je eentje bijna niet voor elkaar om hem schoon te maken.. bij het ophalen vorige week gaf de opvang inderdaad ook al aan dat ze hem met z'n drieen moesten vasthouden om hem te verschonen. Tussen neus en lippen door zei ze ook dat hij getemperatuurd was.. maar toen viel het kwartje bij mij nog niet.. In het weekend bleef hij zo panisch doen, met een luierbroekje gaat het nog wel, omdat het makkelijk aan en uit te doen is en dan wel in een supertempo graag..

Hij is net 2, nog niet zindelijk en kan nog niet goed praten.

Ik bleef me in het weekend maar afvragen waardoor dit nou kwam, en ja, toen viel eindelijk dat kwartje, die termometer.. Ik maandagochtend de kinderopvang gebeld, en inderdaad, in het logboek stond dat hij wat warm was en hem eerst in z'n oor hebben gemeten en daarna in z'n billen. Dat moet volgens de procedure die nu vooral geldt met de mex.griep. Maarja, hoe is het gegaan!? Als een kind hysterisch wordt als hij alleen al die termometer ziet, zetten ze toch door totdat het wieweet wel pijn doet en zo'n kind dat niet kan praten helemaal door het lint gaat? Ik ben hier eigenlijk behoorlijk pissig om en ik kan er wel om janken! Ik heb het ze ook duidelijk gemaakt dat ze dit niet meer mogen doen, gewoon in z'n oor, en als hij warm is mij bellen!!! ok, dat gaan ze nu wel doen dan.. Die betreffend leidster was er wel verbaast over dat hij nog steeds zo hysterisch deed.. maarja, hoelang duurt het voordat hij hier overheen is en ons wat dat betreft weer wat vertrouwt? Moet ik het aan het kantoor van de KDV doorgeven dat dit gebeurt is en ze aan de leidsters moeten doorgeven dat andere kindjes misschien ook wel zo zouden kunnen reageren en dat ze daar voorzichter in moeten zijn? Ik baal er gewoon van dat het op die manier gebeurd is..en dat het frusterend is dat je het je kind niet kan uitleggen..

Bedankt voor het lezen en graag jullie reacties..

Tamara
Wat is er op tegen als je ze temperatuurt in de billen?

Mag dat niet meer? Of heb jij van te voren aangegeven dat jouw zoon daar panisch van wordt, en dat je niet wilt dat het gebeurd?
Mijn zoon is ongeveer even oud, en heeft op het moment ook geen zin in verschonen. Hij heeft gewoon geen zin in die koude lotiondoekjes.
het KDV treft geen blaam vind ik

maar waarom is hij zo wild bij het luier verschonen?
Wordt je zoontje dan panisch van het temperaturen in de bil en reageert hij nu daarom zo op het verschonen?

Ik begrijp het verhaal niet helemaal, oorzaak is dus het temperaturen in de bil en gevolg het hysterische gedrag bij verschonen.

Was het bij de leidsters bekend dan je zoontje dat niet fijn vindt?
tussen geen zin en compleet over de rooie zit wel verschil
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Je zit niet te wachten op een hysterisch kind.

Ik zou proberen me er niet zo druk over maken. Hoe reageer je als je kindje ziek wordt of zelfs doodgaat, omdat ze een ander kindje niet mogen temperaturen? Ik denk dat je zelf veel relaxter moet gaan doen hierover. Als jij al in de stress schiet als je een luier moet verschonen, omdat je-weet-maar-nooit, raakt je kind zeker in de stress.

Overigens was verschonen bij mijn kindje van 2 ook een crime. Toen heeft ze besloten dat ze geen luier meer wilde en zindelijk was. Heeft het niet ook met leeftijd te maken buiten de temperatuur-perikelen?

Overigens zou ik als ik rustig was gaan praten op de creche hoe het precies is gegaan. Wellicht was er helemaal niets aan de hand tijdens het temperaturen in de billen. En wat wil je bereiken door het te melden aan de leiding? De leidsters houden zich aan de regels. Als jij je daar niet aan wilt houden, moet je een andere oplossing zoeken.
Volg je hart. Dat klopt.
Er zijn heeeeeeel veel tweejarigen die een tijdje compleet door het lint gaan tijdens het luier verschonen. Is een fase, gaat vanzelf weer over.

Ik kan me niet voorstellen dat ze hem met die thermometer pijn hebben gedaan, maar als hij momenteel het verschonen toch al niet te leuk vind, is temperaturen natuurlijk helemaal niet leuk.

Overigens zou ik blij zijn met een KDV dat na het constateren van verhoging via de oortjes ook nog rectaal de temperatuur meet. Heel netjes.
Tja, een thermometer in je billen is idd niet prettig..
Dochter vindt het ook niet leuk, maar als het moet dan moet het.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Is snap het niet helemaal. Mag je zoon niet getemperatuurd worden via zijn billen? Dan had je dat beter het KDV kunnen laten weten en kun je alleem maar pissig op jezelf zijn dat je dat niet hebt laten weten.

Maar wat is dan de achterliggende gedachte dat hij daar panisch van wordt? Mijn 2 zonen vinden het ook geen pretje maar ik krijg ze wel rustig.
Tamara, vul jij zelf in dat je zoon panisch werd bij het temperaturen en dat er toen met geweld is door gegaan, of is dit (ook) het verhaal van de leidsters? Weet je zeker dat hij pijn heeft gehad?

Je hebt het aangegeven bij de leidsters, die zullen er op letten. Bij de organisatie aangeven lijkt me wat overdreven, zo vreemd is het niet om kindjes in de billen te temperaturen volgens mij.

En het 'vertrouwen' van je zoon in jullie. Ik zou rustig zeggen voor het verschonen dat je hem gaat verschonen, dat je hem niet temperatuurt en gewoon rustig blijven. En je zult nog wel vaker meemaken dat je iets moet doen wat hij niet leuk vindt. Denk maar aan inentingen. Ik til daar nooit zo zwaar aan. Het moet nu eenmaal en het is beter voor hem dan niets doen.
quote:maansa schreef op 08 december 2009 @ 10:46:

het KDV treft geen blaam vind ik

maar waarom is hij zo wild bij het luier verschonen?Ja, vraag dat hem even.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heb je van te voren gezegd dat je niet wil dat ze rectaal tempen?

Zo niet, hebben ze goed gehandeld vind ik.

Buiten dat, vind ik het wel vreemd dat ze als ze hem tempen en hij gaat zo over de rooie dat ze hem met z'n drieen vast moeten houden, ze het evengoed doorzetten.

Daar zou ik niet blij van worden.
Mijn dochter (4,5 jaar) wordt trouwens ook panisch van tempen. Ik doe het dus ook alleen als het echt echt echt moet. Zetpillen krijgt ze ook niet meer, ik heb vloeibare paracetamol gehaald.
quote:Iris26 schreef op 08 december 2009 @ 10:50:

Heb je van te voren gezegd dat je niet wil dat ze rectaal tempen?

Zo niet, hebben ze goed gehandeld vind ik.

Buiten dat, vind ik het wel vreemd dat ze als ze hem tempen en hij gaat zo over de rooie dat ze hem met z'n drieen vast moeten houden, ze het evengoed doorzetten.

Daar zou ik niet blij van worden.Zoals ik het begreep hebben ze 3 man nodig om een luier te verschonen
Mijn kinderen worden ook panisch bij vervelende pijntje (bv een lelijke splinter die eruit moet).

Tja, gewoon even doorzetten, en duidelijk maken dat het zo weer over is.

Ze moeten toch begrijpen dat er af en toe even iets heel vervelends aan de hand is, hoort erbij.
Het is algemeen bekend dat oorthermometer niet zo heel nauwkeurig is, dus nu met verscherpte protocol kan ik me voorstellen dat ze bij twijfel even tussen de billen meten., Ik zou het echt onzin vinden om hier op school verder over te gaan klagen.

Overigens heeft zoon hier ook periodes met niet verschoont willen worden . Kwestie van veel afleiden en stug doorzetten. Gaat vanzelf weer over.
quote:Annie Ooi schreef op 08 december 2009 @ 10:52:

[...]

Zoals ik het begreep hebben ze 3 man nodig om een luier te verschonen

Qoute van TO:

bij het ophalen vorige week gaf de opvang inderdaad ook al aan dat ze hem met z'n drieen moesten vasthouden om hem te verschonen. Tussen neus en lippen door zei ze ook dat hij getemperatuurd was..

Zoals ik het hier begrijp was dat dus bij het tempen??
Het is natuurlijk geen probleem om kinderen te temperaturen in de billen, geen pretje natuurlijk, maar als het moet moet het, hetzelfde met inentingen en verschonen. Maar dit is niet dat hij er geen zin in hebt, hij gaat compleet door het lint. Daarom dacht ik er bijna aan doordat hij zich zo verzet heeft bij het temperaturen het misschien wel pijn heeft gedaan. Misschien is het wel een fase, en uitleggen gaat ook nog niet. Ik baal er van dat ze het idd doorgezet hebben terwijl ze zagen dat hij zo hysterisch werd. nogmaals er is niet op tegen maar als een kind zo reageert zou ik ermee ophouden.. ze vertelde nog dat als hij wat rode plekken had het waarschijnlijk kwam daardoor kwam dat hij door hun vastgehouden werd ..
quote:Iris26 schreef op 08 december 2009 @ 10:55:

[...]

Qoute van TO:

bij het ophalen vorige week gaf de opvang inderdaad ook al aan dat ze hem met z'n drieen moesten vasthouden om hem te verschonen. Tussen neus en lippen door zei ze ook dat hij getemperatuurd was..

Zoals ik het hier begrijp was dat dus bij het tempen??

Ah ja, zo kun je het ook lezen inderdaad. Ik weet het niet....

TO; kun je wat meer duidelijkheid geven?
Ik zou liever hebben dat ze hem met 3 man vasthouden als hij zo tegenstribbelt dan dat hij zo wild is dat met tempen die thermometer zo ver naar binnen schiet dat hij operatief verwijdert moet worden...

Ik snap niet goed waarom ze eerst een oor thermometer gebruiken om alsnog rectaal te meten. Weinig toegevoegde waarde lijkt mij. Ik zou er geen hele discussie van maken. Er gebeuren vast meer dingen die je thuis zelf niet zou doen. Dat is het nadeel van de kinderopvang. Ben je het ergens niet mee eens, noteer het in het schrift, dan lezen alle leidsters het en kun je er vast vanuit gaan dat het niet meer gebeurd.
@HelloKitty, ik zou liever hebben dat ze dan gewoon stoppen.
[quote]Tamara28 schreef op 08 december 2009 @ 11:00:

Het is natuurlijk geen probleem om kinderen te temperaturen in de billen, geen pretje natuurlijk, maar als het moet moet het, hetzelfde met inentingen en verschonen. Maar dit is niet dat hij er geen zin in hebt, hij gaat compleet door het lint. Daarom dacht ik er bijna aan doordat hij zich zo verzet heeft bij het temperaturen het misschien wel pijn heeft gedaan. Misschien is het wel een fase, en uitleggen gaat ook nog niet. Ik baal er van dat ze het idd doorgezet hebben terwijl ze zagen dat hij zo hysterisch werd. nogmaals er is niet op tegen maar als een kind zo reageert zou ik ermee ophouden.. ze vertelde nog dat als hij wat rode plekken had het waarschijnlijk kwam daardoor kwam dat hij door hun vastgehouden werd ..[/quote]

oke, dat vind ik wel redelijk ver gaan, maar ik denk dat er op dit moment best wel stresserig wordt gewerkt op kdv. Bij de onze merk ik in ieder geval dat ze erg bedacht zijn op zieke kindjes. met zoon kunnen ze hun lol op die voelt namelijk altijd heel warm aan terwijl zijn temp dan 36 graden is. Dus ik lees regelmatig "we hebben hem even getempd, maar was niet aan de hand".

Hij is twee toch? Dan kan je al een heleboel uitleggen hoor. Dat hij er nog niet met praten op kan reageren betekend niet dat hij je niet snapt. Zoon heeft hier ook wel eens zo'n fase, ik geef hem dan iets te afleiding, boekje, speeltje, soms een tekenfilmpje, blijf tegen hem praten en dan gaat het meestal na een paar dagen vanzelf weer over.
Als er 3 man nodig zijn om hem vast te houden en de plekken staan nog op zijn arm, dan zou ik als moeder ook niet blij zijn. Stop er dan gewoon mee, zo'n oorthermometer geeft toch wel ongeveer aan hoe ernstig het is. De noodzaak van nog een keer rectaal meten zie ik dan niet zo. Lijkt me ook angstig voor zo'n kleintje.

Mijn zoon (4) hebben we tot 2 maal toe met 3 man vast moeten houden bij de mex. griepprik. Dat was sneu voor hem maar moest echt gebeuren.

En TO, wat iemand al schreef, bij verschonen tegen je zoon zeggen dat je alleen zijn luier gaat doen en verder niets. Hij zal het vertrouwen weer moeten krijgen dat zoiets niet nog een keer gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven