Werk & Studie alle pijlers

Gaan voor deze baan?

16-12-2009 14:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november ben ik afgestudeerd. Ik werk op dit moment met een nul-uren contract bij een instelling. Ik kan hier voldoende werken, maar zekerheid geeft het uiteindelijk niet. Sinds mijn afstuderen ben ik op zoek naar een baan.

Nu stond er deze ochtend een vacature in mijn mailbox waar ik enthousiast over ben.

- 32 uur per week, precies wat ik zoek.

- de doelgroep waarmee ik heel graag wil werken.

- Dicht bij huis ook prettig. (mijn huidige werk niet)

Het enige (misschien) nadeel. Slaapdiensten. Ik wilde dit nooit, maar nu twijfel ik. Ik heb er geen ervaring mee. Ik heb contact opgenomen met de leidinggevende. Slaapdiensten gemiddeld 1 keer per week. Dus 4 keer per maand. Je begint dan om 3 uur in de middag tot de volgende ochtend 9 uur. Je slaapt dan van ongeveer 11 a 12 uur in de avond tot 6 a 7 uur in de ochtend.

Ik zou graag van wat mensen die slaapdiensten draaien horen hoe ze dat ervaren. Is het op de lange termijn erg vermoeiend of valt dat enorm mee? Kan je goed slapen terwijl je toch op je werk bent? Ik begreep dat je vergoeding in enkele uren kan krijgen of in een bedrag wat op het einde van de maand over wordt gemaakt.
En dan hoef je nooit op te staan?
Ik heb in het gesprek enkele vragen gesteld, maar niet tot in details. Wat ik uit het gesprek kon opmaken kan dat sporadisch voorkomen.
Poeh, lijkt me erg heftig, maar de rest van de baan klinkt wel heel positief.

Mijn schoonbroer heeft in een instelling (met jongens van tussen de 14 en 18) gewerkt. Hij vond het prima te doen en heeft het daar erg naar zijn zin gehad (uiteindelijk gestopt vanwege het contract...hij had daar een 0urencontract).
Ik heb nu ook een 0 uren contract waar ik vanaf wil. Dus dat begrijp ik wel van je schoonbroer.

In mijn geval gaat het om een groep kinderen in de leeftijd van 6 tot 13 jaar.
Ik heb in het verleden ook wel wat slaapdiensten gedraaid toen ik met verstandelijk gehandicapten werkte.

Ik sliep erg licht omdat ik me er toch erg van bewust was dat ik aan het werk was als het ware. Dus ik werd soms wel een aantal keer per nacht wakker omdat ik dacht dat ik wat hoorde, maar meestal was het dan niets. Maar als je maar 1 dienst per week heeft valt het wel mee lijkt me, ik ken mensen die meer slaapdiensten draaien. Ik sliep dus minder goed dan thuis maar toch nog wel voldoende om een beetje goed te functioneren. Wat wel van belang is ook is wat je voor dienst na een slaapdienst hebt. Je kan voorwaarts roterend geroosterd worden, dat is vroeg-vroeg-laat-laat-nacht bijvoorbeeld, of sommige roosteraars roosteren gewoon een eind weg. Als je na een slaapdienst een dag vrij hebt kun je altijd nog 's middags een tukkie doen als je slecht hebt geslapen. Als je dan weer een late dienst hebt( op mijn werk hadden ze en een avonddienst en een slaapdienst, en dan ging de avonddienst 's avonds naar huis) is dat wat moeilijker.

Maar puur het feit dat ze een slaapdienst hebben geeft aan dat je meestal niet op hoeft te staan. Maar ligt er dus ook aan hoe je zelf bent als slaper, ik ben thuis ook een lichte slaper.
Als dit je droombaan is moet je er voor gaan, volg je hart, succes.
Ik zou het gewoon doen. Je hebt genoeg voordelen opgenoemd. Mochten de slaapdiensten je toch niet zo bevallen, dan wegen de voordelen hopelijk zwaarder. Het lijkt me het proberen waard.

En anders kun je nog weer uitkijken naar een andere baan. Dan heb je in ieder geval weer een ervaring erbij.

Maar ik denk dat je op zoek bent naar mensen die ervaring hebben met slaapdiensten?
Ja ik had graag eens van andere mensen gehoord hoe ze dat ervaren. De voordelen en/of nadelen. Maar de mening van anderen is ook prima.

Ik denk dat ik gewoon ga solliciteren. Je krijgt uiteindelijk toch pas een goed beeld als je ervoor gaat. En een sollicitatie of een gesprek geeft mij ook de mogelijkheid te kijken of het iets is. Ik kan altijd nog nee zeggen.
Succes Helse Heidi
mijn zusje deed dit werk op oproepbasis, hierdoor had ze vaak meerdere slaapdiensten per week (blijkbaar niet populair bij veel mensen).

Zij vond het juist heel relaxed en deed het met plezier.

Maar misschien maakt het ook uit of je wel/geen kinderen hebt.
Ik heb als onderdeel van 0 urencontract wel slaapdiensten gedaan (zelfs 24 uurs, volgens mij mag dat nu niet meer). Ik vond het niet echt fijn. Sliep niet echt goed, moest er heel soms wel eens tussendoor uit, maar had ook regelmatig en fijn actief kind dat om half zes al heerlijk bezig was (en de rest bij voorkeur wakker maakte..).

Toch had het ook wel wat, je bent toch op een andere manier bij de kinderen betrokken. Sta je midden in de nacht een zeiknat bed te verschonen met je slaapdronken kop en een kleintje dat eng gedroomd heeft.

Het werk zelf vond ik zo leuk dat ik het er wel voor over had.

Wat trouwens ook uit maakt is of er een beetje prettige ruimte is, waar het donker is, waar er goed gelucht kan worden (vond ik erg belangrijk), enzo. Lekker boek mee of een DVDtje kijken om een beetje je hoofd op iets anders te zetten (meestal droomde ik nog over de kids, maar goed). Heb je een collega die komt helpen bij ontbijt? Das nl wel fijn als je er even doorheen zit na een wat minder goede nacht.
Zoals ik het begreep van de leidinggevende is er een collega tot 10 uur in de avond en eentje die om 7 uur in de ochtend start. Dus dan sta je met tweeën als je een zware nacht hebt gehad.

Stel dat het zover komt ga ik daar de slaapruimte eens goed bekijken.

Ik heb nu nog geen kinderen dus wat dat betreft heb ik niemand waar ik verantwoordelijkheid voor moet dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven