Geld & Recht alle pijlers

spanningen in relatie vanwege geld

27-12-2009 17:43 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
vandaag weer woorden gehad met mijn man ik kwam van koopzondag terug( waar ik heenging om voor hem een kado voor zijn verjaardag te kopen) met een paar laarzen, jeans en 2 shirtjes voor mezelf terwijl ik een paar dagen geleden had gezegd na mijn aankoop van een paar uggs dat ik nu voorlopig wel genoeg kleding/schoenen had.....

Maar ik kon het dus toch weer niet laten om deze kleding/laarzen te kopen terwijl mijn kledingkast uitpuilt van de kleren en laarzen en ik heb een enorme hekel aan het geruzie hierover maar toch kan ik het shoppen niet laten.....(geef gemiddeld 350/400 per maand eraan uit voor mezelf)

Maar toch vind ik diep van binnen dat ik het wel "verdien" want ik werk zelf ook, we hebben 2 jonge kinderen die veel energie kosten en dan ben ik helemaal blij met een paar nieuwe aankopen ....totdat ik dan het boze/teleurgestelde gezicht van mijn man zie.......

Verder gaat het in onze relatie goed maar mijn uitgaves zorgen voor veel spanningen --wie herkent dit? wat vinden jullie ervan? "verdien" ik het inderdaad zoals ik zelf denk of weten jullie wat tips?
Tja, als jij een paar dagen geleden hebt gezegd dat je voorlopig genoeg hebt en vervolgens met volle tassen thuiskomt voor jezelf zou ik ook even m'n wenkbrauwen optrekken.

Nu is de vraag wat je meer waard is, elke keer ruzie met je man hierover of de kleding die je telkens koopt.

Heb jij je eigen rekening, of gezamenlijk?
...
Met werken verdien je een salaris en niet maandelijks nieuwe Uggs. Als jullie inkomsten dit gedrag niet toelaten dan zul je ermee moeten stoppen. Als je dat niet voor elkaar krijgt in je eentje kun je in therapie gaan. En ga je houden aan de afspraken die je met een ander maakt. Ook dat zal wonderen doen voor je relatie.
Als eerst ik denk dat je in de verkeerde pijler zit maar goed.

Maar wat vind jou man zo vervelend als je dingen koopt?

Doe je het van je eigen geld?

En heb je echt het idee dat je moet kopen?

Zoja zou ik met een psycholoog gaan praten.

Zo nee, is er zolang jullie geen schulden eraan over houden niet veel aan de hand toch? Spreek met je man af, dat je 1x in de maand gaat winkelen of iets dergelijks.
Misschien een idee om ieder een eigen rekening te hebben en een gezamenlijke waarop jullie beide geld storten vd vaste lasten. Ze heb je ieder ook "vrij besteedbaar geld" en heb je geld waar je zelf mee kan doen wat je wilt.
Zorg dat je een x-bedrag aan geld hebt/krijgt wat je per maand mag verbrassen aan uggs/onzin-met-een-verlengsnoer.

Jij gaat niet over dat bedrag heen, je man bemoeit zich niet met de uitgaven uit die pot. Klaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
heb je die aankopen nodig om jezelf gelukkig te voelen? Als je daar ja op kunt antwoorden (wat ik dus opmaak uit je OP) dan is het in mijn ogen niet goed. Afgezien van het bedrag, ik kan niet in je portemonnee kijken en 350/400 euro in de maand is voor mij een hoop geld, maar word je gelukkig van al die aankopen?
we hebben een gezamenlijke rekening.

vandaag was de ruzie heftiger dan normaal vooral omdat ik erg om de uggs had zitten zeuren en ik heel blij was dat ik die afgelopen dinsdag had gekocht en denk dat ik heel overtuigd had gezegd : zo nu heb ik voorlopig wel meer dan genoeg ......maar omdat er deze maand toch flink wat extra geld binnengekomen is (2 eindejaarsuitkeringen) denk ik dan van "och wat maakt het uit geld zat" en hij heeft juist zoiets van laten we wat sparen en het is een lange maand....

denk dat in relaties er vaak spanningen om geld zijn las laatst zelf dat het 1 van de 3 voornaamste redenen zijn waarom mensen gaan scheiden.......
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Inderdaad voor beiden een maandelijks bedrag aan 'zakgeld' berekenen dat jullie ieder naar eigen inzicht mogen besteden aan kleding of andere hobby's.
Ik zou er zeker geen ruzie om maken en de spullen terug brengen. Je weet zelf dat je 4 dagen geleden nog heel overtuigend hebt gezegd dat je genoeg had.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Mieomij schreef op 27 december 2009 @ 17:54:

Inderdaad voor beiden een maandelijks bedrag aan 'zakgeld' berekenen dat jullie ieder naar eigen inzicht mogen besteden aan kleding of andere hobby's.Dat lijkt me in jullie situatie inderdaad heel verstandig.
...
En wat is er echt met je aan de hand waardoor je het gevoel hebt maar te moeten blijven kopen? Voel je je ondergewaardeerd in je relatie misschien? Of ziet je man dat je erg je best doet om alles goed te laten verlopen?

Ik zou ook balen als ik je man was. Niet eens om die kleren zelf, maar omdat je je niet aan je woord houdt.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
quote:Teigetje29 schreef op 27 december 2009 @ 17:51:

heb je die aankopen nodig om jezelf gelukkig te voelen? Als je daar ja op kunt antwoorden (wat ik dus opmaak uit je OP) dan is het in mijn ogen niet goed. Afgezien van het bedrag, ik kan niet in je portemonnee kijken en 350/400 euro in de maand is voor mij een hoop geld, maar word je gelukkig van al die aankopen?Ja het lijkt er wel op dat ik me pas gelukkig voel als ik weer een nieuwe aankoop heb gedaan .......ahum ben er niet trots op dit te zeggen! en ook al de complimentjes die ik krijg over mijn mooie kleren en schoenen doen me altijd erg goed......denk dat er behalve de lol van het shoppen zelf ook wel een stuk onzekerheid/ongelukkigheid bij zit
.
tessaa wijzigde dit bericht op 30-08-2010 00:42
Reden: privacy
% gewijzigd
Ik vind dat je heel veel geld per maand aan jezelf besteed. Je zegt zelf al dat je kledingkast uitpuilt. Ik kan het me wel voorstellen dat je man boos is eerlijk gezegd.

Maar wat is de reden van je koopdrang. Is er iets van een leegte in je die je probeert op te vullen hiermee??
Hebben jullie spanningen vanwege het geld of vanwege het feit dat jij je niet aan jullie afspraak houdt?

Als je vandaag al vergeten bent hoe gelukkig je dinsdag nog was met een paar Uggs, dan zou ik me ook zorgen maken als ik jouw man was.
quote:nance7 schreef op 27 december 2009 @ 17:53:

vandaag was de ruzie heftiger dan normaal vooral omdat ik erg om de uggs had zitten zeuren en ik heel blij was dat ik die afgelopen dinsdag had gekocht en denk dat ik heel overtuigd had gezegd : zo nu heb ik voorlopig wel meer dan genoeg ......maar omdat er deze maand toch flink wat extra geld binnengekomen is (2 eindejaarsuitkeringen) denk ik dan van "och wat maakt het uit geld zat" en hij heeft juist zoiets van laten we wat sparen en het is een lange maand....

denk dat in relaties er vaak spanningen om geld zijn las laatst zelf dat het 1 van de 3 voornaamste redenen zijn waarom mensen gaan scheiden.......Dat jij zeurt om een paar Uggs doet mij vermoeden dat jullie relatie niet erg gelijkwaardig is.
quote:nance7 schreef op 27 december 2009 @ 17:53:

denk dat in relaties er vaak spanningen om geld zijn las laatst zelf dat het 1 van de 3 voornaamste redenen zijn waarom mensen gaan scheiden.......En dus? Denk je bij jezelf, dat dit vaker voorkomt dus jouw gedrag goed maakt?
...
Tja, een aparte rekening met 'eigen' geld zou inderdaad wel een goed idee zijn in deze situatie. Dan kun je het besteden aan wat je wilt en op = op. Ik vind 350/400 euro per maand wel heel veel geld om alleen aan jezelf te besteden, maar dan zul je die financiële ruimte ook wel hebben. Ik heb het afgelopen jaar gemiddeld 65 euro per maand aan kleding/schoenen voor mezelf uitgegeven en dat vond ik al heel wat gezien het feit dat het totaal voor het hele gezin 120 euro gemiddeld per maand is (4 personen). Mijn lief heeft slechts voor 65 euro kleding gekocht het afgelopen jaar.
quote:queenie1 schreef op 27 december 2009 @ 17:55:

[...]

Dat lijkt me in jullie situatie inderdaad heel verstandig.

inderdaad lijkt me dit stap 1

en me aan mijn afspraken houden is stap 2 want ik denk dat dat bij mijn man vandaag echt de druppel was zo van een paar dagen geleden zeg/beloof je iets en een paar dagen later hou je je daar al niet meer aan
Ik denk dat het tijd is voor therapie.

Ga is gewoon praten met een psycholoog.

Want bovendien maak je ook zijn geld op, en snap ik heel goed dat hij dat niet leuk vindt.
Als jij dinsdag een paar uggs hebt gekocht, en nu weer met laarzen thuis moet komen om jezelf gelukkig te voelen dan is er iets mis. En heeft je man meer dan gelijk.
mee eens met essiej, ga eens kijken of je met iemand kunt praten hierover, dit heeft namelijk niets meer met geld te maken maar met een onderliggende oorzaak, denk ik hoor, ik ben geen psycholoog...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven