Gezondheid alle pijlers

Contactallergie bij wit goud

31-12-2009 15:48 11 berichten
Naar blijkt heb ik een contactallergie voor wit goud. Dit uit zich in een vervelend jeukend en brandend eczeem. Helaas is het voorwerp waar ik allergisch voor ben mijn trouwring.

Heeft iemand hier ervaringen met een dergelijke allergie? Is deze te verminderen door het voorwerp waar je allergisch voor bent maar af en toe te dragen? Of komt de allergie bij jullie dan toch terug?

En wat zijn jullie ervaringen met de alternatieven voor witgoud: titanium, edelstaal en platina? Zijn jullie daar ook allergisch voor of reageren jullie niet op deze materialen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je daar maar op 1 manier achterkomen en dat is proberen. Maar da's een beetje een dure hobby.

Jeetje wat lastig..

Ik smeer irriterende sierraden wel eens in met blanke nagellak, maar om dat nou bij je witgouden trouwring te doen...

(Kortom, aan mij heb je weer niets. )
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Ik denk dat je het beste kunt overleggen met je juwelier. Die zal zulke dingen wel vaker bij de hand hebben. Misschien kan hij de ring aanpassen. Ik las dat wit goud vaak bedekt wordt met een laagje rodium, misschien ben je daar allergisch voor.
Ik las hier dat er nikkel in witgoud zit. Kan het zijn dat je daar allergisch voor bent? Want voor goud zelf heb ik nog nooit gehoord. Hier staat echter dat dat tegenwoordig niet meer gebeurd. Beetje vaag. Heb er zelf geen ervaring mee maar lijkt me erg lastig! Hoe ben je er achter gekomen? Ben je bij de dermatoloog geweest of heb je het zelf uitgevonden (door de ring te dragen en dan uitslag te ontwikkelen)?
@Paque: tegen staal kan ik wel, want ik heb al jaren een Esprit horloge van staal. Titanium weet ik niet. En om nu platine aan te schaffen...

@Borderwalk: volgens mij kan ik wel tegen rodium, want ik heb een ketting met rodium bedels. Daar heb ik nog nooit geen last van gehad. En volgens de juwelier hebben de meeste witgouden ringen een rodium buitenlaagje, maar de allergene stof komt er blijkbaar toch doorheen.

@Elmira: ik ben al een allergisch typje, altijd geweest al. Het eczeem begon een maand of 3 na mijn trouwen, op de ringvinger. Dit jaar is de eczeem stevig terug en kwam het, nadat ik de ring naar de andere hand verhuisde, ook op die hand op. Lijkt me een duidelijk verhaal.

Ik denk dus dat ik inderdaad allergisch ben voor de zink component in witgoud.
Ik ben ook allergisch voor nikkel en dus waarschijnlijk ook voor witgoud. Mijn trouwring is van titanium en toen ik de maker ervan liet weten allergisch te zijn voor nikkel heeft hij gekozen voor een heel zuivere vorm van titanium. Anders zou het toch mogelijk zijn dat je er allergisch op reageert. Ik had daar geen idee van maar heb met mijn trouwring gelukkig nergens last van!
Edelmetalen allergie komt weinig voor, Goed de vingers drogen onder de ring. Ben je laatste tijd veel in aanraking

geweest met fruitzuren? Ananasvocht ook blik, tomaten en komkommer snijden, het vocht loopt langs je vingers . en hup. Bij mij was dat de oorzaak. Erg pijnlijk ook. SUC6.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Ik ben ook allegisch voor nikkel en het zit ook in mijn gouden trouwring als legering.Zodra ik merk dat het begint te jeuken doe ik de ring maar af.Ook met andere sieraden blijft het uitkijken.
quote:chrisjoh schreef op 31 december 2009 @ 19:07:

Edelmetalen allergie komt weinig voor, Goed de vingers drogen onder de ring. Ben je laatste tijd veel in aanraking

geweest met fruitzuren? Ananasvocht ook blik, tomaten en komkommer snijden, het vocht loopt langs je vingers . en hup. Bij mij was dat de oorzaak. Erg pijnlijk ook. SUC6.[afbeelding]Ik heb het wel met sinaasappels en mandarijnen. Maar die zijn de laatste weken niet in beeld geweest.
Ik heb ook een nikkel allergie en mijn trouwring is daarom van titanium.

Bij mij helpt het niet om een ring, waar ik allergisch voor ben, af te doen en later weer aan. De allergie is dan binnen 5 minuten weer terug.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
vervelend, TO, dat je last hebt van het witgoud. Hier ook een nikkel-allergie. Vooral in zilver. Tegenwoordig mag er geen nikkel meer in zilver zitten, maar dat is helaas nog niet altijd het geval. Het enige wat ik gebruik is blank nagellak. Het is wellicht niet prettig, maar het werkt wel!

TO, zou het niet kunnen dat door veelvuldig dragen het laagje rodium verdwenen is? Gewoon een vorm van "slijtage" dus? Is het een idee om weer eens terug te gaan naar de juwelier?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven