Hond komt niet altijd *hier*

22-12-2009 15:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om niet andere topics te vervuilen met dit euvel , maar even een eigen topic geopend.

Mijn lieve schattige jack russel achtig lijkend beestje op 4 poten..

Is echt een schat , heel braaf en luistert al erg goed naar allerlei commando's.

De *hier* luistert ie prima naar wanneer ik alleen loop met hem buiten , ook in huis gaat dat uitstekend. Op de cursus gaat dit ook uitstekend..

Maar wanneer ik dus buiten loop en er zijn andere mensen,vogels of andere honden buiten.. Dan rent ie er als een dolle stier op af en wanneer ik hem dan *hier* roep.. Komt ie mooi niet..

Ja pas wanneer meneer uitgespeeld is. Of wanneer de eigenaar van de andere hond het zat is en doorloopt met zijn hond. Mijn hond wandelt eerst een tijdje hun achterna , maar wanneer ik hem dan roep komt ie wel.

Soms vind ik het minder erg wanneer het bekende hondjes zijn die ook los lopen. Maar soms lopen er ook honden buiten die netjes aangelijnd zijn en ik vind het zelf ook vervelend wanneer ik mijn eigen hond aangelijnd heb er een andere hond op af stormt.

Ik ben al met hem intensiever gaan trainen door hem los te laten lopen en hem steeds bij mij te laten komen (comm.*hier* ) , snoepje te krijgen en weer het commando *vrij* te geven. Om hem vervolgens weer naar mij toe te laten komen met het commando *hier*. En dat 10x herhalen en 10x belonen.

Ook mij af en toe verstoppen achter een boom of struiken hoort al bij de training. Het duurt even maar dan heeft ie wel in de gaten dat ik weg ben en gaat mij zoeken en als ie mij dan gevonden heeft zijn we beide heeeeel erg blij..

Zijn er nog meer tips die ik evt kan gaan uitproberen ? Of is dit een kwestie van volhouden deze manier en komt het echt ooit goed ? Dat ie wanneer ik 1x Hier roep hij ook direct terug komt ?
.
Ik heb in die tijd dun zeiltouw gebruikt. Dat is heel zacht en licht. Als het touw maar niet zwaar is en niet in je handen snijdt.

Fijn dat je er iets aan hebt.
Longeer lijn (voor paarden) gebruikt een vriendin van mij ook, (heeft trouwens ook een jack russel)
Ik ga het proberen .. (heb ook nog een stuk of wat longeerlijnen liggen bij ouders)
En als dat allemaal niet helpt dan doe ik hem in de bench en bind ik de riem aan de bench en laat ik hem zo uit
quote:Zespri79 schreef op 22 december 2009 @ 17:55:

En als dat allemaal niet helpt dan doe ik hem in de bench en bind ik de riem aan de bench en laat ik hem zo uit
Waarom mag ie niet naar andere honden rennen om te gaan spelen? Zit toch niets kwaads in?

Mijn tip: niet roepen als je weet dat ie toch niet gaat komen. Daardoor wordt je commando minder waard. Laat hem eerst maar even spelen, meestal zie je op gegeven moment dat er even een pauze in het spel zit. Dan kijken de honden even om zich heen alsof ze zich afvragen 'doorspelen of iets anders leukers doen?' Dát is het moment om je hond te roepen, dan heb je veel meer kans dat hij komt dat wanneer hij net op weg is naar de andere hond.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Spijker.. wanneer mijn hond los loopt en onder t commando*volg* loopt hoort ie gewoon bij mij te blijven.

Bovendien lopen bv andere honden aan de riem omdat dat misschien wel een bepaalde reden heeft.. En dan komt mijn kleine dartelduifje er aan gejumpt met alle gevolgen van dien..

Je weet nooit de exacte reden waarom de ander de hond aan de riem heeft , misschien kan die hond wel niet met andere honden , misschien grijpt ie m wel direct.. Dan heb ik straks een hondje met maar 2pootjes..
Ah ok, ik had het verkeerd begrepen ik dacht dat je gewoon uit principe wilde dat hij terugkwam uit spel. Daar is ie nog te jong voor gewoon.

Los volgen is lastig, dus als je dan een afleiding ziet, geef hem dan vrij of lijn hem aan.

Mijn Kleine Hond is even oud als jouw hond, ik ben met hem nu net begonnen de jachtfluit aan te leren. Dat is ook een hierkom-signaal, maar daar ben ik wat zuiniger op. Soms roep ik de honden wel eens hier, maar dan bedoel ik 'kom in mn buurt, ongeveer hierheen'. Eigen schuld natuurlijk, zo gaat dat nou eenmaal ik gebruik het slordig. Daarom heb ik ook nog de fluit, die betekent: kom helemaal hierheen, nu meteen, en ga naast of voor me zitten. Die gebruik ik alleen als ik zeker weet dat ze komen, en eenmaal goed aangeleerd is dat dus een heel sterk commando.

Nog iets wat me opviel is dat je altijd beloont. Daar zou ik zo snel mogelijk mee ophouden. Zodra je hond een commando kent moet je overgaan op intervalbeloning, dus lang niet meer alles belonen en steeds minder vaak gaan belonen. Dan blijft het voor je hond onvoorspelbaarder en dat werkt beter dan 100% belonen.
Ik zie dat Spijker ook al aangeeft dat je niet altijd zou moeten belonen. Soms wel en soms niet belonen maakt het spannender, hond weet immers niet of hij een beloning krijgt. En verder zou ik, zeker met een JR, de rangorderegels heel consequent hanteren, daar heb je echt op de lange termijn zoveel profijt van.
Ik kan me herinneren dat ik mijn eerste hond trainde met een lange lijn. Pas toen hij altijd, onvoorwaardelijk kwam, heb ik hem voor het eerst losgelaten. De hond moest de illusie hebben dat ik altijd controle over zijn gedrag had. Ik was toen overigens nog maar een kind, maar dat had ik uit een boekje. Ook het volgen op commando, naar de plek sturen en daar onvoorwaardelijk laten blijven, dat deed ik allemaal voordat ik hem voor het eerst losliet.

Ze is nog nooit ongehoorzaam geweest. Ze volgde me dwars over de drukke markt en onaangelijnd naast de fiets. Was er gevaar of moest ik oversteken dan stak ik mijn hand uit en onvoorwaardelijk volgde ze m'n hand. Ik vond dat toen heel gewoon.

Helaas heb ik naderhand met met mijn latere honden nooit meer zo'n perfect team gevormd, hoewel ook de zes honden na haar heel net opgevoede honden waren. Ik denk dat ik de latere honden meer verwende. Hoe meer je een hond verwent, hoe minder hij jou als leider ziet. Dat is overigens met kinderen ook zo heb ik me laten vertellen .
Spijker ,

commando *hier* is het enige commando nog die ik beloon met een beloning in de vorm van bv stukje worst en ALTIJD met mijn stem de *goedzoooooo* heel enthousiast.

Alle andere commando's heb ik geen worst o.d meer nodig dan is een goedzo voldoende.. (zoals zit , af , blijf e.d.)

Ik blijf dus de *hier* wel belonen maar misschien is het verstandiger om wanneer hij losloopt en er geen *afleiding* is en ik roep de *hier* en hij komt niet meer te belonen met een stukje worst maar alleen met mijn stem de *goedzo*.

En wanneer er bv wel afleiding is en ik roep de *hier* en hij komt dan wel(heel af en toe lukt dat nl haha) ... die nog wel te belonen met stem + stukje worst..

Ga er in iedergeval mee aan de slag.

Rare is dat hij het los volgen op de cursus uitstekend doet , loopt ie niet bij mij weg , terwijl daar ook genoeg afleiding is met andere honden e.d.

Clogs.. de rangorde regels zijn hier erg duidelijk.. Niet op de bank zonder commando (als ik niet thuis ben weet ik niet wat meneer doet ). Eerst zelf eten daarna pas de hond , ik eerst door de deur dan pas de hond , ik start het spel en beeindig het spel etc etc
Zespri, het is het beste om ieder commando zodra het er een beetje inzit, meteen op intervalbeloningsschema te zetten!
Spijker ... automatisch gebeurd dat al met bv de zit , af , blijf e.d. Als ik voertjes mee heb dan geef ik af en toe wel eens een voertje wanneer hij netjes gaat zitten of af gaat.
ff weer up...

Doggie gaat al beter , we hebben nu ook op de cursus apart instructies gekregen. Mijn hond blijft natuurlijk een hond met aardig wat jacht instinct.

Veel blijven oefenen en consequent blijven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven