Werk & Studie alle pijlers

Wanneer (tijd) solliciteren?

16-12-2009 18:34 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een andere baan.

Ik ben momenteel dus nog gewoon werkzaam bij een bedrijf.

Ik werk daar van 9 tot 6, maandag tot vrijdag.

Ik wil graag langs een paar Job Agency's hier, maar die zijn allemaal op die zelfde tijden geopend, en niet in het weekend.

Mijn luch pauze is niet lang genoeg om er naar toe te gaan, aangezien ik in een ander deel van de stad wil gaan werken.

Ik kan me natuurlijk ziek melden. Maar dat kan niet om de paar dagen natuurlijk.

Hoe doen jullie dit?
quote:vivagirl schreef op 16 december 2009 @ 18:34:

Ik ben op zoek naar een andere baan.

Ik ben momenteel dus nog gewoon werkzaam bij een bedrijf.

Ik werk daar van 9 tot 6, maandag tot vrijdag.

Ik wil graag langs een paar Job Agency's hier, maar die zijn allemaal op die zelfde tijden geopend, en niet in het weekend.

Mijn luch pauze is niet lang genoeg om er naar toe te gaan, aangezien ik in een ander deel van de stad wil gaan werken.

Ik kan me natuurlijk ziek melden. Maar dat kan niet om de paar dagen natuurlijk.

Hoe doen jullie dit?

Jammer dat ik niet weet wie je bent, dan zorgde ik er namelijk voor dat je op deze grond op staande voet werd ontslagen.

Echt walgelijk, werknemers die zo denken!
Wat denk je van een vrije middag opofferen als investering in de toekomst?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ziek melden als je niet ziek bent, je begrijpt zelf ook dat dat geen optie is hoop ik. Bovendien kan je daar door ontslagen worden, als men jou ergens ziet bij een uitzendburo terwijl je eigenlijk ziek bent.

kan je niet 1 middag vrijnemen en dan verschillende afspraken op 1 middag combineren?
Je hoeft je toch niet ziek te melden???

Waarom neem je niet een middagje vrij???
Ben ik helemaal met jullie eens dat ik me niet ziek kan melden.

Vind ik zelf ook niet kunnen hoor! Maar ik weet het gewoon op het moment even niet, dus vandaar hoop ik dat jullie iets weten, waar ik nog niet opgekomen ben.

Ik heb voor deze maand al vrije dagen gevraagd, en die dagen ben ik niet in het land.

En in januari kunnen we geen vrij krijgen hier, ivm drukte.

En dan is het alweer Februari.....En ik zit hier gewoon niet op mijn plek in deze baan.

Ik zal proberen een middag vrij te krijgen en van te voren dan zoveel mogelijk via de telefoon proberen te regelen.

Maar het gebeurd geregeld dat ze je bellen en of je de volgende dag op gesprek kunt komen. Op z'on korte termijn kan ik niet vrij vragen natuurlijk.

Ik had vorige week al een sollicitatie gesprek, maar die heb ik dus afgezegd. De functie leek me ook helemaal wat ik zoek, maar meestal ga ik wel op gesprek, want je weet maar nooit. Maar ze belden dinsdag of ik woensdag kon komen. Zelfs al had ik gevraagd of het donderdag of vrijdag ook kon, dan kan ik nog niet maar zo vrij krijgen.
Misschien had je beter 1 of 2 dagen van de dagen dat je al vrij bent voor bezoek buitenland, kunnen reserveren voor zoeken naar banen. Maar dat is achteraf.

In jouw geval moet je denk ik even doorbijten en kijken of je in februari tijd kan spenderen aan zoeken naar een baan.
Waarom leg je anders niet aan je baas uit dat je wilt solliciteren en daar af en toe vrij voor moet vragen? Het lijkt mij handig om open kaart te spelen en de bazen die ik heb gehad waren altijd behoorlijk coulant met vrij geven in verband met sollicitaties.
Tempo Team: Onze vestigingen zijn maandag tot en met vrijdag geopend van 8.30 tot 17.30 uur.

Randstad: Randstad-vestigingen zijn op werkdagen te bereiken van 08.30 - 17.30 uur

Dus vragen of je om 8.30 het gesprek kunt hebben.

En als je antwooord is 'maar het filiaal is niet om de hoek hier' dan vraag je aan je baas of je een uurtje later mag komen (en die uiteraard als vakantie opneemt, of je werkt je pauze(s) door).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mischien heb je gelijk Bertha.

Maar het is ook de bedoeling dat ik ga verhuizen in januari.

Ik wil dus een nieuwe baan zoeken in die zelfde omgeving.

Maar had liever eerst de baan gehad, en dan een flat daar in de omgeving gezocht.

Ik woon in het buitenland in een wereldstad en er zijn hier wel genoeg banen, voordat die opmerking wordt gemaakt.

Mischien wil ik gewoon weer eens te veel.
quote:spitsmuisje schreef op 16 december 2009 @ 18:58:

Waarom leg je anders niet aan je baas uit dat je wilt solliciteren en daar af en toe vrij voor moet vragen? Het lijkt mij handig om open kaart te spelen en de bazen die ik heb gehad waren altijd behoorlijk coulant met vrij geven in verband met sollicitaties.

Het risico is wel dat de werkgever (begrijpelijkerwijze) afspraken maakt binnen welke periode vivagirl dan weg moet zijn. En als vivagirl binnen deze periode niets anders gevonden heeft, heeft ze een probleem. Plus het feit dat het konsekwenties kan geven voor haar ww.

Het zou wel het eerlijkste zijn om te doen, maar het heeft nogal wat konsekwenties.
Himalaya, ik woon niet in Nederland.

Maar de agency's hier zullen mischien dezelfde tijden hebben.

Ik ga zoveel mogelijk over de telefoon doen.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe blij mijn baas zal zijn als ik vertel dat ik aan het solliciteren ben.

Ik snap dat eerlijkheid belangrijk is en op prijs wordt gesteld, maar ik vertel in eerste instantie dat nog niet.
quote:vivagirl schreef op 16 december 2009 @ 19:01:

Mischien heb je gelijk Bertha.

Maar het is ook de bedoeling dat ik ga verhuizen in januari.

Ik wil dus een nieuwe baan zoeken in die zelfde omgeving.

Maar had liever eerst de baan gehad, en dan een flat daar in de omgeving gezocht.

Ik woon in het buitenland in een wereldstad en er zijn hier wel genoeg banen, voordat die opmerking wordt gemaakt.

Mischien wil ik gewoon weer eens te veel.Begrijp ik goed dat je ook in het buitenland werk zoekt? Dus de hele discussie over ww enzo geldt dan niet?
ha vivagirl,

Ik herken me wel in jouw verhaal. Toen ik ging solliciteren omdat ik weg wilde in mijn vorige baan had ik ook enorm veel stres om vrij te vragen. Ik was nooit zomaar door de weeks vrij en dan in eens: ik neem woensdag vrij... alle collega's: oh wat ga je doen dan??? Euh...zeker lastig omdat we erg close waren met elkaar en iedereen alles van elkaar wist. Ik denk dat je er inderdaad erg goed aan doet om alleen op gesprek gaat bij banen waar je echt voor wilt gaan. Zeker als je actief gaat soliciteren ben je naar verwachting wel veel vrij ineens op je werk. Dus kies gericht en hoop dat je in 2 gesprekken die nieuwe baan hebt gevonden. Waarom wil je het trouwens spelen via een UZB? Dan zit je daar gegarandeerd nog een keer voor dat je werkelijk op gesprek kunt bij een bedrijf en ben je inclusief je inschrijving zo al weer 3 vrije middagen verder.

Succes!
Bertha, "discussie" over ww gaat voor mij niet op, nee.

Ik wist niet er een discussie over was trouwens.

Het zijn geen uitzendburo's waar ik heen wil, maar een soort job agency's. Is hier toch redelijk normaal.

Alle advertenties die ik tegenkom, gaan allemaal via een job agency.

Je hebt wel gelijk dat dat nog een exta dag weer zal kosten.

Ik hoop volgende week dan toch nog een extra vrije dag te kunnen opnemen.
Tsja het is lastig om deze vraag te stellen aan mensen in nederland omdat hier weer andere regeltjes zijn omtrent het wel of niet krijgen van een vrije dag of tijd.

Mischien is het handig om aan te geven in welk land je een baan zoekt. Ik weet dat het in Amerika erg moeilijk gedaan word met het geven van vrije dagen en dat je daar zo ontslagen kan worden. Ik had ergens gelezen dat je daar maar 12 vrije dagen per jaar krijgt?

In nederland moet de baas je vrije tijd geven als je gaat solliciteren en het duidelijk is dat je niet bij dat bedrijf mag blijven. Als je wel mag blijven kan de baas het beter maar niet weten en moet je een vrije dag aanvragen en anders moet je via de mail bij de job agency's solliciteren met je motivatie voor de baan en je cv erbij. Kunnen ze alvast kijken of je in aanmerking kan komen voor de baan.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Hey Mutsje, daar heb je wel gelijk in.

De regels verschillen natuurlijk per land.

Toch ga ik in eerste instantie nog niet aan baas vertellen dat ik aan het solliciteren ben.

Ik ga zo veel mogelijk per telefoon en email doen en dan als het lukt, een paar gesprekken op dezelfde dag plannen.
Mijn vriend heeft een online sollicitatiecoaching traject gevolgd, contact via email en chat, ze maken je CV, schrijven de brieven, bereiden je voor op het gesprek, etc. etc. Is hem heel goed bevallen. Als ik je een tip mag geven - ik zou niet klakkeloos bij alle uitzendbureau's langsgaan - ga alleen een gesprek aan als ze echt iets voor je hebben, dus dat ze je concreet een vacature kunnen aanbieden. Mijn vriend is volgens mij het hele land afgereisd voor gesprekken met werving en selectiebureaus, terwijl hij daarna nooit meer iets van ze hoorde!

Dat bedrijf van de sollicitatiecoaching zoekt trouwens ook vacatures voor je!
quote:Mutsje78 schreef op 16 december 2009 @ 21:03:

Tsja het is lastig om deze vraag te stellen aan mensen in nederland omdat hier weer andere regeltjes zijn omtrent het wel of niet krijgen van een vrije dag of tijd.

Mischien is het handig om aan te geven in welk land je een baan zoekt. Ik weet dat het in Amerika erg moeilijk gedaan word met het geven van vrije dagen en dat je daar zo ontslagen kan worden. Ik had ergens gelezen dat je daar maar 12 vrije dagen per jaar krijgt?

In nederland moet de baas je vrije tijd geven als je gaat solliciteren en het duidelijk is dat je niet bij dat bedrijf mag blijven. Als je wel mag blijven kan de baas het beter maar niet weten en moet je een vrije dag aanvragen en anders moet je via de mail bij de job agency's solliciteren met je motivatie voor de baan en je cv erbij. Kunnen ze alvast kijken of je in aanmerking kan komen voor de baan.Hoe kom je daar nou bij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven